Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4377 besök totalt |
Factory Five 818 - vettig konstruktion?
Vissa känner säkert till den amerikanska kitcar-tillverkaren Factory Five Racing. Jag har fått uppfattningen att deras roadster ("Cobra-kopia") är omtyckt. Nu håller företaget på att utveckla ett kit som ska generera en liten och lätt sportbil baserad på en Subaru. Mittmotor och bakhjulsdrift. Bilen heter 818 efter målvikten på lika många kilogram. I början levereras två versioner, en civiliserad cab och en version tänkt för racing. Själv inväntar jag att det kommer en version med tak, roadster eller vad man nu ska kalla det. Tänkte höra om forumets samlade kompetens kan uttala sig om själva ramen och hjulupphängningen - verkar det vara en sund konstruktion? Kan det vara något användbart att åka med på bana? Info på tillverkarens hemsida: http://www.factoryfive.com/kits/proj En film där man ser hjulupphängning och chassie: http://youtu.be/uN_jVWlSPmk Lite bilder som kanske hjälper en bedömning: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En bild som visar gatversionen: ![]() _________________ Anders Sandström |
||||
Re:
Ja, verkligen! ![]() Frågan är bara om det är en vettig konstruktion i grunden samt om rätt justeringsmöjligheter verkar finnas för att det ska vara en vettig bil att åka med på banträffar m.m. Eller i vart fall att det på ett förhållandevis enkelt sätt går att modifiera konstruktionen så att den blir sund. Ganska ofta har jag fått känslan att kit car-tillverkare satsar mer på designen än konstruktionen. Men just Factory Five Racing har för andra kit fått bra kritik så jag har mina försiktiga förhoppningar inför forumets dom ![]() _________________ Anders Sandström |
||||
Ramen ser inte helt galen ut fram och bak (kanske skulle att stag mellan dämparfästena bak göra nytta?); däremot kan det vara tveksamt hur de låga sidorna fungerar. Det är ganska lågt "nerskuret" och dimensionerna ser klena ut. Dessutom är konstruktionen lite olika mellan den grå ramen och den silvriga på bilderna.
Oves konstruktion här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Övre triangellänken fram ser lite krånglig/icke-optimal ut, men det beror väl på donatordelar etc EDIT: Undre triangellänken fram från donatorn (Subaru) är väl inte konstruerad för att ha coilovern på? Är väl fjäderben på Subarun? Funkar kanske men den är i alu också... _________________ Johan Lekås |
||||
Precis som Johan säger så är jag också tveksam till undre främre bärarm, tror inte SFRO godkänner denna.
Det är i och för sig en mindre sak som går att ändra. Använd ex. en från Alfa 156/147/159. Hittar ingen bra bild på deras konstruktion men bärarmen ser lika ut förutom att spindelleden är avsedd för belastning åt 'rätt' håll. Övre bärarm är väl någon typ av jänke-eftermarknads pryl, eller ?? Bak skulle jag nog vilja haft ett rör från fjäderinfästningen och neråt/framåt. Det ser ut som lite för mycket tilltro till burbågen men den har ju inga framåtsträvor. Kan vara jag som inte riktigt förstår var kraften tar vägen från dämpartornet i och för sig. Cool bil för övrigt, man får en bra grund men man får nog inte vara rädd för att ta fram svetsen när man bygger kitcar, även om det är mer eller mindre färdiga byggsatser. |
||||
Övre armen är en vanlig SPC justerbar länkarm. Ganska vanligt förekommande i staterna.
Inga konstigheter egentligen, men den kan kanske se lite komplex ut för oinvigda. ![]() |
||||
Re:
Sitter ett rör från stötdämparinfästningen och ner till undre ramen, så det ska nog räcka. Fick titta ordentligt innan jag såg det ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Jo jag såg det också, när jag tittade noga. De röda är ok men det blir ingen riktig triangulering om jag inte ser alldeles galet. Den gula sitter inte ända ner, dessutom är den klen och får tryckande last. Det borde bli tryck på bakåtsträvan och bågen vill framåt. ![]() Skulle vilja ha ett rör där jag ritat blått. |
||||
Jätteintressant att se alla kommentarer!
![]() När ni skriver om undre bärarmen i alu, tänker ni på att materialet gör den riskfylld (dvs kan haverera) eller att materialvalet kan påverka prestandan? _________________ Anders Sandström |
||||
Re:
Vuxenlego tilltalar mig som inte kan svetsa ![]() Finns det något "enkelt" man kan bygga för att komma runt detta? Om man med bygga menar att man måste svetsa istället för att bara skruva ihop (lego...) gäller det att det finns någon lämplig del att själv svetsa ihop. Kan säkert lära mig svetsa, men jag kommer inte bli så bra att jag vågar lita på det i någon vital del. Kanske kan man svetsa ihop ett förvaringsfack ovanför motorn för en liten kasse från affären. Men kanske är för lite och räknas som ett kringgående av reglerna? _________________ Anders Sandström |
||||
Det går väl att SFRO-besikta ett kit som man bara skruvar ihop, det finns många Seven-kit som 'bara' är att sätta ihop.
SFRO har haft lite att säga om de engelska kitten också, spindelleder mm. Dock tror jag att det är ganska lätt fixat i sammanhanget. Bärarm i alu är nog inget problem om man använder den som det är tänkt på produktionsbilen. Här han man dock slopat McPerson-lösningen och tänkt själv. Just hur spindelleden arbetar är tämligen viktigt vid byggbesiktning. Dessutom har man fäst coilovern på ett ställe där kanske inte Subaru tänkt sig att belasta bärarmen. Du ska nog inte vara rädd om det saknas ett rör eller två för att SFRO ska bli nöjd, att komplettera det hos en firma som licenssvetsar kan inte kosta så mycket i sammanhanget. Det är otroligt mycket man tjänar i tid på att köpa färdigt kit, dessutom ser den ju snygg ut och har potential för att bli en kul sportbil. Subaru har ju fina motoralternativ också ![]() |
||||
Problemet är kanske inte så mycket att SFRO-besikta "kit" utan snarare att Transportstyrelsen och besiktningsorganen kan vara griniga vid ursprungskontroll och enskilt godkännande. Speciellt om det är en leverantör med flashig hemsida som marknadsför nyckelfärdiga bilar.
Men det brukar ordna sig om man som byggare är medveten från början och dessutom justerar/förbättrar konstruktionen. I detta fall kan det ju handla om lite förstärkningar i ramen, kanske nya undre bärarmar fram så då bör det funka. Jag ser inget på bilderna som gör bilen omöjlig att regga men det kan förstås krävas justeringar. Factory Five brukar inte göra bort sig totalt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4377 besök totalt |