Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Verdi-stakar, låsning av lager?
7794 besök totalt
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Verdi-stakar, låsning av lager?

Håller på att skruva ihop min nya bottendel. Verdi-stakarna skall enligt Verdi vändas i rotationsriktningen, då de bara låser lagren i ena riktningen. Jag tror jag vet vilken av "Bild 1" eller "Bild 2" som är korrekt, men jag vill gärna ha fler synpunkter - så det blir rätt. ;-)

Det är lätt att hamna i tankevurpor när man ska försöka fundera på hur belastningen på lagret blir efter att kolven vänt och åt vilket håll som lagret vill vrida sig.



original vevstake i "rätt riktning", sedd från kamremssidan mot svänghjulet, dvs rotationsriktningen torde vara medurs.


Verdi vevstake, jmf skillnad i låsning av lager mot originalstake.


Bild 1. Rätt, fel?


Bild 2. Rätt, fel?

_________________
Johan H
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



om vevaxeln roterar MEDURS borde bild 1 vara rätt.
Snälla, stäm mig inte hoppas att flera bekräftar detta innan du monterar!
Mvh Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MatsH
Göteborg / Racerbanan
Här sen Dec 2002
Inlägg: 48



Spontant skulle jag vilja vända vevstaksöverfallet ett halvt varv så det hamnar i samma position som på originalstaken, men jag antar att du kollat det...

_________________
//Mats Hultman
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



edit: jag hamnade i en tankevurpa.
jag vet att volvos vita motorer inte har nån låsning för lagret!!!
det var första -01 de kom med det.
fast jag tror att om man ska varva mkt så krävs nog modifierade lager med låsning.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vevstaken vippar farm och åter medan vevtappen roterar åt samma håll hela tiden.

Man skall INTE vända överfallet pga att det är bearbetat/honat monterat.

Åt vilket håll staken skall sitta måste jag använda njuren ett tag först

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vevstaksöverfallet går inte att vända på Verdistakar, de har stålstiftade styrningar.

När staken har vänt i övre läget och bränsleblandningen antänts borde den största belastningen på lagret ske. Lagret borde väl vilja snurra mot-urs när staken är på väg ner..?

Två motorkunniga personer jag känner (varav en motortrimmare med lång erfarenhet) säger att det ska vara bild nr 2 som är korrekt montering. Fast bägge två hade lite huvudbry innan de kom fram till det..

Så jag vet inte vem jag ska tro på just nu.

_________________
Johan H
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



fuling skrev:
Vevstaken vippar farm och åter medan vevtappen roterar åt samma håll hela tiden.

Man skall INTE vända överfallet pga att det är bearbetat/honat monterat.

Åt vilket håll staken skall sitta måste jag använda njuren ett tag först


kom på det precis, så jag var tvungen att gå in igen. =)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ok.. Fick nu tag på Stefan Verdi.

Stakarna skall vändas enligt bild 1.

om lagret nyper på vevaxeln vill det ju snurra med i vevaxelns riktning och det hindras av låsklackarna när den monteras enl bild 1. Alltså är då lagret "låst i rotationsriktningen", enl Verdi's installationsanvisning.

Hoppas nu ingen har någon annan uppfattning?

Både beräftelse & förnekelse på resonemanget uppskattas.

_________________
Johan H
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Johan H skrev:
När staken har vänt i övre läget och bränsleblandningen antänts borde den största belastningen på lagret ske. Lagret borde väl vilja snurra mot-urs när staken är på väg ner..?



Som jag ser det hela borde vexaxeln ALLTID vilja vrida lagret moturs om än med varierande hastighet och kraft beroende på i vilket läge vi tittar på rörelsen. Det torde då vara bild nr två som visar hur lagret bäst kan monteras för att elliminera detta faktum.

Edit: Får jag fundera en stund till?

Edit2: Jag ger upp , gör som Stefan sa så blir det nog bra. Se till att du plockar ihop allt till söndag morgon så du inte missar vårträffen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Johan H skrev:
ok.. Fick nu tag på Stefan Verdi.

Stakarna skall vändas enligt bild 1.


Puh!! då slipper jag förhoppningsvis bli stämd!

Mvh Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Ska jag komma med en kommentar här? Det är dimensionspassningen mot hålet i storänden som håller lagret på plats, inte klackarna. Men kolla med Verdi för skojs skull.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Göran Malmberg skrev:
Ska jag komma med en kommentar här? Det är dimensionspassningen mot hålet i storänden som håller lagret på plats, inte klackarna. Men kolla med Verdi för skojs skull.
Göran Malmberg


Är ju därför man kan köra utan klackarna.
Citera
Skruva banåkabil
Verdi-stakar, låsning av lager?
7794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande