Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2583 besök totalt |
ORGANISERADE DISKUSSIONER - Förbättra svensk motorsport?!
Fördelen med forum är flexibiliteten - man kan diskutera saker på ett fritt sätt, precis som när man sitter och umgås och snackar kring sin hobby så går diskussiorna ibland lite kringelikrokigt hit och dit och utbytet av tankar kan vara mycket givande. Nackdelen är att det kan bli lite o-organsierat. På enklare frågor eller frågor kring skruvandet på den egna bilen kan ofta frågor få svar, problem få lösningar osv. Men på komplexa frågor är det svårt att komma till något konkret, det blir ofta många funderingar, bra tankar osv men utan avslut. Så min tanke - om det finns intresse - att ta Rejsas forum ett steg längre är som följer: Brinner du lite extra och är intresserad av att "ta hand om" en fråga? Vill du som "fadder" eller "med-fadder" försöka lotsa fram en diskussion tillsammans med andra där fokus blir att inte bara snacka utan även komma till någon sorts avslut och kanske även handling? Om det här faktiskt kan funka eller inte vet jag inte men det känns så värdefullt att det vore dumt att inte försöka. Det hänger på vilka som vill lotsa fram en fråga och som alltid - orkar man och har tid att dra det ett steg längre? Tillsammans så kan det faktiskt gå!!! Viktigt är att man är flera som delar på bördan. Men en eller några stcyken bör bli "faddrar" för varje diskussion. Med ett vakande öga där man ibland kanske behöver styra upp frågan på spåret eller vara den som sätter ner foten och säger att nu får vi försöka komma vidare till nästa steg i det här. Mitt förslag hur vi kan göra är att man anmäler intresse att ta hand om en fråga genom att kort beskriva frågan/området man ska diskutera och kanske åstakomma något kring. Om det finns både en "snackdel" och en "verkstadsdel" (och då menar jag inte verkstad i sin normala mening utan från utrycket mycket snack och lite verkstad ![]() Om frågan verkar vettig så startas det en tråd i en speciell forumdel just för den här typen av trådar där ovanståede frågeanmälan kopieras in i första inlägget och vem eller vilka som är faddrar skrivs där också. Så kör man på. --------------------------------------------------------------- I den här tråden här nedan så får ni gärna komma med feedback. Bör "intresseanmälan" innehålla något mer som jag glömt, borde man göra på något annat sätt eller vad som helst annat du kommer på ![]() _________________ ![]() |
||
Super!!
Jag är inte tillräckligt insatt i nånting alls ![]() Anmäler mig för tjänstgöring till.. ja nånting. Viva La revolution! _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
Ja, det är såklart nästan pinsamt hur lite svar Magnus fått. Personligen skyller jag på feghet. Min egen feghet alltså. Som tävlingarförare är jag helt enkelt för orolig att jag skulle få ett "dåligt rykte" hos SBF om jag på allvar tog strid om de saker jag tycker suger. Man vill ju inte ha det onödigt besvärligt när man åket runt och tävlar.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Ojdå. Detta hade jag bommat.
Jag påbörjade en beskrivning utifrån det jag läst mig till, tror och tycker, som jag postade här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ...samt lite ytterligare kommentarer utifrån Lekås m fl: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag skulle gärna se en insatt diskussion runt den demokratiska processen inom SBF. Känner mig hyfsat påläst, men har inte deltagit i processen rent praktiskt och jag tror lagarbete behövs för att få den rättvist belyst. Det jag skrev är en partsinlaga utifrån en tes, vilket kan vara bra för att få igång en diskussion, men det är ju långt ifrån en objektiv och verifierad beskrivning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re:
Folk kanske är rädda för att "ta hand om" en fråga då det troligen innebär en massa arbete? ![]() Är det ok att föreslå aktiviteter utan att ta ansvar för att något görs? Kanske en separat tråd för det? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
Jag uttryckte det inte, men är intresserad av att ta hand om och katalysera demokratifrågan.
Lite enklare länk till dokumentet jag påbörjat: http://www.bmp-auto.se/SBF_demokrati Jag skulle kunna tänka mig att utveckla detta till ett "öppet brev" till SBF, gärna med fler undertecknare. Anledningen till att jag skyltat med mitt namn i utkastet är ätt jag tycker det tar udden av en fråga om man gömmer sig bakom organisationer eller pseudonymer. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jaha, hur ska man kunna hjälpa till här då...
Precis som någon tidigare skrev så tror jag att folk i regel (även jag) är lite rädda för att det ska innebära ett stort jobb. Samtidigt så bygger motorsporten till stor del på ideellt arbete. Hur som helst så kan jag tänka mig att anmäla mig till detta, jag har dock ingen hjärtefråga som jag känner att jag kan starta med, så jag behöver nog i så fall lite förslag från andra. För att komma fram till något måste vi kanske börja med att lista vilka problem som finns, och därmed behöver tas tag i? Ps. Det verkar nästan som om folk tror att det måste handla om att förändra SBF (att dömma av inläggen ovan) men det måste det väl inte, right? _________________ Fredrik Moberg |
||
mina 2
![]() Om vi tar decibel frågan som diskuterats livligt med olika infallsvinklar som exempel. Jag tror att man bör ha intresse i det men jag tror inte att de "livligaste" debattörerna är de bästa moderatorerna för frågan då de har en stark egen vilja och åsikt i ämnet. Sen finns det ju alltid undantag i personer och frågor ![]() Kan jag då själv tänka mig att ansvara för en fråga. Det skulle jag nog om det är inom rätt ämne för mig, vad det skulle vara har jag inte en aning om just nu! Jag bevakar tråden för att se vad som händer... _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||
Re:
Inte tänkt på men det är nog helt korrekt! Saklighet före hjärta är nog bra. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
Re:
Självklart kan man diskutera vad som helst i den här tänkta formen ![]() ![]() ![]() Frågor kring SBF är bara ett exempel på diskussioner som man kanske vill försöka ta ett eller flera steg vidare från "bara lösa diskussioner med många åsikter" ![]() ![]() ![]() ![]() EDIT: Sen att jag kallat tråden "Förbättra svensk motorsport?!" var mest för att få folk att läsa tråden ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Superbra tankar kring att man inte ska brinna för mycket för en speciell vinkel i en fråga
![]() ![]() ![]() - "Jag är öppet sinnad till frågan kring X men skulle gärna bli ordningsman / fadder för att försöka komma till något konkret i frågan" - "Jag har en åsikt i fråga X och skulle gärna med hjälp från andra försöka driva frågan vidare. Jag är dock inte religiöst fanatiskt fast i min ståndpunkt på detaljnivå så jag riskerar blir en belastning i försök till att tillsammans komma vidare." ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Dina inlägg i just den tråden och några till andra diskussioner är upprinnelsen till att jag tog tag i det här just nu ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
En speciell grej som just ditt "projekt" i den tråden belyser bra är att det finns plus och minus med att lyfta ur den till en egen tråd. Plus är att den just nu ligger i en tråd som väldigt många läser eftersom tråden är bred och berör och intresserar många. Minus att den drunknar - inte inititalt men efter ett tag. Och om man speglar plus och minus: en egen tråd för en fråga blir extremt mycket mer realistisk att driva framåt på ett vettigt sätt, nackdelen är att det kan bli väldigt mycket färre som läser. Så jag tycker att ett väldigt bra arbetssätt kan vara som du gjort, att man tar upp något i en tråd och om man får lite "traction" kring saken så kan man splitta ut det som diskuterats och köra ordningsmans/fadderupplägget i en helt egen tråd därefter ![]() _________________ ![]() |
||
Nog är det säkert så, att ta på sig något man inte vet hur mycket jobb det blir kring är något som skrämmer. Men om man ser det mer som fadder/moderator/ordningsman och absolut inte att driva en fråga helt själv så kanske man ser att det inte alls behöver vara betungande. Dessutom så tror jag att det per automatik kommer bli så att alla som skriver i en sådan tråd kommer hjälpa till att vara ordningsmän. Eftersom trådarna kommer vara uttalade "försökakommanågonstanstrådar". _________________ ![]() |
||
jag tror det är lite för luddigt just nu med att du söker "faddrar" till frågor, som ska startas......
Lägg upp några sådana trådar på specifika ämnen under den speciella avdelningen som du tänkt... och kolla om det är helt enkelt någon som skriver i den specifika tråden och sen kanske någon av dom frivillig anmäler sig som fadder..... istället för att någon ska ta ansvar för och även starta upp tråd..... (jag ska ju vara SMA tillståndsgivare så ska nog inte vara styrande fadder åt någon fråga, däremot så läser jag gärna och tar till mig vad folk tycker och funderar om många olika frågor redan idagsläget) |
||
Samarbete tycker jag är ett ämne som förtjänar en egen diskussion.
- Vilka förutsättningar finns för samarbete mellan specialförbund och andra aktörer? - Vilka inblandade parter skulle tjäna på att samarbeta? - Målsättning att kunna visa för hela idrottsrörelsen att samarbete lönar sig. - ... _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2583 besök totalt |