Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Decibelmätning vid banåka?
1, 2, 3   >>
7642 besök totalt
smertman
sunne
Här sen Sep 2012

Trådstartare

Har tillverkat et nytt avgasystem till min 996turbo men är lite orolig att det kan låta mer än de 95db som är tillåtet på de flesta banor. Har bratat med den lokala bilbesiktningen ock dom kunde göra ett test så att jag vet hur mycket det låter. Hur skall det mätas? Tänker då på avstånd, varv etc.
Henrik

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Oj... det kommer bli svårt att veta exakt, ljudmätning är svårt. Det ska mätas frifält ett specifierat avstånd från bankanten när bilen kör förbi under fullgasacceleration.

Någon som har länk till mätspecdokumenten online?

Mantorp
Här sen Jan 2007

Detta står i SBF's regler (än så länge gäller detta bara racing..):
Klippte bort lite bilder och licenskrav på faktafunktionären.

Hela texten finns här på sida 11 och 12:
[url] http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf [/url]

RACING
Enligt beslut från Förbundsstyrelsen 2011-11-18, skall alla klasser inom Racing följa normen
95 dB LAF max vid fullgasaccelerationspassering vid 10 meters mätavstånd från fordons centrum,
från säsongen 2013. Mätare skall alltid vara på motorbanan där det mesta ljudet förväntas uppnås vid
fullgasaccelerationspassering. Det är dock viktigt att funktionärs säkerhet kan garanteras.
Mätningsansvarig skall vara Faktafunktionär enligt nedan:

Mätning: 95 dB LAF max fullgasaccelerationspassering 10 meter från fordons centrum
Vid tävlingar och träning, är det fordonets ljud som uppkommer vid
fullgasaccelerationspasseringen som avgör om bilen är ljudmässigt godkänd eller ej.

Värden över 95 dBA (+ mätaren ev. tolerans) får ej överstigas av enskilt fordon.

Fordon som överstiger det värdet skall omgående rapporteras till tävlingsledningen.

Ljudmätare Klass 1 & 2 är godkända.

Stationsprotokoll skall föras. Mätstationen skall vara bemannad med minst 2 funktionärer,
som skall ha direktkontakt med tävlingsledning/Racecontrol.

Mätmarkering (10 m) målas på banan för att underlätta för mätningsfunktionärerna.

Mätaren skall vara placerad, min 1,35 och max 1,5 meter över marken.

Mätaren skall stå i läge LA och mäta Fmax / (FAST).
(Vissa Klass 2 skall även ställas i läge Hi, mätning av höga dB-värden)
Se resp.mätares instruktionsbok!

Mitt personliga tycke om detta är att det börjar bli löjligt..
Om man inte kör under SBF gäller ju andra regler..

Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

kriller78 skrev:
Detta står i SBF's regler (än så länge gäller detta bara racing..):
Klippte bort lite bilder och licenskrav på faktafunktionären.

Hela texten finns här på sida 11 och 12:
[url] http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf [/url]

RACING
Enligt beslut från Förbundsstyrelsen 2011-11-18, skall alla klasser inom Racing följa normen
95 dB LAF max vid fullgasaccelerationspassering vid 10 meters mätavstånd från fordons centrum,
från säsongen 2013. Mätare skall alltid vara på motorbanan där det mesta ljudet förväntas uppnås vid
fullgasaccelerationspassering. Det är dock viktigt att funktionärs säkerhet kan garanteras.
Mätningsansvarig skall vara Faktafunktionär enligt nedan:

Mätning: 95 dB LAF max fullgasaccelerationspassering 10 meter från fordons centrum
Vid tävlingar och träning, är det fordonets ljud som uppkommer vid
fullgasaccelerationspasseringen som avgör om bilen är ljudmässigt godkänd eller ej.

Värden över 95 dBA (+ mätaren ev. tolerans) får ej överstigas av enskilt fordon.

Fordon som överstiger det värdet skall omgående rapporteras till tävlingsledningen.

Ljudmätare Klass 1 & 2 är godkända.

Stationsprotokoll skall föras. Mätstationen skall vara bemannad med minst 2 funktionärer,
som skall ha direktkontakt med tävlingsledning/Racecontrol.

Mätmarkering (10 m) målas på banan för att underlätta för mätningsfunktionärerna.

Mätaren skall vara placerad, min 1,35 och max 1,5 meter över marken.

Mätaren skall stå i läge LA och mäta Fmax / (FAST).
(Vissa Klass 2 skall även ställas i läge Hi, mätning av höga dB-värden)
Se resp.mätares instruktionsbok!

Mitt personliga tycke om detta är att det börjar bli löjligt..
Om man inte kör under SBF gäller ju andra regler..

Det löjliga i det här är att det följer mycket det som under 10 års tid visat sig hamna där länsstyrelserna och kommuner ställer som krav mot banägare. Det som har varit löjligt är varför inte SBF har infört detta mycket tidigare i stället för stå och lös varva och mäta avgaser när det är hela bilen som låter.
Så det är inte så stor skillnad om det är SBF eller inte för det är banägarens miljötillstånd som gäller och det ser i de flesta fall ut såhär. Om detta inte följs så är banägaren som får ett åtal på halsen om miljöbrott.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Björnes skrev:

Det löjliga i det här är att det följer mycket det som under 10 års tid visat sig hamna där länsstyrelserna och kommuner ställer som krav mot banägare. Det som har varit löjligt är varför inte SBF har infört detta mycket tidigare i stället för stå och lös varva och mäta avgaser när det är hela bilen som låter.
Så det är inte så stor skillnad om det är SBF eller inte för det är banägarens miljötillstånd som gäller och det ser i de flesta fall ut såhär. Om detta inte följs så är banägaren som får ett åtal på halsen om miljöbrott.

fast det är ju en sanning med modifikation.... det gäller ju inte all motorsport inom SBF.... t.ex Dragracingen har inget 95db krav och dom kör ju bitvis på samma banor..... ta en Topfuel till exempel så låter den väl närmare 130 db.... och såna körs fortfarande i sverige och det är samma lagar för dom som racingen. Men dom har definitivt svårare att lösa sina bullerbekymmer.

riktig fakta är att dom flesta banorna har ett antal helger där dom får bullra mer än 95db.... och vad jag hört så är det mellan 3-6 helger, så det är en bristvara helt klart. Sen under "normalbuller" helger så måste dom ligga under 95db för att klara nivåerna på dagtid.... och under icke normal-bullertid så måste fordonen under 90Db.

Så banorna som vill kan ju fortsatt låta icke SBF anslutna arrangörer köra med fritt buller under sina bullerfria helger.... dock så är dom ju begränsade och banägarna har en benägenhet att ta antingen mer betalt för dom dagarna eller välja att låta "viktiga" tävlingar få dom.

Men håller med om att SBF borde ändrat mätmetod för länge sen även officiellt... men alla vi arrangörer inom tävliings-racing har ju gjort det under lång tid ändå..... förutom möjligen Elit-racingen inom STCC typ.... sen gatbilar är ju en helt annan fråga.....

och det är där problem kommer , eftersom väldigt många bilar INTE grejjar 95db ens med helt originalsystem och ska man hårddra det så får dom inte ens modifiera sina system med moderna helbilsgodkännanden....

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Björnes skrev:
Det löjliga i det här är att det följer mycket det som under 10 års tid visat sig hamna där länsstyrelserna och kommuner ställer som krav mot banägare.
Det löjliga, anser jag, är de senaste 10 årens totala brist på lobbying och liknande från SBF för att förändra synen, reglerna och mätmetoderna för svensk racing.

Tänk om man NÅGON gång, bara någon enstaka gång kunde få läsa i aftonbladet att "SBF försvarar banägare inför länsstyrelsen" eller "SBF hävdar att racing är allmännytta!" eller något likande. Men inte ett ord har man sett eller läst. Då jag kontaktat SBF om detta fick jag svaret att man inte kunde nämna något man gör eller gjort för att förbättra synen på svensk racing. Man kunde inte nämna en enda åtgärd i avsikt att förbättra opinionen, påverka miljöstyrelsen, kommunerna eller länsstyrelsen.

Och nu har man slagit sista spiken i kistan och skrivit in regeln i sitt eget tekniska reglemente. Så vips har SBF sett till att alla försök att påverka länsstyrelse eller kommuner är helt meningslösa, eftersom deras egen regel ändå är strängare än lagen.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Torkel K skrev:
Björnes skrev:
Det löjliga i det här är att det följer mycket det som under 10 års tid visat sig hamna där länsstyrelserna och kommuner ställer som krav mot banägare.
Det löjliga, anser jag, är de senaste 10 årens totala brist på lobbying och liknande från SBF för att förändra synen, reglerna och mätmetoderna för svensk racing.

Tänk om man NÅGON gång, bara någon enstaka gång kunde få läsa i aftonbladet att "SBF försvarar banägare inför länsstyrelsen" eller "SBF hävdar att racing är allmännytta!" eller något likande. Men inte ett ord har man sett eller läst. Då jag kontaktat SBF om detta fick jag svaret att man inte kunde nämna något man gör eller gjort för att påverka opinionen, lagstiftare eller andra. Man kunde inte nämna någonting man gjorde.

Och nu har man slagit sista spiken i kistan och skrivit in regeln i sitt eget tekniska reglemente. Så vips har SBF sett till att alla försök att påverka länsstyrelse eller kommuner är helt meningslösa, eftersom deras egen regel ändå är strängare än lagen.

Nä vill jag nog inte hålla med om då jag stått och mätt efter denna mät metod i 10 år i ERCup och vet att 95db vid bankant ger de 60db som varit kravet från kommunen i Anderstorp, så mycket hårdare kan jag inte se att det är.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Björnes skrev:
Nä vill jag nog inte hålla med om då jag stått och mätt efter denna mät metod i 10 år i ERCup och vet att 95db vid bankant ger de 60db som varit kravet från kommunen i Anderstorp, så mycket hårdare kan jag inte se att det är.
Nya regeln gäller även på bullerdagar och den gäller om det är 3 eller 30 bilar på banan. Den gäller för alla banor, även om vissa banor ligger så väl placerade att de inte egentligen har problem med bilar som överskrider 95dB.

Den kanske inte ger någon skillnad på just Anderstorp, men jag anser att den för racingsverige är långt strängare än lagen.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Torkel K skrev:
Björnes skrev:
Nya regeln gäller även på bullerdagar och den gäller om det är 3 eller 30 bilar på banan. Den gäller för alla banor, även om vissa banor ligger så väl placerade att de inte egentligen har problem med bilar som överskrider 95dB.

Den kanske inte ger någon skillnad på just Anderstorp, men jag anser att den för racingsverige är långt strängare än lagen.

Ja och det förenklar ju hela problematiken att ha olika regler för olika banor. Tycker du gärna kan börja jobba som funkis och reda ut det så det fungerar, jag avstår gärna den delen.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Någon form av maxgräns måste väl finnas och det kan jag leva med.

Det som är svårare att förlikas med är att det "mätresultatet" varierar så från bana till bana - eller tom från mättillfälle till mättillfälle på samma bana. Vindriktning, plank, armco, byggnader, höjd på mätaren, avstånd till mätaren, fullgas vid passage på banan kontra 3500rpm vid torrvarv i depån m.m.

Det blir oooooerhört inkonskevent.
Det går ju inte direkt att stå hemma i garaget och testa och kolla var man "ligger i db".

För egen del har jag (som många andra) dämprör med snabbkoppling.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

BTG skrev:
Någon form av maxgräns måste väl finnas och det kan jag leva med.

Det som är svårare att förlikas med är att det "mätresultatet" varierar så från bana till bana - eller tom från mättillfälle till mättillfälle på samma bana. Vindriktning, plank, armco, byggnader, höjd på mätaren, avstånd till mätaren, fullgas vid passage på banan kontra 3500rpm vid torrvarv i depån m.m.

Det blir oooooerhört inkonskevent.

För egen del har jag (som många andra) dämprör med snabbkoppling.

Ja om ljud hade varit en exakt vetenskap så skulle inte denna diskussion funnits. Du glömde dessutom luftfuktighet , temperatur , molnhöjd och några saker till som påverkar.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Torkel K skrev:
Björnes skrev:

Tänk om man NÅGON gång, bara någon enstaka gång kunde få läsa i aftonbladet att "SBF försvarar banägare inför länsstyrelsen" eller "SBF hävdar att racing är allmännytta!" eller något likande. Men inte ett ord har man sett eller läst. Då jag kontaktat SBF om detta fick jag svaret att man inte kunde nämna något man gör eller gjort för att förbättra synen på svensk racing. Man kunde inte nämna en enda åtgärd i avsikt att förbättra opinionen, påverka miljöstyrelsen, kommunerna eller länsstyrelsen.

Håller med dig till 100%!
SBF:s prioriteringar verkar endast ligga i prestige och personliga vendettor. Att värna och jobba för gräsrotsracingen samt elitracingens intressen verkar inte finnas på "Blåjackornas" agenda, snarare det motsatta.

http://modsport.se/
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björnes skrev:
Du glömde dessutom luftfuktighet , temperatur , molnhöjd och några saker till som påverkar.

Nä, jag orkade inte fortsätta.

Imho borde man ha en fastställd mätmetod. Om den sedan får olika konsekvenser i en tillämpad situation - so be it! Lite som när folk tar/får(!) körkort. De har klarat ett nålsöga, jaja gränsen måste dras någonstans - good enough!

sunne
Här sen Sep 2012

Trådstartare
Tack för svaren allihopa.
Slutsatsen får väl va att man får chansa!
Tycker nån organisatör att det låter för mycket är det väl bara att ställa ner.
Eller skall man be att få se mätresultaten först.
Kan ju va så att man tatt ledigt från jobb.mutat madammen damt åkt 60 mil för just denna dag.
Min tanke är väl mest att åka med porscheklubben och där ska det väl inte va några proböem!
En turbo utan ljudämpare låter väl knappast mer än en gt3:a

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

smertman skrev:
Tack för svaren allihopa.
Slutsatsen får väl va att man får chansa!
Tycker nån organisatör att det låter för mycket är det väl bara att ställa ner.
Eller skall man be att få se mätresultaten först.
Kan ju va så att man tatt ledigt från jobb.mutat madammen damt åkt 60 mil för just denna dag.
Min tanke är väl mest att åka med porscheklubben och där ska det väl inte va några proböem!

Annars åker man till Claes Olsson , eller någon motsvarande som säljer ljudmätare klass 2 och köper en egen mätare . kostar från en 500:- så ber man en kompis ställa sig på en raka och mäta när du passerar. försök att efterlikna det som står i SBF reglerna så mycket som möjligt så ligger du bra till både hos madammen och banägaren, dessutom kan du ju alltid ifråga sätta banans mätning då du kan göra egna mätningar och jämnföra.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
smertman
sunne
Här sen Sep 2012

Trådstartare
Absolut värt att testa!
Bra att det finns folk med erfarenhet och idéer.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

smertman skrev:

En GT3a låter mer än 95db för det mesta.... tyvärr....

smertman
sunne
Här sen Sep 2012

Trådstartare
Det tror jag med. Men skulle se den funktionär på porscheträff som plockar av en standard gt3:a med motiveringen högt ljud.

xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Med ett varvstopp på 12.000 rpm och bara lite glasfiber som dämpar insugsljud och en ynka (om än nyligen ompackad) ljuddämpare för avgas är frågan om det ens är lönt att anmäla sig till några banträffar i år.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Är det ett krav att man måste åka på full gas på start/målrakan där man mäter eller ljudet?

Honda SC CC Elise S2
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

JBT skrev:
Är det ett krav att man måste åka på full gas på start/målrakan där man mäter eller ljudet?

tja, om du aldrig kommer göra det så är det ju inget krav... men du lurar dig själv om du fiskör förbi den fasta mätare, eftersom det mäts ju även på andra ställen ibland och framförallt hos grannarna..... och framförallt sabbar du ju för banan och arrangören som kommer få problem i efterhand istället.....

när BANAN har fått ett krav sig om ett visst bullermax så behöver vi följa det... tills vi kan påverka politiskt miljö&hälsomyndigheterna att dom här bullergränserna är onödigt låga... men det är en helt annan sak... nu är det tyvärr så här illa .... och ska vi då få behålla vår verksamhet så bör vi iaf fixa dom gränser som är satta så vi kan fortsätta...... och rent tekniskt är det ju faktiskt möjligt...... även om det är mer struligt för vissa

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
7642 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande