Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2154 besök totalt |
Erfarenheter av 4ws på bana?
Några erfarenheter av bankörning med 4ws härinne? Skulle vara kul att höra lite hur det kändes? Vad var det för sorts bil, rwd eller 4wd? Varför har så få bilar anammat detta system? De få bilar jag hört nämnas i samband med 4ws är r32-34. mitsu 3kgt, nissan 300, bmw e31 (säkert nån jag glömt nu). Undrar mest hur bilen beter sig på gränsen (vid greppförslust)? Är det lätt att hämta hem en bil som är t.ex. överstyr? MVH Armin PS. Har inga egna planer på 4ws dock, är mest nyfiken. _________________ MVH Armin |
||||
mazda 626, och hondas prelude? har du glömt!.
den ena var sofistikerad med ett system som antingen styrde emot, eller med beroende på hastighet. Tror det var hondan... *glömsk* Toyota celica har oxå haft 4ws _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Som jag minns det så styrde Mazdas 626 olika beroende på hastighet.
Ifall styrsystemet skulle haverera fanns det någon ide' om att hjulen skulle ställa sig i rätt läge för att undvika tämligen annorlunda framfart. Har för mig att Mazdas system då det begav sig var hyfsat avancerat fast jag kan ju ha fel. Det har som sagt gått ett antal år nu. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Även Mitsu Galant och Sigma finns med 4-hjulststyrning.
Själv har jag bara kört Sigma och Nissan 300ZX med det och jag har inte känt av det överhuvudtaget i någon av bilarna. Dock så har jag inte kört någon av dem på bana och jag har inte pressat bilarna i någon kurva heller för den delen. Det är väl först då man borde märka av det om man nu gör det. Fast Sigmans system (som jag tror är samma som sitter på 3000GT) skiljer sig från 300:ans genom att det enbart fungerar i hastigheter över 70 km/h medan 300:an alltid styr på alla 4. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Länk tack ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
http://www.caranddriver.com/ Dom brukar ha en lista på tider i en konbana i sina tidningar ,(typ superstege)
Men hittar inte nått på deras hemsida ![]() Vad jag kommer ihåg var att Honda Prelud hadde en väldigt bra tid _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Nissan 200sx finns med 4ws. HICAS eller senare SUPER-HICAS heter det där. Jag har aldrig hört talas om någon S13 med detta system i Europa men jag vet att det finns i Nordamerika och Japan. Många amerikaner gillar inte HICAS och dom brukar därför sätta något stag (vet ej hur det fungerar eller ser ut) så bakvagnen blir som på vanliga bilar.
_________________ Street Triple RS -18 |
||||
Var på Kinnekulle och såg Pajje köra sin (vad jag tror är) Porsche 964 C4.
Nu finns det ju inga liknelser med en orginalbil på något sätt, men han ställde upp bilen som ingen annan och verkade inte ha några problem med att hantera bilen. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
nopp.. de har en bakvagn som är inställd för att styra med lite. jag vet inte hur de gjort. kanske lite mindre toe in bak än vanligt? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Hade denna bil 4ws? _________________ MVH Armin |
||||
De kan ha gjort som på Miatan med olika hårda bussningar. Mer toe-out vid nedfjädring ger medstyrning. |
||||
jag vet inte vad d e gjort, men bakvagnen ser likadan ut som på Opelvectra..
olika hårda bussningar, hjulvinklar, don't know. vem ringer till saab och frågar. ? ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Nej, sorry jag missuppfattade frågan ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2154 besök totalt |