Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
903 besök totalt |
BMW M3 E30 MOT Mercedes 2.3 16V
Som BMW nörd så skulle det vara kul hur mercan står sig. Har för mig att nån hade massa tyska AMS repotage inscannade där dessa 2 möts. Jag frågar detta då vi har en 2.3 16 *årsmodell 86* här som behöver lite service så efter dtn tänkte jag prova den lite försiktigt. Vet att merca 2.5 16v har 225hk och går bra men hur står sig en 185hk 2.3 16v.. ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
2.5 16 har väl 195hk. Finns en EVo version av den som har 225 och 240hk har jag för mig.
|
||
Hmm nu blev jag kunfunderad så jag hämtade serviceboken *som för övrigt tar upp ALLT om den* motor:102.983 Komp:10.5 Cylvolym:2299 Slag:80.25 Borr:95.50 Effekt:136kw *185hk* vid 6000Rpm Vrid:240nm vid 4500. EDIT: såg att du skrev 2.5 nu.. Har en sida inscannad av ett gammalt AMS test mellan en M3E30 och en 2.5 16v.. ska dock vara 4 sidor tror jag så jag saknar 3 ![]() EDIT: Nr2 : http://www.germancarfans.com/feature "In the summer of 1983, the 190E 2.3 16V set out to break as many long distance high speed FIA records as possible at Nardo, Italy. After 202 hours of continuous running, multiple records were broken including the 50,000 km level at an average speed of 248 kph (154mph). Very impressive when you consider they had to stop to refuel, change drivers and service the car while the clock was ticking. During these endurance trials there were some minor aerodynamic modifications including removal of the mirrors and wipers. In addition, a lower rear axle ratio permitted a higher top speed but overall this car was almost stock and reflected well on the entire 190 series. " EDITnr3 =( : En M3E30 som står bakom en EVo2 http://www.mbnz.org/gallery/pics/120 _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
Tror att 2.3-16 hadde det så här:
Leistung (kw / PS): 136 / 185 bei 6200 1/min ECE, 130 / 177 RÜF, 125 / 170 KAT bei 5800 1/min Drehmoment (Nm): 235 bei 4500 1/min ECE, 230 RÜF, 220 KAT bei 4750 1/min (km/h): 230 ECE, 220 KAT Samt att 2.5-16 hadde det så här: Leistung (kw / PS): 143 / 195 bei 6750 1/min KAT 205 bei 6750 1/min rüf Drehmoment (Nm): 235 bei 5000 - 5500 1/min KAT 240 bei 5000 - 5500 1/min RÜF Höchstgeschw. (km/h): 230 KAT 240 RÜF Vad jag förstår så kom de flesta 16v motorena med kat FAST de gick även att beställa utan... Vet dock inte hur svensk sålda 16v var bestyckade 86 ![]() Vilket fall som helst, du har en rolig banbil om du vill ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Finns så vitt jag vet inga svensksålda före -87.
Alla svensksålda hade kat dvs 170hk. Dessutom var en del annat ändrat bla fanns tilt på takluckan from -86 har jag för mig. De tidigare hade 185hk. /Patrik f.d ägare till en fullutrustad -85:a i superskick ![]() ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
903 besök totalt |