Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
962 besök totalt |
Intressant läsning kring HANS/Hybrid - BMW Cup Safety by RJ
Intressant läsning i ett nyhetsbrev från BMW Cup! Från följande nyhetsbrev: http://admin.getanewsletter.com/t/pm www.bmwsc.com --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nyhetsbrev BMW Cup Safety by RJ: Stort kolfiberok, liten skumgummikrage eller bara stark nacke Hur väljer jag rätt nackskydd? Av: Rickard Johansson Safety by RJ Det fanns en gång i tiden då bälten var onödiga i våra racingbilar och hjälmar var av papp för att skydda från flugor. Men det är idag historia när vi istället arbetar med den senaste tekniken med krocktester och kolfiber. För de flesta banracingförarna så har nackskydd inneburit en mjuk skumgummikrage eller inget nackskydd alls. Men kommande säsong tar de moderna nackskydden sin plats även i denna förarkategori. För lite mer än 25 år sedan presenterades HANS-skyddet på marknaden och gav förarna ett helt nytt typ av skydd. Snabbt förenklat kan man säga att bältet håller fast kroppen vid en krasch och nackskyddet håller fast huvudet och hjälmen i kroppen. Genom att begränsa huvudets rörelselängd så kan vi spara nacken mycket värk. Tänk er att huvudet väger 3 kg och vi har en hjälm på 1,5 kg på det så förstår ni att nacken är påfrestad. HANS är ett fabrikat som i många år var standard på marknaden och var enda alternativet, men för några år sedan dök det även upp en konkurrent Hybridskyddet på marknaden. Sedan tidigare har FIA valt att benämna dessa skydd vid FHR som står för Frontal Head Restraint och betyder att dessa skydd är testade för att skydda för rena frontalsmällar. Men i och med att hybridskyddet kom in på marknaden så ändrades de förutsättningarna då detta skydd skyddar upp till 40 grader jämfört med HANS som bara har optimalt skydd vid 0 gradiga smällar. Att installera mitt skydd När du köpt ditt skydd så måste du se till att din bil är anpassat för skyddet. Du kan behöva justera bältesinfästningarna samt kolla så din stol passar. Som du kan se på bilden(1.1) så kan viss justering krävas. Dina bälten ska vinklas in 20 grader för att bältena inte ska glida av skyddet vid en krasch. Passa på att göra glidstoppar så att dina bälten inte glider i onödan vid en krasch. Vilket skydd ska jag då välja HANS eller Hybrid? Jag skulle rekommendera att om du kör en formelbil med paddning runt huvudet så är HANS ett bra val. HANS-skyddet är gjort för just formelbil. Men ska du köra karossbilar eller vill du ha möjlighet att köra olika biltyper med samma skydd så är Hybriden ett självklart val. HANS-skyddet är vinklat i olika grader beroende på vilken biltyp du väljer och du då vill köra en karossbil med det skyddet du har för formelbil så kommer du att stirra upp i taket och tvärtom om du vill pröva en formelbil med ett skydd för standardbilar. Hybriden med sin väst är inte beroende av grader och ger en annan komfort. Många som bytt till hybridskyddet beskriver det som att de återigen får kontakt med bilen och glömmer bort att de har skyddet. I och med att ni bara får åka med FIA-klassad utrustning så kommer jag ej att nämna så mycket om SFI-klassade skydd. Installationen Det du måste tänka på är att du har; - Rätt vinkel och storlek på skyddet - Justerat bältena för skyddet - Köpt hjälm med rätt fästen - Hans-fäste med 2010-klassning Många har köpt sina skydd begagnade och detta får man vara lite försiktig med för FIA tillåter inte att vi mixar olika årgångar på fästen och skydd. Om du köper ett begagnat skydd som är klassat med FIA 8858-2005 så får du inte använda det på din nya hjälm med FIA 8858-2010 fästen samt tvärtom så klart. Så var försiktigt så att du inte hamnar i ett läge med en oanvändbar kombination. Har du en hjälm idag utan fästen få du inte montera dessa själv enligt FIA utan du måste lämna in till en certifierad installatör eller beställa dessa monterade med din nya hjälm. Skillnaden med och utan nackskydd HANS Pris: 3 900 - 9000 kr (olika modeller) Hybrid Pris: 6 500 - 11 500 kr (olika modeller) Ett sista råd I och med att ditt skydd är en del av ett system. Se till att du har ett bra system. Åker du med ett HANS-skydd måste du ha en speciell HANS-stol om du ska ha optimalt sidoskydd. Åker du istället med ett hybridskydd slipper du byta byta stol i din bil. Så även om priset är högre för hybridskyddet så är det totala priset lägre i och med att du inte behöver allt extra runt. Kom ihåg att du investerar i din egen säkerhet. Känner du dig osäker om hur du ska göra på din bil så kan du maila på Rickard@safetybyrj.se så hjälps vi åt att få din bil att bli säkrare och få dig att köra lite snabbare. I nästa nyhetsbrev kommer vi att prata hjälmar ----------------------------------------------------------------------------------------------- _________________ ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
962 besök totalt |