Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7794 besök totalt |
Verdi-stakar, låsning av lager?
Håller på att skruva ihop min nya bottendel. Verdi-stakarna skall enligt Verdi vändas i rotationsriktningen, då de bara låser lagren i ena riktningen. Jag tror jag vet vilken av "Bild 1" eller "Bild 2" som är korrekt, men jag vill gärna ha fler synpunkter - så det blir rätt. ;-) Det är lätt att hamna i tankevurpor när man ska försöka fundera på hur belastningen på lagret blir efter att kolven vänt och åt vilket håll som lagret vill vrida sig. ![]() ![]() original vevstake i "rätt riktning", sedd från kamremssidan mot svänghjulet, dvs rotationsriktningen torde vara medurs. ![]() Verdi vevstake, jmf skillnad i låsning av lager mot originalstake. ![]() Bild 1. Rätt, fel? ![]() Bild 2. Rätt, fel? _________________ Johan H |
||
edit: jag hamnade i en tankevurpa.
jag vet att volvos vita motorer inte har nån låsning för lagret!!! det var första -01 de kom med det. fast jag tror att om man ska varva mkt så krävs nog modifierade lager med låsning. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Vevstaken vippar farm och åter medan vevtappen roterar åt samma håll hela tiden.
Man skall INTE vända överfallet pga att det är bearbetat/honat monterat. Åt vilket håll staken skall sitta måste jag använda njuren ett tag först ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Vevstaksöverfallet går inte att vända på Verdistakar, de har stålstiftade styrningar.
När staken har vänt i övre läget och bränsleblandningen antänts borde den största belastningen på lagret ske. Lagret borde väl vilja snurra mot-urs när staken är på väg ner..? Två motorkunniga personer jag känner (varav en motortrimmare med lång erfarenhet) säger att det ska vara bild nr 2 som är korrekt montering. Fast bägge två hade lite huvudbry innan de kom fram till det.. Så jag vet inte vem jag ska tro på just nu. ![]() _________________ Johan H |
||
kom på det precis, så jag var tvungen att gå in igen. =) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
ok.. Fick nu tag på Stefan Verdi.
Stakarna skall vändas enligt bild 1. ![]() om lagret nyper på vevaxeln vill det ju snurra med i vevaxelns riktning och det hindras av låsklackarna när den monteras enl bild 1. Alltså är då lagret "låst i rotationsriktningen", enl Verdi's installationsanvisning. Hoppas nu ingen har någon annan uppfattning? ![]() Både beräftelse & förnekelse på resonemanget uppskattas. ![]() _________________ Johan H |
||
Som jag ser det hela borde vexaxeln ALLTID vilja vrida lagret moturs om än med varierande hastighet och kraft beroende på i vilket läge vi tittar på rörelsen. Det torde då vara bild nr två som visar hur lagret bäst kan monteras för att elliminera detta faktum. Edit: Får jag fundera en stund till? ![]() Edit2: Jag ger upp ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Är ju därför man kan köra utan klackarna. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7794 besök totalt |