Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11970 besök totalt |
Fia 41 och hjälmar - vad gäller?
Nån som har åsikter om OMP hjälmar? Har dålig fantasi, funderar lite på en GP7 eller GP10. Skiljer typ mindre än 200g i vikt mellan dem, men vad skiljer mer? EDIT: Tråden började som en tråd om OMP hjälmar men jag byter riktning pga svaren. Vill dock fortfarande veta vad folket tycker om OMP krukor. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Det är bara GP 10 som är godkänd att använda vid SBF tävling tillsammans med FHR (HANS/Hybrid) nästa år.
Dvs den är upptagen i FIA's lista 41 som godkänd hjälm vid användande av FHR. I övrigt har jag ingen aning om vad som skiljer. |
||||||
Var i reglementet finns hänvisningen till tech list 41? Gäller den verkligen? I så fall är det ju rätt konstigt att Simpson som ju ändå bemödat sig att Fia klassa sitt HNRS inte fixat att fia klassa kombinationen hjälm+hnrs..
Om man inte kör med hnrs så gäller det att hjälmen är klassad enligt snell osv (alla exemplen i boken). Om man kör HNRS så måste man för det första se till att köpa ett som är med på lista 29 och 31. Sen måste man ha en klassad hjälm - och dessutom så ska kombinationen vara med på lista 41. Mao - köp ingen hjälm som inte står på lista 41? En intressant vinkling är ju att det går att köpa en hjälm som är godkänd 8858-2005 med Hans istället för 8858-2010 - allt sånt är ju typ på rea nu. Rätt lustigt att en Snell2005 hjälm för halva pengarna då är säkrare än en Snell 2010 som inte finns med på lista 41... Hoppas jag har fel... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Inte många rätt där, men det kan jag förstå för enkelt är det inte.
Internationellt får man åka med SNELL SA, SAH 2005 och 2010, FIA 8858, 8860, BSI etc hjälmar och FHR. Vad man får göra i Sverige är i regel hänvisat tiil vad FIA har i sina skrivelser, att sedan den lista FIA hänvisar till är 5-10 år gammal kan ju vara tämligen olyckligt. FIA 8858-2002 och 2010 har i grunden samma specifikation son Snell SA 2010. Dom skall vara 100% kompatibla vad gäller FHR, men SBF har glömt det. Vad gäller Simpson så har vi alla hjälmar klassade Snell SA 2010 och en hel del hjälmar klassade FIA 8860 (Advance Helmet), dessutom utvecklar vi tre ny hjälmar som kommer att få 8858-2010 spec. Så prata med förbundet och be dom lägga in det uppenbara i sina skrivelser, det som de flesta i Världen redan har gjort, dvs SNELL SA 2010 hjälmar. Det märkligaste är dock att det redan är väldigt många inom Svensk racing som åker med hjälmar med just denna specifikation. :-) |
||||||
Jag har skickat min syn på detta till SBF och frågat om klargörande och önskat att de skriver om reglementet.
Har fått svar från Elofsson att han skickat det vidare inom SBF för utredning och svar. |
||||||
Nu har SBF uppdaterat Tekniska Reglementet för 2013 gällande FHR och hjälmar (121217). Tyvärr finns inte kombinationen Snell 2010 och FHR med (än..?) utan där hänvisar man fortfarande till FIA.
FIA's lista uppdateras med jämna mellanrum, men det är en lite märklig process för oss som ska följa den... Sen anser jag inte att ändringen i sig gjorde reglementet enklare att förstå, tolka och följa.. |
||||||
Jan, beskriv som för en idiot.... Jag behöver alltså bara en snell 2010 hjälm och ett rage så är jag hemma? Känner mig riktigt trög....
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Tekniskt sett är det så, du behöver enbart en SNELL SA 2010 och ett FHR skydd enligt 8858-2010 specifikation. Då har du utrustning som uppfyller de krav som ställs. ..MEN...det förutsätter att det reglemente du kör under är uppdaterat med de senaste standarderna. Jag vet att det är frustrerande, men hos SBF sitter inte höger hand i hop med vänster hand, därför spretar det hej-vilt i de olika regelverken. Så ni måste fortfarande kolla vad som gäller för just er klass. Kom dock ihåg att hjälmar med BSI standarden bara har ett år kvar av sin livsläng, trots det säljs dom fortfarande och kunden blir inte upplysta om att dom snart inte får användas...
|
||||||
Re:
Så (för min Stilo SP3) BSI 6658-85 står för hjälmen och FIA 8858-2002 för HANSkonopparna. Det innebär att jag kan köra med den 2013 iaf ![]() då blir det väl ny Hjälm+FHR till 2014 då (kör med antikt HANS 2013), tills dess borde ganska mycket damm ha lagt sig (på många olika ställen). |
||||||
Re:
Du kan åka med din BSI-hjälm under 2013 :-)
|
||||||
Re:
Svaret borde väl vara att du får åka med din BSI-hjälm så länge den finns upptagen i FIA's lista över godkända hjälmar tillsammans med FHR eller tills SBF ändrar reglementet så att de inte lutar sig mot FIA's regler fullt ut. Texten i SBF:s TR är enkel att tyda: "OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler."
|
||||||
Re:
Technical List N°41 Helmets compatible with FHR according to FIA Standard 8858-2010 - published on: 18.09.2012 och den från 14e dec i år http://www.fia.com/sites/default/fil Lite längre listor än de som funnits uppe ett tag (men den aktuella kan ju fortfarande sakna några hjälmar). Så länge som du ska köra med FHR så kan du ju skita i vad SBF skriver, eftersom som de skriver, det är FIA du ska kolla hos. Men att klura ut när olika kombinationer av märkningar slutar gälla är lite gömt i dunkel. BSI 6658-1985 kommer inte att vara valid hos FIA efter 31/12-2013, min fråga var mer ett konstaterande att det naturligtvis gäller hjälmen, oavsett vilket godkännande HANSposterna har (dvs två olika standarder). Så att ett FIA-klistermärke på hjälmen med största sannolikhet gäller även 2014 hjälper inte. Samma hjälm med Snell2000-klistermärken får användas under 2014... |
||||||
Håller med om att det är och hanteras på ett "mindre bra sätt" från både SBF och FIA idag.
Därav av att jag kontaktat SBF för att få dem att tänka över och förenkla/förtydliga reglementet. Gällande listorna utgår jag från att det är alltid den senast släppta som är giltig. Om man studerar lista 41 (8858-2010 hjälmarna) ser det ut som om vissa hjälmtillverkare är aktivare i sitt arbete med FIA t.ex. Bell som har nästan två fulla sidor med godkända hjälmar medan Simpson inte har någon. Därmed inte sagt att den ena eller andra tillverkarens produkter skulle vara bättre eller sämre (vad jag vet i alla fall). Personligen hade jag fastnat för och tänkt köpa en Simpson SA2010 hjälm, men tyvärr kan jag inte i dagsläget använda den tillsammans med FHR nästa år. Ytterliggare kan man läsa i SBF TR att för klasser utan FHR krav är inte en 8858-2010 hjälm godkänd. 8860-2004/2010 är godkänd om den väger under 1500g (integral)..... De 8860 hjälmarna jag kollat vikt på ligger över 1700g. Hoppas att SBF tillsätter lite tid för att reda ut denna soppan snarast. |
||||||
Re:
Jag har en Öppen 8860 hjälm med Intercom den väger 1388g |
||||||
Re:
Är det Stilo hjälmen för 23546 kr? I övrigt gällde min kommentar ovan integral-hjälmar. Sorry om det missförstods ![]() |
||||||
Re:
stilo intergral med intecom väger 1530g åker du Zero varianten är du nere på 1130g kollade i kartalogen japp intergralen kostar ca 4-5k mer dock är det nya priser från nyår som gäller |
||||||
Hej Allihopa!
Här kommer en förklaring på FIA's reglemente ang. hjälmar... så enkelt förklarad som jag kan just nu ![]() 1) Alla som deltager i tävling på bana (circuit-event), hill-climbs, rally or rally special måste bära en hjälm som är godkänd enl. lista 25 med ett godkänt FHR-skydd när så krävs. Dessa hjälmarna är naturligtvis godkända med FHR-skydd (om det finns förborrade hål och/eller sitter fabriksmonterade fästen) http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/L25_standards_for_helmets_1.pdf 2) om inte... Ni ska åka Formel 1, WRC, WTCC, GT1 World Championship, GT3 European Championship, F2 Championship eller en internationell serie för GP2, LMP1, LMP2, GP3, F3... för då måste ni åka med en "SuperSport-hjälm" 8860 enl. lista 33. Dessa hjälmarna är naturligtvis godkända med FHR-skydd. http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/L33_Advanced_Helmets_2.pdf 3) om inte... Ni ska åka någon av tävlingarna presenterade i FIA's calender http://www.fia.com/sites/default/files/basicpage/file/2013%20Calendar_0.pdf för då har ni 2 st alternativ - 8860 enl. lista 33 eller en hjälm med ett speciellt FHR-godkännande enl. lista 41. http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/L41_FHR_compatible_helmets_6.pdf 4) SBF, Sverige har samma reglemente för racing, historisk racing, rally, historisk rally och rallycross och gäller för alla tävlingar (om de inte ingår i (2) eller (3)): Hjälmar enl. lista 25 (finns även på SBF's hemsida) - Snell SA 2010, Snell SAH 2010, SA 2005, SA 2000, FIA 8860-2004, FIA 8860-2010 o.s.v... se (1). Dessa hjälmarna är naturligtvis godkända med FHR-skydd (om det finns förborrade hål och/eller sitter fabriksmonterade fästen) I drifting är alla hjälmar enl. ovan godkända. Exempel: Simpson - har hjälmar i 2 st av kategorierna ovan - högsta och normala. Vi täcker hela spannet av förare, klasser och reglemente genom att ha 2 st Superhjälmar X Bandit Pro och Vudo Pro (till förare och co-drivers i tävlingar under (2) & (3)). Sen har vi alla våra andra hjälmar som är Snell SA 2010-godkända (Bandit, X Bandit, Skull, Diamondback, Vudo, RX o.s.v.) till alla andra (till förare och co-drivers under (1) & (4)). Alla våra bilsport-hjälmar är naturligtvis godkända med FHR-skydd... t.ex. Hybrid ![]() Vi har för tillfället valt att stå utanför Lista 41 eftersom det bara är en extra certifiering av en annars helt standard Snell SA 2010 hjälm - då är Lista 33 (8860) ett säkrare alternativ (för förare och co-drivers som ska köra tävlingar under (3)). Fler frågor...??? Shoot... Jag svarar gärna på frågor om Er säkerhet inom Motorsport. _________________ Med vänliga hälsningar Patric Sundel Ergoswede-Motorsport.se |
||||||
Re:
Bra fråga ![]() Lista 41 har nog haft en betydelse då hjälmarna inte var så genomtänkta och inte så väl förberedda för FHR. Så som jag ser det så använder FIA Lista 41 idag som ett komplement till Lista 33... ett komplement med billigare, bra hjälmar för dem som kör FIA-kalender tävlingar. Fakta: Snell testar alla bilsporthjälmar på samma vis. För krasch, visir, FHR-infästning o.s.v. Snell Memorial Foundation är godkända av FIA för att klassa hjälmar både för "kompatibla med FHR" och för att klassa hjälmar till 8860. Därför så bör Lista 41 vara väldigt onödig och gammalmodig?!?!? Ca 100 tusen per hjälm som sitter på Lista 41... ordet "kassako" ligger på tungan ![]() Fakta: Snell försökte att skapa en standard som hette Snell SAH och Snell SAK för att (som jag tror) gå förbi Lista 41, men de fick inte gehör i FIA reglementet 8858. Därför har vi idag en del Snell SAH hjälmar på marknaden... som är (i reglementet) samma som en Snell SA... varken mer eller mindre. _________________ Med vänliga hälsningar Patric Sundel Ergoswede-Motorsport.se |
||||||
FIA och SNELL håller på att reda ut förvirringen. SNELL SA 2015 och nya FIA hjälmstandarden kommer att vara migrerade till en gemensam standard.
:-) |
||||||
Re:
Är minst sagt förvirrad om vad som gäller för hjälmar och nackskydd framöver. Jag har oxå en BSI 6658-1985 hjälm och lyckas inte klura ut hur länge den kommer vara godkänd när man ska köra med SPVM. Enligt TR-1 (Tekniska regler för rally, racing och rallycross) 2013 står det: ![]() Är det "Not valid after 31.12.2013" eller "BSI Nationellt godkänd t.o.m 2018-12-31" som gäller? _________________ Andreas Eckemark |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 11970 besök totalt |