Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1375 besök totalt |
CarbonRacing - intressant företag
Jag måste instämma att jag gillar deras "medverka till ett vinnande koncept -lägre vikt, lägre priser och snabbare bilar." Finns en hel del godis där till olika bilar: http://www.carbonracing.com _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hallå!
Var det möjligen de som hade en monter på Elmia, inne i "The Fast & The Furious"-hallen? De visade en M3 CSL samt huvar, backlucka, stolar m.m som var så lätta att de i princip krävde att ankras i golvet för att inte flyga iväg... M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Torde stämma bra, de hade release då. När det gäller alternativ till BMW borde johann kunna ge tips. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Intressant att läsa på deras hemsida om kolfiber. Dom skriver inget direkt fel men dom utelämnar en del grejor, t.ex så behövs inte autoklav (även om det är bra) för att jobba med prepreg, vacuumbagging går bra oxo. Vidare så glömmer dom att tala om att twill som dom använder inte är lika bra i alla lägen som t.ex tri-ax...
Glas och polyester är vääääldigt prisvärt jmf med kol för dom flesta av oss dödliga, fast det ser ju klart inte lika häftigt ut. _________________ Pär Hylander |
||||
men om man ändå lackar över delarna med färg (vilket i mina ögon är klart snyggast!) så kvittar ju det om de e glas eller kol man har under
![]() hur mycket vikt hade man sparat på en state of the art kolfiber o en state of the art glasfiber? Pär: vad e tri-ax och när är twill inte bra? |
||||
Twill är lättare att drapera, alltså jobba med vid komplexa geometrier. Det är i princip hur fibrerna ligger på ett vävt sätt. Bi-ax, tri-ax och tom quad-ax (osäker på stavning) är fibrer i ett antal riktningarna som är sydda ihopa, och därmed inte får det styvhetsmässiga nackdelen med att vara en väv. Men t.ex tri-ax kan välja ritktnigne på fiberna så att man får mer styvheten i de riktningar som man behöver. Det är ju inte säkert att man har last i alla riktningar, då behöver det ju inte vara lika starkt i alla riktningar heller - det är ju en av dom stora finesserna med fiber. Fast det där med utseeendet är ju viktigt i många fall, t o m vår svenske superbilstillverkare lägger en väv ytterst (fast dom har 17 lager under det som inte vävt dock). En fröjd att se var några komponenter till Gripen, där är det 100% funktion och 0% utseende som gäller, det gör å andra sidan att det är svårt att se att det var en komposit, det såg ut som ngn svart billigt plast...;-) Edit, ska kanske tillägga är att det är inte stora skillnader.... det är marginella effekter vi pratar om _________________ Pär Hylander |
||||
De flesta grejer finns här www.e46shop.de till bättre priser och de är de som gör grejerna.
|
||||
Ny, svensk, idé om hur man kan lägga upp kolfibermattor:
http://www.oxeon-reinforcements.com/ _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Är de lika dyra på kolfiberprylar som de är på avgassystem mm? De säljer ett grenrör till M3 E30 för 1150 euro. Dessa tillverkas av Köhler och säljs för 6500:- här hemma. Rätt bra påslag! _________________ Jonas Edling |
||||
Menar du att Köhler har ett grenrör till E30 M3 eller att de tillverkar de som som säljs hos E30 M3 också? I vilket fall som helst så har de bra priser på kolfiberdelar, det ser du ju lätt om du jämför med http://www.carbonracing.com/, e46shop.de har lägre än halva priset på det mesta. |
||||
Jag har för mig att jag sett färgad glasfiber som ser ut som klassisk kolfiber, men är bra mycket billigare. Om man nu enbart är ute efter utseendet. Sedan finns det ju olika kvalite, och priser, på kolfiber också. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1375 besök totalt |