Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (22518 totalt) |
Re:
Tänka sig att jag precis läste denna tråd för första gången. Blev nyfiken då det var någon som hade den goda smaken att köra E46. E46 förare hjälper jag till en kostnad av en liten stark, andra BMW förare får betala en stor stark ![]() Jag har testat en del fjädrar kan man lugnt påstå. Coilovers bak är att föredra tillsammans med förstärkningsplatta i bakre tornet. När det gäller val av coilover så får du vad du betalar för men ett bra budgetval är klart XYZ från Mats då jag kan föreslå fjäderhårdheter innan du beställer. Hur mycket kommer bilen väga? Org krängare eller grövre? Gillar du över/understyrd eller neutral bil? En annan fråga, vad är fart fabriken?? Säljer du race grejer? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Jag tar mig friheten att svara på det ![]() Vi är 3 killar ifrån nordöstra Skåne som har startat ett litet företag baserat på att utveckla och sälja saker som vi igentligen har saknat till våra egna bilar till vettiga priser. Grundtanken är att vi ska leverera produkter med hög kvalitet till ett rimligt pris ![]() Våran hemsida är under utveckling och kommer snart att ligga uppe. _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Re:
Det måste jag säga var billigt, kan man ta två? ![]() Tyckte det kunde vara roligt att testa E46. Kört e36 innan och varit nöjd, men E46 är spännande för att det är nytt för mig och är en riktigt bra och snygg kaross ![]() Nu till en början kommer jag köra med orginal krängare. Enda justering som kommer bli där är att fästa dom i fjäderbenen istället. Vet inte vad ett rimligt mål kan vara för en sedan viktmässigt sett, kan man våga hoppas på 1350 - 1400 kilo? Vet inte hur mycket man kan slänga ut (det tar vi reda på i helgen) men där ska inte vara mycket mer än nödvändigt i alla fall. Jag kan väl säga att jag föredrar en överstyrd bil framför understyrt. För att förtydliga ytterligare vad Simon skrev, vi kommer inte att försöka sälja något som vi inte vet fungerar eller håller. Så allt vi kommer erbjuda till försäljning kommer vara testat på våra egna bilar. Inget avancerat, men nya, vettiga lösningar på vanligt förekommande problem som uppstår när det är dags att bygga banbil. Tackar för svar, Patrik ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
Ok! Skall räkna lite på fjädrar. Org krängare är redan anslutna till fjäderbenen. 1300 kg startklar lär du fixa lätt utan att byta mot plast. En lätt E46:a väger runt 1150kg startklar. Ett bra budget tips är att korta org krängarna och svetsa dit nya öron med 2-3 justerhål i för droplinksen, då får du en justerbar krängare som är något hårdare. Jobba med att minimera friktionen i bakvagnen, gärna ledlager överallt. Ställbar camber bak och se till att du har jämn däcktemp runt om(Max 10gr skillnad yttre/inner). S50 grenrör och ett bra byggt avgassystem, PFC01 belägg fram sen är du i mål ![]() Ska du åka odiffad bakaxel är det ännu viktigare att du har koll på väghållningen. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Riktigt schysst! Tack för alla tips!
Tanken är att jaga fatt i huv och baklucka i glasfiber då det är tunga rackare orginal. Sen hade det ju varit fantastiskt fint att hitta bakdörrar i samma material. Vet inte hur mycket man ska börja karva i orginaldörrarna, men i princip borde man ju kunna hålla dom på "skalnivå". Tanken är ju att det ska gå förbi all rimlighet att återställa till orginalskick.. Rutorna bak kommer att bytas ut mot plast-diton troligtvis nästa vinter. Får försöka hejda mig nu så man har något att göra då med ![]() Åter igen, tack. _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Var ute i vårt gemensamma garage igår och fick se nya bilen. Ser ut som ett bra utgångsobjekt att bygga snabb banbil av
![]() ![]() Har du helt bestämt dig för att köpa coils direkt eller testar du med dom som sitter på först? Den verkade ju tämligen stum här man gungade lite på den.. Men det är ju säkert inga perfekta spring-rates i befintliga fjädrar förstås. Viktmässigt låter du lite väl ödmjuk tycker jag. Stämmer säker bra som Patrik säger. 12 hundra kanske är en bra vision att sikta på? Att kapa i befintliga bakdörrar borde vara smartast rent ekonomiskt. Går nog att få bort en hel del ändå. Har för mig att flera av special-bilarna bara har urkapade originaldörrar, och dom jagar ju grammen. Utöver de tips du redan fått och det du tänkt, så kanske du ska titta på att öka castervinkeln. Vet ej hur detta funkar på e46 men skaffar du ställbara topplagringar så kan du ju öka där, allt vida dom enligt mitt trix snett-bak-in. Det finns ju även rätt många olika länkarmar till e46 som du kan forska på.. Slutligen ska det bli trevligt med lite mer frekvent garagesällskap av dig. Hjälper gärna till med lättning/demontering ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Ja, vi får väl se vad vågen visar när det börjar kännas färdiglättat. Men vi sätter väl sikte mot 1200 kilo.
