Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Motoroljenoja | << 1, 2 17464 besök totalt |
citat:
Valvoline VR1 Racing Syntetic Blend 10W-60 Hmm jag blir galen på kassa sidor där de inte har en teknisk beskrivning av oljan. http://www.valvolineeurope.com/se/in Detta hittar jag men INTE ett datablad Hittade efter idogt letande https://www.valvoline-technology.com se -->Europe/Middle East/Africa 152 --->Netherlands ----->Passenger Car Motor oils ------>Racing Motor oil och ------->Next ------->VR1 Racing motor oil _________________ Johan Sjölinder |
||||
Läs rapporterna som finns länkade till innan.... slutsatsen där är mer: Mineralolja << för dom snikna Syntetolja << för dom som vill ha det bästa oavsett motorålder..... välj sen typ beroende motortyp och ålder. |
||||
Jag vet inte exakt vad som händer. Det var Anders Carlsson på Ace som nämnde det som en nackdel när han häller den oljan i sina kundbilar, om inte kunden hade förstånd att byta olja 1gg/år. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Så Chrysler 1970, 440 motorn borrad 452 , mek lyftare borde inte ha funkat med synt olja , det sa alla som såg och hörde vad vi hällde i den, men den funkade utan problem vid 7000 Rp/m Har aldrig fått en förklaring på det här med synt olja och gammla motorer _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Har hört det , men inte fått det bekräftat om det stämmer _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
nån som vet i vilka steg API-klassningen går?
oljan jag ska skaffa mig är en 5W-50 som är klassad API SG/CE ...
den borde duga till min holk va? om jag säger 189 kr för en 4 liters dunk, vad säger ni då? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Strax nedanför mitten av den här sidan förklaras vad de olika klasserna (SG, SH m.fl.) betyder.
http://www.prod.mobil.com/mobil_se/smorjmedel_lattafordon/ordlista.html _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
oljor tar till sig vatten och bensin, men då man får upp arbetstemperaturen på oljan till ganska höga värden vid lite roligare körning(min gammla turboscona jag hade förr gav 110-140 grader på oljetempmätarn), så dunstar både bensinräster och kondensvatten, men smutsen kvarstår ju förståss.
|
||||
Fördommar och konservatism. När syntetoljorna introducerades var det oftare lägre kallviskositet än de mineraloljor som fanns tillgängliga, vilket fick resultatet att man såg skilnad (mer tunnflytande) när man hälde den ur flaskan. Då drogs slutsatsen att syntet var tunnare, och mineral tjockare. men i verkligeheten måste man ju jämföra viskositeten vid arbetstemp. Själv tror jag att skilnaden mellan en *bra* mineral och en *bra* syntet (med samma spec) är ganska liten, däremot finns det färre *billiga* helsyntetsoljor. |
||||
citat:
Själv tror jag att skilnaden mellan en *bra* mineral och en *bra* syntet (med samma spec) är ganska liten, däremot finns det färre *billiga* helsyntetsoljor. Problemet är att mineral oljan har svårt att klara ett brett viskositets område. Sen kan jag inte hitta några fördelar med en mineralolja, så varför då använde en sådan??? Jag högg en syntetolja, 10W-60 med hög klassning, en så kallad racolja. Sen om min snurra kanske skulle klara sig på en betydligt biligare olja vet jag inte. De hundringar extra det kostar tar jag, lurad är jag i vilket fall som hälst _________________ Johan Sjölinder |
||||
Min är inte alls så trimmad (om man ser till %) som din och jag kör 50 mil mellan oljebytena. Förra året körde jag ca 100 och fick massa skäll av han som bygger åt mig :/ Enligt honom så såg han på bla kamaxeln att jag nytt för sällan. Sen tyckte han att det var bättre att byta oftare och ha en billigare olja än köpa Motul som jag gjorde då och inte ha råd att byta. Quakerstate har blivit uppköpta av midland om jag inte har helt fel. _________________ Daniel Steiner |
||||
Sparade trådar/FAQ Motoroljenoja | << 1, 2 17464 besök totalt |