Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13   >>
59518 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

gzon skrev:
Varför sätter ni inte Wankelturbo i samma läge som Ottoturbo? Altså att använda restriktor för att begränsa effekt. En Wankel kräver lite mer luft (30% brukar jag räkna vid val av turbo) än en Ottomaskin för samma effekt men det är ju inga jättesvårigheter att räkna på detta mer seriöst. Är man sen osäker så är det bara att ställa upp en Otto och en Wankel i en bromsbänk och jämföra så att det blir rättvist. Skulle det inte bli rättvist vid tävling så får man ändra på restriktorn.


Gzon, kan du inte räkna på detta och komma med förslag? som jag skrev tidigare på sida 1 har jag bara kollat på N/A wanklar eftersom det är där jag har någorlunda kunskap i ämnet.

I detta skede finns det inte utrymme för att köra motorer i bänkar utan man får gå på teoretiska beräkningar iaf tills det blir skarpt läge s.a.s.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Re:

Fastlane skrev:
Kimmen skrev:
Ang. motorreglementet så skulle jag nog välja ett modernare sätt än SSK's gamla mall att räkna ut effekten efter, Modsport har samma tillvägagångssätt och det har man enbart för att bilarna som kör där redan är byggda för det.
Ska man göra ett helt nytt reglemente skulle jag kika på hur Roadsport gjort, svårt att klaga på rättvisan i det plus att det går att köra med "lagom" trimmade motorer!


Upp med förslag på hur den uträkningen går till.


http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport

Räkna här! Skillnaden är väl att denna snurra tar hänsyn till varvtal.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Re:

Fastlane skrev:
gzon skrev:
Varför sätter ni inte Wankelturbo i samma läge som Ottoturbo? Altså att använda restriktor för att begränsa effekt. En Wankel kräver lite mer luft (30% brukar jag räkna vid val av turbo) än en Ottomaskin för samma effekt men det är ju inga jättesvårigheter att räkna på detta mer seriöst. Är man sen osäker så är det bara att ställa upp en Otto och en Wankel i en bromsbänk och jämföra så att det blir rättvist. Skulle det inte bli rättvist vid tävling så får man ändra på restriktorn.


Gzon, kan du inte räkna på detta och komma med förslag? som jag skrev tidigare på sida 1 har jag bara kollat på N/A wanklar eftersom det är där jag har någorlunda kunskap i ämnet.

I detta skede finns det inte utrymme för att köra motorer i bänkar utan man får gå på teoretiska beräkningar iaf tills det blir skarpt läge s.a.s.


Jag är inte helt insatt i hur en restriktor beter sig i förhållande effekt kontra area men som ett första test så skulle 30% högre area på restriktorn vara det som är värt att prova.

Jag vill se möjlighet att köra Wankel men det ska vara rättvist och även möjligt att köra till exempel en RX-7 FD med originalturbos med restriktor. Finns intresse från ni som skriver reglementet och 2 bilar, en kolvmaskin och en Wankelmaskin så står jag till förfogande med bromsbänk för att kontrollmäta om teorin stämmer.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Intressant tanke.

Om klassen skall möta befintliga bilar från olika serier så är vikt/hk vägen att gå.

Men för att möta dessa bilar så föreslår jag att man gör lite research och hittar gemensamma nämnare inom respektive reglementesområde. Tex, vad säjer klasserna om XX? Samma, då är det lätt och bara att spika!

Det hade varit betydligt enklare om ni valt standard motorer och baserat vikt/hk på fabriksdata (någon skall ju kontrollera också) istället för att krångla in er i diverse beräkningsdata samt hittar ett vikt/hk förhållande som ligger rimligt nära standardbilen inom målgruppen målvikt (+/- 50 kg som förslag).
Gör man det så finns flera i sammanhanget billiga huvudalternativ för att matcha fram optimalt vikt/hk:
1. Lättning
2. viktning
3. motorbyte (billigare att hinka i en större/starkare standardmotor än att trimma)
4. restriktor (här rekommenderar jag ett par tre fasta storlekar med given effekt att välja mellan)
5. kombination av ovanstående.

Sen tror jag ni kan släppa tvånget med 4-dörrars och istället höja produktionsantalet till minst 25 000 st.
Bränsle; välj en sort, tex bensin.


Tror det mesta av ovanstående är med i utgåva 5 Och det är 4-SITSIGA (2+2) och inget annat..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Fastlane skrev:
Kimmen skrev:
Ang. motorreglementet så skulle jag nog välja ett modernare sätt än SSK's gamla mall att räkna ut effekten efter, Modsport har samma tillvägagångssätt och det har man enbart för att bilarna som kör där redan är byggda för det.
Ska man göra ett helt nytt reglemente skulle jag kika på hur Roadsport gjort, svårt att klaga på rättvisan i det plus att det går att köra med "lagom" trimmade motorer!


Upp med förslag på hur den uträkningen går till.


http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport

Räkna här! Skillnaden är väl att denna snurra tar hänsyn till varvtal.


bristen är att man kan justera varvstopp utan att detta går att kontrollera. å det kan nog leda till en del trubbel är jag rädd.

roadsport motor reg. är förnämligt rättvist och välgjort, tror dock inte att med hänsyn till ovandtående att det kommer funka i ett RM. tyvärr

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


håller med av samma anledning som roadsports fina motor regler inte funkar här.. tanken med detta RM är ju att det skall ha en hög grad av tävlingsmoment, vilket gör att det inte går att lämmna minsta hål får ev elektroniskt manipulering.

det blir tillräckligt jobbigt med "otrimmade" motorer..

mvh matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 262



Minsta motståndets lag

Det innebär alltid problem när reglementen skapas med specifika bilar i åtanke.
ett förslag är att välja ett befintligt reglemente med mest gemensamma nämnare utifrån de tänkta
riktlinjerna, så iden inte faller redan på uppstartsfasen med olika önskemål så att just "min" bil klassar in.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Ang. motorreglementet så skulle jag nog välja ett modernare sätt än SSK's gamla mall att räkna ut effekten efter, Modsport har samma tillvägagångssätt och det har man enbart för att bilarna som kör där redan är byggda för det.
Ska man göra ett helt nytt reglemente skulle jag kika på hur Roadsport gjort, svårt att klaga på rättvisan i det plus att det går att köra med "lagom" trimmade motorer!


se svar ovan... no can do sorry...

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re: Minsta motståndets lag

tommy karlsson skrev:
Det innebär alltid problem när reglementen skapas med specifika bilar i åtanke.
ett förslag är att välja ett befintligt reglemente med mest gemensamma nämnare utifrån de tänkta
riktlinjerna, så iden inte faller redan på uppstartsfasen med olika önskemål så att just "min" bil klassar in.

MVH Tommy


Helt riktigt! Det är det jag gjort kolla i första inlägget.

Detta RM är absolut tänkt att vara så långt ifrån " jag och min bil-tänket " som det går.... Det täcker in många bilar som idag finns som med "relativt" enkla medel kan stämma in här.

Vill vi ha ett konkurrens starkt och stort start fält med RM status så behövs stora förändringar hos aktörer i svensk "amatör" racing.

Vill man köra RM så får man som team allt köpa ett regelverk som inte är för just er favorit bil utan man får leta lämplig bil.

utrymmet i detta regelverk är STORT map bilar... det kan ingen säga nått annat.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
UTGÅVA 5 finns att hämta i första inlägget!!

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

gzon skrev:
Fastlane skrev:
gzon skrev:
Varför sätter ni inte Wankelturbo i samma läge som Ottoturbo? Altså att använda restriktor för att begränsa effekt. En Wankel kräver lite mer luft (30% brukar jag räkna vid val av turbo) än en Ottomaskin för samma effekt men det är ju inga jättesvårigheter att räkna på detta mer seriöst. Är man sen osäker så är det bara att ställa upp en Otto och en Wankel i en bromsbänk och jämföra så att det blir rättvist. Skulle det inte bli rättvist vid tävling så får man ändra på restriktorn.


