Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga garage. Vad skall man tänka på och tips?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (83916 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

Speedster skrev:
MaZ skrev:
Ricky Berg skrev:
erikjakan skrev:
Där jag bor har några arslen i kommunen sagt att 50kvm är max man får bygga....

/Erik

Lyckost! thumbs up
I min komun gäller 45m2 som maxmått..

Får man bygga maskinhall då?

Om man bråttas lite så brukar det gå att få 10% axtra yta i dispans, det fick jag efter att jag först skickade in min ritning som var 20% över maxmått (skickades in som en del i förhandlingen ).
I mitt område så var 40 kvm max, det var förhandlat för hela området... Det ligger massor med parhus som har 600 kvm tomt och jag som har 1350 kvm gick under samma krav Mitt blev till slut 43,2 kvm så jag utnyttjade mina 10% så gott det gick.

Med gamla Plan- och Bygg-lagen gick 10% extra yta ofta igenom som "mindre avvikelse", så det är värt att prova med det, i alla fall på äldre tjänstemän. Men om du har tjuriga grannar så kan det vara svårt, då alla grannar måste höras skriftligen av kommunen innan du får bygglov, och sen måste bygglovet tas i byggnämnden och inte på delegation. Det kan ju ta ett antal veckor/månader extra.
Nya Plan- och Bygglagen är egentligen lite striktare när det gäller avvikelser, men jag gissar att den kommer tolkas som lagen alltid tolkats eftersom det är samma tjänstemän och politiker som beslutar.

Enligt plan för det hus jag tittar på får jag bygga 50 m2 garage, byggnadshöjd max 4,4 meter. Det är ju banne mig nästan ett tvåvåningsgarage! Eller det blir i alla fall inga problem att installera en lyft !

(Hustrun har jobbat som bygglovhandläggare, därför är jag en aning insatt i detta regelverk)

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

cirs skrev:

Smörjgrop är en ide, blir betydligt dyrare grund och man får bara hoppas att inte stöta på berg

Smörjgrop är inte helt enkelt med tanke på dränering. Nästan lika bra att bygga hel källare när du ändå är igång.

Säkerheten i en smörjgrop kan ju också diskuteras. Inte alltid jättelätt att hitta ut vid t.ex. brand. Jag skulle hellre ha en lyft, eller en hel källare med en lucka under bilen.

Ny kulbil i garaget.
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011

Mina inputs

Vägguttag
Gödsla inte i onödan, skaffa två sladdvindor istället.
Oavsett vilken elmaskin, sladdlampa eller annan elpryl man ska änvända är sladden så kort att man ändå behöver skarvsladd.

Luftuttag
Samma som med eluttag, skaffa två vindor istället för att gödsla med uttag
Finns det nått tråkigare än att linda ihop lufslangar och skarvsladdar?

Golvlutning/avlopp
Skippa golvlutningen och gör en brunn eller två med lokalfall.
Oavsett hur man gör med lutningen på golvet kommer det finnas punkter som är lägre än brunnen där vattnet blir stående. Har fortfarande inte sett ett betonggolv där allt vatten rinner bort.

Golvvärme
Gjuta in slang kostar några tusen men är nog värt att göra. Personligen tycker jag golvvärme är överskattat. Jag saknar både golvvärme och lyft och upplever inte golvkylan som något problem de gånger jag håller till på golvet. Alla andra obekvämheter med att vara på golvet överväger ev kyla. Kanske blir det mindre golvkallt med en luftvärmepump (som jag har) jämfört med radiatorer

Avlopp
Kolla vad som gäller i din kommun ang oljeavskiljare
I mitt bygglov har jag inskrivet att avloppet dras till närmsta dike

Höjd
Bygg så högt som möjligt och gör det möjligt att höja porthålet maximalt. Kan vara bra när man vill ha in en husvagn, traktor eller båt nån gång i framtiden.

Förvaring
Förbered förvaring i något annat utrymme som t.ex. vind. Även kompressor och annat vill man gärna ha i ett annat utrymme.
Förbered ytterväggarna för regnskydd över t.ex. ett materialställ eller andra "smygutbyggnader"

Svetshörna
En hörna för heta arbeten är bra å ha. Gärna nära en dörr/port så att gasflaskorna står på rätt ställe både för användning och utrymning

Lyftanordning
Förbered taket för lyftanordning

Stockholm
Här sen Dec 2004

Bygga med källare kanske vore nåt, men med "den totala byggnadsarean" som definition så lär det inte funka?

http://www.jarfalla.se/download/18.503309051349ea6198980009933/Plankar . . . .

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

erikjakan skrev:
Bygga med källare kanske vore nåt, men med "den totala byggnadsarean" som definition så lär det inte funka?

MVH Erik

Djupare torpargrund som fylls med lättare lecakulor inför byggbesiktningen

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

erikjakan skrev:

MVH Erik

Byggnadsarean påverkas inte av källare. Byggnadsarean är arean byggnaderna upptar på tomten.

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Ett annat tips förresten.

Se till att ha en tillräckligt stor elcentral. Belysningen ska ha egen säkring och inte vara på samma jordfelsbrytare som uttagen. Det är inte så bra om allt blir svart när en säkring går eller man får fukt i en elmaskin. Framför allt inte när man ligger trångt under bilen och håller i nåt man inte uppenbart kan släppa ner på ett säkert sätt. Been there, done that...

