Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Clio RS 2013 | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34173 totalt) |
Renault Sport vet hur man bygger roliga bilar med fin balans så jag tvivlar inte på att denna kommer vara bra. Frågan är hur bra i relation till tidigare modeller.
|
||
R-Sound är ju helt klart en "plojgrej". Håller med om att scream-pipe hade varit mycket roligare och mer relevant eller om inte annat borde finnas också.
Däremot blir det intressant att se hur Sport Monitorn kommer att utvecklas. I och med R-Link så finns det ju en chans att Sport Monitorn även kommer kunna ha möjlighet att faktiskt lägga in bansträckningar genom GPS och använda den som riktig laptimer. _________________ Christopher Zell |
||
Nu börjar detaljerna dyka upp, angående sound-pipe diskussionen tidigare i tråden:
- real engine noise is filtered into the cabin via the, arf, RS Sound Pipe which uses an amplified membrane to give a more 'true' impression of proper engine noise. Läs mer hos pistonheads: http://pistonheads.co.uk/news/defaul _________________ Christopher Zell |
||
Provkört Clio RS 2013 CUP
Bilen är riktigt trevlig och pigg. Mina rent subjektiva kommentarer baserat på tidigare Renaultinnehav RS (Megane och Clio) och fokus på Ringenkörning + Dubbelkopplingslådan växlar upp och ned snabbt. + Paddlar funkar bra. + I läge RACE så växlar den inte upp utan hackar på övervarvningsskyddet! + Går att stänga av safety system helt + Fräsch design - Chassiet i mjukaste laget kränger rätt mycket - Det står inte Brembo på bromsarna även om de var ok (hade försäljningschefen med i bilen). - Märkte inte att den elektroniska diffen gjorde så mycket skillnad - Lite understyrningstendenser vid aggresiv kurvtagning - Den går inte att beställa med Recaro-stolar Man märker att det är en produkt för en bredare publik, den är inte så RÅ. PGA överrock med i bilen så pressades den inte så hårt. Den var lättkörd och relativt välbalanserad dock understyrningskommentar. Känns inte som ett lika självklart köp som Meganen 50/50. Beror lite på om någon hugger på DARTH VADER Har fått en offert och kan få leverans i mitten av JUNI av en sådan här Bromsar Motor I gult _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
_________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Tack för den. Han höll ju med mig _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
_________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Räkna med 250 i Sverige, lite över EUR 26k i Luxemburg (CUP med skinn stolar som tillval). Efter att ha varit vid Ringen idag och bla. talat med Min Renaultkännare så tyckte han också att den var för mjuk för ringen även i CUP utförande. Behåller nog Meganen, insåg igen hur sjukt bra den är. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
_________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
En jämförelse mot nya Clio Cupen
https://www.youtube.com/watch?v=jTIy _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Ingen som shoppat en än?
Ett test till: https://www.youtube.com/watch?v=a1_V _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Nu har jag hunnit provköra bilen i alla fall.
Riktigt trevlig bil MEN går man in med inställningen att Clio gen 2 Sporten var den roligaste hot hatchen som byggts kommer man bli besviken. Den är så klart inte alls lika "busig" och avskalad som den gamla bilen men däremot öppnar sig helt nya användningsområden. När man sitter i köer i rusningstrafiken (vilket många av oss primärt gör med sina bilar) så uppskattar man automatlådan och på långkörning går det till och med att köra rätt snålt. Låg på blandad förbrukning på 0,67 över cirka 40 mil blandat lite stad och motorväg (i typ 130-tempo). Bilen är så klart mycket mer sofistikerad än tidigare och mer komfort och trots Cup-chassit var den inte alls särskilt stötig, avsevärt mer komfort än Megane RS. Meganen är klart mycket råare men Clion är klart mycket mer vardagsduglig med sina fem dörrar och automaten samt en mer sansad prislapp känns det som ett mer realistiskt "kul andrabilsalternativ". Tilltalar helt klart en bredare målgrupp och den lite mer diskreta stylingen är i mitt tycke också snyggare och håller längre än överdrivna kjolpaket och stora spoilers. Som hardcore bansmiskare hade jag valt Meganen men som faktiskt riktigt vettig vardagsbil som även funkar på track Days är Clion i mitt tycke trevligare. _________________ Christopher Zell |
||
Nu har den "slutliga domen" kommit i form av supertest i Sport auto vilket är det mest omfattande test någon tidning gör. Att en tysk tidning ger sig tid att testa en Clio i ett av årets 13 tester beror på den status som föregångarna har gett Renault.
De gnäller på det mesta. Bilen är tyngre och långsammare än de gamla modellerna. De raljerar över allt rejsigt lull-lull som elektronisk diffspärr, launch control, sound pipe och bakre diffusor, fem dörrar och lägre föbrukning mm. Kort sagt de vill inte ha en produkt för en bredare publik. De vill ha en smal produkt med unikt bra kvalité/pris relation. Nya clion gör Hockenheim på 1:21,3 jämfört med den gamla 1:19,4. Ett stort steg i fel riktning. Tid på Nordslingan är 8:59 vilket skulle ge en BTG tid på ca 8:35. Inget att vara stolt över. Jag tror att här någonstans går Renault tyvärr fel efter att ha gjort rätt i så många år. Man tror att man kan "lura" hot hatch köparna med lite fräcka gadgets utan reell funktion. Vi som tycker om bilar med renodlade köregenskaper och därför kan leva med lite stötighet eller till och med uppskatta den till vardags kommer att leta efter andra märken. Jag träffade en kille från Portugal vid ringen som berättade om hans kamrat som hade en Clio gen3 som familjebil En gång om året packade han in fru och barn (bara 1 iofs) och åkte till Polen på semester en månad och hälsade på släktingar. Det kallar jag hängiven. Renault forumets Mårten är inte långt efter i hängivenhet. Låt oss hoppas att marknadsföringsavdelningen på Renault får mindre att säga till om och att ingenjörerna i Dieppe får en ny chans. Tills dess letar jag desperat efter en ersättare till Meganen. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Haha känner igen detta. Har Shoppingclion som enda bil i familjen, och jag har 3 barn. Iofs bor jag i stan och behöver bil väldigt sällan bil egentligen, men i sommras fick den åka på minisemester till danmark. Sulky 3 barn, 2 vuxna och packning. Fantastisk bil |
||
Personligen uppskattar jag fem dörrar. Det gör bilen betydligt mer användningsbar än 3-dörrars och efter att ha haft en coupé med långa dörrar som man alltid måste varna alla medåkare för så de inte drämmer in de i parkerade bilar bredvid längtar jag inte heller tillbaka till 3-dörrarskonceptet.
Hade Megane RS haft 5-dörrar hade den sålt betydligt bättre i Sverige. Sen håller jag med om att det är väldigt trist att man frångår sitt arv med busiga prisvärda småbilar. Jag förstår ju att man vill och kan ta betalt för dubbelkopplingslåda, pekskärm osv. men jag hade också gärna sett nåt mer "basic". Ford är ju på rätt spår med Fiesta ST och i synnerhet i UK med Mountane uppgradering med bibehållen garanti. Dock är Forden rätt ful i min mening vilket kan vara skäl nog att rata bilen _________________ Christopher Zell |
||
Låter tråkigt. Men det är väll pengarna som styr. De vill sälja mera bilar och nå en bredare publik. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
_________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
RenaultSport Clio RS 2013 | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34173 totalt) |