Angående castervinklar så är det en självklarhet att det ska ordnas med. Hade ju som du vet en ganska trevlig mängd caster på förra bilen och fattade tycke för det. Personligen tycker jag bilen känns alldeles för mjuk. Den är mjukare än min brukstouring med M-Chassie... Jag tror jag blir besviken på första banträffarna annars om jag inte har ett Chassie som faller mig i smaken. Sen är det väl om sanningen ska fram väldigt mycket för att det är roligt, inte sant? ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Då var projektet påbörjat och det finns inte längre utrymme för återvändo
![]() I fredags plockades inredningen ur och bara där blev en hel del kilon. Mycket grejor i dessa bilarna! I lördags åkte alla airbags och all asfaltsmatta i kupén ut. Cirka 10,5 kilo asfaltsmatta åkte ur, och då har jag inte tagit i bagaget eller bakom instrumentpanelen. Kanske totalt runt 12-13 kilo finns där skulle jag gissa på. Igår påbörjades tvätt av golvet medelst Label-off och lackning invändigt. Silver blir det. Rent, ljust och snyggt ![]() Fälgar är inhandlat och beräknas anlända till helgen. 8x17" med ET 20. Hoppas detta går på smidigt ![]() Over and out _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
roligt att höra det går framåt, bra tempor har han oxå! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Kan ha råkat beställa en huvudbåge till burbygge också
![]() Undrar hur man ska få tiden att räcka till? _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
![]() ![]() |
||||||
Re:
letar efter like knappen men det vet ju inte du vad det är ändå Sebbe. gött att du får i bur oxå ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Lite så jag ser det med! ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
Like-knapp? ![]() Ja, det måste ju vara bur i en räser ![]() Blir en skruvad historia nu. Går den däremot genom en regbes. så åker allt ut till förmån för en svetsad variant istället ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
Shit vad de verkar gått åt asfaltsmattor i E46:an - har i och för sig inte tagit bort riktigt alla asfaltsmattorna i Z3:an (sitter nog några kvar fram under panelen) men mer än knappt 4 kg totalt var det inte på golv och i bagage. Silver med spruta eller pensel? Har samma funderingar i min Z så har du bra tips så kom igen! ![]()
Mycket camber blir det... - och lite skärmvalsning bak... ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Re:
Ja, på den punkten har dom varit nästan löjligt entusiastiska.. Måste ha varit extrapris på det svarta äcklet ![]() Jag sprayar det med biltemas sprayburk. Om jag inte minns fel är färgkoden 520. En ganska ljus, lite metallic färg. Troligtvis lite mer accepterande mot användande än en vit insida ![]() Troligtvis lär det väl behövas en del camber ![]() Skärmvalsverktyg har vi i verkstaden så det ser jag fram emot! _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Vad blev det för fälgar? Har du någon bild att lägga upp? Skärmvalsaren har ju gått varm, så det är bra om du tar vid. Varmluftspistol finns till låns har jag hört
![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Idag kom huvudbågen från Finess.
Ser mycket, mycket bra ut ![]() Känns som att dom har en hyfsat fin rörbock när dom kan få till det med typ noll deformation i ett så grovt rör. Nu när den kommit så kan jag börja med allt som hör bur till, så att jag efter det kan få färdigmålat i kupén. Sen är det dags för nya stolar och bälten ![]() Börjar bli dags att beställa nya coilovers också ![]() Så som det ser ut just nu är projekten som ska bli klara innan premiären: Bygga buren Måla klart invändigt Göra stolsunderreden för E46 Montera stolar, bälten och ratt Nya bromsskivor fram Svarva bromsskivor bak Fixa handbromsen. Det är väl det viktiga. Om nu tid finnes efter detta är där såklart en massa småsaker att ta tag i. _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Re:
Ja! Emil! ![]() Jag måste ha en hjulinställning och skifte av en skog däck ![]() Vad behöver du ha? ![]() Du måste komma utom garaget och titta på skapelsen. Är du tillbaka från Afrika-jobbet nu? _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (22518 totalt) |