Ny kulbil i garaget.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

steffe skrev:

Det märks att många är vana att brottas med "regelboken" och vet hur man kringgår reglernas andemening/tillkomst, men ändå uppfyller den skrivna texten (inkl ev felskrivningar/tryckfel, som tex den gamla översättningen av DR Stock-reglementet som sa att max överborr var 0,60" i stället för originaltexten 0,060" ) till punkt och pricka

Enda skillnaden är väl att i SBFs regelbok står det uttryckligen att teknikerns tolkning har företräde, medan kommunernas besiktningsmän i praktiken tillämpar samma sak...

Stockholm
Här sen Dec 2004

Perfekt, då kan man bygga entre från 2 håll, ett håll per plan =)

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011

Tror inte det går att få bygglov för smörjgrop idag
Har ett minne av någon i bekantskapskretsen som provat men fått avslag men det kanske skiljer mellan kommuner det också.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur ser den församlade kunskapsmassan på att ha LED-strippar längs garageväggarna som belysning? De kanske inte finns med tillräcklig styrka för användning i den typen av miljö?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Hur ser den församlade kunskapsmassan på att ha LED-strippar längs garageväggarna som belysning? De kanske inte finns med tillräcklig styrka för användning i den typen av miljö?
Som indirekt belysning kanske, annars blir det bländande punkter.
Det kan ju vara trevligt att kunna tända ljus i flera olika nivåer (från ledljus när man bara ska navigera förbi domkraft till operationssal när bilel ska pillas till).
Rörelseaktiverad indirekt LED längs taklisten hade jag nog kunnat vänja mig vid (ingen knapp att hitta när man har händerna fulla och bara behöver se vart man kan ställa ner kartongen).

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

SaabAero skrev:
Tror inte det går att få bygglov för smörjgrop idag
Har ett minne av någon i bekantskapskretsen som provat men fått avslag men det kanske skiljer mellan kommuner det också.

Det beror nog på om du får bygga källare eller inte, som kan bero på hur djupt kommunens dräneringssystem ligger.

Ny kulbil i garaget.
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Re:

Figgz skrev:
cirs skrev:

Gällande lyft är det nog pelarlyft eller höglyftande domkraft. Då jag tycker sax lyften är lite osmidig för den täcker avgas, v-låda m.m Men kan förstå att det är snabbt och enkelt att få upp bilen till en vettig höjd att arbeta med.

Det finns två typer av saxlyft, den jag menar kallas även servicelyft och är sådan du ofta ser hos däckverkstäder med enbart två ramper, helt öppet under v-låda/kardan/avgas.
Kolla den här bilden från ett hus som ligger ute på hemnet nu:
https://rejsa.nu/im/user/176/2013-02-12-07-27-14_lyft_garage.jpg

Denna modell av lyft har oftast en kapacitet på 3 ton och lyfter 1 meter, jag har arbetat med min i lite mer än ett halvår nu och är riktigt nöjd! Inte känt behov av tvåpelarlyft nångång egentligen.

Hej Fredrik,

Har du länk till detta hus på hemnet ifall det finns fler bilder på garaget? SKulle uppskattas,

Mvh / Alex

Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Kom precis på att jag nog ska sätta kabelvindor i taket, duktigt trött på alla sladdar längs golvet som man alltid parkerar bilen på....

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Alex, jag har också tittat på huset som är fint men ligger lite avigt kan jag tycka..

http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=42RBH7HP5G29MNLI&typ=CMVilla . . . .

Garaget är minst sagt lockande dock!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

johmei skrev:
Alex, jag har också tittat på huset som är fint men ligger lite avigt kan jag tycka..
Bästa kvadranten runt GBG (speciellt om man hittar jobb söder om trängselskatteriet).
Men det är tyvärr inte gångavstånd till Lindome station.

Men från Stockholm ligger det ju lite avigt

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Re:

steffe skrev:
erikjakan skrev:

MVH Erik

Vet inte hur det är i er komun men här i Nacka var det inte mer slutbesiktning än endast en "Lägeskontroll" som visade att ytterdimensioner och placering stämde.

Ingen som ville se några detaljer eller inne i garaget utan de var nöjda med att endast ha skådat den innan bygget startade insända byggnadsritningen.

Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Nackdelen med upprullningsbar kabelvinda är ju att man ändå måste rulla ut hela om man ska dra igång borrmaskinen eller vinkelslipen på den..

Min handborrmaskin är på 1300watt, vinkelsliparna jag har är på 1200, 1600 och 2000watt, och de flesta kablvindor får man bara köra 1000 watt om man inte drar ut sladden helt, blir ju en sju jäkla spole av det annars...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Fixxe skrev:
Nackdelen med upprullningsbar kabelvinda är ju att man ändå måste rulla ut hela om man ska dra igång borrmaskinen eller vinkelslipen på den..

Min handborrmaskin är på 1300watt, vinkelsliparna jag har är på 1200, 1600 och 2000watt, och de flesta kablvindor får man bara köra 1000 watt om man inte drar ut sladden helt, blir ju en sju jäkla spole av det annars...

Bra input... hade jag inte alls tänkt på

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det är väl bara uppvärmningen som gör att man begränsar effektuttaget ur en sladdvinda? Det är rätt sällan man kör konstant med vinkelslipen så att sladden hinner bli varm.

Slutbesiktning av mitt garage skedde i bilen när de försökte köra ända fram till huset som också skulle besiktas. Är det bara garaget kanske de är lite mer noggranna.

Bygga garage. Vad skall man tänka på och tips?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (83916 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande