Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (75230 totalt) |
Och så bet man i kulan och beställde progressiva CSL fjädrar från Walloth&Nesch, sänker 20-25 mm och det är nog max vad som går med 17x8. På tal om däcken så behöver jag lägga på tunnare gummi fram, 215 eller kanske t.o.m. 205/50 på 8 tummarna - någon som har förslag på däck som klarar det?
_________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Ja, provade med 225 fram igår och det slickar fjäderbenet ![]() Vissa däck har en rakare däcksida så 215 av rätt däck borde gå bra. _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Re:
Det är det som är problemet, utan någon typ av breddare så är 8 tum med ET20 (original är ET12) Max vad som går. _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Tech Quiz I
OK, då börjar de små grå jobba på följande frågeställning: Hur får man en fungerande vajerstyrd hastighetsmätare att fungera med modernare teknik? Jag tittar på möjligheten att använda den Getrag 280 som sitter i Alpina donatorbilen. Finns det möjligen en konverter som omvandlar input från exempelvis en pulsgivare till vajerstyrning av mätaren? Någon som har löst detta problem på ett praktiskt genomförbart sätt? Har även tittat närmare på däck fram, det ser ut som Dunlop SP9000 i dimension 215/40/17 är ett lämpligt alternativ, men jag gissar att jag behöver däck utan fälgskydd för att få så stort avstånd till stötdämpartornet som möjligt. _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Tror en VAG-mätare eller något liknande har använts på farsans 2000cs, då har det gjort som så att de har kvar gamla instrumenttavlan, men sätter dit VAG mätaren bakom tror jag... sedan monterar du magneter på kardanen där givaren sätts i närheten.
Mvh NK _________________ Niklas Kallbom |
||||
Jag har samma problem och fick tips om denna.
Kostar en del dock. Cable X ungefär mitt på sidan. http://www.transmissioncenter.net/sp _________________ Thed Johansson |
||||
Re:
Hej Thed, det ser ju ut som en intressant lösning på problemet. Håller dock med om att prisbilden är ganska väl tilltagen ![]() Har letat lite mer om olika lösningar, och hittade bland annat den här texten i en MB Pagoda tråd: "The original output of the Getrag is electronic and is converted with a worm drive that can be purchased from BMW to convert the digital output back to a mechanical output to take the speedo cable. After the gear box conversion the speedo will read under its true speed. There are several ways to correct this either by trying to have the speedo re-calibrated if possible or by putting in a conversion unit between the output of the gear box and the speedo, some consider the easier option." Vad är det för "worm drive converter" från BMW som det syftas på, någon som vet? När jag ändå håller på; M635CSi var ju utrustade med Getrag 280/5 som helt saknar drivning för hastighetsmätare samtidigt som mätaren är mekaniskt driven (rätta mig om jag har fel) hur är det löst original på denna modell? Om jag inte missminner mig så finns det även M3E30 som har Getrag 280/5, antagligen med samma lösning som M635CSi. Kan den lösningen användas för min E9:A kanske? Har ju tillgång till bakaxelklump med pulsmätare (?) från Alpina B10 3.5 som jag gissar är samma som på E34 535i, går det att uppgradera E9:an med den? Det här är inte min bakgård så inlärningskurvan är brant ![]() _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
M3'an hade inte Getrag 280, de hade Getrag 265, som är lätt att konvertera till mekanisk drift (om lådan inte redan har det).M6 har den lådan, men de har inte vajer öht till instrumentet då.
Bakaxelklumpen passar inte utan kraftig modifiering av bakvagnsbryggan. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Re:
jo, hade själv Getrag 265 på min 320isE30 så det är jag på det klara med att den var vanligast, dock verkar det som även 280/5 fanns på senare årsmodeller, men oavsett så gissar jag att både E24/E28 och E30 har elektroniskt mätarhus? Verkar som om Cable X i tidigare inlägg ser ut som den enklaste lösningen då man kan sätta givaren mot exempelvis kardanen. Någon som sett en europeisk variant av Cable X lösningen? _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Ja, de har elektronisk hastighetsmätare.
Varför inte skaffa en låda som passar bilen istället för lägga massa pengar/energi på att konvertera från el till vajer? ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Re:
Anledningen är främst att rätt låda, dvs. Om man lyckas hitta en Getrag 265/5 eller 265/6 i bra skick kostar den betydligt mycket mer än att lösa problematiken att omvandla elektrisk givare till mekanisk mätare. Jag har redan en 280/5 på donatorbilen och eftersom bilen från början har automat så behövs antagligen inte heller kardanen kortas. Gissar att totalt så kommer delarna för denna lösning att gå på under 4000 inkl. frakt etc., en Getraglåda ligger på 10000 och uppåt om man lyckas hitta en... Idag kom ett trevligt paket från Walloth&Nesch :-) Bilder på innehållet kommer inom kort! _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
kort uppdatering:
Efter att ha läst löjligt mycket om olika lådor och hur omfattande arbete som krävs så är jag tillbaka på huvudspåret Getrag 265 ![]() Jag har nu hittat en Getrag 265/6 OD med uttag för wire som ligger i en rimlig prisklass, den skall vara i gott skick och jag återkommer med mer info när den kommer hem. Nedan en bild på kommande väghållning ![]() ...och här skulle det då varit en bild på kontorshörnan med gå fortare prylar, men som vanligt går det inte att ladda upp några bilder, pop-up fönstret hänger sig som tom sida... ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Re:
Har du provat med olika web browsers? Om bildfilerna är stora så kan det också ta en stund innan det är något annat än en vit sida. Nyfiken på mer info, det SKA ju funka att ladda upp bilder liksom. _________________ ![]() |
||||
Re:
Firefox funkade direkt! Tack Magnus ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
Med Firefox kan du ladda upp flera bilder i ett enda svep osså
![]() _________________ ![]() |
||||
däck och låda
då har växellådan anlänt. Såldes som en 5-växlad Getrag 262 som gått c:a 20.000 mil. Eftersom Getrag 265 har samma kåpa som (enbart 4-växlade) 262 gissade jag att det var just det jag sökte, så jag gamblade och fick rätt; det är en 265/6 OD! ![]() Nu skall den fräschas till när tillfälle ges samtidigt som jakten på växellänkage och lite andra prylar fortsätter. Har också beställt ett par Dunlop Sport Maxx RT 215/45-17 91Y XL för fälgarna fram, är övertygad om att de kommer att fungera i bredd då det idag ligger 205/70/14 med en däcksida som pöser ut drygt 3 cm per sida. Med en ökning av ET från 12 till 20 så borde faktiskt däckets slityta bara ligga 2 mm närmare fjäderbenet, men eftersom däckets bredaste punkt förflyttas cirka 15 mm längre ut från navcentrum samtidigt som ju fjäderbenet lutar från däcket borde det vara geschwinnt!?! Kommentera gärna mitt däckresonemang, mycket intressant med input från folk som har mer erfarenhet av detta ![]() _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
uppdatering
Då hade man en stund över mellan olika projekt och resande på jobbet och tänkte göra en genomgång av arbete som skall göras under våren: - demontera dragkrok - demontera stötfångare i front och bak - slipa ned och behandla kanten på bakluckan för CSL-läppen - passa in frontspoilern för monteringspunkter - lämna iväg CSL-läpp, frontspoiler och motorhuv (jo, det blev en i glasfiber från www.zaprace.com) för lackering - montera ner motor och låda från B10 3.5 - Kontrollera om man kan uppgradera bromsarna till B10 3.5 - Kontrollera om man kan uppgradera kylare till B10 3.5 - Rulla skärmkanter - Kontrollera om hjulen fram kräver 5mm spacers - Demontera fjäderben och bärarmar och vid behov renovera - Montera nya fjädrar och dämpare och nya gummidetaljer - Montera uppgraderad hjulupphängning - Kontrollera bromsrör och ok, vid behov renovera/byt ut - Montera hjul - Montera ur M30B30 och växellåda inklusive alla detaljer för automatlådan. - Lämna in kardan för att förlänga 1,58 cm (0,75 inch) - Synkronisera kopplingsschemat för ny motor med befintligt elsystem - Montera M30 från B10 3.5 och Getrag 265/6 - Montera nytt pedalställ (E9/E3) - Montera kopplingsdetaljer - Montera växellänkage - Montera huvlås - Montera CSL-läpp, frontspoiler och motorhuv - Montera nya framstolar - Lämna in baksäte för omklädning - Montera dekaler Delar att skaffa/beställa: - Växellänkage till E12 528i (5-växlad) - även 5-växlat länkage med kopplingsarm etc. från e24 (fram till årsmodell 1984) passar, skall kolla med BMW vad hela kalaset skulle gå på. - Pedalställ från E9/E3 - Kopplingsarrangemang - Givare för hastighetsmätarvajer - Huvlås för motorhuv - Scheelmann Retro stolar inklusive fästen + extra tyg för baksätet - Hatthylla - Trädetaljer inredning - Detaljer till instrumentbräda Listan kommer att uppdateras efterhand som arbetet pågår. _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (75230 totalt) |