Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
MSCC Information om MSCC KM serie 2013 | 1, 2 >> 18596 besök totalt |
Styrelsen fick vid senaste årsstämma, stämmans mandat att besluta om vilken av de två möjliga tillståndsgivarna som vi skall använda oss av för 2013 års klubbmästerskap. Vi har arbetet intensivt med frågan och har bland annat ställt en rad frågor till både SBF och SMA. Vi hade hoppats få svar på våra frågor till gårdagens styrelsemöte, det fick vi tyvärr inte utan måste få återkomma med definitivt beskedet inom kort.
Många står i begrepp att skaffa utrustning varför vi vill klargöra styrelsens intentioner. En helt enig styrelse tog i går beslut om att det ej kommer att krävas HANS/HNRS för att deltaga i MSCC klubbmästerskap 2013. Rörande frågan om var förare skall lösa förarlicens så kommer vi att lämna besked om detta så fort vi får svar på de frågor vi ställt. Vi räknar med att vi får det inom 2 veckor. Vi har löfte om att oaktat vilken part som väljs så löser man förarlicenserna utan att äventyra deltagande i KM. I linje med vår strävan att hålla kostnaderna för deltagande i KM på en rimlig nivå vill vi också passa på att informera om att serievavgiften för klubbmedlemmar är oförändrad under 2013. Väl mött på banan MSCC Styrelse _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
Planerad kalender för MSCC KM 2013
KM1 - 14 april på Ring Knutstorp KM2 - 12 maj på Bulltofta KM3 - 8 juni på Sturup Raceway KM4 - 3 augusti i Minnesbergsbacken KM5 - 6 oktober på Ring Knutstorp OBS NY DATUM!!! Klasser: Roadsport: Roadsport A, B och C. RS: Modsport I, II, III, Clubman, Racersportvagnar. Historic 1: Enligt appendix K, kategori A - F (t.o.m. 1965). Historic 2: Enligt appendix K, kategori G-H (fr.o.m. 1966 t.o.m. 1976) _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
Kul att KM fortsätter jobba för att vara en billig instegsserie! Kostnaderna för att prova på banracing idag är ju minst sagt lätt besvärande.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Hej Andreas
Vad innebär
Skall vi åka utan SBF licens?? Min inbetalningslapp för SBF-licensen ligger på vänt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Nej, idag betyder det enbart att vi INTE kommer att kräva att man använder HANS/HNRS i KM. Så man som deltagare vet att man inte behöver investera i ny utrustning, om man inte vill.
Idag finns inget beslut om att "lämna" SBF, vi väntar som sagt på svar på en del frågor. Det kan hända att vi måste använda en annan aktör för att försäkra vårt KM i år, men inte nödvändigtvis. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
KM hade möte igår och inbjudan gicks igenom, strax med andra ord... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Då är det alltså sbf-licensen som gäller, då gäller det att betala in den så snabbt som möjligt. Är också lite intresserad av vad för avtal ni/vi gjort med sbf, gäller undantaget detta året eller? Eller för klubbtävlingar eller ssm med? Det har ju varit lite funderingar bland våra danska vänner.
_________________ Leif Molin |
||
Känner sig som en jäkla politiker, men ... hjulen snurrar långsamt i vårt kära förbund, vi har inget nytt att redovisa för tillfället. Skulle förbundet ej hålla med klubben, får vi lösa det på annat sätt.
För köra KM ska vi! Om jag förstått allt rätt så kör utländska deltagare på sitt lands reglemente, vilket betyder att kravet på HANS/HNRS inte drabbar dem innan deras förbund beslutar att det är ett krav. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
Hej
Dessa rader är HELT egna spekulationer!! HANS/HNRS gäller inte vid lokala (klubb) tävlingar, se reglemente MSCCs klubbtävlingar är ett typiskt exempel på sådan tävling/Time Atack Man har skrivit in i reglementet att det ej får finnas förare från mer än 3 klubbar, Obs inte var deras förarlicenser är registrerade, vad jag känner till är de flesta förarna medlemmar som åker KM i MSCC Det finns en ytterligare begränsning som säger att max 40 deltagare får köra När klubben ansöker om körningen hos SBF kan MSCC omöjligt veta om alla som kommer att åka är medlemmar i MSCC eller hur många förare/ekipage som kommer att åka Då återstår för SBF att i efterhand klaga eller ge dispans till MSCC Det står även om tävlingsserie, i MSCC är det tiderna i inledande tidskval som räknas, se Time atack, räknas detta som tävling på vanligt sätt?? Eller har jag helt fel?? G 3.4 Lokal tävling Breddtävlande under enkla former där meriter för uppklassning av tävlingslicens inte kan åberopas eller meriter för funktionärslicens inte kan tillgodogöras. Begränsningar kan beslutas av sportgrensutskott, distrikt och/eller klubb. Arrangör avgör om tävling skall sökas som lokal tävling eller distriktstävling. SDF kan besluta att tävling som sökts som lokal tävling skall genomföras som distriktstävling. RA 5.5.4 Lokaltävling Tävlingsserie (två eller flera tävlingar som poängberäknas tillsammans) kan ej arrangeras som lokaltävling. a) Max 40 deltagare och max 3 klubbar. b) Tävlingstillstånd ska sökas hos SDF, se G 5.1. c) Enklare administrativa rutiner kan tillämpas, t.ex. direktanmälan. Regler om anmälan gäller då i tillämpliga delar. d) Domare (minst en) med funktionärslicens lägst B ska tjänstgöra. Denne får tillhöra den arrangerande klubben. SDF ska godkänna domaren. e) Tävlingsledaren ska inneha funktionärslicens lägst B. f) Chefstekniker ska inneha funktionärslicens lägst C. g) De säkerhetsanordningar och bestämmelser som gäller för respektive bana och som framgår av banlicensen med tillhörande handlingar ska gälla, liksom de skärpande villkor som framgår av banägarens hyreskontrakt. Åskådare som utan arrangörens medverkan likväl infinner sig, ska hänvisas till därför avsedda åskådarplatser. Sammanträde med samtliga funktionärer ska obligatoriskt hållas före tävlingen. h) Besiktning av tävlande fordon ska ske före start speciellt avseende bilarnas körsäkerhet samt föreskriven säkerhetsutrustning. Förarens personliga säkerhetsutrustning och licens ska kontrolleras. i) Brandbevakningen ska ledas av en för ändamålet utbildad person. Till sin hjälp ska denne ha utrustning enligt de specifikationer som uppges i banlicensen. j) Den medicinska beredskapen ska uppfylla de krav som anges i SBF's regelverk. k) Tävlingsbilens utrustning ska överensstämma med de nationella säkerhetsbestämmelserna för racingbilar. l) Deltagare ska inneha giltig förarlicens för avsedd biltyp. m) Ingen form av entré-, program- eller parkeringsavgift får uttagas. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Idag återkom SBF med svar på de frågor vi ställt avseende krav på HANS/HNRS för MSCC Klubbmästerskap.
SBF har gått oss till mötes och kommer inte att kräva HANS/HNRS för vårt KM. Vi har också fått gehör för vår önskan om att kunna tillåta tävlande från fler klubbar än vad tidigare var tillåtet. MSCCs styrelse är positiv till att det finns utrymme för alternativ till SBF, vår bedömning är dock att i nuläget framstår fortsättning med SBF som det bästa alternativet för MSCC och dess medlemmar. Styrelsen vill trots att det ej finns något formellt krav, rekommendera användning av HANS/HNRS. Vi vill också framhålla vikten av att du som användare verkligen ser till att skyddet anpassas på rätt sätt för dina förutsättningar, detta är mycket viktigt för att skyddet skall fungera som avsett. Deltagare kan nu lösa ut sin licens hos SBF, meddela kansliet att ni har behov av denna senast den 10 April så att inga onödiga dröjsmål uppstår. MSCC Styrelse _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Riktigt bra jobbat av Styrelsen (Anders har väl lagt en hel del timmar på detta vid det här laget...). Oerhört uppskattat!
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Men läser jag nuvarande aktuell TR 5.16 (inget Off meddelande som ändrat det) "Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag." Samma text står i 5.6.1, detta utan kommentarer om endast gällande Lokal/klubbtävling. Tills det kommer ett Off Meddelande om att dessa två texter stryx/ändras i TR så är nämnandet av 5årsregeln för stolar och bälten bara retorik för att få det att låta mer omfattande. Dessa undantagstexter har stått i TR i minst 8 år. |
||
Jag gjorde samma tolkning, skrev om det på MX5RC forumet.
Tror att SBF inte har koll på sina egna regler, som vanligt... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
MSCC Information om MSCC KM serie 2013 | 1, 2 >> 18596 besök totalt |