Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1997-2013 Racinghistoria från Per-Ola Mattsson
2384 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Vätterleden Racing skrev:
Pressmeddelande #60

http://admin.getanewsletter.com/t/pm/341531553596/

1997-2013 racinghistoria från Per-Ola Mattsson

En krönika och karriär berättelse om bil #60 och dess piloter genom åren!

BMW intresset startade 1981 då jag köpte min första BMW, en 320 E21 -77 Jubileums modell nr 36/100.Efter att ha läst en notis om en nystartad BMW Club i Teknikens Värld, gick jag med i BMW Club Schweden 1986.

De första åren var det inte så många träffar och de träffar som anordnades var alltid på Ring Knutstorp. Första gången jag hörde talas om BMW Sport Club och BMW Cup var 1996, då jag var på Knutstorp och såg dem tävla. Då såddes ett frö att börja tävla. E21an hade modifierats under åren och var snabb för sin tid. Sagt och gjort. Bilen gjordes race ready till BMW Cup säsongen 1997 i klass Special.. Vad jag minns så var det en snabb utveckling på bilarna och tiderna de första åren, tyvärr snabbare än min utveckling. Jag hade hårda fighter med Kristoffer Stenum, bara det att han körde i klass Standard! Till säsongen 1998 så inköptes ännu en E21:a, en 323i -82 för klass Standard. Vi höll på i några år och bilen förbättrades efter hand, och pallplatserna började ramla in. Vändpunkten kom 2003 då bilen blev nylackad och ny chaufför Laila! Motor och stötdämpare uppgraderades.Den nya chauffören gjorde bra ifrån sig, och slutade på en andra plats totalt i klass Standard. År 2005 var det bästa året (hittills) med både klass och totalseger. #60 var alltid med och fightades i toppen. Några bra säsonger och dessvärre också några som var helt katastrofala. Jag minns år 2007 då jag inte gjorde annat än svetsade topplock och fixade med allt möjligt som strulade.

År 2009 så fick #60, två chaufförer, Emil (son) och jag. Team Mattsson/Österberg bildades. Jag minns Emil:s debut på ett regnigt Mantorp park. Jag fick ta till experthjälp i form av Magnus Jaasund för att få han till att starta i det blöta racet! Till säsongen 2012 var jag åter själv bakom ra tten och då gick som det gick, rakt i räcket på Gelleråsen. Men i det stora hela, har vi varit förskonade genom åren, med både plåt och maskin skador.Årets säsong 2013 tror jag kommer att bli lika bra som de andra, om inte bättre! Jag har sett utvecklingen genom åren av både på cup och gatbils sidan och det värmer i hjärtat när man ser så många BMW entusiaster ta på sig hjälm och overall för att ge sig ut på asfalten, både gatbilsförare och cup förare! Personligen så var det tänkt att ta en paus 2013, jag skulle göra iordning bilen, men nu har kontakt tagits med Lennart "02 Depån" Bengtsson så vi får se hur det blir, passa er för jag kommer på besök!
Per-Ola Mattsson#60 BMW 323i -82.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Per-Ola BMW Club Schwedens Grand old Lady!

Roligt med lite historia thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vad är det P-O brukar säga efter varje avslutad säsong?
"Nästa säsong kommer E21:an att nå sin formtopp, och bevisa sin tekniska överlägsenhet."
Vi väntar fortfarande på genombrottet, men när man minst anar det...

Kunde man vinna BMW Cup enbart med småländsk envishet så hade P-O vunnit varje säsong thumbs up

Här sen Apr 2005

Mannen, myten, legenden !

2384 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande