| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken storlek på elvattenpump?
|
2768 besök totalt |
|
Tja. Jag har köpt mig en föredetta driftingbil med kyl i skuffen, killen som hade bilen innan körde turbokonverterad merca 6:a (bensin) Han hade en pump som gav ca 150l/h som han behöll och påpekade för mig att han ansåg att de var för dåligt flöde, hans motor gick varm, så han rekomenderade mig att köpa en som flödar mer. Jag har monterat en OM606 (MB 24v diesel) som har fått sig en HX40 samt en kompressor, dieselmotorer går ju lite svalare än bensinmotorer men jag vill inte köpa mig en pump som inte räcker till. Dom kostar ju en slant
Dom flesta jag hittar ligger runt 115l/h. Kan det vara så att det va hans motor som va problemet och inte flödet på pumpen? Finns det någon expert här på detta området? Tack för svar _________________ Oscar Henjer |
||
|
Flödet i ett kylsystem beror på en mängd olika saker, även om pumpen kan ge 150l/min utan motstånd så kan det snabbt sjunka till 10l/min om man har högt motstånd.
Sen kan man ju ha hur högt flöde på vattnet som helst om man inte har nåt luftflöde genom själva kylmatrisen. Just luftflöde har en tendens att vara väldigt svårt att förutsäga, det kan se helt självklart ut när man bygger hur luften kommer röra sig men när man väl kör så går luften åt andra hållet... Så innan du jagar rätt på en monsterpump så tycker jag du skall mäta lite på vattentemparna före/efter kylet t ex och försöka mäta flödet i vattenkretsen. Varför inte kylet fram? Inte tillräckligt coolt?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Ja givetvis är flöde på både vatten och luft en väldigt betydande faktor, går det trögt i systemet så tappar man ju fort kylförmåga. Är dock lite osäker på om orgpumpen klarar och cirkulera allt vatten, blir ju några liter extra, visserligen ligger allt i samma höjd som motorn så pumpen behöver ju inte "lyfta" vattnet något. Anledningen till kyl ibak är att det finns inte jättemycke plats där när man mosar ner en 6:a i en liten MB 190, samt att det redan sitter där bak med alla slangar/rör dragna, varför flytta fram det då och kämpa med utrymme... _________________ Oscar Henjer |
||
|
Re: Vilken storlek på elvattenpump?
Till en webastovärmare på 25kW så är det en pump med flöde på 5000l/tim ... Värmaren vill ju få ut värme i element/motor etc så principen är ju inte helt annorlunda. Skulle tro att du behöver klart kraftigare pump. Men kan du inte köra med motorns original vattenpump? Då är flödet tillräckligt. _________________ Roland Johansson |
||
|
5000l/timme på 25kW? Låtervsom om pumpen drar 25kW ungefär...
Vad är det för installation? Racevattenpumpar från Davies Craig ligger mellan 80 och 115l/h och det funkar, varför skulle man behöva så mycket större? Mottrycket i systemet blir ju klart större men ändå. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
OM elpumpar flödar för lite så går det alltid att sätta dit en till (i serie eller parallellt beroende på pumpkurva och mottryck).
Hinkometer fungerar alltid (men se till att ha en stor balja att suga från). Mottrycket bör inte bli annorlunda vid trycksatt system. |
||
|
Re:
Buss... Volvo Varför de valt den storleken etc låter jag vara osagt, men manualen för både webasto och liknande ebersprächer specar minimiflöde på pumpen 4000l/tim men mer rekommenderas
Skulle man råka starta vämaren utan att lufta den så kokar det på ungefär 3 sekunder och sedan bränns en smältsäkring som har det facila priset av 780:- ut till kund
Och om man testkör pumpen utan att alla slangar och rör är på plats kan man få en högtryckstvätt med glykolvatten
_________________ Roland Johansson |
||
|
l/h.. ni måste väl mena l/min.
Några funderingar vad vill man ha för delta T (skillnaden mellan in och ut) över kylaren? Om man gör ett litet räkneexempel. Q(prick)=m(prick)*Cp*deltaT Där Q(prick) är den bortförda värmen i kylaren [kW] Cp specifik värmekapacitet för kylvätskan här använder jag ca 4 [kJ/kg och grad] (något lägre än rent vatten) deltaT (skillnaden mellan in och ut över kylaren) vi tar här 30 grader eftersom jag inte har en aning om vad som är lämpligt. m(prick) massflödet på kylvätskan [kg/s]. Jag använder 115kg/min -> ca 1.9kg/s Dessa värden i formeln ovan ger en borttransporterad värme på 230kW En motor med verkningsgrad 25% ger det ett total effekt på 306kW (76kw till hjulen resten värme) (en del värme följer med avgaserna också) Tänk på att det är en någon form av medeleffekt är ju lite onödigt att dimensionera mot max effekt Sen så måste ju även kylaren klara att sänka tempen tillräckligt. Hoppas det blev rätt... _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
|
Re:
Mer än 20 grader tempskillnad över en vanlig vattenkylare ska man nog inte räkna med _________________ Roland Johansson |
||
|
Finns många bilar som har kylaren i andra ändan som har en normal vattenpump. De flesta mittmotorbilar har normal vattenpump och kylaren fram. Tror att tryckfallet i slangar borde vara litet i förhållande till tryckfallet över kylaren. Elvattenpumpar har oftast lägre effekt än den mekaniska pumpen som oftast är överdimensionerad på höga varvtal.
Mät temperaturen före och efter kylaren så ser du om problemet är kylarstorleken eller luftflödet till den. Normalt tempfall över en bilkylare brukar vara ungefär 20 grader så 90 grader före och 70 efter är normalt. Har du mindre tempfall över kylaren än så är luftflödet eller kylarstorleken problemet. Har du kallt vatten ur kylaren är problemet vattenpumpen. Kan även vara problem med luftfickor i systemet. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Det där är en otroligt viktig punkt som är lätt att missa, det är extremt svårt att bygga ett kylsystem som är så utbrett i planet utan att få problem med luftfickor. Även om man tror att det är luftfritt så kan det ligga en bubbla kvar nånstans som hindrar flödet grymt mycket. Har man inte perfekt fall hela vägen så måste man ha luftningspunkter på högsta delen och då menar jag varjedel som är en "topp" i systemet oavsett hur bra lutning det är före/efter, vattnet är väldigt dåligt på att knuffa luft i slangar och rör, kan till och med vara svårt att fylla på system som är till synes helt perfekt konstruerade med avseende på luftevakuering. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Kollar man på pumpar från davie craig tex så ligger de mellan 5000l/tim upp mot 9000l/tim där de senare rekommenderas för STORA motorer. Så webasto och ebersprächer kanske inte är helt ute och cyklar
_________________ Roland Johansson |
||
|
Så du menar att det är JAG som blandat ihop enheterna?!?
Vore inte första gången direkt...
I såna fall tror jag trådskaparen gjort det med, annars är det en seriöst liten pump typ Bosch PAD. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Davies Craig anger i alla fall tydligt 80 och 115 l/min som flöden på ett par av sina pumpar så där är det inga frågetecken. Jag har själv mångårig erfarenhet av mittmotorbil med långa vattenrör och mekanisk vattenpump avsedd för "normalt" kylsystem. De långa vattenrören utgör inget större problem för en standardpump. Rören är helt raka under golvet mellan motor och framvagn. Jag har aldrig haft problem med luftfickor men det beror givetvis på den gynnsamma utformningen. Jag läser ofta om folk som hissar bilen baktill vid påfyllning och åbäkar sig med diverse rutiner. Jag fyller systemet bak vid motorn och luftar uppe på kylaren fram tills det kommer vatten. Sen kör jag en runda tills jag har full temp på systemet. Då luftar jag igen vid kylaren och toppar upp vid motorn. För att återgå till tråden så undrar jag varför kylaren monteras baktill? Det stora problemet kommer enligt min mening att bli bra luftflöde genom kylaren. Man får fläkta utav bara fan för att det skall motsvara en frontmonterad kylare med fartvind genom sig.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Jag har kört med olika motorer och vattenpumpar i min Pantera. Elpump från Johnson från 40 liter minuten och uppåt. 40 L/m har fungerat med 500 kubiktum. Kylproblemet sitter i kylarens kapacitet för det är kylaren som kyler vattnet. Problemet kan vara typen av kylare, storleken på kylaren samt luftflödet genom kylaren. När vattnet väl blivit kylt i kylaren kan vi titta på vad hastigheten gör för skillnad. Om vattnet går (mycket) sakta så hinner det kylas mer vilket medför att det kommer tillbaka kallare till motorn, men det värms upp över längre tid och kommer ut något varmare. Risken är att det kan punkt koka runt avgasventilens område, men den största risken är väl kalla cylinderlopp främst där vattnet kommer in vilket märks som slitage med tiden. Om vattnet går i "skaplig" fart så är problemet främst kylarens kapacitet. Sedan kan vi öka farten och då jämnas teperaturskillnaderna i motorn ut mer och om vi kommer över R 2000 så blir det turbulens mot väggarna i kylarens vener vilket gör att vattnet "byter plats" och på såvis fördelas värmen bättre mot venens vägg. Man bör tänka på att hastigheten genom venerna är lika mycket avhängigt sammmanlagda arean i kylaren som vattnets fart. Det ger dock ingen större kylande kapacitet men några % kan det bli. Samma sak med Warter Wetter eller annat ytspänningsnedsättande medel, någon % kan det göra. Summeringen är att det är kylaren man skall titta på i första hand, 5000L/tim är mer än tillräckligt.
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2768 besök totalt |