Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3932 besök totalt |
Vad gäller kring personlig utrustning vid bankörning 2013?
Jag har förstått att det varit lite snack om nya regler kring personlig utrustning HANS m.m. inför 2013. Kommer detta att påverka oss som kör vanlig bankörning med BMW Sport Club (Inte time attack eller BMW Cup alltså) Tidigare år har vi ju inte behövt mer än heltäckande klädsel, hjälm och handskar. Kommer det vara samma för 2013? Jag gissar att det som gäller för oss med BMW även gäller för våra vänner med Audi som deltar? (har en kompis med Audi som vill testa till våren). _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Viktig info från SBF
OBS detta är utanför klubbens händer och vi hade tidigare fått besked om att det var ett krav från SBF, nu med den nya regeln hamnar vi under undantaget och kan om enskild person anser ej använda nackskydd. OBS inget vi i BMW Sport Club rekommenderar. Undantag gällande HNRS/FHR och 5-årsregeln Säkerhetsarbetet är en överlevnadsfråga för motorsporten. Den statistik som Svenska Bilsportförbundet har tagit fram tillsammans med Folksam visar att hals- och nackskadorna är de mest allvarliga och kostsamma. Det är den olycka som drabbar utövaren värst med svårläkta följdskador och lång konvalescens. Det behövs bara 3 - 4 allvarliga skador per år så påverkar det direkt premien negativt och därmed en ökad kostnad för SBF och licenstagarna. FIA:s forskningsarbete visar att det blir en väsentlig minskning av risken för dessa skador vid användandet av HNRS/FHR skydd. Dock har det väckts krav från medlemmar ifrån så kallade instegsklasser i Racing och Rally att man vill har lättnader i säkerhetsreglementet då man anser att det hindrar rekryteringen av nya utövare. Man säger att kostnaden för personlig säkerhetsutrustning och säkerhet i bilarna är för hög. Även om representanter för sportgrenarna i distrikten, utskott, kommittéer och förbundsstyrelsen inte delar de medlemmars syn gällande sänkta krav på säkerheten och skydd i våra tävlingsfordon, har man ändå för avsikt att tillmötesgå dessa medlemmars önskan om lättnader. Förbundsstyrelsen vill samtidigt meddela det är alltid den enskildes personliga ansvar huruvida man vill avstå ett HNRS/FHR-skydd i dessa klasser. Samtidigt ska det ekonomiskt inte belasta de som har ett högre säkerhetstänkande, för det fall att skadeersättningarna ökar på grund av hals- och nackskador om man inte har använt HNRS/FHR. Man vill ta hänsyn till de som värdesätter och har investerat i HNRS/FHR-system och därigenom skapat en lösning som även tillgodoser dessa parametrar. Inom Riksidrottsförbundet tillämpar exempelvis Svenska Ishockeyförbundet ett sådant system. "För försäkrade som enligt Svenska Ishockeyförbundets tävlingsbestämmelser (paragraf 1:10) ska använda tandskydd tillverkat av tandläkare/tandklinik gäller försäkring med en självrisk på sex procent av ett basbelopp vid varje skadetillfälle. Om den försäkrade i samband med anmäld tandskada kan styrka innehavet av sådant tandskydd genom uppvisa ett intyg utfärdat av tandläkare som styrker innehavet av tandskydd gäller försäkringen utan självrisk." - Vi har tillsammans med företrädare för tävlingsklasser, klubbar och evenemang tagit fram en lösning som gör insteget i bilsport enklare vilket var ett av huvudargumenten, en lösning som samtidigt ger en synergieffekt för breddtävlandet och varför man tittar särskilt på just dessa klasser. Säkerheten måste vara fortsatt hög och vi följer därför utvecklingen noga, säger Claes G Elofsson som är ordförande i Racingutskottet. - 5-årsregeln på nationell nivå känns rätt och gör det billigare för utövarna, men ställer samtidigt större krav och ansvar på tekniker och övriga funktionärer i besiktningshallarna. Vi arbetar också med hur man ska hantera överåriga säkerhetstankar för att hålla kostnaderna nere för utövarna, men utmaningen är vem som vill ta ansvar och göra bedömningen om den är godkänd eller ej. Ingen vill vara ansvarig i händelse av en brand med dödlig utgång. Då är det bra att följa standarder eller samhällets regler, säger Magnus Månsson Rallyutskottets nya ordförande. - Vi vill också ta vara på det informationsforum som Ola Strömberg har skapat i sin Facebook grupp som komplement till den ordinarie dialog vi har med de sportgrensansvariga runt om i våra distrikt. Exempelvis testar vi nu en fråga om hjälmvikterna som blir en omedelbar konsekvens för de som undantas av HNRS/FHR, fortsätter Magnus Månsson. Beslut: Efter dialog med utskott och aktiva har SBF nu enats om att göra förändringar i krav på HNRS/FHR samt 5-årsregeln för stolar och bälten som ett nationellt undantag. Förbundsstyrelsen beslutar om undantag enligt nedan: För HNRS/FHR gäller omgående: Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie). RA-utskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet. Rally: HNRS/FHR är obligatorisk inom Rally, undantag gäller för klass GrE och GrN 0-1400cc. Försäkringen uppdateras. Undantaget för HNRS/FHR i Racing och Rally innebär också en uppdatering av licensförsäkringen där man tillför en självrisk samt en justering i invaliditetsersättningen. Det är alltid den tävlande som skall bevisa att denne har använt HNRS/FHR. SBF rekommenderar starkt att HNRS/FHR används inom all bilsport! Använt HNRS i samband med skada Ingen självrisk Fullt invaliditetsbelopp - Vid invaliditetsgrader mellan 5-74 % Ersättningen beräknas på 500 000 kr - Vid invaliditetsgrader 75 % och högre. Ersättningen beräknas på 1 000 000 kr Ej använt HNRS skydd Självrisk 5 000:- på kostnader Begränsat Invaliditetsbelopp - Vid invaliditetsgrader mellan 5-74 %. Ersättningen beräknas på 250 000 kr - Vid invaliditetsgrader 75 % och högre. Ersättningen beräknas på 500 000 kr Nationellt undantag stolar och bälten som gäller omgående: Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln för stolar och bälten vid lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en ren klubbmästerskapsserie). Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i TR 5.6.1 och 5.16. Rally: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande stolar och bälten för klass AppK, GrE, VOC, GrH, Nationell Special samt överåriga GrA/N. Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i TR 5.6.1 och 5.16. Text: Svenska Bilsportförbundet _________________ olof Johansson |
||||
Re:
Jag antar att vi gatbilsåkare hamnar i det övre alternativet ÄVEN om vi inte har HNRS. Men jag skulle gärna vilja veta istället för att gissa. Kan man få bekräftat vad som gäller? _________________ ![]() |
||||
Korta versionen för vad som gäller står överst i texten. Dessa regler gäller BMW Cup. Gatbilar har ännu inget reglemente att följa. Men med Måns i spetsen jobbas det på att få till ett gemensamt säkerhetstänk även för gatbilar. Men jag kan rekommendera även ni som kör gatbil att använda nackskydd!
_________________ olof Johansson |
||||
Re:
Time Attack i dag såsom erkänd tävlingsform inom SBF har olika klasser. I den form/klass vi kör så har jag inte fått någon indikation på att detta ska ändras. Snarare tvärtom. Det finns en anledning till att vi kör med koner... ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Tack Måns!
Så nerkokat så skall man läsa det så här? BMW Cup Inget krav på nackskydd men en stark rek. Time attack Inget krav på nackskydd men en stark rek. Gatbilskörning Inget krav på nackskydd men en stark rek. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jag svarar för enbart gatbilskörning, och den enkla form/klass av Time Attack vi är engagerade i.
Som sagt jag återkommer när jag vet mer. Lämplig kvällslektyr i Torup är reglementet för Time Attack (samtliga klasser) på SBF under Enkla Tävlingsformer innan vårt mysmöte ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Färsk information från SBF/RA, vilka har tolkningsrätten: Time Attack (TA) för standardbilar och gatbilskörning är två aktiviteter som BMWSC/BMWCS arrangerar. TA och högst troligen även gatbilskörning inom kort huserar under Enkla Tävlingsformer (ETL) och inte under Racing (RA). Ovanstående information om HNRS och HNRS-regler från Olof berör enbart RA. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Tackar för klargörande!! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3932 besök totalt |