Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 'DTM' *Over and out*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (30794 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Struve skrev:
Lite plock hann jag med innan jobb idag.
Plocka av dörrarna, ur med dörrläsen också, frågan är om man skall köra utan lås och bara lita på larmstyrning?

Testmonterade ena röret till buren, sjukt otroligt bra passform på den, ligger som slickad efter a-stolpe/tak. Funderar på om jag skall plocka bort takluckemekanismen och spara ett gäng kg till på det.

Det har suttit en lite bredare vinge på denna bagageluckan så hålen stämmer inte mot min så det blir att svetsa igen dom gamla och borra nya hål, även torkararmshålet läggs igen thumbs up

Vingen slängdes ihop lite snabbt och ställdes på bagageluckan, den skall vinklas ner mera:


Tips från en som en gång i tiden även tog bort de yttre handtagen och förlitade sig på larmet

Jag satte in nödsladdar som jag kunde komma åt även om bilens batteri skulle ta slut, så man kunde öppna med ett 9v batteri tex (eller startkablar). Även kunna 'nödöppna' bakluckan om larmet strejkar pga batteritorsk etc. Göm sladdarna fint inne i stötfångare tex.

_________________
Roland Johansson
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Tips från en som en gång i tiden även tog bort de yttre handtagen och förlitade sig på larmet

Jag satte in nödsladdar som jag kunde komma åt även om bilens batteri skulle ta slut, så man kunde öppna med ett 9v batteri tex (eller startkablar). Även kunna 'nödöppna' bakluckan om larmet strejkar pga batteritorsk etc. Göm sladdarna fint inne i stötfångare tex.

Tackar, jo detta fanns med i mina tankar med just batterikablar just för att spänningsätta bilen för öppning av lås.
Nödöppning bagagelucka var inget jag tänkte på, det kan vara bra att fixa dit och hyffsat enkelt då Callens öppning sitter länkat till bakljset.

Tackar ödmjukast för tipsen, sådant gillas skarpt thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Re:

Struve skrev:
Inte skett mycket den senaste veckan, började jobba sent och samtidigt en släng av den där förkylningen som går, kan bero delvis på kallras på jobbet thumbs down

Oavsett så har jag börjat kolla på om man isblästra bort underredsmassan, är det någon som testat denna metod? Tydligen skall det vara effektivt iallafall thumbs up



Hur funkar det här med att isblästra?
Blev det bra?
Gissar att de e med torris

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Re:

wiking72 skrev:
Struve skrev:
Inte skett mycket den senaste veckan, började jobba sent och samtidigt en släng av den där förkylningen som går, kan bero delvis på kallras på jobbet thumbs down

Oavsett så har jag börjat kolla på om man isblästra bort underredsmassan, är det någon som testat denna metod? Tydligen skall det vara effektivt iallafall thumbs up



Hur funkar det här med att isblästra?
Blev det bra?
Gissar att de e med torris

Ärligt så har jag inte haft tid att kolla på det, vet inte om jag hinner göra det innan bilen skall lackas heller utan troligen sker det efteråt, är ju inget som syns ändå när det är klart

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Struve skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Tips från en som en gång i tiden även tog bort de yttre handtagen och förlitade sig på larmet

Jag satte in nödsladdar som jag kunde komma åt även om bilens batteri skulle ta slut, så man kunde öppna med ett 9v batteri tex (eller startkablar). Även kunna 'nödöppna' bakluckan om larmet strejkar pga batteritorsk etc. Göm sladdarna fint inne i stötfångare tex.

Tackar, jo detta fanns med i mina tankar med just batterikablar just för att spänningsätta bilen för öppning av lås.
Nödöppning bagagelucka var inget jag tänkte på, det kan vara bra att fixa dit och hyffsat enkelt då Callens öppning sitter länkat till bakljset.

Tackar ödmjukast för tipsen, sådant gillas skarpt thumbs up


OM det går att lösa (tekniskt och gömma) så kan även en mekanisk vajer för att kunna hårdöppna vara bra :-)

Då har du hängslen, livrem och händer som håller brallorna uppe även vid sämsta tillfälle.

_________________
Roland Johansson
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Det blir någon typ av nödöppning iallafall thumbs up

Fick ett gäng timmar i garaget idag, takluckan plockades ur för lite funderingar på hur gör jag med den, två boxar för huvudbåge och förstärkning för högra främre bågen är på plats, lite kul o svetsa 4mmplåt mot 0,8mm plåt, tyvärr brände jag hål på ett par ställen så svetsarna blev tyvärr inte snygga på ett par ställen

Men skäms jag för det? Nej här kommer en bild på vänstra fästet, svetsat med MAG:

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Ännu en tråkupdate då...

SVetsade klart alla burfästen inne i bilen idag, borrade lite hål för bursträvor i torpedväggen, svetsade igen torkarhålet på bagageluckan också.

Ett par bilder iallafall.




_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Några bilder iallafall, har bytt plats i garaget så nu har man det varmast av alla

En nummerskylt:


Lite rör har hittat hem:

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Trevligt med en Calibra

Jag håller själv på att förbereda min, vita självklart 16v 4x4 -91 för bankörning om nån månad.

Har kört den helt helt original med gatdäck på två bandagar, Kinnekulle gick bra men brände upp frambromsarna och ena hjullagret på Gelleråsen förra året så nu blir det uppgradering med bättre bromsar, chip och r-däck för i år.

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Kul David, någon projekttråd någonstans?

Körde en nattpass efter jobbet inatt, aningen trött nu men det blev gjort lite iallafall, lite bilder bara:






_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Re:

Struve skrev:
Kul David, någon projekttråd någonstans?


Nej, brände ut mig litegranna på ett annat, numera avstannat, bygge i forumvärlden för ett part år sedan. Nu sker allt bakom stängda dörrar


Men jag kanske kommer på bättre tankar och lägger upp en här.

Finns några filmer på min youtubekanal iaf. från Kullen 2011 och Gelleråsen i höstas.

https://www.youtube.com/user/Herman0079?feature=mhee

Du får gå ner en bit då jag spammat med isåkarfilmer...

1.10.8 på Kullen och 1.28.9 på Gelleråsen är bästa tider på respektive bana hittills. Då var sänksats, sportavgas och 17" hjul enda ändringen.

Jag gillar dina bilder på golvet fram då jag har lite rost där och funderade på hur golvplåten var utformad under mattan, nu vet jag det, tack

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Kollade på dina filmer och det är bra flyt i körningen
Nu har din lite extravikt o dra på då den har 4*4, mitt rekord på Kullen är 1,04 men jag har inte kommit ner dit igen

Hoppas att med Calibran här komma ner dit och kanske ännu lägre, målet är att tangera 1,00 o gör jag det då har jag nått mitt mål

Behöver Du specifika bilder så löser jag det thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Målet för mig i år är att komma ner på 1.07.xxx på Kullen, tror det blir svårt men 1.08 tider ska gå iaf.

Ja 4x4 systemet väger ca 70kg har jag en uppgift på. Sista passet på Kullen la bakjulsdriften av pga ingen hastighesmätarsignal, axeln till drevet i lådan hade visst smält... Märkte ingen större skillnad att bara köra 2wd så det är nog helt fel bil att köra bana med egentligen. Viktfördelningen blir dock rätt bra med bakaxel.

Vad hade du tänkt att köra med för hjulupphängningar?

Jag har byggt om ett par framben från en turbo så de är justerbara och för 60mm fjäder, ska montera dem och byta till 5bultsnav nån gång i framtiden så även större bromsar går på i fram. Har inte kommit på nåt bra för bak än. Har sett folk som sätter coilovers i stötdämparfästena men det verkar lite "sådär" tycker jag. Jag har inga planer på att förstärka infästningen i bilen heller iofs.

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Fram kommer jag att köra med turbons fjäderben och SAAB 900NG bärarmar
Bak blir original än sålänge.

Seda finns det planer och det är att förstärka stötdämpartornen bak, buren sitter hyffsat nära och köra coilover bak.
Fram blir det nog något egetbygge då min inte skall driva fram.
Kanske Volvo 240/740 ben ombyggda till coilover med någon typ av styrarm som passar mot originalhöjde på styrväxeln.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Varför NG900 bärarmar?

Jag har de tidiga som tydligen kan spricka på min bil. Tänkte byta till den nyare varianten senare. Men 900 armarna kanske är än bättre?

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Ska öka spårvidden med ca 15mm per sida enligt uppgift, jag vet snart då donatorn landar i garaget imorgonkväll.
Vilka årsmodeller menar Du med "tidiga 900NG" Jag kan inte ett skit om just detta

Funderar på att helsvetsa stötdämpartornens plåt mot karossen, infästningen av buren sitter ca 100-150mm från stötdämparens infästning i tornet, funderar på om man skall lägga in en 4mm plåt i toppen på tornen in mot burens infästning och ett rör upp i det tvärgående burröret, skulle detta räcka för att klara av krafterna om jag väljer att köra coilovers bak?

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Det tror jag räcker lätt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21



Re:

Struve skrev:
Ska öka spårvidden med ca 15mm per sida enligt uppgift, jag vet snart då donatorn landar i garaget imorgonkväll.
Vilka årsmodeller menar Du med "tidiga 900NG" Jag kan inte ett skit om just detta


Ok bra info jag letar mer Camber på min med utan att behöva svetsa om för mycket.

Nej, jag menade att jag har de tidiga originalbärarmara på Calibran, sen kom en nyare tillsammans med turbon -93 nångång som är förstärkta vid främre bussningen. De tidiga hade tendenser att spricka. Sorry för att jag var lite otydlig

_________________
David Hermansson, Finnerödja
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Tack Erik, jag tror att det räcker också

Då är det ingen fara då donatorn är en Turbo 900NG -97:a Du förtydligade vad Du menade med "tidiga" och då blev jag lugn, vill ju inte sätta dit skit

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 728


Trådstartare
Tråkupdates då, svetsat lite mera bur och samtidigt svetsat inre plåtskarven vid stötdämpartornet vänster sida, skall svetsat även ute i hjulhuset.

Sedan fick jag ett tips om en lösning på inställningsmöjligheter, Ni som kör BMW kanske känner igen grejerna:

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Struve skrev:
Sedan fick jag ett tips om en lösning på inställningsmöjligheter, Ni som kör BMW kanske känner igen grejerna:


Vär och hur köper man dessa grejor?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 'DTM' *Over and out*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (30794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande