Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (101615 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tro det eller ej så händer det faktiskt lite här. Fast inte jättefort.

Fick tillbaks chassidelen av bilen från lack idag. Den blir fortsatt grön, men jag byter från Lotus Racing Green till Lotus Motorsport Green. Med tanke på mobilkamerans brister i att fånga rätt färger så gör inte färgfiltret så stor skillnad... men färgen såg faktiskt ut ungefär som jag väntade mig. Finns t.ex. att få på nya Exige S:

mvh/Ragnar

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Min lackare hade haft vänligheten att fota bilen i boxen, så jag passar helt fräckt på att sno den bilden:

Annars pågår återmontaget med någorlunda fart.

Dock har jag bestämt mig för att byta torrsumppump, så det blir en hel del jobb med att få till den biten. Mer om det senare.

Alingsås
Här sen Sep 2005

Najs,hur är Lotus motorsport green jämfört med Brittish racing green?

Det här harvaritmin drömbil många år av mitt liv.

Mvh, Per

Alingsås
Här sen Sep 2005

Najs,hur är Lotus motorsport green jämfört med Brittish racing green?

Det här harvaritmin drömbil många år av mitt liv.

Mvh, Per

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Den är varmare, och lite ljusare. Svårt med bildjämförelser, men jag hittade en bit skyddsfilm med gamla färgen som jag la på tröskeln. Ger en känsla för skillnaden, även om den nya lacken (bakgrunden) ser lite oproportionell ljus ut här:

Kungälv
Här sen Feb 2003

Bra färgval!

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Färgen påminner starkt om MG's Le Mans Green (tror jag den hette, färgkod HFN om jag minns rätt), en grönmetallic med inte helt oansenlig mängd guld i. Iaf riktigt snygg, gnistrar fint i solljus! Det var den färgen jag lackade min gamla Kadett/Astrett i

Öhlinare, torrsump och roligare komponenter i motorn, ska bli riktigt skoj att se live sen!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Det går långsamt, men det går iaf framåt...

Parallellt med karossen kämpar jag med att få dit en ny, bättre, torrsumppump. Det är tight, så det blir en del bök. Men men, det ska väl f-n gå...

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tänkte jag kunde uppdatera med lite bilder på den nya torrsumppumpinstallationen.
Själva pumpen är en begagnad Auto Verdi-pump som startade sitt liv som en 6-stegare. Den är dock nu mer ombyggd till att bara ha 3-steg, samt att den fått nytt hus för trycksteget och även en tryckregulator som pekar åt andra hållet.

Tyvärr är det väldigt ont om plats där pumpen ska sitta, och därför fick fastsättningen bli en kompromisslösning. Då det är svårt att hitta bra punkter att fästa pumpen i så fick lösningen bli att montera en platta på blocket som pumpen sedan skruvas i. Tyvärr är plattan relativt lång, vilket gör installationen naturligt ostyv. Plattan är därför i stål, vilket naturligtvis inte är någon höjdare viktmässigt.

Lite bilder:

Vattenskärning av platta.

Fräsning av platta

Färdig platta

Platta monterad på block

Pump monterad på platta

Ett annat problem är att det är väldigt tight mot generatorn. Denna har därför fått en ny typ av spännare som ansluter till blocket på ett annat sätt, och som tillåter mig att vrida ut generatorn längre.

Nu blev inte den slutgiltiga slangdragningen precis just såhär, men bilderna illustrerar grundproblemet.

På plats i bil ser det ut såhär:

Som synes är det redigt trångt i det här området, och det gäller att montera allting i rätt ordning för att det ska gå ihop.

Även fått till en duglig slangdragning mot torpedväggen. Tight här med iom grenrörets position. Förhoppningsvis har jag tillräcklig värmeisolering.

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Något jag lärde mig praktiskt vid förra årets installation var nyttan i att kunna prima system, dvs köra det med t.ex. en borrmaskin utan att behöva ha motorn igång. Den gamla pumpen tog rättså bra tid på sig för att faktiskt börja leverera olja, och det ledde till många minuters frustrerat primande.
Tyvärr är det inte så lätt att komma åt pumpaxeln där den sitter i min bil, så för att lösa detta byggde jag ett (fult) verktyg. Det består i princip av två i varandra istuckna fyrkantrör, som jag kan ställa längden på mha en vantskruv. I var ände på denna stång med variabel längd har jag satt ett kullager. Genom att trä det ena kullagret över pumpaxeln så kan jag då skapa en alternativ remdrivning till pumpen. På så sätt kan jag nu ligga under bilen och driva pumpen med borrmaskin:

Som sagt är prylen ful, men den fungerade bra och ska förhoppningsvis inte behöva användas så ofta.
Dessutom visade det sig att nya systemet var en dröm att prima jämfört med förra årets installation. Då hade jag ett h-vete att få ner olja till trycksteget, men den här gången var det i princip bara att prima någon sekund så började det flöda. Skillnaden ligger nog primärt i den nya pumpen, men sen har jag även bytt lågtrycksledningarna från AN10 till AN12, för att underlätta ytterligare.

Igårkväll blev det även ett första starstförsök. Ni får ursäkta Blair Witch-kvaliteten på filmen:

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
<>

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Antar att det känns skönt att höra den.

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Yes, och ännu skönare att se den bygga vettigt oljetryck på tomgång. Har bara varmkört på tomgång än så länge, så nästa steg blir att ge sig ut på lite lägre färder och ser hur systemet fungerar vid lite högre oljetemperaturer.
För att göra detta behöver dock bilen vara av tillräcklig status för att vara trafikduglig, så därför fick jag ta och slänga på kaross mm:

Riktigt skönt att se att den börjar se ut som en bil igen thumbs up
... och som vanligt fångar inte Iphonen den nya färgen något vidare.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Gott

Nyfiken på detta med generator och torrsumpen

Har du valt någon speciell torrsump som inte passade med generator ? Därav bracket pyssel ?

Trodde det fanns färdiga installationer med detta (off-the-shelf)
Är det en VHPD motor nu då ?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Mja, det enda kitt jag vet om som går att köpa off-the-shelf är QED:s kitt. Det finns visserligen en lösning som Pace säljer, men den är gjord för Super-Sevens och passar inte i en Elise.

Jag har utgått från ett (begagnat) QED-kitt, men tyckte att pumpen var för dålig. Därför jag får göra massa speciallösningar.

Formellt sett är det ju inte en VHPD-motor. En äkta VHPD har ju t.ex. den unika toppgjutningen med VVC-motorns ventiler och kanaler, men utan VVC-systemet. Sen har jag lite andra kamprofiler osv, men specmässigt hamnar jag ju ganska nära en VHPD.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Yay, bil igen!

Skall bli intressant att höra den där på lite varv.

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Åter en biltråd jag tyvärr uppdaterar först idag.

Även denna bil strök med i dagens garagebrand på Ringön i Göteborg

Tung dag idag, onekligen.

NL
Här sen Maj 2004

Jag lider verkligen med dig.
Du som lagt ner så otroligt mycket jobb och fått den att bli så bra!

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag tror inte riktigt att man kan leva sig in i det där. Att förlora bil på det där sättet.
Det är min värsta mardröm att antingen öppna ett tomt garage - någon har stulit den - eller komma till en höga med aska som i ditt/ert fall.

Lider verkligen med dig, MaZ och alla andra som förlorat sina hobbybilar.
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Verkligen jättetråkigt Ragnar, lider med dig!
Sen kommer den tunga biten med försäkringsbolaget.....

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (101615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande