Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Funderar!!!
<<   1, 2, 3
12489 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



som ovanstående talare:

Varför breda däck bak om du har understyrning du korde testa dom fram istället & se vad det
ger för effekt. Antagligen har du för mycket grepp bak.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Michael Bäck skrev:
som ovanstående talare:

Varför breda däck bak om du har understyrning du korde testa dom fram istället & se vad det
ger för effekt. Antagligen har du för mycket grepp bak.


Precis.
Det är ju av den anledningen man styvar upp baktill.
För att att balancera upp bilen och få den mer neutral.
Med ännu bredare däck bak blir det bara ännu värre.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Visst kan du väll ställa camber mm om du skimsar med brickor, eller?

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Niklas L skrev:
Visst kan du väll ställa camber mm om du skimsar med brickor, eller?


Finns färdiga shims till och med.
T.ex hos DLI-teknik.

om det är bak som menas?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Bredare däck bak är för att dom är rätt dåliga, "Fick dom gratis" och vi sliter ut dom långsamt där bak utan att vara orolig att behöva byta hjul under pågående körningar. så av ren snålhet alltså... Men dom är snart slut..
Ja vi får se hur den beter sig när vi bytt däck även bak..
MEN jag tycker den beter sig ungefär när jag kör med gatdäck "LIKADANA" och åker inte så mycket snabbare med R-däcken heller tyvärr..... så vi får väl se hur d går detta året....
Så fler tips uppskattas... vill ju köra säkrare och snabbare;)

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Nu är bilen nästan redo för Anderstorp den 13/5..
Har bytt bussningarna så nu är allt som jag var TVUNGEN att göra klart...
Men hoppas få till lite förstärkning av bakaxeln och dit med ett undre stag



Ska försöka laborera lite med lufttrycken för att se om jag märker någon skillnad...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Händer lite här nu...
Har mot mitt första inlägg i denna tråden köpt Öhlinare
Nu ska dom bara renoveras oxå.
Sedan är tanken att bygga om bakbenen till höjdjusterbart oxå..
Kommer ha lite mindre ET på fälgarna oxå..

Så man hoppas komma under 2min på Anderstorp då. . . kör på 2.01.88 nu.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 372



Hej Christian,

Här kommer lite gamla Fyndbörsen tips. har åkt där för några år sedan och då i en likadan bil som du har.
Vi åkte 1,03 på kullen och 2,00 på Anderstorp. på gatdäck.

Öhlinarna kommer att göra underverk !!
Körde med BOWe ben men kommer inte ihåg hur hårda fjädrarna var.
En riktigt styv krängare bak. finns någon firma i Boxholm där vi köpte fjäderstål. har för mig att det var 22 eller 24 mm. var i allafall lika stort som diam. på hålet i bakaxeln.

Drop stops på bakaxeln. när du hissar bilen skall hjulet endast fjädra ut ca 20mm.
Det bästa är att fixa stötdämparna istället för wire.

Undre fjäderbenstaget gör mer nytta än det övre men har du runt om så är det kanon.

Du skall inte ha för lågt ET på fälgarna bak. ( blir understyrt då ) orginal funkar kanon. däremot fram kan man ha något lägre, ca 10mm. om du ändrar mer kommer inner-hjulet att gå varmt på insidan.

Bra bromsar. Jag körde orginal Bremboskivor ( dom enda som pallade ) och blåa Pagid.
När dina Powerflexbussningar börjar bli dåliga så byt till uniballs.

3,5 - 4,0 grader Camber fram. (fila upp hålen till kulbulten utåt/framåt så får du även bättre Caster )
2,0 - 2,5 mm toeout på kurviga banor som Kinnekulle 0,5 mm mindre på Anderstorp
Fräs spindlarna bak så att du får 2,5 - 3,0 grader Camber och 1mm Toe in.


Lycka till !!

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Tackar....
Tips är alltid bra... ;
Ja frågan är vilka fjädrar man skall börja med, 82Nm el 92Nm?
Har ju än så länge JAMEX Sänkningsfjädrar bak..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ska montera på 92Nm fjädrarna nu någon dag, ska bli kul att se om jag känner någon skillnad mot 82Nm..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Har nu fixat dämparna och monterat 92Nm fjädrar fram..
Passade samtidigt på att fila lite så kulleden hamnade ca 7mm längre ut, detta bidrar ju med lite mer camber oxå
Detta plus Fälgar med ET 24 och nya "och inkörda" Toyo 888:or fram i storlek 195/50-15 och bytt ut 205:orna bak mot 195:or på fälgar med ET 30 borde ju gör någon skillnad tycker jag..

Ska till Anderstorp 16/9 och då ska det bli spännade att se hur bilen beter sig..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1083


Trådstartare
Uppåt lite....
Några fler bra tips?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Allmänt banåkaforum
Få bättre tider på banan med Golf Mk2. Funderar!!!
<<   1, 2, 3
12489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande