Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
McPerson funderingar från Banbilsbokstråden
1, 2   >>
18074 besök totalt
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Mcpersson

Fick boken av min fru i julklapp och den var mycket intressant, har läst och börjar väl få lite känsla om vissa bitar men mycket återstår så jag får läsa igenom den flera ggr.

Jag kommer nog inte att bygga någon helbil men vill få förståelse för vilka faktorer som är viktiga mm.

Nu till mina frågor:

Har du funderat något när det gäller mcperson framvagn (vad som spelar roll här) tex sänka i förhållande till camber mm?

Noll bils teorierna skulle må bra av fyrhjuls styrning, fyrhjulsdrivning eller aktiv diff?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Mcpersson

Uffe24 skrev:
Nu till mina frågor:
1
Har du funderat något när det gäller mcperson framvagn (vad som spelar roll här) tex sänka i förhållande till camber mm?
2
Noll bils teorierna skulle må bra av fyrhjuls styrning, fyrhjulsdrivning eller aktiv diff?

1
Jag har haft McP i tankarna nu och då. Det har dock inte varit aktuellt för min egen del eller på någon bil jag
fått uppdraget att hjälpa till med. Att sänka i förhållande till camber är inte en frågeställning jag gjort. Det beror
på att jag inte ugår ifrån någon särskild åkhöjd eller cambervinkel, jag utgår från det behov som en konstruktion skall uppylla. Tillverkar man ett McP system så kan man välja vinklar och åkhöjd fritt, det är först när en redan färdig bil skall modifieras som det problem du nämner uppkommer. För stt då avgöra om bilen skall sänkas eller ej
måste jag åter igen titta på förutsättningar och hur bilen redan ser ut.
2
Nollbilsteorin är en pedegogisk sak som beskriver en bil utan egenskaper. Jag skulle kunnat använda mig av ett
tomt papper i princip, men då uppstår ett bekymmer med att det blir för abstrakt att förmedla vad som menas.
Tanken är därför att börja med något som lär en bit på vägen och börjar likna en bil som skall förses med egenskaper. En bil som inte behöver byggas om för att bli som man vill, utan som men direkt kan bygga vidare på.
Om nu bilen skall köras i rally på grusvägar och i snö, då kanske man bör fundera på om 4 hjulsdrift skall adderras till listan för nollbilens vidare utveckling. Man kanske även bör tänka sig högre fjädringshöjd då bilen kommer att gå på guppiga vägar. Kanske McP kan vara bra i det läget av olíka orsaker. Dock skulle Corvetten i boken inte må så bra av sagda konstruktioner. Fyrhjulsstyrning har jag inte studerat på närmare håll så det vill jag inte uttala mig
om men tanken har absolut en plats, själva tekniken kan dock ställa till det lite.

mvh
Göran

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare

En skiss med mycket ungefärliga mått på Bmw e36 fram vagn Mcperson.

Det är kanske lite svårt att se de båda blå rektanglarna är tänkt som däcken och de blå linjerna som fjäderben och undre länkarm.

I den högra nedre positionen är vinklen ungefär original, jag har sänkt ca 30 mm då är länkarmen horisontell .

Om jag gort rätt i caden så ökar (-camber) ända upp till 100 mm ovanför i änden. Där den sedan minskar.

Jag har ganska hårda fjädrar nu så har väl ca 30-35mm fjädringsväg.

Vad bör man satsa på för vinkel här (om man vill sänka så mycket som möjligt) och hur fungerar RC på en Mcperson ? Tyngdpunkten rätt hög på en nästan standard bil.

Har även en fråga om krängningshämmare, har förstått att du använder den för att ev. kompensera för längd bredd förhållandet (.

Men en "vanlig" krängningshämmare vill ju lyfta innerhjulet samtidigt som den gör nytta på ytterhjulet.

Borde den inte verka negativt mot att försöka fördela kraften på alla hjulen (försämra på innerhjulet)?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gjorde en ny tråd istället för att klottra i originaltråden

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Ursäkta är väl inte så haj på forum heller

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nemas problemas Uffe. Thats what we're here for

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Uffe24 skrev:

1
I den högra nedre positionen är vinklen ungefär original, jag har sänkt ca 30 mm då är länkarmen horisontell .
2
Om jag gort rätt i caden så ökar (-camber) ända upp till 100 mm ovanför i änden. Där den sedan minskar.
3
Jag har ganska hårda fjädrar nu så har väl ca 30-35mm fjädringsväg.
4
Vad bör man satsa på för vinkel här (om man vill sänka så mycket som möjligt) och hur fungerar RC på en Mcperson ? Tyngdpunkten rätt hög på en nästan standard bil.
5
Har även en fråga om krängningshämmare, har förstått att du använder den för att ev. kompensera för längd bredd förhållandet (.

Men en "vanlig" krängningshämmare vill ju lyfta innerhjulet samtidigt som den gör nytta på ytterhjulet.

Borde den inte verka negativt mot att försöka fördela kraften på alla hjulen (försämra på innerhjulet)?

1
Såhär utan att titta närmare på hur förändringarna blir så brukar horisontell vara bra att inte överskrida. Då är det bättre att ändra innre infästningspunkten för undre A-armen. Det är bra att hålla Rc höjden någolunda konstant.
Men det måste dukolla i cadden.
2
Du måste t med bilens lutning för att se hur hjulet förhåller sig till markplanet. Det är alltså inte enbart hjulets camber gentemot bilen som gäller utan däcket mot marken.
3
Låter ban normalt.
4
Man slåss alltid mot en hög tyngdpunkt på en standardbil, tyvärr.
Ic blir rätt kort på Mcp så man får ett lite oroligt Rc centrum, eller rättare sagt olika forceline höger vänster sida.
Det får man leva med eftersom man inte har en övre A-arm utan man jobbar mot en 90 gradersvinkel från SAI genom övre Mcp infästningen. Det går ju inte att luta upp McP benet mer för då tar det i däcket.
5
Det är lite missvisande att säga att K-fjädern enbart används för att balansera upp hjulbas-spårvidd. Det är mer så att detta förhållande är ett startskott för fjäderns grundläggande styvhetsbehov. Sedan kan man balansera över under styrning med fjädern på ett bekvämt sätt, eller minska roll om man så vill då den skall vara justerbar på en rejsbil.
mvh
Göran

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Nu börjar det bli intressant.

Ska försöka börja med försöka hitta en bra ingångshöjd med "orginal" delar.
Ev . sänka yttre kuled och styrled lite senare (trångt att höja på insidan tror jag).

Behöver mäta lite mer och skissa. Se om jag kan få fram Rc med lite stabilt antiroll över kraftlinjen.

Tackar så länge. Återkommer med mer skisser i veckan.

MVH Ulf

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare

Ett försök med länkarmar 5 grader neråt. Rc ca 110 mm ovan jord.

Med ca 45 mm komprimereing yttersida och lika på innersida fast uppåt, Rc ca 75 mm ovan mark.

Kan detta vara något? ca 3 grader roll

Bromma
Här sen Feb 2003

Inte så dumt. Du får beräkna rollstyvheten så du vet ungefär var du hamnar,45 mm kan vara lite mycket roll. Testa att beräkna styvheten för 30-35 mm vid 1g.
mvh
Göran

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Lite matte

Kan detta stämma?

Bmw m3 e36

Tj vikt 1550
Bränsle 70
-----------------
tot 1480 kg
lättad 120 kg
-----------------
tot 1360
ofjädrad 150
-------------
tot 1210
vikt fördelning 60/40 fr/ba
fram 726
bak 484

Fäder konstant per hjul
fram 12 kg/mm
bak 12.5 x 0.6

Fram 2.9 Hz
Bak 2.8 Hz
cgh 600 mm
spårvidd 1440
axelavstånd 2700
SAI 13 grader
rc 110 mm ovan mark
vid 1G
komprimering utsida 16 mm
lyft insida 25 mm

Ska försöka skissa på detta om det är troligt

Ulf

Forshaga
Här sen Dec 2002

Utan att ha satt mej in i dina mått i detalj.....kan jag säga att man vill inte ha en bärarm som är horisontel i utgångsläget och att den sedan rör sig åvanför horisontel när det fjädrar.
Du förlorar då både camber och spårvidd....och som jag ser det nu, kommer rollcentrat att dyka under marknivån.

Vi försöker ha bärarmen luta neråt i utteränden på våra bilar...och sedan sträva efter att bärarmen aldrig får gå öner horisontell läget.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Hej!

Ja det stämmer säkert. Försöker i första hand förstå och ev kunna lära mig hur det fungerar men även i andra hand att prova det på bilen.

Det med rollcentrat stämmer säkert men det blir mer - camber och mer spårvidd upp till 100 mm ovanför horisontell (i detta fallet) på grund av fjäderbenets lutning ca 10-15 grader (fast ökningen går långsamare) enligt vad jag skissat på om jag gjort rätt.

Behöver läsa lite mer hur man går från det statiska läget till "rollat" läge nu tror jag.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Uffe24 skrev:
................det blir mer - camber och mer spårvidd upp till 100 mm ovanför horisontell ..........................

Det var intresant, om det stämmer.
Yttligare en möjlig fördel att man åker riktig bil med brutala vinklar.

Lägg även in gott om caster när då räknar

Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Som sagt allt lite osäkert men.

Det du säger borde stämma om fjäderbenet är vertikalt. Nu lutar det ju och länkarmen gör som mest jobb när den bildar 90 grader mot fjäderbenet.

Sedan kan det ju vara så att rollcentrat är så viktigt för det totala greppet att det ändå överväger detta.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har inte skissat och räknat på ett par år, utan vi har testa i vekligheten i stället.
Men det kanske är dax att ge sig in i räknandet igen och se om man kan hitta något.

Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Provade med lite uppvinklade länkarmar men då hamnade rc undermarknivån.

Så jag gjorde så här i stället.

Länkarmarna vinklade 3-5 grader ner blir mitt val, ca 1oo mm rch och hyfsat stabilt vid roll 1.5 grader.

Ca 15-20 komprimering och 25-30 lyft.

Är detta rimligt? Ganska vanlig setup?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Re: Lite matte

Uffe24 skrev:
Kan detta stämma?

Bmw m3 e36

Tj vikt 1550
Bränsle 70
-----------------
tot 1480 kg
lättad 120 kg
-----------------
tot 1360
ofjädrad 150
-------------
tot 1210
vikt fördelning 60/40 fr/ba
fram 726
bak 484

Fäder konstant per hjul
fram 12 kg/mm
bak 12.5 x 0.6

Fram 2.9 Hz
Bak 2.8 Hz
cgh 600 mm
spårvidd 1440
axelavstånd 2700
SAI 13 grader
rc 110 mm ovan mark
vid 1G
komprimering utsida 16 mm
lyft insida 25 mm

Ska försöka skissa på detta om det är troligt

Ulf

viktfördelingen tror jag inte på, mer vikt bak.
Den ofjädrade vikten tror jag är större.
Egenfrekvensen fram får jag till ca 2,7Hz MR ligger på ca 0,94 med MacÄckelben
Bak är den(din för hög), vad har du för fjäderhårdhet? Och var sitter fjäder? Orginalplats eller coilover på stödampar plats? MR skiljer MYCKET på std plats och stötdmpar plats.

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Vad kan vara rimligt?

55%/45% fr/ba

180 kg ofjädrat

Är det alltid 0.94 (man ska inte ta tan 13 grader?)

Bak är det 12.5 kg/mm fjäder original plats 0.6-0.7?

Har börjat titta lite på bakhjulsupphängningen. väldigt hög rc?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nej MR ligger ca ca 0,94 på MacÄckelben

MR bak på 0,6 till 0,7 låter rimligt.

Ja RC ligger högt men man bör ta sig en riäl funderare på varför BMW har gjort som de gjort innan man ändrar det.

120N/mm(12kg/cm) och 125N/mm(12,5kg/cm) låter som det ligger innom rätt bollplank.

Ofjädrade vikten gissar jag ligger 45-55kg per hörn.

Skåne
Här sen Dec 2011

Trådstartare
ok ska räkna om lite då, var ute och reste lite.

Men 12 kg/cm låter spännande?

Hög bak (kan man göra lite där? när man inte har något baksäte och tomt i bagagen och lite hårdare fjädrar.

McPerson funderingar från Banbilsbokstråden
1, 2   >>
18074 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande