Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |
Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
Jag skulle vilja höra med er som har mycket erfarenhet av racing och bilar lämpade för detta ändamål, om ni tror en 200sx(S13) kan övertalas till att bli en riktigt kompetent banbil. Läget för mig är nämligen såhär, att när jag köpte bilen var jag främst ute efter... tja, en rolig leksak är nog den mest träffande beskrivningen. Det är dock något jag under inga omständigheter kan nöja mig med längre. Jag vill köra fort och inrikta bilen ordentligt på racing. Vad jag funderar på är därför att antingen satsa ordentligt på 200;an eller helt enkelt köpa en bil med bättre förutsättningar(ifall det behövs). Behåller jag 200;an kommer planen fram till nästa sommar att vara följande: Lättning i form av kolfiberhuv och kolfiberskärmar. Eventuellt ett lättare golv(vet inte hur tungt nuvarande är). Ljudisolering kommer bytas ut mot bättre material, som NoiseKiller(jag skall fortfarande ha den som gatbil så...). A/C;n är trasig så den kastas också. Svetsning och riktning av kaross. Det är för att styva upp plåten och minska toleranserna vad gäller inpassning på alla karossdelar. Baksätet skall ut och göra plats åt en fin bur. Byte av diffklump mot någon lämplig bromsad diff. Chassit tänkte jag förbättra med coilovers och fjäderbensstag. Den exakta utformningen och inställningen av allt kommer nog överlåtas till en chassiexpert, eftersom jag inte lär bli annat än lekman på det området. Tanken är att hitta något som är så optimerat för racing som möjligt, men ändå funkar på gata. Motorn skrämms upp i ~250hk, men optimeras senare för bättre respons och högre effekt(där responsen prioriteras högst). Uppepå allt detta tillkommer "småsaker" som omlackering, däck/fälgar och bromsar. Extremare än så tror jag inte det går att göra med en 200;a, annat än ytterligare lättning. Kostnaden vågar man dock knappt räkna på och det är väl den som gör att jag ställer frågan; är det värt det? Utan att jag fixar något med motorn skulle jag tror att allt hamnar på ~100k, och säljer jag bilen finns det ju en hel del intressant jag kan få för pengarna. Efter allt jobb vill jag ju inte heller bli ifrånkörd av en rostig Volvo 142(inget ont om de bilarna, men visst vore det knäckande). Vad säger ni; finns det bättre alternativ ur racingsynpunkt? Vilka är dessa och är de så mycket bättre att det blir alldeles löjligt att fundera på sådana här stora satsningar på en 200sx? Jag vore väldigt tacksam för era synpunkter, för det här med racing verkar ju onekligen vara er grej. ![]() |
||||||
Re: Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
Är väl ganska enkelt! Gillar du bilen, behåll den och bygg på. Har du bil högst 2 år, då är den ju redan passe. Du har räknat upp några bra grunder, diff, väghållning och bur. 200 är väl inte direkt sämre än andra bilar. _________________ Roland Johansson |
||||||
citat:
Efter allt jobb vill jag ju inte heller bli ifrånkörd av en rostig Volvo 142(inget ont om de bilarna, men visst vore det knäckande). eller <--------------- Men, men glöm inte det viktigase köttklumpen bakom kringlan utan en just sådan så går det illa med vad som hälst för bil. Så kör med det du tycker om och uppdatera grejorna efter som det käns behov av det. I min värd är inte fort så där jätteviktigt utan att ha kul som är det primära. ps Det roligaste jag kört är även det tröttaste jag kört så fort behöver inte vara roligast. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
nästan alla bilar går ju säkert att få jätte bra väghållning i, åtminstonde bättre än vad medelsvensson och medel rejsa användare kan köra, satsa på din 200 och en förar kurs så kommer du nog kunna köra väldans fort nästa år
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||||||
Snackar vi racing eller bara banåka?
Är det Racing du är ute efter så skall du leta reda på ett reglemente som passar dig, din plånbok och din bil. Sen skall du bygga bilen efter det reglementet. Att bygga något och sedan försöka hitta en klass där man passar in blir sällan framgångsrikt (eller billigt). Är det bara banåka som gäller är det ju bara ![]() Tror nog inte 200:an är sämre än något annat motsvarande. Möjligen då att det inte finns lika mycket erfarenheter här i landet som om man jämför med en liknande Porsche. Men nätet brukar ju lätt lösa det där med kontakter i länder. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Då är vi minst två ![]() Man kan ha kul i (nästan) vilken bil som helst på ett banmöte. Ska du tävla så är det P.P:s rek. som gäller. Vad har du råd med, hur ser reglementet ut och sedan är det bara att börja bygga. Lycka till och ha skoj! ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Först måste jag säga att jag tycker det är kul att ni är positiva till att fixa med 200;an. Trodde alla skulle skaka på huvudet och muttra "dåre", men det är ju ingen som har gjort än iaf.
![]() Att ha roligt är självklart det primära. För det krävs inte heller någon jättesnabb bil. Bland det roligaste i bilväg kan ju vara en gammal skrothög som man kan misshandla riktigt ordentligt, på vägar där man inte ens skulle drömma om att köra med "finbilen". Så var det för mig med min förra bil som jag inte alls behövde vara rädd om. Fast jag ser det också som ruskigt kul med en riktigt snabb och fin bil. Min plan är att ha båda delarna, så därför har jag även sneglat lite på Opel Manta som jag kanske kan börja köra rally med. ![]() När det gäller 200;an så är det en bil jag verkligen trivs med. Ja, bortsett från att jag nog kunde hittat ett mindre sönderkört ex som inte envisas med att gå sönder. Det enda jag har problem med är ketchupmotorn som jag inte riktigt lärt mig hantera bra. Övning och bättre respons lär råda bot på det problemet. Grejen är bara att det dyker upp många alternativ till 200;an i mitt huvud, när jag funderar på att lägga ut stora pengar. Porsche 944, Toyota MR2, Lotus Elise, BMW M3, Mazda RX-7 m.fl. är bilar jag kommer att tänka på. Frågan är då vad som ger mest; att satsa på 200;an eller någon av dessa bilar(förutsatt att man lägger ned lika mycket pengar, förstås)? Det är tuff konkurrens och jag undrar om 200;an ens kan komma i närheten av dessa... Köttklumpen bakom kringlan är den som kommer pressas allra mest till sin gräns. Att utvecklas som förare ser jag som en av bilkörningens roligaste aspekter, så jag skall även försöka klämma in någon förarutbildning utöver allt skojfriskt gasande. Racing är dock inte riktigt vad jag är ute efter. Jag använde bara det ordet som synonymt med bankörning, vilket var fel. Tävling kan förstås vara kul, men jag nöjer mig med att bli så snabb och duktig bakom ratten jag kan bli. Så det är med andra ord banåka vi snackar. Jag undrar vad det är för 200;a som kört Superstage på 1.34, och finns det andra bilar jag kan jämföra den tiden med(har ingen koll på vad som är bra tider eller inte)? |
||||||
Du har en bra tabell på https://rejsa.nu/superstage/, tyvärr tror jag inte den aktuella 200:an finns med, men en hel del andra bra jämförelseobjekt.... Lycka till med byggandet! ![]() _________________ -- |
||||||
Jadu, svårt det här.
Du frågar om det är värt att lägga ner stora pengar på att bygga om en bil till banracer. Klart att det inte är, det är total ekonomisk katastrof. Skulle man ta sådana hänsynstaganden skulle inte denna sida behövas alls, racing på skoj skulle inte existera. Är du en sucker (total freak) på Nissan 200 är det bara att köra på, annars får du väl sätta upp en budget och räkna fram till vilken bil som kan vara intressant. Jag tror kanske att de andra bilarna som du räknat upp behålle sitt värde bättre än din Nissan, OBS "tror", om det är intressant. Själv har jag valt att lägga pengar på en BMW 02. Antagligen skulle jag kunna köra fortare med en e-30 för samma pengar, men hur kul är det att köra e-30 ![]() ![]() ![]() _________________ /Anders C |
||||||
Äsch, vad skulle man med pengar till om man inte kunde lägga dem på bilen? Då kan man ju lika gärna strunta i att äta också, för att det är så dyrt.
![]() Nä, det enda jag tvekar på är om 200;an kommer tjäna sitt syfte tillräckligt bra. Kan man köra Superstage på 1.34 verkar det dock inte som att man behöver skämmas. På listan finns ju bland annat en M5;a som har kört på samma tid, och de är ju varken slöa eller billiga bilar. Annars spelar det ju väldigt stor roll hur bra man kör också. Värdet på en riktigt uppfräshad 200;a har jag hört skall vara ganska bra. Det beror förstås på hur mycket man fixar, men lägger man ut så mycket som jag tänkt tror jag det främst är att man aldrig kan få tillbaks allt arbete man lagt ned. Tycker man om att fixa med bilar(vilket jag gör, fast jag inte är så duktig på det än) är inte det något problem. Vill man gå på vinst ekonomiskt är dock inte bilar en särskilt säker investering. Hmm, det är inte lätt att bestämma sig för hur man skall satsa. Jag skall nog i varje fall börja med att låtan någon bilriktare och någon som är duktig på motorer så jag vet om bilen är i tillräckligt gott skick för att vara en bra grund att börja från. Sedan vore det inte dumt att prova andra bilar, för att se vad jag tycker om dem, men det kan nog bli lite svårt. Det enda jag kört av bilarna jag nämnde är en Porsche 944. Just den bilen var dock rätt skabbig, och lika gammal som mig(82;a). Den hade nog varit riktigt trevlig om inte koppling, styrning och växling krävde mer muskelstyrka än vad jag kunde frambringa. ![]() |
||||||
Dare to be different.
Vagnsparken på sveriges banor behöver lite nytt blod. SX200, CRX, MX3, MR2, osv, osv är bilar jag ser aldeles för sällan på startgridden (sagt av någon som planerar att göra som en massa andra här på forumet, åka transaxelPorsche ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Hehe, trodde aldrig en 200;a kunde vara sällsynt eller annorlunda. I den lilla hålan där jag bor finns det fyra stycken, i precis samma röda färg. Fast jag struntar egentligen i om det är världens vanligaste eller ovanligaste bil, så länge jag gillar den.
![]() Det verkar annars som att de flesta som tilltalas av sportiga japaner är ungdomar som gillar streetrace. De är nog betydligt vanligare vid rödljusen än på bana. Jag vill exempelvis minnas att någon på 200-klubben skrev att bilarna nog kan bli riktigt snabba på bana, om det bara fanns mer kunskap om hur man optimerar dem. Hur mycket sanning det ligger i det uttalandet vet jag inte, men fokus ligger oftast på att få bilarna snabba på 402m. Så jag kanske skall se det som en utmaning också, att lyckas väl med bygget. Apropå det här med modern konstruktion, undrar jag hur bra lösningen med hjulupphängningen är. Känner ni till styrkor/svagheter och om det går att förbättra något? Enda infon jag lyckats få fram är följande: "Fram: Individuell med fjäderben (hydrauliska teleskop-stötdämpare och skruvfjädrar) och länkarmar samt reaktionsstag, krängningshämmare. Bak: Individuell med multilänkarmssystem, fjäderben, krängningshämmare." |
||||||
För att vara lite elak, så verkar den modellen inte vara något att satsa på om man kollar på 200sx gänget i superstage som var i Bilsport som kom idag. Var och varannan bil hade problem att dom bluddrade och misstände.
![]() Annars tror jag inte det är en så dum modell. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Alexi:
Ett par tips 1. Börja med att läs en massa om väghållning mm, här är en bra bok https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i 2. Köp inga grejor om du inte är bombis på varför och fram för allt vet vad resultatet blir med de nya grejorna. Framför allt är det värt det pris som grunkorna kostar kontara resulatet. 3. Skit i vad andra tycker men lyssna på andra tycker och bilda dig en egen uppfattning. (hmm vart lite tvetydigt men jag tror du fattar) 4. Skäms inte för att ställa dumma frågor(finns inga dumma frågor bara dumma svar) om att väghållning, åka fort när det SVÄNGER mm här. och om igen, gillar du din riskockare behållen den och fixa den annars sälj aset. Du behöver inte vara orolig det finns folk som håller på med betydligt omöligare projekt här. Hmm jag kan väll inte tänka på mig själv här ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu börjar det likna nåt här ju. :-) JAg åker tämeligen bananpassad 200sx. JAg åkte i superstage i reportaget som är i senaste numret av spoilernytt. Bilen var då väghållningsmässigt helt original väghållningsmässigt, förutom sänkfjädrar och 17" fälgar(om det nu gynnar). JAg åkte då på stadiga låga 1.39:or. Detta är ingen bra tid, men visar att den inte är dålig. Utan att vara taskig mot de andra i klubben, men det är den bakom spakarna som begränsar deras tider, inte bilen. Sedan reportaget gjordes så har jag bytt en del på bilen. Och på MAntorp 1:a maj åkte jag jämnt med en skyline r34 med 400hk och slicks. PErra hade förvisso 4.5 sekunder snabbare varvtid på sitt fria varv, men under pass där det var lite trafik osv så körde vi ungefär jämnt. Det var också den enda bil som jag upplevde kunde ta sig runt fortare än mig i min 200sx den dagen. Och då har jag fortfarande kralligare krängningshämmare och lite värre hjulvinklar att fixa. Det kommer gå FORT för många 200sx i sommar, så det är en lysande modell att bygga på, allt annat är skitsnack. Det finns få bilmodeller som är så underskattade som 200sx, men det kommer visa sig tydligt i motsatt riktning i sommar :-)))
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Nu har jag inte på fötterna redigt men å andra sidan kanske man inte behöver ha det när det är åsikter. 200SX går säkerligen få kompetent om den inte redan är det, 100' får man mycket leksaker för. om du ska göra det till ett livstidsprojekt kan det vara bra att starta med ett bra ämne som håller i längden, se Malmbergs Pantera eller Sjölinders 95:a. Är det en tillfällig ingivelse är det nog svårt att få ekonomi genom att trimma en "standardbil" istället för att skaffa otrimad men mer komprimisslös sportvagn.
Han hade alltså större marginaler när andra bilar var i närheten? :) Får man fråga vilka tider det handlar om? om skrupler finns uppskattar jag PM. _________________ /Klas Pihl |
||||||
Tja, vad gäller marginaler låter jag det vara osagt då jag inte gärna uttalar mig om andras körning. JAg hade dock stora marginaler i min körning när jag körde runt/om/bakom/förbi andra på banan. Det enda jag eg ville få ut av den lilla kommentaren var att kanske chocka någon och få upp ögonen för att våra bilar (läs: 200sx) ÄR snabba runt banan. och så vill jag ju då passa på att ge en liten känga tillbaks, jag körde ju fortare i superstage i min dåvarande nästan original 200sx än killen med NSX:en gjorde på rejsas superstageträff... ![]() Tidsmässigt körde jag de stadiga tider mellan 1.38-1.42. 1.38 som bäst av de tidtagna varven alltså. Dock något som kommer filas på på japmeet. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |