Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nummer på bilen, lagligt/olagligt?
<<   1, 2
4994 besök totalt
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011

Re:

Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:
Instämmer med att det borde vara vettigare att ha uppförandekod på annan plats (den blir ju ganska gömd som det är nu).

En kort text om att man bör uppföra sig generellt i samband med tävlingar känns befogat. Men att bestämma på vilket sätt man bör knäppa sin overall på prisutdelning är bara löjligt. Ska vi ha en regel som säger att man bör knyta skorna med? Eller att man inte får ha olikafärgade strumpor kanske?

Gå igenom alla regler, sudda bort alla 20 år gamla texter som inte funkar i morderna samhället, det är mitt förslag.

Sorry om det här drar iväg OT, men jag undrar på riktigt, vad är det i regeln som som är så löjligt? Vad är det som inte funkar i det moderna samhället? Vad är problemet? Att dra upp dragkedjan?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Det är inte svårare än att man skickar in en motion om det hela om man nu ser detta som ett bekymmer.
Även på 2000-talet är det väl trevligt att se ordentlig ut

På en rallytävling är det rätt skönt att man ser vilka bilar som deltar i tävlingen och vilka som är publik.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:
Instämmer med att det borde vara vettigare att ha uppförandekod på annan plats (den blir ju ganska gömd som det är nu).

En kort text om att man bör uppföra sig generellt i samband med tävlingar känns befogat. Men att bestämma på vilket sätt man bör knäppa sin overall på prisutdelning är bara löjligt. Ska vi ha en regel som säger att man bör knyta skorna med? Eller att man inte får ha olikafärgade strumpor kanske?

Gå igenom alla regler, sudda bort alla 20 år gamla texter som inte funkar i morderna samhället, det är mitt förslag.

När jag med hjälp av 2 hjul åkte en norsk tävling så hade de krav tävlingsutrustning (skinnställ) eller fräscha teamkläder på podiet.
Jag gjorde succe i ett skinnställ som ser ut att åkt många varv runt banan släpandes efter något fordon mot alla andra som stod i 'nya' ställ.

Nästa år var det valfria kläder

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Kange skrev:
Sorry om det här drar iväg OT, men jag undrar på riktigt, vad är det i regeln som som är så löjligt? Vad är det som inte funkar i det moderna samhället? Vad är problemet? Att dra upp dragkedjan?

Helt ok att fråga, här kommer mitt högst personliga svar:

Jag tycker det är konstigt att ha en regel som säger vilka kläder jag ska ha på mig vid prisutdelningen. Punkt.

Den kan ju vara 2 timmar efter race, att hoppa i den blöta overallen då bara för att någon tycker den är snyggare än de av mig valda kläderna känns väligt omodernt. Jag sätter hellre på mig sköna fräsha kläder.

Sen som jag skrev tidigare är jag helt med på att man kan ha mer generella guideline för att man borde bete sig för sportens bästa när man är på en tävling. Men att detaljstyra blir bara onödigt och löjligt.

Föresten, tittade på bilderna ifrån vår tävling på Kinnekulle 2012, där prisutelningen inte var i samband med målgång, och 0 personer i roadsport hade overall på sig. Så det känns som om detta är en regel som ändå inte tillämpas. Regler som inte används bör tas bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel Steiner skrev:

Jo men det där är ju i betraktarens ögon. Jag personligen litar med på en person i keps än en i kostym, andra tvärt om. Därför är det svårt att skriva regler om detta.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Tobias Nyström skrev:
Kange skrev:

Helt ok att fråga, här kommer mitt högst personliga svar:

Jag tycker det är konstigt att ha en regel som säger vilka kläder jag ska ha på mig vid prisutdelningen. Punkt.

Den kan ju vara 2 timmar efter race, att hoppa i den blöta overallen då bara för att någon tycker den är snyggare än de av mig valda kläderna känns väligt omodernt. Jag sätter hellre på mig sköna fräsha kläder.

Sen som jag skrev tidigare är jag helt med på att man kan ha mer generella guideline för att man borde bete sig för sportens bästa när man är på en tävling. Men att detaljstyra blir bara onödigt och löjligt.

Föresten, tittade på bilderna ifrån vår tävling på Kinnekulle 2012, där prisutelningen inte var i samband med målgång, och 0 personer i roadsport hade overall på sig. Så det känns som om detta är en regel som ändå inte tillämpas. Regler som inte används bör tas bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel Steiner skrev:

Jo men det där är ju i betraktarens ögon. Jag personligen litar med på en person i keps än en i kostym, andra tvärt om. Därför är det svårt att skriva regler om detta.

Därför är ju just overallen lämplig, för i den är vi alla lika
Men visst är det inte så roligt om prisutdelningen drar ut på tiden, den ska ju ske direkt efter protesttiden har gått ut imho.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Om man kör sitt raceheat strax efter lunch och arrangören har gemensam prisutdelning för alla klasser/heat efter racen kan det lätt bli 3-4 timmar som man förväntas gå omkring i svettig overall. Dessutom kanske man vill plocka ihop och lasta, vilket inte känns så praktiskt i föraroverall, även om en del förvisso verkar både äta, sova, meka och köra i samma overall Sedan finns ju de å andra sidan knallar runt heal helgen med både overall och hans-skydd för att ingen ska missa att de är racerförare ;-)
Visst ser det trevligt och rejsigt ut med overall på podiet, men spelar det så stor roll på gräsrotsnivå egentligen?
Själv har jag med åren kommit tycka att den där proceduren med prispall, en pokal i glänsande plast och applåder från de närmast sörjande mest känns lite pinsam och förlegad. Eländet hamnar ju ändå i papplåda i källaren efter ett tag. Om jag får ändan ur och återupptar tävlandet får nog strategin bli att inte vara så snabb, då slipper man ju problemet...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bosse L skrev:
Om jag får ändan ur och återupptar tävlandet får nog strategin bli att inte vara så snabb, då slipper man ju problemet...
Du får ju även se till att köra i en klass med fler än tre deltagare...

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Re:

Kange skrev:
Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:

thumbs up thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
Om jag får ändan ur och återupptar tävlandet får nog strategin bli att inte vara så snabb, då slipper man ju problemet...
Du får ju även se till att köra i en klass med fler än tre deltagare...

Inga problem både Fvee och 1000 cupen uppfyller kravet med råge

Citera
Allmänt banåkaforum
Nummer på bilen, lagligt/olagligt?
<<   1, 2
4994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande