Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: MK Indy R1 -09 | SÄLJES :)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (27125 totalt)
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Re:

xtimmyx skrev:

Har även införskaffat mig en ghetto-cornerweight-rig som ska bli spännande att testa sen.

Har sneglat på samma vågar till min sjua. Berätta gärna hur/om det fungerar!

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

nicemd skrev:
xtimmyx skrev:

Har även införskaffat mig en ghetto-cornerweight-rig som ska bli spännande att testa sen.

Det finns väl vågar som går till 180kg numera, så för en sjua ska det ju bara behövas 4 i så fall (lite enklare matte då )?
Men det gäller ju att använda analoga vågar, som inte släcker mätvärdet när man ska läsa av.

nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Analoga vågar verkar inte vara så lätta att hitta nu för tiden. Tacksam för tips!
Provade en 180kg våg (ikea tror jag) men ytterhöljet flexade så mycket att den låste "skivan" innuti vågen. Vart misstänksam när alla fyra hörn vägde exakt lika mycket.

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

nicemd skrev:
Analoga vågar verkar inte vara så lätta att hitta nu för tiden. Tacksam för tips!
Provade en 180kg våg (ikea tror jag) men ytterhöljet flexade så mycket att den låste "skivan" innuti vågen. Vart misstänksam när alla fyra hörn vägde exakt lika mycket.

Ställ bilen på en plankbit som fördelar ut vikten över hela vågen (som fötterna)

Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Trevlig bil!!

Liten undran..
Jag har precis ritat klart grunden för min sevenram i datorn, och har börjat kika på motoralternativet..
Har hela tiden varit inne på hayabusa snurra, men de är ju snäppet dyrare och svårare att hitta begagnade mot R1an dito.. (antar att många gått till radicals...)

Så, hur upplever du R1 motorn? Känns den svag, eller räcker det till?
Är ju ändå 0,3 liter mindre slagvolym än sukkan..

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Fixxe skrev:

Timmy kommer säkert med ett bra långt svar, men jag kallade den dödsmaskinen efter att ha kört den. Svag är inte ordet jag skulle använda iaf

xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

nicemd skrev:
xtimmyx skrev:

Kommer nog inte testa förän i April. Men vill du vara försökskanin innan dess så bor vi ju relativt nära varandra och kanske kan fixa något.

Fixxe skrev:
Trevlig bil!!

Liten undran..
Jag har precis ritat klart grunden för min sevenram i datorn, och har börjat kika på motoralternativet..
Har hela tiden varit inne på hayabusa snurra, men de är ju snäppet dyrare och svårare att hitta begagnade mot R1an dito.. (antar att många gått till radicals...)

Hmm, utan att ha någon erfarenhet av busa-motorn så tror jag säkert den bättre av de två om pengar inte är något problem. Den har ju 50% mer vrid, mer effekt och mer eftermarknads-prylar om man vill ha ännu mer effekt.

Men så är ju prisskllnaden ganska rejäl också. En R1-motor får man tag i för under 10.000kr. Men en Hayabusamotor går väl loss på minst det dubbla?
Sen tillkommer torrsump på det om man ska köra Hayabusa medan R1:an klarar sig med skvalp-plåt. Ska man sen registrera bilen så har ju Hayabusa-motorn en vääälands massa effekt man måste vikta upp för.
Libell har en väglegal Sjua med busa-motor så han har nog koll på hur det funkar och vad som krävs.

Vad som är "svagt" och "räcker till" är ju lite av en definitionsfråga.
Men visst är den lite knepig att köra med i trafik och det gäller att ha tungan rätt i mun för att komma iväg, men det skulle säkert kunna förbättras med ett längre dragläge (mitt är i princip obefintligt).

Men när man väl passerat 6000-7000 rpm så går den som ett svin och mer än tillräckligt för mig iaf. Man hänger på det mesta upp till 150kmh sen börjar luftmotståndet ta ut sin rätt. Klart man inte hänger med 500hk-monster, men fartkänslan i en Seven är svår att jämföra med en karossbil.

Så min högst okvalificerade åsikt: Är pengar inget problem: Hayabusa. Men R1:an är för jääävla trevlig den också.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Tack för utförligt svar!
Pengar spelar hyfsat stor roll när man har hus som behöver lite kärlek, och knodd på väg ut vilken dag som helst..

Är van att köra en hyfsat rapp Honda crx med 234hk på 950kg.. Såg du tog kullen på minuten, jag lyckades med 1.02.00 med hondan..
Så om jag siktar in mig på en R1 snurra (av lite äldre snitt) så blir det ju 150häst på 450kg torrvikt, och det borde bli skoj nog, och räcka till 59,99 varv på kullen

Ska bli skoj att följa utvecklingen!
Med tanke på motorn lutar åt förarens håll så ska det bli intressant att se hur viktfördelningen är på bilen! På grund av detta har jag tänkt bygga min högerstyrd nämligen!

Suzuki Swift Sport -14
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fixxe skrev:
Med tanke på motorn lutar åt förarens håll så ska det bli intressant att se hur viktfördelningen är på bilen! På grund av detta har jag tänkt bygga min högerstyrd nämligen!
Det är väl bara ett fåtal som byggt vänsterstyrt med tvärställt MCpaket i fronten. Allt blir enklare upplagt med högerstyrt.

xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

Fixxe skrev:
Tack för utförligt svar!
Pengar spelar hyfsat stor roll när man har hus som behöver lite kärlek, och knodd på väg ut vilken dag som helst..

Är van att köra en hyfsat rapp Honda crx med 234hk på 950kg.. Såg du tog kullen på minuten, jag lyckades med 1.02.00 med hondan..
Så om jag siktar in mig på en R1 snurra (av lite äldre snitt) så blir det ju 150häst på 450kg torrvikt, och det borde bli skoj nog, och räcka till 59,99 varv på kullen

Ska bli skoj att följa utvecklingen!

Varsågod, har du fler frågor eller vill ha bilder på något så går det säkert skaka fram.

Ja jag har som nyårslöfte till mig själv att köra 58.XX på Kullen i år.

Högerstyrt är helrätt av så många anledningar! Som du nämner så ligger ju motorn åt vänster, och så går ju nästan alla svenska banor åt höger. Tidigare ägare cornerweightade bilen som följer med soppa och förare vilket ytterligare talar för hur rätt det är med högerstyrt:

HF 141KG VF 147KG
HB 161KG VB 166KG

Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Suzuki Swift Sport -14
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Efter en timme med, och två överhettningar av tjejens hårfön så har jag fått till nya insuget. Ska förhoppningsvis hålla lite bättre än det andra skräpet, särskilt med tanke på priset på slangen.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Ikväll har jag haft en någorlunda produktiv, och lite kontraproduktiv stund i garaget.

Jag har bytt fjädrar fram och monterat alla dämpare igen (inklusive den som dämpar ljudet, nypackad och fixad), så nu fattas det egentligen bara bromsbelägg för att man ska kunna köra bilen åtminstone även om mycket annat återstår. Säljer sannolikt mina stolar i helgen så nya sådana måste införskaffas.

Gjorde även ett annat genidrag. Upptäckte att sprinten till min gamla mini-brandsläckare ramlat ur, så begåvat nog plockar jag upp brandsläckaren i handtaget. WOOOSH! Hela golvet på passagerarsidan fullt med pulver. Härligt!

Torkade av det värsta med en handduk men får väl gå dit i helgen och göra det ordentligt med vatten och trasa. Lyckligtvis var det i princip bara aluminiumgolvet och kardantunneln som drabbades så förhoppningsvis ingen större skada skedd.

Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005

Moderator i ett av underforumen

Inte vatten och trasa. Pulvret bildar korrosiva ämnen tillsammans med vatten.
Använd dammsugare och tryckluft. Eftertorka med torr syntet-trasa.

Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

Andreas Freed skrev:
Inte vatten och trasa. Pulvret bildar korrosiva ämnen tillsammans med vatten.
Använd dammsugare och tryckluft. Eftertorka med torr syntet-trasa.

Jasså? Intressant, jag hörde precis det motsatta. Att inte använda dammsugare för att det förstör dammsugaren och att man ska köra trasa och vatten istället.

Men å andra sidan så pajjar jag hellre min 300kr-dammsugare än att få korrosivt skit i bilen. Nackdelen dock är att jag varken har ström eller tryckluft där bilen står. :/

Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005

Moderator i ett av underforumen

Hade en kille från Presto på jobb som jag pratade med om detta. Han visade följande i deras manual.
Citat:
Pulverspill på metallytor skall omgående saneras. Pulver tillsammans med fukt bildar korrosiva ämnen. Sanering sker lämpligast genom dammsugning. Den är effektivast om dammet samtidigt lättas med tryckluft. Eftertorka med torr syntetisk trasa, som kan dra till sig pulvret.

http://www.presto.se/media/Pulverslackare_1001.pdf

Han nämnde att alla dammsugare dock inte klarar det då pulvret är väldigt fint och kan passera rakt igenom vissa filter.

Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

Andreas Freed skrev:
Hade en kille från Presto på jobb som jag pratade med om detta. Han visade följande i deras manual.
Citat:
Pulverspill på metallytor skall omgående saneras. Pulver tillsammans med fukt bildar korrosiva ämnen. Sanering sker lämpligast genom dammsugning. Den är effektivast om dammet samtidigt lättas med tryckluft. Eftertorka med torr syntetisk trasa, som kan dra till sig pulvret.

http://www.presto.se/media/Pulverslackare_1001.pdf

Han nämnde att alla dammsugare dock inte klarar det då pulvret är väldigt fint och kan passera rakt igenom vissa filter.

Kanon! Springer tillbaka till garaget nu direkt med dammvippa och trasa så får vi se om jag kan få bort det sista.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Här kommer en liten summering av vad banåkaåret 2012 hade att erbjuda.

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Trevlig film! thumbs up
Du verkar haft ett klart roligt banåkaår.

Avundsjuk, hur menar du nu?

Här sen Jul 2010

Tack som satan för ett dunderkul raceår Timmy! Låt oss ha minst dubbelt så kul i år!

xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:
Trevlig film! thumbs up
Du verkar haft ett klart roligt banåkaår.

Avundsjuk, hur menar du nu?

Ja när jag tittar tillbaka på det såhär förvånas jag över hur mycket det blev trots allt, och hur jävla roligt man har haft det.

Tobias Nyström skrev:
Tack som satan för ett dunderkul raceår Timmy! Låt oss ha minst dubbelt så kul i år!

Tack själv! Det jävlar ska vi ha!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: MK Indy R1 -09 | SÄLJES :)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (27125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande