Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |
Re:
Med gamla Plan- och Bygg-lagen gick 10% extra yta ofta igenom som "mindre avvikelse", så det är värt att prova med det, i alla fall på äldre tjänstemän. Men om du har tjuriga grannar så kan det vara svårt, då alla grannar måste höras skriftligen av kommunen innan du får bygglov, och sen måste bygglovet tas i byggnämnden och inte på delegation. Det kan ju ta ett antal veckor/månader extra. Nya Plan- och Bygglagen är egentligen lite striktare när det gäller avvikelser, men jag gissar att den kommer tolkas som lagen alltid tolkats eftersom det är samma tjänstemän och politiker som beslutar. Enligt plan för det hus jag tittar på får jag bygga 50 m2 garage, byggnadshöjd max 4,4 meter. Det är ju banne mig nästan ett tvåvåningsgarage! ![]() ![]() (Hustrun har jobbat som bygglovhandläggare, därför är jag en aning insatt i detta regelverk) _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Re:
Smörjgrop är inte helt enkelt med tanke på dränering. Nästan lika bra att bygga hel källare när du ändå är igång. Säkerheten i en smörjgrop kan ju också diskuteras. Inte alltid jättelätt att hitta ut vid t.ex. brand. Jag skulle hellre ha en lyft, eller en hel källare med en lucka under bilen. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Mina inputs
Vägguttag Gödsla inte i onödan, skaffa två sladdvindor istället. Oavsett vilken elmaskin, sladdlampa eller annan elpryl man ska änvända är sladden så kort att man ändå behöver skarvsladd. Luftuttag Samma som med eluttag, skaffa två vindor istället för att gödsla med uttag Finns det nått tråkigare än att linda ihop lufslangar och skarvsladdar? Golvlutning/avlopp Skippa golvlutningen och gör en brunn eller två med lokalfall. Oavsett hur man gör med lutningen på golvet kommer det finnas punkter som är lägre än brunnen där vattnet blir stående. Har fortfarande inte sett ett betonggolv där allt vatten rinner bort. Golvvärme Gjuta in slang kostar några tusen men är nog värt att göra. Personligen tycker jag golvvärme är överskattat. Jag saknar både golvvärme och lyft och upplever inte golvkylan som något problem de gånger jag håller till på golvet. Alla andra obekvämheter med att vara på golvet överväger ev kyla. Kanske blir det mindre golvkallt med en luftvärmepump (som jag har) jämfört med radiatorer Avlopp Kolla vad som gäller i din kommun ang oljeavskiljare I mitt bygglov har jag inskrivet att avloppet dras till närmsta dike ![]() Höjd Bygg så högt som möjligt och gör det möjligt att höja porthålet maximalt. Kan vara bra när man vill ha in en husvagn, traktor eller båt nån gång i framtiden. Förvaring Förbered förvaring i något annat utrymme som t.ex. vind. Även kompressor och annat vill man gärna ha i ett annat utrymme. Förbered ytterväggarna för regnskydd över t.ex. ett materialställ eller andra "smygutbyggnader" ![]() Svetshörna En hörna för heta arbeten är bra å ha. Gärna nära en dörr/port så att gasflaskorna står på rätt ställe både för användning och utrymning Lyftanordning Förbered taket för lyftanordning _________________ Urban Lindgren |
||||||||
Bygga med källare kanske vore nåt, men med "den totala byggnadsarean" som definition så lär det inte funka?
http://www.jarfalla.se/download/18.5 MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Re:
Djupare torpargrund som fylls med lättare lecakulor inför byggbesiktningen ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Re:
Byggnadsarean påverkas inte av källare. Byggnadsarean är arean byggnaderna upptar på tomten. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Ett annat tips förresten.
Se till att ha en tillräckligt stor elcentral. Belysningen ska ha egen säkring och inte vara på samma jordfelsbrytare som uttagen. Det är inte så bra om allt blir svart när en säkring går eller man får fukt i en elmaskin. Framför allt inte när man ligger trångt under bilen och håller i nåt man inte uppenbart kan släppa ner på ett säkert sätt. Been there, done that... ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Re:
Det märks att många är vana att brottas med "regelboken" och vet hur man kringgår reglernas andemening/tillkomst, men ändå uppfyller den skrivna texten (inkl ev felskrivningar/tryckfel, som tex den gamla översättningen av DR Stock-reglementet som sa att max överborr var 0,60" i stället för originaltexten 0,060" ![]() ![]() Enda skillnaden är väl att i SBFs regelbok står det uttryckligen att teknikerns tolkning har företräde, medan kommunernas besiktningsmän i praktiken tillämpar samma sak... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Hur ser den församlade kunskapsmassan på att ha LED-strippar längs garageväggarna som belysning? De kanske inte finns med tillräcklig styrka för användning i den typen av miljö?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Re:
Det kan ju vara trevligt att kunna tända ljus i flera olika nivåer (från ledljus när man bara ska navigera förbi domkraft till operationssal när bilel ska pillas till). Rörelseaktiverad indirekt LED längs taklisten hade jag nog kunnat vänja mig vid (ingen knapp att hitta när man har händerna fulla och bara behöver se vart man kan ställa ner kartongen). |
||||||||
Re:
Det beror nog på om du får bygga källare eller inte, som kan bero på hur djupt kommunens dräneringssystem ligger. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||||
Re:
Hej Fredrik, Har du länk till detta hus på hemnet ifall det finns fler bilder på garaget? SKulle uppskattas, Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||||
Alex, jag har också tittat på huset som är fint men ligger lite avigt kan jag tycka..
http://www.lundin.se/bilder.aspx?gui Garaget är minst sagt lockande dock! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||||
Re:
![]() Men det är tyvärr inte gångavstånd till Lindome station. Men från Stockholm ligger det ju lite avigt ![]() |
||||||||
Re:
Vet inte hur det är i er komun men här i Nacka var det inte mer slutbesiktning än endast en "Lägeskontroll" som visade att ytterdimensioner och placering stämde. Ingen som ville se några detaljer eller inne i garaget utan de var nöjda med att endast ha skådat den innan bygget startade insända byggnadsritningen. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||||
Nackdelen med upprullningsbar kabelvinda är ju att man ändå måste rulla ut hela om man ska dra igång borrmaskinen eller vinkelslipen på den..
Min handborrmaskin är på 1300watt, vinkelsliparna jag har är på 1200, 1600 och 2000watt, och de flesta kablvindor får man bara köra 1000 watt om man inte drar ut sladden helt, blir ju en sju jäkla spole av det annars... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||||||||
Re:
Bra input... hade jag inte alls tänkt på ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
Det är väl bara uppvärmningen som gör att man begränsar effektuttaget ur en sladdvinda? Det är rätt sällan man kör konstant med vinkelslipen så att sladden hinner bli varm.
Slutbesiktning av mitt garage skedde i bilen när de försökte köra ända fram till huset som också skulle besiktas. Är det bara garaget kanske de är lite mer noggranna. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |