Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (55504 totalt) |
Dagens grillande och karvande resulterade i en färdig nedre framvagnsram. Tvärgående pinnarna är för styrväxeln. Var inte helt enkelt att komma åt att grilla fast inne i fästöronen.
![]() ![]() ![]() Sådan far sådan son. Farsguben och jag beställde ju länkhuvuden förra veckan. Men svetsändarna bidde det inget av. Nu bidde det. Fast vi får modifiera dem. Vi gillade inte de som fanns att köpa men insåg att det blev för jobbigt att skaffa stål, verktyg osv. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
När man kommit en bit in i ett bygge inser man vilka misstag man gjort som inte ska göras om på bil nr 2. Avskräckt från att bygga från scratch är man inte, utan snarare taggad att bli klar, utvärdera och sätta igång med nästa.
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
En liten bild på svetsändarna. Ska bearbetas. 20:- plus frakt per styck. 36:- inkl. frakt.
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Blev ca 3 timmar idag igen. Lite filande på hur svetsändarna ska svarvas till så de försänks in i bärarmsröret... svarvar ned 5 mm i en änden så de sicker in lite i rören och därmed får en något mindre hävarm och bättre stöd... fortfarande 2,5 mm gods kvar i den nedsvarvade delen. Rören gör vi inget med.
Farsguben hade kapat och slipat till två stag till för triangulering mot framvagnen. Snart inte mycket otriangulerat kvar. Målet är noll förstås. Har oxå börjat passa in övre bärarmsinfästningarna. Önskar tips på lämpligt rör mellan plastbussning/bult i nedre nedre bärarmsinfästningarna. 12 x 1 mm i hårt material, gärna rosfritt borde vara bra... var köpa? Behöver väl en meter eller så. Status vid dagsavslut: ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Växellådan är sedan ett par veckor hos Mr Schmidt ute i Närke-skogarna. Nu hoppas vi bara på att han ska sluta köra sönder sina bilar så han får tid att göra vid vår lådda. Får se om det blir något annat gjort på tisdag... ledig denna tisdag för omväxlings skull.
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Säg den lycka som varar! Idag lyckades vi sno ihop en kardan (nästan färdig, helsvets kvar) med Hardy-skiva i framändan (volvo 740, passar mot BMW ZF-låda rakt av) och kardanknut i bakändan. Denna kardanknut tog från kardanen som följde med Scorpio-diffen jag använder och passar således rakt på. Knutarna var tok-slut och samtidigt så är främre deln delbar med splines vid stödlagret, så sagt och gjort styckades denna för att giftas med volvo-kardanen. Ford deln svarvas till för att passa i Volvoröret. Det hela sattes i svarven och mätklocka användes för att kolla att den inte kastar. Håller sig inom 1/20 mm. Klart godkänt. Nästs ihop. Kommer hem och ska leta upp kardanknutar. Suck......
INGEN har kardanknutar för Scorpio! Om någon vänlig själ vet vad för knutkors man kan tänkas får in i knutarnas öglor så vore jag ytterst tacksam! _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Re:
Jag vet man kan göra så men jag vet att flera med dylik lösning haft problem med tillförlitligheten vid hård körning. Och nu har jag redan tillverkat en kardan. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Allt är inte pest och pina dock. Hystade i motor och växellåda i ramen och det går i som ett paket med ca 3-5 mm marginal. Dock kommer man få ta av torrsumpsdrevet när det kommit dit. Men bara att slippa dela på motor/låda kommer vara bra. Knöligt nog att få ihop det vid sidan av bilen...
Allt viktigt verkar få plats, bara slavcylindern för kopplingen som är frågetecknet just nu. Lite bilder av det hela plus av kardantillverkningen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
NU verkar det som att det kan finnas en Taunus-knut som kan funka. Man hoppas ju slippa byta knut & medbringare då denna var smidig att sätta upp i svarven. Har ingen 2/4-backars chuck... Fortsättning följer!
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Slavcylindern fick plats med god marginal. Kommer inte vara några probs att få dit em triangulerings-pinne heller.
![]() ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Ännu en vecka till spillo så att säga... denna gång pga. mysig kräksjuka. Lilltösen drar ju med sig mysiga virus hem från dagis...
Men funderat ar man gjort i kräksjukedimman.... insuget behöver ju troligen svetsas om. Som det är nu pekar ju spjällhuset rakt ned mot fot-boxen och en av pinnarna som den utgörs av. Se bild ovan. För att det ska gå att hyfsa svetsarna även på insidan verkar det ju enklast att göra ingreppet nära motorn. Dock kommer man ju då i konflikt med spridarna... Alternativ två och en "quick-n-dirty" fix skulle vara att kapa alla fura runners och sätta någon centimeter silikonslang mellan och därmed vinna några graders vinkling. Urkorkad idé? Längden på runners skulle jag inte bekymra mig för iom ett överslag gav resonanslängd på nånstans 5000rpm och denna motor behöver snarare mer mellanregister. Och det borde gå att limma in nån sorts gummimellanlägg inne i silikonslangen så det blir hyggligt slätt inne i runnern. Tankar och idéer? ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Ta lite mer bilder på området ifråga, sitter spridarna i toppen eller insuget (jag förmodar det senare iofs).
Är det samma bultdelning som till 8V motorn? Dvs, typ weberinsug som du kan modda med plenum, finns säkert en mängd uppslag på hur det kan se ut. Eller bara vinkla om det på nåt listigt sätt, flytta spjällhuset med hjälp av slang eller rör..... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Re:
Spridarna sitter i runnern precis innan toppen. Motorn är en B234/B230-hybrid. Bild finns en liten bit upp. Du tror på min lösning med slang? Detta är bara en "fulmotor" att köra med tills dess jag har tid och pengar att bygga en riktig motor. Så det behöver bara lira bra, inte pefekt. De synpunkter jag behöver är i stil med "det där har jag provat och funkade inte" eller "en bättre lösning är". I en perfekt värld hade jag haft tid och pengar (och kunskap och utrustning) att bygga mitt eget insug med ett väl avväg plenum, lämpat för överladdning, byggt en helt ny motor med värsta delarna osv. Nu kan jag inte det, och har inte lust att vänta på det. Vill kunna bygga vidare och få ut bilen ur depån innan jag är för gammal för det ska vara skoj. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
En idé kom via Locost Swedens forum... att man sågar loss en rektangel från plenumet där runners går ut, och vinklar eller vänder hela plenumet men runners oförändrade. Tål att undersökas. Då ska vi bara ha tag i någon som kan svetsa.
![]() Inom 10 mil från GBG och tar betalt i bananer, bärs, fikabröd... någon? ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Det räcker förmodligen med att göra en vinklad kil mellan spjällhus och plenum om det nu inte är risk för att plenumet tar i fyrkantsröret undertill.
Snedfräsa anliggningsytan mot toppen kanske räcker........ _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Snacka om helrätt motorval!!!
![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Re:
Också en tanke. Mot toppen verkar halvbra. Skulle vara om man kunde tillverka en distans kanske då som är fasad. Ska lura lite på dessa förslag. Kanske kommer till om fräsning eller svetsning är det jobb man kan få gjort flr vettigast pengar osv. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (55504 totalt) |