Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Le Mans Classic 2012
1603 besök totalt
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Le Mans Classic 2012

Jag & en bekant är lite sugna på att göra en uppföljare till Goodwood festival of speed som vi var på förra året.

Önskar tips och erfarenheter angående denna helg, boende, logistik, restauranger..

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det funkar väl som vilket Le mans som helst? (förutom att man slipper holländska rave och aspackade britter på campingen )

Man kör till banan, bor på nån av campingområdena inne i den och äter vid banan. Annars kan man ju missa något.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Det funkar väl som vilket Le mans som helst? (förutom att man slipper holländska rave och aspackade britter på campingen )

Man kör till banan, bor på nån av campingområdena inne i den och äter vid banan. Annars kan man ju missa något.

Ok så för en annan som aldrig varit där, finns det något annat än camping?

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Hade nöjet att rejsa en Saab 93 på Le Mans Classic 2008. I mina ögon kanske den bästa historic eventet i europa, tillsammans med Monaco historic GP. Goodwood tycker jag nästan blivit to much senaste åren och OTGP på ringen innehåller lite för stor dos av "titta vad ball jag är".
Le Mans Classic är fortfarande mer genuint i det avseendet. Gentlemans racing när det är som bäst.
Dessutom slipper man den brittiska "logiska röran" eller den tyska "ordnung über alles".
Faktum är att jag upplevde LMC som det bäst organiserade classic rejset jag varit på (iaf som deltagare, tror nog det är rät bra för publiken också)

Bo kan man göra vid banan på någon av campingarna. Tror nog det är bästa sättet att insupa den totala atmosfären. Kul folk att tjata med och kanske dela en öl, flaska rött och en köttbit vid grillen med.
Tror inte det var alltför avskräckande priser när vi åkte där iaf.
Sedan tycker jag ju att just Le Mans ska innehålla upplevelsen av nightrace. Att höra Matra V12:an tjuta vid nedväxlingarna vid Porsche och Fordchikanerna, strax innan man somnar in för en lur, eller att krypa ur sovsäcken i morgon dimman, inmundiga en espresso och sedan knalla bort till banan och se bilarna fors fram i morgondiset. Detta blir ju lättat o bekvämast om man bor vid banan.
Restauranger finns det gott om i depåområdet från ganska billigt och gott till dyrt och ännu godare.(jag han aldrig undersöka banan omgivningar betr. detta, var ju fullt upptagen att köra ifrån alla Ferraris och jaggor :-) Men det ligger ju en legendarisk restaurang längs Les Hounadieres.

Vill man bo på hotell, bör man nog boka nu -typ senast!- blir snabbt fullbokat i staden Le Mans och byar som Arnage etc. Fransoserna vet att säsongsanpassa hotellpriserna. Det fanns gott om rum för 4000;:/natten, men nästan inga under 1000:-. Vill man bo billigt, enkelt men charmigt under takåsarna, finns det ett par enklare hotell/lokala barer i kvarteren runt centralstationen. Men dr är nog svåra att boka via nätet. Man får leta upp dem på plats och chansa på att de har rum lediga.
Kan man tänka sig åka några mil finns det mer att välja på. Iaf om man är ute i god tid.
Restauranger i stan finns det gott om. bra käk till rimliga priser är inga problem.
Huvudgatan i Arnage är en upplevelse i sig en av Le Manskvällarna, där samlas entusiaster och deltagare på de talrika krogarna. Utanför står bilar du knappt ens sett på museum. Att parkera sin lätt race-skitiga jaguar C-type och slinka in på en bar efter avslutat lopp är respekt där. Jag lovar!

Kontakta organisatören Patrick Peter, de hjälper dig gärna, vi kände oss mycket välkomna när vi rejsade där. (2010 var vår Saab enda bil på mittuppslaget i den ytterst eleganta inbjudan, något som värmde lite extra ska jag erkänna)
I år kommer en brittisk Saab 93 att delta. I besättningen ingår Ferdinand Gustavsson från Lilla Edet, lova att heja på dem!

Vill du veta mera, skicka mig ett PM med ditt telenummer så slår jag en signal.

Vår 93: efter avslutat nattkval på fredagen.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag var tvungen att uppa den här tråden när jag råkade hitta den här underbara videon Motorsång! Mmmmmm

Tyresö
Här sen Feb 2003

Sweet memories!
I want go back on track!

Citera
Allmänt banåkaforum
Le Mans Classic 2012
1603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande