Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad händer vid oförsäkrad tävling/träning?
1, 2   >>
7598 besök totalt
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tråkig utgång, men det ska bli intressant att se vart detta leder:

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1703672-forbundet-visste-inte-om . . . .

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Re:

TPR skrev:
Tråkig utgång, men det ska bli intressant att se vart detta leder:

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1703672-forbundet-visste-inte-om . . . .

Vad har det med tråden att göra? Gustav Hultgren som förolyckades var ordförande i SMK Vingåker.

Älska varje varv!
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Naturligtvis tråkigt när någon blir skadad eller omkommer.
Jag tycker dock det är intressant att följa efterspelet om det skulle visa sig att tävlingen inte är försäkrad.
Detta är väl inte officiellt än men SBF säger sig inte vara informerade om tävlingen.

Kanske kunde ha lagt länken på annat ställe men jag ville koppla den till konsekvenser av SBF vs SMA och vad alternativen till dessa är.
Jag tror personligen det finns många "tävlingar" i Sverige som saknar försäkring samt flera arrangörer som försöker kringå lagen genom att tex inte ha tidtagning men ändå tävlingsmomentet.
Säger inte att det var så i detta fallet, det får framtiden utvisa, utan mer en generell iaktagelse.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Splittade ut detta från från "Fredrik Förbundsbestraffadtråden"
Kan ju vara intressant att få följa upp vad som händer vid en oförsäkrad tävling/träning, dessutom av en SBF-klubb (om det nu spelar nån roll, troligtvis inte).

Inga diskussioner om hur/varför det hände, gaminstinkten läggs åt sidan. Men ett tips, fortkörning kräver bälte, även på is, ha en kniv i närheten bara.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

TPR skrev:
Naturligtvis tråkigt när någon blir skadad eller omkommer.
Jag tycker dock det är intressant att följa efterspelet om det skulle visa sig att tävlingen inte är försäkrad.
Detta är väl inte officiellt än men SBF säger sig inte vara informerade om tävlingen.

Kanske kunde ha lagt länken på annat ställe men jag ville koppla den till konsekvenser av SBF vs SMA och vad alternativen till dessa är.
Jag tror personligen det finns många "tävlingar" i Sverige som saknar försäkring samt flera arrangörer som försöker kringå lagen genom att tex inte ha tidtagning men ändå tävlingsmomentet.
Säger inte att det var så i detta fallet, det får framtiden utvisa, utan mer en generell iaktagelse.

Ingen aning om SBF men den var inte SMA försäkrad iaf...

Och det är tragiskt i dubbel bemärkelse... framförallt att en person omkommer.

För förmodligen får en eller flera personer sina liv förstörda som ansvariga för den här evenemanget.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Sen vad lagen säger är solklart... det spelar ingen roll om det inte finns tidtaging eller ens tävlingsmoment...

Så fort det är evenemang med motorfordon så krävs Motortävlingsförsäkring av den typen som både SMA och SBF kan erbjuda i sina evenemangstillstånd... och alla evenemang utan är olagliga egentligen...

Och personligen förstår jag inte varför köra utan.... den kostar från så lite som 500

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

steffe skrev:
Kan ju vara intressant att få följa upp vad som händer vid en oförsäkrad tävling/träning, dessutom av en SBF-klubb (om det nu spelar nån roll, troligtvis inte).
Vad som är gjort som förening/klubb och vad som gjorts som privatpersoner kan bli lite luddigt, om det inte skett en (halv)officiell inbjudan.
TF gäller vid en del iskörning (även förutom av vägverket anordnad vinterväg) vill jag minnas ha läst nånstans:
http://www.bt.se/nyheter/boras/iskorningen-ett-lagligt-vinternoje%2817 . . . .
Och om även detta gäller i detta fall så är det ju lika lite problem som att köra streetracing på allmän väg (utan tillstånd/extra försäkring).
Att nån förolyckas är ju ingen höjdare, inte när nån följer med en plogtraktor till botten heller. thumbs down

Men det förutsätter ju att bilen var i trafik då förstås...

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Sen vad lagen säger är solklart... det spelar ingen roll om det inte finns tidtaging eller ens tävlingsmoment...

Så fort det är evenemang med motorfordon så krävs Motortävlingsförsäkring av den typen som både SMA och SBF kan erbjuda i sina evenemangstillstånd... och alla evenemang utan är olagliga egentligen...

Och personligen förstår jag inte varför köra utan.... den kostar från så lite som 500

Hur enkelt är det att skaffa den och vilka krav måste man uppfylla som arrangör, jag tänker en liten kompisträff i ett grustag eller på en frusen sjö och/eller en träff på hyrd motorbana.
Checklista kanske

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

Och att det inte var tävling, då gäller inte de flesta försäkringar.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Och att det inte var tävling, då gäller inte de flesta försäkringar.
"Det spekuleras på internet om det var en tävling anordnad när olyckan inträffade, något som polisen inte vill kommentera."
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/nu-utreds-dodsolyckan-pa-o . . . .

Om det är ett SMS arrangemang så är det nog svårt att definitivt (rättsligt) avgöra tävling eller inte.

caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Re:

steffe skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Hur enkelt är det att skaffa den och vilka krav måste man uppfylla som arrangör, jag tänker en liten kompisträff i ett grustag eller på en frusen sjö och/eller en träff på hyrd motorbana.
Checklista kanske

Som Fredrik skrev så är det solklart vad lagen säger.
Så fort du ska använda ett motorfordon på en godkänd motorsportsanläggning så ska både användare och ev anordnare ha motorsportsförsäkring(som har varit lag sen 1973), om det inte körs på en motorbana som är godkänd så är det olagligt att framföra motorfordon överhuvudtaget, då träder terrängkörningslagen i kraft istället.
Undantag för denna gäller endast aktiva lantbrukare som har rätt att köra motorfordon på sin egen mark,det är faktiskt så illa att om du har mark eller skog själv som privatperson så får du inte framföra motorfordon på din egen mark.( dock gäller inte heller terrängkörningslagen på sjö eller havsis, men kommunen kan ändå ha restriktioner för dylig aktivitet )Det är dock inte så svårt att få tillstånd,beroende på vad det gäller förstås.
Kontakta först markägaren för ett tillstånd sen miljökontoret i din kommun med ditt ärende och till sist polisen med ditt ärende, och det kostar inget för en privatperson att söka tillstånd.

Har själv för 12 år sedan provat med minimotokörning/träning inom trollhättans centrum på en industriparkering och det tog 4 arbetsdagar för alla berörda instanser att få tillstånd skickat till mig godkänt och stämplat, sen kunde vi köra lör-sön 10 -22 utan problem hela sommaren.

Mvh Jörgen

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

trots allt billigare att någon dör än att man får någon med skada som medför livslång invaliditet för den som arrangerar.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det var väl krasst och okänsligt utryckt måste jag säga. Även om det är sant. Jag förstår att du ville spetsa till det när du formulerade dig. Men de i den förolyckades närhet har det nog tungt Låt oss försöka diskutera det sakligt och inte väja för svårare vinklar men ändå försöka tänka på de efterlevande samtidigt.

Tystberga
Här sen Mar 2004

För det första går mina tankar till alla anhöriga i denna tragiska olycka.

Som jag försökt läst mig till om allt möjligt i frågan har jag fått det till nedanstående.

Var det bara ett gäng som träffades och sladdade på en sjö? Då är det ingen tävling osv då borde vanlig trafikförsäkring gälla om det var en besiktigad bil, var den inte besiktigad osv finns ingen försäkring om man inte har någon form av olycksfall/döddsfallsförsäkring som gäller.

Var det någon som var arrangör kan arrangören bli ansvarig om det anses att det var ett farligt arrangemang och de aktiva inte förstog riskerna, vilket jag inte tror kan vara aktuellt då det tydligen var en känd motorsportutövare som omkom.

Var det ett gäng kompisar utan att någon var arrangör som körde ikapp så skedde det på egen risk och alla i leken får leken tåla om det är den aktiva som skadads/dött. Det är inte förbjudet att klättra i berg sladda med bil på is osv. så länge ingen utomståeende blir skadad och det har inget med motortävlingsförsäkring att göra.

Motortävlingsförsäkring gäller för tredje man alltså inte de som kör.

Svensk lag har krav på om det är motortävling eller uppvisning eller liknande att motortävlingsförsäkring ska finnas som täcker 3e man fall de blir inblandade i en olycka.

Polisen har krav på om det är motortävling eller uppvisning eller liknande att inte allmänheten kan bli skadade och har FAP som säger hur avspärrningar, säkerhet osv för publiken ska vara.

Licensen är försäkring för de inblandade och mig veterligen inte ett krav och är en skitdålig försäkring i de flesta fall.

Så har jag tolkat det jag hittat och hört när man både inom hyrkart och andra tex. BMW klubben försökt fått fram vad gäller.

Bäst jag lägger till att det finns massa terrängkörningslagar, lagkrav på att fordon ska vara trafikförsäkrade när de körs i trafik osv. som jag inte kan men även de är inriktade på att inte skada för tredje man som inte var inblandade i detta fall.
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Hej Björn, angående ditt inlägg så har du helt rätt ,det är 3:e part som försäkringen gäller.
personen som kör eller åker med har ingen försäkring om man kör på en godkänd motorsportsanläggning ,kör man på is så är det din vanliga bil eller mc försäkring som gäller ,dock gäller att kör du med ett oförsäkrat fordon och skadar dig själv/passagerare eller annan utövare så kan du bli skadeståndsskyldig.
Det personliga skyddet är ju de sk "licenserna" vilka inte alltid har de bästa villkoren som standard.
Detta är det SBF och SMA tillhandahåller , en personlig olycksfallsförsäkring.

Här är lagen vi pratar om:

Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
Fakta och historik Visa/dölj innehållsförteckning Visa/dölj detaljer

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
2 § Motortävlingsförsäkring får bara meddelas av en försäkringsgivare som har fått tillstånd till det av regeringen samt av en EES-försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige.
En försäkringsgivare som får meddela motortävlingsförsäkring är skyldig att på begäran meddela motortävlingsförsäkring och att utfärda bevis därom enligt formulär som Finansinspektionen fastställer. Lag (2005:1127).
3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.

4 § I fråga om ersättning från motortävlingsförsäkring äger 5 kap. och 6 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) samt lagen (1973:213) om ändring av skadeståndslivräntor motsvarande tillämpning.
5 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning med anledning av en och samma händelse med högst femtio miljoner kronor, ränta och ersätt ning för rättegångskostnader oräknade. Förslår beloppet ej till gottgörelse åt var och en som har rätt till ersättning ur beloppet, utgår i första hand ersättning för personskada. Ersättningarna till dem som ej kan beredas full gottgörelse nedsättes med samma kvotdel för var och en. Kan efter inträffat skadefall befaras att sådan nedsättning blir nödvändig, kan regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordna att ersättning tills vidare skall utgå endast med viss kvotdel.
6 § Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. Försäkringsanstalternas inbördes ersättningsansvar fördelas efter förhållandet mellan beloppen av de premier för direkt tecknade motortävlingsförsäkringar som för var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår.
7 § I fråga om rätt för försäkringsanstalt som har utgett ersättning från motortävlingsförsäkring att kräva ersättningen åter från annan äger 20 § första stycket och 21 § trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning.
I fråga om rätt för försäkringsanstalter som har utgett ersättning enligt 6 § att kräva ersättningen åter från den som var skyldig att taga motortävlingsförsäkring äger 24 § andra stycket första punkten trafikskadelagen (1975:1410) motsvarande tillämpning.
Den som har utgett ersättning på grund av återkrav enligt första eller andra stycket får efter vad som är skäligt kräva ersättningen åter från annan som är ansvarig för skadan på sätt som anges i 20 § första stycket trafikskadelagen (1975:1410).
8 § Ersättning som har utgetts enligt denna lag får utöver vad som följer av 7 § krävas åter endast på grund av åtagande av annan än försäkringstagaren.
9 § Så snart den som har tagit motortävlingsförsäkring har fått kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag skall han underrätta försäkringsanstalten om händelsen. Han är vidare skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga upplysningar och handlingar.
10 § I fråga om motortävlingsförsäkring tillämpas i övrigt 17-19, 31 och 32 §§ trafikskadelagen (1975:1410). Härvid skall vad som sägs om avtal om trafikförsäkring och trafikskadeersättning i stället avse avtal om motortävlingsförsäkring respektive ersättning från sådan försäkring. Lag (2002:345).
11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Det var väl krasst och okänsligt utryckt måste jag säga. Även om det är sant. Jag förstår att du ville spetsa till det när du formulerade dig. Men de i den förolyckades närhet har det nog tungt Låt oss försöka diskutera det sakligt och inte väja för svårare vinklar men ändå försöka tänka på de efterlevande samtidigt.

Naturligtvis tänker jag på de anhöriga, men även på de närmaste till de som drabbas av att de varit arrangörer. Det var kanske syniskt uttryckt men det är i så fall inte mindre det att arrangera utan att bry sig om vad som gäller.

Var går sedan gränsen för att vara arrangör? Från den som upplåter sin anläggning till arrangemang som helt klart arrangeras utan nödvändiga tillstånd och försäkringar, till den som medverkar till spridningen av informationen om att man kör? Är det sedan inte medhjälp till brott att medverka i ett sådant arrangemang?

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

olyckor händer tyvärr, tack och lov väldigt sällan...... nu var det en förare som olyckades oförsäkrat, det är tragiskt........ men nästa gång kan det vara några åskådare....

så ett litet tips kan ju att vara att ta ut en försäkring från SBF eller SMA, det kostar så lite att det är försumbart till och med i ett kompis-arrangemang.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Läser på Svarta Masken att det var han som olyckades som hade plogat banan, och att den vara riktigt snabb.

och att han åkte utan hjälm och bälte även fast det fanns i bilen...... och sen hörde jag att dom rullade typ många varv och föraren åkte ur bilen och därför dog. Medans passageraren som hade bälte på sig överlevde....

vet inte 100% om det stämmer eftersom det är andrahandsuppgifter.... men om det stämmer?

tja, då är ytterligare en skitonödig olycka som inte hade behövt hända om föraren haft minsta lilla vett att sätta på sig bältet.......

NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Läser på Svarta Masken att det var han som olyckades som hade plogat banan, och att den vara riktigt snabb.

och att han åkte utan hjälm och bälte även fast det fanns i bilen...... och sen hörde jag att dom rullade typ många varv och föraren åkte ur bilen och därför dog. Medans passageraren som hade bälte på sig överlevde....

vet inte 100% om det stämmer eftersom det är andrahandsuppgifter.... men om det stämmer?

tja, då är ytterligare en skitonödig olycka som inte hade behövt hända om föraren haft minsta lilla vett att sätta på sig bältet.......

Såhär ligger det till:
Den omkomne mannen som körde bilen är en eldsjäl i området vad gäller motorsport. Han var också den som under de senaste åren sett till att det funnits en plogad bana att köra på i närheten.

Mannen har tidigare gått genom isen på Öljaren, bl.a. med en teleskoplastare när han skulle ploga bana och vet hur det känns att sitta instängd när det brakar igenom. Därför kan jag ha viss förståelse till varför han körde på isen utan bälte, det är vad jag vet många som gör det? Dock hade jag nog själv aldrig gjort det med tanke på att risken är större att slå runt än att gå genom isen. Man får sig en rejäl tankeställare.

Uppsala
Här sen Feb 2004

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Tycker ofta man hör/läser att man inte ska ha bälte på sig på isen, förmodligen är det folk som inte inser vad som händer när man åker runt inne i bilen. Och köra bil med båge utan hjälm har skickat en av mina kamrater i koma i 4 månader.. Att knäppa upp bältet tar inte ens en sekund.

Mycket tråkigt.

Vad händer vid oförsäkrad tävling/träning?
1, 2   >>
7598 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande