Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (44267 totalt) |
http://www.teknikensvarld.se/2012/09
Helt klart så stämmer inte det som visas i filmen med bansträckningen enligt länkad bild i samma artikel. Pågår det arbete in i det sista för att färdigställa delar av banan? Från hårnålen i slutet av strippen tillbaka till depån? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Baserat på filmen tycker jag att dettta måste vara Sveriges mest charmlösa och intetsägande bana för rattintressserade. Mycket är säkert temporärt, men Mantorp är rena Nordschleife i jämförelse Hoppas verkligen att det byggs till ordentligt här och där om nu mer än dragracing ska erbjudas av Tierp. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Fast jag kan nog tänka mig att det kan bli spännande racing på den som den ser ut? Men track day, tveksam... för mycket murar. _________________ Magnus Thomé |
||||
"Ny" längd på banan är 2080m _________________ Magnus Thomé |
||||
En bild från dagens Carrera GT-Cup kval
Samt en film från då jag åkte med Göransson i TTA-räsern den 12:e september: http://youtu.be/zLnO9uKZenI?hd=1 Åksjukepiller rekommenderas då det hoppar och far en hel del... _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Lyfter en gammal tråd då frågan möjligen fick ett svar ! http://www.facebook.com/photo.php?fb _________________ Bosse Isaksson |
||||
Tack för tipset! Lägger upp i Rejsas kalender dagen med banåka _________________ Magnus Thomé |
||||
Stort plus att den är närbelägen och verkar publikvänlig men känns sådär bra med betongmur i både inner- och ytterkant i vissa kurvor, både snäva och snabba.
Kan säkert handla om sekunder +/- på varvtiderna beroende på hur rädd man är om bilen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Verkligen _________________ Magnus Thomé |
||||
Tänkte precis på det här igår... Fantastiskt med en banåkamöjlighet så nära Sveriges befolkningsmässiga tyngdpunkt... Dock, det känns nästan som om jag inte skulle vilja åka trackdays på Tierp just för att det verkar väl nära till murarna lite här och där. Det kommer att krävas riktiga genomgångar innan körning om vad som gäller med tydliga instruktioner samt god disciplin för att man ska få det att lira bra tror jag...
|
||||
fortfarande betydligt bättre än Nurburgring... och dit åker ju alla gladeligen utan någon större koll ibland eller hämningar....... |
||||
Omkörningsförbud, hastighetsanpassning på rödmarkerad del av banan på trackdays månne _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Helt rätt Fredrik! Jag gjorde samma reflektion. |
||||
fast träffa räcke i 200 är hårdare än att träffa betong i 60 med men visst kan man väl säga att båda är inget bra, och man kan ju tänka till en gång innan på båda ställen om man verkligen vet vad man pysslar med....... själv känner jag personligen inga problem med varken eller.... (fast jag är å andra sidan miljöskadad efter ha kört MonteCarlo rallyt och annat där det inte finns nånting i vägen på minst 400 meter... lodrätt ner ) |
||||
Tycker väl iofs att det snackas en hel del om att ringen är farlig och det är lätt att skrota bilar där. Men nu var jag mer intresserad av att prata om Tierp och inte ringen...
Synd att det inte ens finns curbs eller nån meter gräs innan betongmuren. Då finns det ju liksom inget gränsland eller fysisk förvarning om när man börjar närma sig gränsen. Mer än att det börjar skrapa längs sidan på bilen vilket nog inte så många privatister är sugna på _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Bromsa på gräs bara det ger ju en känsla av fartökning Curbs ger ett lyft, det kan ju tänkas att det är en linje målad nån meter från räcket men det är ju också bara en för sen varning om man ligger för nära, man får försöka använda normal avståndsbedömning som vanligt
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Ja bromsa på gräs är som att accelerera Min tanke var kanske inte att flyga på curbsen.. känna curbsen i innerkant vid apex kan ju vara bra och att komma ut med ytterhjulet på yttercurbsen behöver inte heller vara några problem. Så nog kan curbsen vara bra att ha. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Allmänt banåkaforum Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (44267 totalt) |