Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7052 besök totalt |
Hur skydda rutorna mot mot "imma" på långlopp ??
Efter helgens MSLS på Sviestad, då man såg knappt ut genom rutorna, på grund av all imma som skapades av det ständiga regnandet, så har jag googlat efter bästa medlet mot imma på rutornas insida. Under racet körde vi med YES-diskmedel, som jag strök på koncentrerat och gnuggat ut med en torr trasa, kvällen innan. Det höll ca fram till 13:00 - 14:00 men sedan tilltog regnet och rutorna började imma igen. Det finns Rain-X (http://www.ridetech.se/rain-x-anti-fog-200ml/15102-0) och Biltema har sitt imskydd (http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Imskydd-36173/). Har någon testat dessa produkter? Har klurat på om silikonspray skulle skapa en hinna på rutan som gör att imman inte kan fästa. Eller glycerin (glycerol) kanske? Har läst tips om raklödder som man kletar ut, eller tandkräm. Vad använder ni andra? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re:
Otillräcklig luftväxling/styrning i kupen Men om det kommer in fukt i kupen från diverse hål/otäta dörrar så blir det ju en ångbastu till slut. Rainoff och andra grejer man har på MC-visir kan ju testas men det gäller att få det så torrt som möjligt i bilen. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Kanske inte fungerar för just denna bil, men för de som kan:
Luftflöde för avfuktning = Värmepaket->Kupé->AC->Värmepaket Varm luft bär mer fukt När den kyls ner över acns kylpaket så kondenseras fukten och rinner ut. Luften värms sen upp igen och ut i kupén strömmar torr, varm luft som "binder" fukt. Dvs man får bilens värme och ac anläggning att fungera precis som vilken luftavfuktare som helst. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
inom folkrace används hårschampo och diskmedel mycket ofta och dessa bilar saknar nästan alltid värmepaket. Inte så långa heat men det funkar bra i alla fall.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
Finns det någon anledning till varför man inte sätter fast en värmeslinga på befintlig ruta när man kör långlopp? Visserligen är dom slingorna jag sett lika grova som i bakrutan men personligen så ser jag "igenom" sådana hinder utan problem..
http://www.frostfighter.com/prt2600. _________________ Albin Klang |
||||
Är bilen bara torr invändigt (det inkluderar även förarens kläder) borde det fungera även med en liten defroster. Jag har visserligen ingen erfarenhet av långlopp, men under den halvtimman jag kör med min sprintbil räcker det med en liten datafläkt till defroster. Om bilen däremot är blöt invändigt eller om overallen är regnfuktig ser jag inte ett skvatt, och då räcker min lilla defroster inte till. Immedel av någon sort är ju såklart aldrig fel heller.
Mao, mitt tips är att leta ställen som regnvatten kan tränga in i kupén och ha militärisk disciplin på samtliga förare, dvs låt ingen gå omkring i depån med raceoverallen på även om man har paraply. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
imma på rutan
Jag har provat detta på en BMWSC trackday i halvtaskigt väder och det funkade prefekt för mig iaf. http://c2.jetshop.se/antifog-spray-b _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7052 besök totalt |