Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur fort går det i Schwedenkreutz?
<<   1, 2, 3   >>
10943 besök totalt
-Blodstrupmoen
N-Stavanger
Här sen Jan 2008

Har hatt 232km/t GPS over her med min E36 M3 uten at den er ustabil. Det har nok mye å si hvordan vektbalansen er i bilen, og hvor aggresivt man tar innstyringen. Det er viktig å vente til bilen ar satt seg for man bremser, og at man velger riktig spor.

BMW E36 M3
BMW F11 520d
BMW E87 118d
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003

262km/h GPS, men det går att åka fortare..

BTG 07:42
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

BTG skrev:
Imponerande trådlyft!

På u-tub kryllar det av bilar som får problem... Sök på "Schwedenkreuz crash"
http://www.youtube.com/watch?v=4RAA0y_8cNU
Dålig kameravinkel men väldigt illustrativt var man får (skaffar sig) problem: http://www.youtube.com/watch?v=Z1aK5eyOYsc
Illustrativt 2: http://www.youtube.com/watch?v=q3bP645e3bQ

För att försöka att lära av andras misstag:

Har kollat på de sekunderna där han går från rakt fram till turn in till baksläpp och har svårt att se på filmen vad som händer. Jag letade efter en lite för snabb insvängning men det ser inte ut som det?? En kort liten extraknick-turnin gör han på ratten precis när det släpper men vinkeln på ratten är såååå liten. Men det kanske är den knicken på ratten som är det som får det att gå över gränsen?

http://youtu.be/q3bP645e3bQ?t=39s

Sen den här. Ja han kommer ju in i fel spår pga omkörningen och jag gissar att han missar att justera farten efter den skillnaden, det är ju en klassiker att missa ta ner tillräckligt (done that been there fast på andra ställen). Men jösses vad reptilsnabbt den knickar till och rumpan kommer. Ser ju ut som han måste ha gjort nåt, styrt in lite extra eller släppt gas eller så? Inte knickar det till till så snabb rotation av bara en mjuk sväng över krönet i för hög fart? Som sagt, rumpan kommer snabbt uta bara h**te?

http://youtu.be/Z1aK5eyOYsc?t=11s

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Det skulle vara intressant att veta 2 saker för alla som angivit fartangivelser.

1) de som uppger fart är det mätarfart eller GPS loggning?
2) är det Vmax innan inbromsning eller Vmin i vänsterkurvan?

Den fart som enligt mig är intressant är Vmin och GPS eftersom den är minst bilberoende.

Skillnaden mellan Vmax innan inbromsning och Vmin i vänstern kan lätt var 50-70 km/h.

I videon med Porschen så går det ju inte fortare än 160-170 när han får sitt kast.
Skälet till att rumpan kommer som en blixt måste vara ett gasuppsläpp precis på krönet, där bilen är extra lätt, för att föraren tycker att det går för fort, en livsfarlig klassiker i en 911.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag är en fegis där 157 vmin GPS borde gå att få upp 10-20km/h lätt med compacten

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

LUX skrev:
Det skulle vara intressant att veta 2 saker för alla som angivit fartangivelser.

I vänsterkurvan är mitt bästa Vmin 179km/h loggat med GPS.

Täby
Här sen Apr 2006

Ring charts ger intressanta svar på högsta Vmin i Schwedenkreuz:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53645&postdays=0&postor . . . .

1. Gaute Sjögren - M3 CSL - 187 km/h
2. Patrik Christensson - 996 GT3 - 186 km/h
3. Daniel Gudmundsson - M3 CSL - 181 km/h
4. Christian Eick - Clio Sport - 178 km/h
5. Gaute Sjögren - Swift Sport - 177 km/h
6. Richard Göransson - Loaded - 175 km/h
7. Dave O'Brien - 996 GT3 - 172 km/h
8. Erik Jirhall - Lambo Gallardo - 169 km/h
9. Fredrik Larsson - Z3 M-coupé - 163 km/h
10. Samuel Lindkvist - M3 E36 - 162 km/h
11. Erik Jirhall - Mini Clubman D - 160 km/h

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

ja då stämde mina antaganden, leder från botten sett

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Ganska precis 195 i Vmin sedan 205 innan inbromsning Aremberg

Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Lux

Citat:

Vilken bil är det med fransyskan eller tysken ??

BMW Z3M
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Franzetti skrev:
Lux

Citat:

Vilken bil är det med fransyskan eller tysken ??

Tysken, en av de högsta farterna med Fransyskan är 186km/h.

loggfil 2011-05-29 varv 17.

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Tittade på videon med crasher från Schwedenkreuz och funderar varför banägaren inte breddar räcket några meter på båda sidor och därmed slipper avstängningar av banan för rep av räcke.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag minns när vi gick sträckan T-13- Breidschied för nåt år sedan, samma dag hade svenska Porscheklubben sin trackday har jag för mig. Vi stannade ett bra tag vid Schwedenkreutz och kikade på Porscharna när dom kom här och vi var alla lika förvånade över hur pass otroligt många det var som släppte gasen mitt på krönet, bilarna blev OTROLIGT instabila och vi satte ett flertal gånger andan i halsen. Som tur var hände inget när vi var där men en hel del folk borde nog tänka om lite där. Jag har själv provat att släppa av där och det är väldigt läskigt

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Lux

det är imponerande fort, med båda bilarna....

Johan
Jag tror man släpper för att det är läskigt, (kanske också omedvetet då man kanske är ny på NS)
Har man då motor bak kan det bli .... intressant... Lite med bakvagen om man har tur. Eller länk till youtube med mindre tur...

BMW Z3M
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Jag brukar ligga runt 220 över krönet och det brukar vara lugnt, sen en snabb dutt på bromsen innan vänstern samt fullt blås genom denna för att slippa sånt som Suzukin var med om i posten ovan. Visst skulle man teoretiskt kunna få lastväxelreaktioner om man släpper av i böjen.

Den mest tydliga videon ang. 911ors problem över krönet torde väl vara denna från i somras (vi var där och fick höra storyn 1st hand) : http://youtu.be/NXzMJHiPv7U

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Eldh skrev:
Jag brukar ligga runt 220 över krönet och det brukar vara lugnt, sen en snabb dutt på bromsen innan vänstern samt fullt blås genom denna för att slippa sånt som Suzukin var med om i posten ovan. Visst skulle man teoretiskt kunna få lastväxelreaktioner om man släpper av i böjen.

Den mest tydliga videon ang. 911ors problem över krönet torde väl vara denna från i somras (vi var där och fick höra storyn 1st hand) : http://youtu.be/NXzMJHiPv7U

Om man kör rakt fram och det kommer ett "snett" gupp och dessutom kör lite fortare än man behärskar så går det så här(Alla som har tagit vänsterspåret över första krönet innan inbromsning i hög fart förstår vad jag menar) . Med all respekt för eventuell förstahandsinfo, den här kraschen beror inte på just 911ans köregenskaper.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

LUX skrev:
Eldh skrev:

Om man kör rakt fram och det kommer ett "snett" gupp och dessutom kör lite fortare än man behärskar så går det så här(Alla som har tagit vänsterspåret över första krönet innan inbromsning i hög fart förstår vad jag menar) . Med all respekt för eventuell förstahandsinfo, den här kraschen beror inte på just 911ans köregenskaper.

Intressant. För egen del så har det nämligen varit såhär:

- Snabba vänstern - skrämd att ha stor respekt för den, har alltid kört lite för sakta där och aldrig börjat testa var gränsen är.

- Snabba raka krönet innan inbromsning - aldrig reagerat att man ens kör över något speciellt, inte förstått att det är något att ens diskutera. Man kommer med fullt spett över krönet placerad så att man automatiskt hamnar helt rakt längs med högerkanten och kan i lugn o ro bromsa innan vänstern. Hastigheten har varit det man kan nå med en M3'a med hyffsad bra utgång ur Flugplatz. Bilen blir tydligt lätt lite lite kort precis över krönet men inga problem att vänta tills bilen satt sig igen och då bromsa.

Så när jag såg den här videon med Porschen så fattade jag absolut ingenting. Tittade på den om och om igen. Fattade ingenting. Därför väldigt intressant och nyttigt att läsa "Alla som har tagit vänsterspåret över första krönet innan inbromsning i hög fart förstår vad jag menar". Noterat. Om jag någon gång kör om just där så så är jag nu medveten om att det kan mer händelserikt än vad jag räknat med. Och jag förstår fortfarande inte videon med Porschen, hur gick det där till? Jag får köra vänsterspår någon gång så kanske poletten trillar ner

Der drüben
Här sen Dec 2002

Gör det Magnus, skall vi slå till i september? Jag åker gärna med i bilen men i vänsterspåret bör du nog hålla sub 200

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Bilen blir tydligt lätt lite lite kort precis över krönet

...lite, lite...?
Ironi eller understatement?

Min bil morrar till och går in i varvstoppet över krönet.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Eller så kör han bara för långsamt, baserat på vad jag sett tror jag dock inte på detta

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fegar alltid i vänstern men tycker inte krönet innan känts något dramatiskt Är jag konstig? Det var med blåa M3an. Lär gå fortare med csl'en men det har jag inte fått tillfälle att prova.

Hur fort går det i Schwedenkreutz?
<<   1, 2, 3   >>
10943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande