Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1770 besök totalt |
Hur vet man om hjälmen passar perfekt?
tjenare! då sommaren snart är här och det ska bli en del rajsande av har man inhandlat en integral-hjälm från OMP-AGV. hur vet man om en hjlm passar som den ska? hur ska det kännas när man har den på sig? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
du skall kunna "pressa" in tre fingar i nacken under hjälmen & så efter några minuters användninga skall du INTE ha en rodnad i pannan - för då är hjälmen för liten
K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re: Hur vet man om hjälmen passar perfekt?
om öronen knappt går att få in i hjälmen när du tar på dig den, och den inte trycker/gre dig huvudvärk är den antagligen bra. Prova olika märken, de olika fabrikanterna har olika hjälmformar som passar olika huvudformar... Bara ta på hjälmen i affären och springar runt och kolla hela deras sortiment i en halvtimme/timme med hjälmen på huvet. Glömmer du bort att hjälmen sitter på skann är det positivt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Jag passar på att ställa en fråga här då...
var hos janolisa för ett tag sedan o provade runt på hjälmar... Om G6 OCH den billigare modellen (som jag inte kommer ihåg vad den hette) båda klämmer och känns för små... Vad gör man då?? Finns det några andra modeller? Att köpa hjälm var inte det primära den gången jag o herr varvstopp var där.. så jag glömde fråga janolisa.. |
||||||
Jag hade faktiskt samma problem, provade "race" hjämen och hoppades stenhårt på den, den var aldeles för liten, G6 var också för liten i "L" och för stor i XL, det fanns en sparco hjälm som passade ok, men den var svindyr och var inte godkänd med svensk licens av något skäl... Så jag avvaktar fortfarande, har hittat en MC hjälm utan någon form av visir som passar superbt i en polares fassas garage, lånar den tills vidare ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
G6 går väl att forma om.....genom att trycka med tunnen där den känns trång. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, jag har fått för mig att det är stoppning i tempur eller liknade (det där materialet till madrasser som formas efter kroppen _________________ Pär Hylander |
||||||
nu kommer jag inte ihåg vilken storlek av G6 det var jag provade... men den var 60 cm har jag för mig
![]() I de 30 minuterna som jag hade den på mig formade den sig inte efter huvudet... ![]() Tempur formar väl sig bara för stunden? Den kudden jag har i sängen är i tempur o den tar en liten stund varje kväll innan man legat in den.. men det är betydligt kortare tid än 30 min... (rör sig om 3-5 minuter...) |
||||||
Mjukt skallben...eller... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
kanske ska ![]() ![]() Fyhr - den hjälmen du har är väl inte godkänd?? |
||||||
hmmmm, jag får en lätt rodnad i pannan, dock klämmer den inte över huvud taget... kan däremot med lätthet klämma in 3 fingrar i nacken... tror att jag behåller denna, den känns bra! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Beror väl på vems fingrar det är?
![]() Jag har en G6 i L (60cm) och den sitter bra förutom att jag blir röd i pannan men det har jag blivit av ALLA hjälmar jag någonsin provat... Förutom dom som är tokmycket för stora då. ![]() Den har blivit bättre nu på senare tid iof, känns som det blir bättre efter lite svettig körning på banan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Peltor = Jepp. Jag fick göra det just i pannan (hjälmen... inte min alltså ![]() _________________ ![]() |
||||||
SKITBRA! Hade just fenomenet rödpanna av G6, annars var den utmärkt ... Jag köper nog en sån ändå ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Race.
Ringer till SBF, och frågar hur länge de tänker vidmakthålla; det handelshinder som deras svågerpolitik innebär (det var ganska många år sedan vi gick med i EU).
Nej, det är det som är det positiva med handelshinder, det blir lättare att välja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
näpp, men den duger tills vidare på banträffar och konkörningar (och raktframrace ![]() men det får väl bli återbesök på jan o lisa då, kanske införskaffa en G6 ändå och en stol.. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1770 besök totalt |