Gzon, kan du inte räkna på detta och komma med förslag? som jag skrev tidigare på sida 1 har jag bara kollat på N/A wanklar eftersom det är där jag har någorlunda kunskap i ämnet.

I detta skede finns det inte utrymme för att köra motorer i bänkar utan man får gå på teoretiska beräkningar iaf tills det blir skarpt läge s.a.s.


Jag är inte helt insatt i hur en restriktor beter sig i förhållande effekt kontra area men som ett första test så skulle 30% högre area på restriktorn vara det som är värt att prova.

Jag vill se möjlighet att köra Wankel men det ska vara rättvist och även möjligt att köra till exempel en RX-7 FD med originalturbos med restriktor. Finns intresse från ni som skriver reglementet och 2 bilar, en kolvmaskin och en Wankelmaskin så står jag till förfogande med bromsbänk för att kontrollmäta om teorin stämmer.


föredömligt! thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


Grund tanken är att om man är duktig på att bygga/ställa in bil kan bli väldigt konkurrens kraftig utan att behöva plöja ner
hela budgeten i motorn.

Steget till 4-timmars är inte långt egentligen och de kör ju under SMA flagg från 2013.
(vet att några få 4-timmars bilar hamnar utanför deetta regelverk, men det går inte göra alla glada)

Ännu har jag inte fått några sponta applåder eller bu rop från SBF eller någon av de sbf anslutna arrangörerna tyder ju på att de inte läser här på rejsa eller inte är intresserade.

Kan detta RM månde bli ett SMA arrangemang..?
(Den frågan är befogad.)

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


Grund tanken är att om man är duktig på att bygga/ställa in bil kan bli väldigt konkurrens kraftig utan att behöva plöja ner
hela budgeten i motorn.

Steget till 4-timmars är inte långt egentligen och de kör ju under SMA flagg från 2013.
(vet att några få 4-timmars bilar hamnar utanför deetta regelverk, men det går inte göra alla glada)

Ännu har jag inte fått några sponta applåder eller bu rop från SBF eller någon av de sbf anslutna arrangörerna tyder ju på att de inte läser här på rejsa eller inte är intresserade.

Kan detta RM månde bli ett SMA arrangemang..?
(Den frågan är befogad.)


Det är väl möjligt om det finns arrangörer som vill arrangera..... det är väl snarare knäckfrågan om det är någon arrangör som är intresserad...... och arrangörer blir ju intresserade om det finns tillräckligt många som vill åka , iaf är det så för mig.... ska man våga satsa så bör det ju finnas en möjlighet att det går ihop.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


Grund tanken är att om man är duktig på att bygga/ställa in bil kan bli väldigt konkurrens kraftig utan att behöva plöja ner
hela budgeten i motorn.

Steget till 4-timmars är inte långt egentligen och de kör ju under SMA flagg från 2013.
(vet att några få 4-timmars bilar hamnar utanför deetta regelverk, men det går inte göra alla glada)

Ännu har jag inte fått några sponta applåder eller bu rop från SBF eller någon av de sbf anslutna arrangörerna tyder ju på att de inte läser här på rejsa eller inte är intresserade.

Kan detta RM månde bli ett SMA arrangemang..?
(Den frågan är befogad.)


Det är väl möjligt om det finns arrangörer som vill arrangera..... det är väl snarare knäckfrågan om det är någon arrangör som är intresserad...... och arrangörer blir ju intresserade om det finns tillräckligt många som vill åka , iaf är det så för mig.... ska man våga satsa så bör det ju finnas en möjlighet att det går ihop.


Omöjligt att svara på detta i nuläget men regelverket i sig borde tilltala team/chaufförer som vill tampas med ett fullt startfält och om 3 pallplatser.

Om man vill hålla ner budgeten kan ju tex 4-timmars tank/dunk/utrustning regler tillämpas. Bara det blir lika för alla så tror jag de flesta som vill köra ett RM inte har något emot detta. (väl fungerade och billigt upplägg)

Hoppas att team som är intresserade kan börja höra av sig så smått.

tänkbart upplägg..

8-9 träning/kval långlopp
9.15-9.45 träning kval sprint
10.15 start långlopp 1
13.45 mål långlopp 2

14.00 Sprint race 1 (15-20 varv)

15.00 start långlopp 2 (med tiden från lång1 kvar)
17.00 mål Långlopp 2

(50 liter bränsle gör detta intressant)

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


Grund tanken är att om man är duktig på att bygga/ställa in bil kan bli väldigt konkurrens kraftig utan att behöva plöja ner
hela budgeten i motorn.

Steget till 4-timmars är inte långt egentligen och de kör ju under SMA flagg från 2013.
(vet att några få 4-timmars bilar hamnar utanför deetta regelverk, men det går inte göra alla glada)

Ännu har jag inte fått några sponta applåder eller bu rop från SBF eller någon av de sbf anslutna arrangörerna tyder ju på att de inte läser här på rejsa eller inte är intresserade.

Kan detta RM månde bli ett SMA arrangemang..?
(Den frågan är befogad.)


Det är väl möjligt om det finns arrangörer som vill arrangera..... det är väl snarare knäckfrågan om det är någon arrangör som är intresserad...... och arrangörer blir ju intresserade om det finns tillräckligt många som vill åka , iaf är det så för mig.... ska man våga satsa så bör det ju finnas en möjlighet att det går ihop.


Omöjligt att svara på detta i nuläget men regelverket i sig borde tilltala team/chaufförer som vill tampas med ett fullt startfält och om 3 pallplatser.

Om man vill hålla ner budgeten kan ju tex 4-timmars tank/dunk/utrustning regler tillämpas. Bara det blir lika för alla så tror jag de flesta som vill köra ett RM inte har något emot detta. (väl fungerade och billigt upplägg)

Hoppas att team som är intresserade kan börja höra av sig så smått.

tänkbart upplägg..

8-9 träning/kval långlopp
9.15-9.45 träning kval sprint
10.15 start långlopp 1
13.45 mål långlopp 2

14.00 Sprint race 1 (15-20 varv)

15.00 start långlopp 2 (med tiden från lång1 kvar)
17.00 mål Långlopp 2

(50 liter bränsle gör detta intressant)


väldigt få banor som man får starta 8.00 på..... och ibland måste man sluta 16.39... men oftast 17.00 prick.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Fredrik - SLC skrev:
Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Matz olli skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kimmen skrev:
Björn skrev:
Hur dyrt är det med en mobil bromsbänk på plats? Våg och bromsbänk, något/några stickprover och vinnarna upp i bänken efter race?


Dyrt och enkelt att manipulera.


Med svensk teknologi och vad en sådan har serie har som möjlighet att kontrollera så är all sorts effektmätning i efterhand möjlig att manipulera.......

Motorsport är ju enkelt i sin komplexitet.... ju mer pengar man har tillgång till ju snabbare kan man få en bil att gå, och ju mer status tävlingsformatet har , desto mer pengar tar en del fram.

och ju mer öppet ett reglemente är, desto mer möjligheter finns det för den med mer pengar om han tycker det är värt det. Sen frågan är om det är värt det....

titta t.ex på Folkracingen..... där finns det ju bilar som är värda nästan 100.000 på vissa festivaltävlingar. och som dom medvetet bygger och kommer och tävlar med även fast dom vet att det är mot reglernas andemening men inte mot dom juridiska reglerna.... och så är ju tävlande när dom tycker att tävlingen är värd det.


Grund tanken är att om man är duktig på att bygga/ställa in bil kan bli väldigt konkurrens kraftig utan att behöva plöja ner
hela budgeten i motorn.

Steget till 4-timmars är inte långt egentligen och de kör ju under SMA flagg från 2013.
(vet att några få 4-timmars bilar hamnar utanför deetta regelverk, men det går inte göra alla glada)

Ännu har jag inte fått några sponta applåder eller bu rop från SBF eller någon av de sbf anslutna arrangörerna tyder ju på att de inte läser här på rejsa eller inte är intresserade.

Kan detta RM månde bli ett SMA arrangemang..?
(Den frågan är befogad.)


Det är väl möjligt om det finns arrangörer som vill arrangera..... det är väl snarare knäckfrågan om det är någon arrangör som är intresserad...... och arrangörer blir ju intresserade om det finns tillräckligt många som vill åka , iaf är det så för mig.... ska man våga satsa så bör det ju finnas en möjlighet att det går ihop.


Omöjligt att svara på detta i nuläget men regelverket i sig borde tilltala team/chaufförer som vill tampas med ett fullt startfält och om 3 pallplatser.

Om man vill hålla ner budgeten kan ju tex 4-timmars tank/dunk/utrustning regler tillämpas. Bara det blir lika för alla så tror jag de flesta som vill köra ett RM inte har något emot detta. (väl fungerade och billigt upplägg)

Hoppas att team som är intresserade kan börja höra av sig så smått.

tänkbart upplägg..

8-9 träning/kval långlopp
9.15-9.45 träning kval sprint
10.15 start långlopp 1
13.45 mål långlopp 2

14.00 Sprint race 1 (15-20 varv)

15.00 start långlopp 2 (med tiden från lång1 kvar)
17.00 mål Långlopp 2

(50 liter bränsle gör detta intressant)


väldigt få banor som man får starta 8.00 på..... och ibland måste man sluta 16.39... men oftast 17.00 prick.


sen spontant är det för mycket långlopp och för lite sprint i det där för att sprintåkarna ska tycka det är kul tror jag.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Re:

Matz olli skrev:
tänkbart upplägg..

8-9 träning/kval långlopp
9.15-9.45 träning kval sprint
10.15 start långlopp 1
13.45 mål långlopp 2

14.00 Sprint race 1 (15-20 varv)

15.00 start långlopp 2 (med tiden från lång1 kvar)
17.00 mål Långlopp 2

(50 liter bränsle gör detta intressant)


Kan bara svara för mig själv men jag skulle inte ens överväga att lasta bilen samt packa allt man ska ha med sig för så lite köra(sprint delen).
Blir världens dyraste minuter att köra thumbs down

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har du tittat på alfa corse seriens reglemente? Fått känslan av att det är ganska genomarbetat i dag. www.alfaromeo.org
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19067



Re:

Björn skrev:
Har du tittat på alfa corse seriens reglemente? Fått känslan av att det är ganska genomarbetat i dag. www.alfaromeo.org


Club Alfa Romeo Challenge bytte det namn till för typ fem år sen...
Carchallenge.se finns också men en direktlänk på den minst snåriga klubbsidan finns här http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=cat&cat_auid=1847

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Poängen är att man skall kunna använda samma bil / team för båda grenar.

Det ger med sponsor/betalande chaufförer bättre ekonomiska förutsättningar än det flesta idag existerande upplägg.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Matz olli skrev:
Poängen är att man skall kunna använda samma bil / team för båda grenar.

Det ger med sponsor/betalande chaufförer bättre ekonomiska förutsättningar än det flesta idag existerande upplägg.


efter ha gjort kombinerade tävlingar med både sprint och långlopp i många år.... så vet jag att intresset i verkligheten är ganska begränsat....

realiteten i sverige är att det är inte bristen på pengar som är det stora problemet.... utan bristen på att få ihop det med allt och då främst tid och ork ..... och då är det enklare att bara ägna sig åt sin egen sprintracing och strunta i att preparera bilen för långlopp och jobba på fler förare osv osv.....

och dom sprintåkarna kommer inte om det enbart är en träning och ett race....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13   >>
59518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande