Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8613 totalt) |
Den centrerar sig själv...dvs. så fort axeltappen sitter mitt i svänghjulet så är lådan centrerad genemot veven. Det är i alla fall så det funkar med 911:or...det är bara att "dra på" lådan över kopplingen, lirka in tappen i pilotlagern och dra åt bultar... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
måste inte lagret sitta längre in för att verkligen sitta kvar? ![]() hur djupt är lagret? Vet dock inte hur det sitter fast ![]() |
||||
Den sitter fast med typ 3-4mm...kan inte sättas in djupare utan att vi svarvar ner vevens tapp. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag tänkte ändå limma fast den med Loctite eller sätta några små svetsloppor runt den för att hålla den på plats. Den tar inte upp så mycket kraft ändå. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
I min värld är det totalt jättestopp mot att svetsa i ett lager.. ![]() Det kanske skulle gå att svarva en hylsa som träs över lagret och fästes med ett skruvförband? _________________ /Anton Lillsund |
||||
såå ja.. då kan man nog sova gott om natten oxå.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag funderade också på svetslopporna. Några otroligt välriktade loppor borde inte vara något problem.....men missar man lite och loppan blir för stor och för varm.....då vetifan.
Du kan schimsa mellan lagret och axeln.........men se till att det är lite spel kvar (det är ju inte samma konstruktion, men uteblivet spel, är en misstänkt anledning att våran låda rasade) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skippa och sätt dit lagret om du tänkt kladda med svetsen, blir billigare haveri utan att induktionsvetsa ihop lagret på växellådan när du senare kör... En loppa och lagret är redo för skrothögen. _________________ Roland Johansson |
||||
Jupp. Det är j_t känslig härdning och toleranser i lager (mycket, mycket mer än man tror) Svetsa i lagret=skrot, även med jätteliten loppa. Ring Momentum (före detta SKF supplies). Ge dem axelmått och håldimensioner så skall du nog hitta något som passar bättre, det finns extratunna lager. Annars skulle jag svetsa en lagerhylsa på svänghjulet och använda ett mindre lager, ev svarva ner axeltappen något så det passar med ett standardlager. En sådan hylsa kan man svarva till ganska lätt och toleranskraven är inte så höga. Denna hylsa går ju att svetsa fast i svänghjulet utan risk för haveri. EDIT: är axeltappen fortfarande för liten för standardlager så krymp på en svarvad stålhylsa. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
ojoj, vilken respons!
Grejjen är den att allt passar perfekt. Lagret passar perfekt in i svänghjulet och ingående axlens tapp passar perfekt in i lagret. Det är bara att yttre lagerbana inte når mer än 4mm in i svänghjulet pga. att vevaxeltappen sitter bakom. Det behövs alltså inga hylsor på ingående axeln, allt sitter klockrent som det ska, det gäller bara att fixera lagret i svänghjulet på ett säkert sätt. Pilotlager tar i stort sätt inga krafter, den är där för att man ska kunna centrera låda och motor vid ihopmontering samt för att avlasta och förhindra torsionella svängningar i ingående axeln. Min idé var att använda Loctite på den och hoppas att den ligger där den ligger. Det är som sagt krympförband i svänghjulet och vi fick banka in den dom 4mm som den sitter i. Annars får vi väl svarva någon sorts hylsa som går över den och håller den kvar i svänghjulet. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Bra, då räcker det ju att svetsa dit en styrhylsa. Ta ett gammalt lager som styrning i hålet och svetsa dit den. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ta aneroblimmet, blir det inte varmare än ~ 150 grader ska det fungera kalas, eller gör ett överfall och bulta fast i svänghjulet med 3st M5 exempelvis. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8613 totalt) |