Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
...
Mitt problem är även att jag är så snål att jag vägrar betala "R-däcks priser" för ett gatdäck som man bara skall kasa sönder på kanske 2 tävlingar? så priset skall ju vara hyfsat okej också (gärna under 2000kr/däck)....

Håller med dig fullständigt, jag går faktiskt inte heller in med massa pengar för att öka chanserna till bra resultat. Men jag tänkte jag kunde påskina det i början av tråden för att skrämmas lite hehehe

Så det blir vad det blir - helt klart med ekonomi som en parameter.

En grej som talar för Club Challenge är att det är roligare att få köra fullt hela passet, att behöva ta avkylningsvarv istället för att ha maximalt kul varje varv... hmmm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

NIzmo skrev:
Kan inte låta bli att prata gott om Kumho ku36 , var en ganska märkbar skillnad mot mina Dunlop Sp Sport Maxx jag hade innan och dom ligger ju så bra i pris med.

Tycker även att dom håller bättre än jag hade förväntat mig, kört med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak med 300hk och nästan 1300kg

Jätteintressant med erfarenheter, tackar!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...
Mitt problem är även att jag är så snål att jag vägrar betala "R-däcks priser" för ett gatdäck som man bara skall kasa sönder på kanske 2 tävlingar? så priset skall ju vara hyfsat okej också (gärna under 2000kr/däck)....

Håller med dig fullständigt, jag går faktiskt inte heller in med massa pengar för att öka chanserna till bra resultat. Men jag tänkte jag kunde påskina det i början av tråden för att skrämmas lite hehehe

Så det blir vad det blir - helt klart med ekonomi som en parameter.

En grej som talar för Club Challenge är att det är roligare att få köra fullt hela passet, att behöva ta avkylningsvarv istället för att ha maximalt kul varje varv... hmmm...


Kan man välja klass bara ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Kan man välja klass bara ?


För min bil så är det bara r-däck eller gatdäck som påverkar vilken klass jag hamnar i. Misstänker att det ska gå att byta klass om man bara gör det innan säsongen börjat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Kan man välja klass bara ?


För min bil så är det bara r-däck eller gatdäck som påverkar vilken klass jag hamnar i. Misstänker att det ska gå att byta klass om man bara gör det innan säsongen börjat.


I mitt fall var jag anmäld till Club redan från första början (med M3:an) men har sedan dess bytt bil vilket meddelades så snart det blev aktuellt.

Sist jag hörde mig för så var det mer eller mindre proppfullt med 20-25 anmälda och betalda i både Club challange och Pro Mod/pro klasserna medans "bara" 7-8st i Club där man initialt hade ett mål med 10st startande så om Magnus skulle vilja "klassa ned" och köra på gatdäck i Club så har jag svårt att tänka mig att det skulle mottas med kalla handen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Kan man välja klass bara ?


För min bil så är det bara r-däck eller gatdäck som påverkar vilken klass jag hamnar i. Misstänker att det ska gå att byta klass om man bara gör det innan säsongen börjat.


Trodde man fyllt upp i varje klass liksom, inte så msn kan hoppa runt

Så om det är 50 stycken kan alla köra klubb plötsligt då ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Kan man välja klass bara ?


För min bil så är det bara r-däck eller gatdäck som påverkar vilken klass jag hamnar i. Misstänker att det ska gå att byta klass om man bara gör det innan säsongen börjat.


I mitt fall var jag anmäld till Club redan från första början (med M3:an) men har sedan dess bytt bil vilket meddelades så snart det blev aktuellt.

Sist jag hörde mig för så var det mer eller mindre proppfullt med 20-25 anmälda och betalda i både Club challange och Pro Mod/pro klasserna medans "bara" 7-8st i Club där man initialt hade ett mål med 10st startande så om Magnus skulle vilja "klassa ned" och köra på gatdäck i Club så har jag svårt att tänka mig att det skulle mottas med kalla handen.


Aha du menar så.

Men ja har för mig man sagt man har 50 betalade och klara och då trodde jag klasserna va klara

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Kan man välja klass bara ?


För min bil så är det bara r-däck eller gatdäck som påverkar vilken klass jag hamnar i. Misstänker att det ska gå att byta klass om man bara gör det innan säsongen börjat.


Trodde man fyllt upp i varje klass liksom, inte så msn kan hoppa runt

Så om det är 50 stycken kan alla köra klubb plötsligt då ?

Nä det har du rätt att det lär ju knappast gå Men som Peter skrev så ska det nog inte vara några problem lite beroende från vilken klass och till vilken klass man vill byta.

Och ja, så jag inte hymlar med det, jag får lite specialbehandling när det gäller anmälan o så. Faktiskt så blir jag varje år erbjuden att åka på allt möjligt, har stående inbjudan till racingserier osv. Så ingen missförstår så är det ju inte direkt till STCC, Carrera eller Camaro Cup eller så då Och åker jag på en helt vanlig banträff och hjälper till som instruktör så brukar inte heller till exempel en sen anmälan bli några problem

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag och flickvännen har köpt en 997 turbo så vi funderar om vi ska åka nått sånt här om det nu finns plats osv.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:
Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.


Läger med dom i första inlägget. Egentligen så är väl vilket som helst av alla toppmärkens så kallade UHP UltraHighPerformance gatdäck (översatt: vårt värstingsgatdäck) ett bra val. Så jag vet inte egentligen varför jag gjorde en lista

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Magnus Thomé skrev:
NiklasFalk skrev:
Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.


Läger med dom i första inlägget. Egentligen så är väl vilket som helst av alla toppmärkens så kallade UHP UltraHighPerformance gatdäck (översatt: vårt värstingsgatdäck) ett bra val. Så jag vet inte egentligen varför jag gjorde en lista

Jo, så är det nog. I Japan har jag sett att många tycker Bridgestone RE01 är ett bra gatdäck. Det har TW 180, om jag minns rätt. Kanske inte finns i Sverige, dock.

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Magnus Thomé skrev:
E.Svensson skrev:
reglemente

Reglementen där alla känner sig nöjda finns ju tyvärr inte. Man vill ju inte ha högvis med klasser, 5-6 klasser eller fler blir ju inte bra. Att överladdade bilar får övertag mot NA i reglementet är svårt att komma ifrån. Att ta udden av trimning i ett reglemente är däcksbreddsbegränsning. I långlopp är det ett ypperligt verktyg men i TA känns det väldigt fel att man skulle kasa runt på smala däck. Att använda kg/hk är svårt eftersom det inte går att kontrollera ÖHT och ofta vet faktiskt inte ens bilägaren exakta siffran, speciellt i lägre klasser där man varken bänkat bilen eller ens vägt den. Gissa går förstås men är ju inte optimalt att basera ett reglemente på. Så det är svårt att göra alla helt nöjda.


Sorry, blev väldigt off topic. Tebax till gummi i tråden nu thumbs up


Inga problem i pcsr eller modsport.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Re:

NiklasFalk skrev:
Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.

Är det e-märkt? Har bara sett det på amerikanska siter.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4563



Jag valde Bridgestone RE002 till min Porsche 924S, ska bli kul att testa hur de fungerar. Har bara kört ett 10-tal mil på gata och några svängar på ett industriområde än så länge, men så snart tillfälle bjuds blir det lite bana.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Victor. skrev:
NiklasFalk skrev:
Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.

Är det e-märkt? Har bara sett det på amerikanska siter.

Dålig koll. Det däcket jag såg hade likadant mönster, så jag antog att det var ett sånt. Kan säkert heta något annat i europa...

EDIT: Verkar finnas i UK http://www.tyres-pneus-online.co.uk/car-tyres/FALKEN/AZENIS,RT,615/

Lite dåligt mot soppaförbrukningen, bara.

_________________
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145



Re:

Victor. skrev:
NiklasFalk skrev:
Är inte Falken Azenis RT-615K rätt vassa?
Tyckte jag såg nå'n långloppsbil köra ganska fort på sådana.

Är det e-märkt? Har bara sett det på amerikanska siter.


Nä de är inte E-märkta, men dot.
Vi har använt de i MSLS (långloppsserien) är ett däck som är väldigt nära "r-däck" i grepp men livslängden är minst det dubbla.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vem är det som kommit på att däck ska vara e-märkta ?

Eu är ju bara en liten fånig marknad, jämfört med resten av världen.
I eu skulle vi ju ha raka gurkor också, för några år sedan.

Vad är nyttan med den regeln......förutom att däckhandlarna ska kunna bli ännu fetare ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

ButterflyRacing skrev:
Vem är det som kommit på att däck ska vara e-märkta ?

Eu är ju bara en liten fånig marknad, jämfört med resten av världen.
I eu skulle vi ju ha raka gurkor också, för några år sedan.

Vad är nyttan med den regeln......förutom att däckhandlarna ska kunna bli ännu fetare ?


Vad ska man reglera med annars?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Kimmen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vem är det som kommit på att däck ska vara e-märkta ?

Eu är ju bara en liten fånig marknad, jämfört med resten av världen.
I eu skulle vi ju ha raka gurkor också, för några år sedan.

Vad är nyttan med den regeln......förutom att däckhandlarna ska kunna bli ännu fetare ?


Vad ska man reglera med annars?


DOT !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tror nog inte dom vill ha in hoosier och liknade då kn man ju lika gärna tillåta slicks. Men det pratas om slicks klass och där kanske det blir Dot och slicks då

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande