Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fia 41 och hjälmar - vad gäller?
<<   1, 2
11970 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas E skrev:
Är det "Not valid after 31.12.2013" eller "BSI Nationellt godkänd t.o.m 2018-12-31" som gäller?
Detär FIAs regler som gäller vid användande av HANS/Hybrid.
"NOT VALID AFTER 31.12.2013" kommer från FIA.
Sen finns det säkert nåt nationellt specialfall där du får köra utan FHR, och då kan en BSIhjälm användas 2018 ut (Folkrace?).

Nästa vinter blir det en billig hjälm med Snell 2010 som ersättare (många att välja på och AutoSport tär ett bra tillfälle att shoppa).

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Är det fortfarande samma status angående hjälmar hos SBF ?

En SNELL2010 integralhjälm tillsammans med HANS/hybrid är godkänd även i täckt bil ?

/B

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Sundel
Perstorp
Här sen Nov 2008

Re:

Benny Steen skrev:
Är det fortfarande samma status angående hjälmar hos SBF ?

En SNELL2010 integralhjälm tillsammans med HANS/hybrid är godkänd även i täckt bil ?

/B

Hej Benny.
Njaaeee... Integralhjälmar har faktiskt inte varit godkända i täckta bilar sedan FIA kom med sitt senaste utspel för något år sedan: FIA Appendix L, Chapter 3, 1.2:
"Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIA approved head restraint in place and attached and safety harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet.
"

I praktiken så innebär det att ingen förare i täckt bil får lov att åka med integralhjälm... egentligen, men så vet vi ju att det inte är så...

Rally, Racing och Rallycross har samma reglemente.
I racing åker man med integralhjälmar men inte i rally. Fast rally verkligen skulle behöva det förhöjda brandskyddet och krockskyddet som en integralhjälm faktiskt har (mycket längre tid till en brandsläckare och en ambulans än i racing).
I dagsläget finns det ingen som vet hur FIA's regel ska följas (tolkas). Det som ställer till det för alla är "maintained permanently in a neutral position"... vad betyder det egentligen?
SBF har fått i uppdrag att klargöra och förtydliga och det ser ut som om ni kan få tillåtas att åka "lagligt" med den säkrare varianten - integralhjälm... i framtiden?!

Jag personligen vill hävda att vi klarar reglementet med ett tillbehör som heter EJECT (se http://www.simpson-sweden.se/eject-hrs ) men... det ska fortfarande bevisas i varje bil om det ska gå vägen riktigt.

Om du är orolig...
Jag VET att du kan ansöka om dispens hos SBF för att få lov att åka med integralhjälm och ingen har hittills blivit nekad.

Hoppas det var ett bra svar.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jo, tack. det var mera klargörande :-)

Låter som det måste bli två hjälmar då :-(
En jethjälm till racing, och en integral till kartingen.

Om jag inte kan åberopa snålhet i min dispens ansökan till SBF ...

/B

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Sundel
Perstorp
Här sen Nov 2008

Re:

Benny Steen skrev:
jo, tack. det var mera klargörande :-)

Låter som det måste bli två hjälmar då :-(
En jethjälm till racing, och en integral till kartingen.

Om jag inte kan åberopa snålhet i min dispens ansökan till SBF ...

/B

Du ska inte ge avkall på DIN SÄKERHET p.g.a. osäkerheter och oklarhet hos SBF (om jag får lov att tycka).
Du behöver inte åberopa något alls mer än ökad säkerhet... vi är många, många i racing som åker med integral .
Lycka till!

Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

jag har köpt en hybridkrage och vill köra intergralhjälm i en täckt bil. Kollade den senaste version av Tekniska regler, och längst ned på sista sidan, sid 42, står det att att vid användande av FHR så gäller FIAs regler och därmed kan krav på vikt, hjälmtyp etc avvika från nationella regler.

Jag ställde en fråga till SBFs Säkerhetskomitté för nån månad sedan och fick ett ganska snabbt svar på mail. De sa att med FHR så gäller inte de gamla viktreglerna och det var heller inget problem med att köra med intergral. Jag kommer därför köpa intergral.

Sundel
Perstorp
Här sen Nov 2008

Re:

Citat:
Jag ställde en fråga till SBFs Säkerhetskomitté för nån månad sedan och fick ett ganska snabbt svar på mail. De sa att med FHR så gäller inte de gamla viktreglerna och det var heller inget problem med att köra med intergral. Jag kommer därför köpa intergral.

... om du har det på papper från SBF så har DU löst ett JÄTTEPROBLEM för många, många racers. Problemet är att de inte riktigt har koll på vad det står i deras regler eller i FIA's regler. Det innebär faktiskt att de kan ändra sig hur som helst så länge det inte står skrivet i regelboken.

FIA's regler säger integral 1800 gr och jethjälm 1600 gr, inklusive alla tillbehör.
Integral eller inte i täckt bil, med FHR så gäller fortfarande FIA's regler enligt tidigare inlägg i forumet.

P.S Kan jag få en kopia på mailet från Säkerhetskommittén? Skicka till: patric(at)teamsimpson.se

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Ställde exakt samma fråga och fick exakt samma svar från SBF och jag avser åka integral eftersom jag kommer köra både med öppen bil och bil med tak nästa säsong. Vill inte köpa två hjälmar.

Tyvärr var detta via telefon...såhär i efterhand hade det väl varit bra att be snällt om ett mail När jag ställde frågan sa jag inte att jag skulle köra både öppen och bil med tak utan endast bil med tak då det vid tidpunkten bara var aktuellt med en bil.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag majlade en dispensansökan till SBF idag.

Man bör nog ha något papper från SBF med sig när man skall visa upp personliga skyddsutrustningen vid besiktning i samband med tävling.

Jag återkommer om hur det gick när SBF har hört av sig.

/B

Citera
Sundel
Perstorp
Här sen Nov 2008

Re:

Benny Steen skrev:
Jag majlade en dispensansökan till SBF idag.

Man bör nog ha något papper från SBF med sig när man skall visa upp personliga skyddsutrustningen vid besiktning i samband med tävling.

Jag återkommer om hur det gick när SBF har hört av sig.

/B

Bra gjort!
Sen lägger vi en länk på t.ex. http://www.simpson-sweden.se/sakerhet med samma text, samma mottagare o.s.v så alla bara kan kopiera och klistra in... annars blir det väl inte gjort?
Om du vill bistå med det vill säga

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Inget svar från SBF ännu. Jag ringde dit idag men fick bara lyssna på telefonsvarare. Majlade ett annat namn och försöker även ringa imorgon igen.

/B

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Ringde dit idag och pratade med deras kontakt på kansli för Teknik / Regler och det var solklart enligt honom.

Med FHR (HANS&HYBRID) är det FIAs regler som gäller och då är det ok med en godkänd integralhjälm. tex en SNELL 2010.

Så nu handlar jag grejor.

/b

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det vore bra med liten sammanställning över hur många det blir i år som kommer att testas map avtagande av integralhjälm i täckt bil (och nekas). Det är ju detta man skulle kunna tänka sig att söka dispens för.

Min gissning är att det blir en väldigt litet antal.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Jag har köpt till i år, var nära när jag handlade hans 2007 men då fegade jag ur.

Fia 41 och hjälmar - vad gäller?
<<   1, 2
11970 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande