Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker avtal för sammägande av banbil
1727 besök totalt
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010

Trådstartare

Vi är två som ska äga en banbil ihop. Tanken är att bruka den på div bandagar i sydsverige och möjligen köra någon tävling (långlopp eller liknande) i förlängningen.

För att minimera risken för oklarheter för ansvar och kostnader (både planerade och oförutsedda) så tänker vi skriva ett avtal. Min fråga är om någon känner till ett bra utgångsmaterial för ett sådant avtal. Vi kan inte vara de första som delar på en banbil.

Tack på förhand!

Porsche 964
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Söker avtal för sammägande av banbil

Flash_malmö skrev:
Vi är två som ska äga en banbil ihop. Tanken är att bruka den på div bandagar i sydsverige och möjligen köra någon tävling (långlopp eller liknande) i förlängningen.

För att minimera risken för oklarheter för ansvar och kostnader (både planerade och oförutsedda) så tänker vi skriva ett avtal. Min fråga är om någon känner till ett bra utgångsmaterial för ett sådant avtal. Vi kan inte vara de första som delar på en banbil.

Tack på förhand!

Har en del egna erfarenheter av detta, men innan vi går in på detaljer i ett avtal finns två grundfrågor:
1) Vad är syftet med att äga bilen ihop?
2) Har båda delägarna råd att närsomhelst (och utan dröjsmål) betala för en totalsmälld bil?

Malmö
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re: Söker avtal för sammägande av banbil

FredrikÅ skrev:
Flash_malmö skrev:

Tack på förhand!

Har en del egna erfarenheter av detta, men innan vi går in på detaljer i ett avtal finns två grundfrågor:
1) Vad är syftet med att äga bilen ihop?
2) Har båda delägarna råd att närsomhelst (och utan dröjsmål) betala för en totalsmälld bil?

Hej Fredrik - härligt att du vill hjälpa till.

1) Finns flera syften.
-Hålla kapitalbindningen nere för oss båda
-Tiden tillgänglig både för bygge och körande är begränsad av familjeskäl - två kan uträtta mer
-Vi är båda amatörer. Samarbetet är utvecklande
2) Ja (men frågan är intressant - ska man betala för en likvärdig bil, eller den "hälft" som man inte var ägare till)

Porsche 964
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Okej,

Om man bara är två, och dessutom goda vänner, med 200% ordning på plånboken - så skulle
jag hellre föreslå ett "Gentlemen's agreement" framför ett krångligt avtal.

Ni kommer nämligen att märka att det även genom många sidors avtalstext, blir svårt att täcka
in alla möjliga infallsvinklar...

Ta ett enkelt scenario: Första körningen för säsongen. Du kör ett pass, råkar övervarva motorn
"lite" vid en felväxling. Det ryker till lite, men allt verkar okej och du kör vidare resten av passet.
Din kompis tar sedan över bilen. När han växlar upp på långa rakan går en vevstake av och olja
läcker ut i motorutrymmet. Han stannar vid bankanten och kliver ur bilen, som dessvärre tagit eld
och brinner upp helt. Vem pyntar?

Om man har en gammal bil, som inte är i "mint condition", och dessutom saknar system för loggning
av varvtal, temperaturer etc, så är det ju otroligt svårt (aka omöjligt) att reda ut samband mellan
slitage -> småfel -> haverier. (Och det är väl dessutom alltid något fel på bilen som gör att man åker av )

Så, har ni råd att vara gentlemen, så skakar ni tass och löser allt som krävs för att hålla bilen rullande
under resans gång.

Har ni inte råd med detta, eller vill ha ett avtal som reglerar allt rättvist, så ska ni nog satsa på var sin bil
i alla fall.

Malmö
Här sen Feb 2004

Köp hela bilen var. Kostar den 100kkr så betala 50 var till säljaren och 50 till polaren. Då är er del löst om ni klotar den eller om drivlinan ger upp.

Sedan räknar ni på vad bantiden kostar i slitage, säg 4000:- för en bandag. Då betalar ni 2000:- till polaren före var dag oavsett om ni båda kör.

Plåtskador och annat som blir knyckligt i en incident betalas ur fickan från den som körde.

Jag skulle rekommendera att ni överlåter service och småreparationer mellan användandet till en mekaniker som ni delar räkning hos.

Sätt i en driftbox och en kamera som alltid registrerar all körning.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Värt att tänka på att om man meckar själv så blir snabbt tiden viktigare än pengar, dvs när nåt händer så är det viktigare att man deltar i meckningen än att man får in pengar. Iaf har det gällt mig och min ambitionsnivå på gladracing.

Nyköping
Här sen Feb 2008

Skall man äga något tillsammans är nog personlighet och i vilken relation man står
till varandra viktigare än skrivna papper för att undvika osämja.
Jag ägde under ett antal år flera rallybilar ihop med en KOMPIS och trots att vi lyckades
totalskrota en av dem uppstod aldrig några problem oss emellan. ( Jag körde han var kartis )
Vi hade från början kommit överens om att dela alla kostnader och vi är fortfarande kompisar
som ses varje vecka men vi har slutat fira julafton ihop.
Min ide är alltså, har du en just kompis skippa avtal, tvekar du köp en egen bil.

BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Stort tack till er alla för era tankar och förslag!

Porsche 964
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Tord skrev:
Värt att tänka på att om man meckar själv så blir snabbt tiden viktigare än pengar, dvs när nåt händer så är det viktigare att man deltar i meckningen än att man får in pengar. Iaf har det gällt mig och min ambitionsnivå på gladracing.

Kanske en av de viktigaste punkterna.
Var ska bilen stå, hemma hos någon eller i ett gemensamt mekgarage? Står den hemma hos någon så tar den ju upp plats och det är lätt hänt att den personen kanske känner sig "skyldig" att meka lite mera med bilen eftersom den ju är på krypavstånd.

Och tid är ju pengar som vi vet

Vad gäller olyckor så skulle jag väl resonera som så att vid uppenbara förarmissar får killen bakom ratten ta smällen (hehe). Blir någon påkörd eller om bilen får punka och åker i räcket så är det bara att dela lika.

Jag har aldrig ägt en bil med någon så detta är bara tankar och funderingar.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Allmänt banåkaforum
1727 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande