Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GT/E -75 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (24928 totalt) |
Då var det dags att börja skriva lite här om vad jag sysslar med på lediga stunder (eller när jag lyckas smita undan familjen eller "jobbar över"). Allt började förra sommaren när jag som vanlige satt och sökte lite på Blocket.se efter något roligt projekt. Där plötsligt denna gamla kadetten dök upp på skärmen. Eftersom jag just då hade fyllt år var min sambo ganska lätt övertalig så jag bestämde mig att köra och kolla dagen därpå (Innan hon skulle ångrasig). Så klockan 3.00 dagen därpå begav jag mig dom knappa 50mil och ganska snabbt efter jag kommit fram så bestämde jag mig att jag inte ville köra hem tomhänt, så jag gav ett rimligt bud och jag fick lassa upp bilen och börja köra hemåt.
Nog om detta, bilen i sej är väll inte i så vackert skick men ändå värd att rädda. Bilen är inregistrerad med bur och trimmad motor någon slags gammal vagnsbok finns från -90. Men det finns inget om yrkesmässig trafik "rallybil" vilket gjorde mig glad, jag som vill ha den gatlegal. Det som är gjort med bilen är boxade bärarmar, rensad från inredning, sitter någon gammal skruvad bur. Bilen har varit med om en liten motor brand och motorn som låg i bilen var i mycket dålig kondition. Det som var tanken med bilen i första skedet är att bygga en motor och börja köra sen utveckla bilen efterhand. Givetvis fixat lite små grejor såsom två stolar med tillhörande bälte, mocka ratt, snapp off, och lite mätare, och en uppsättning sänk fjädrar. Såhär ser bilen ut i skrivande stund. _________________ Patrik Johansson |
||
Motorn som jag håller på att bygga blir en cih på två liter med hemma portad topp med 45-40 ventiler, kamaxeln blir en SMR3 från Ståhlmotor. Toppen ska förses med en stödgördel mekaniska lyftare och original vipparmar. Sen blir det Keihin FCR 40mm förgasare och extraktorgrenrör. Målet med motorn blir 140-150hk.
Toppen ovanifrån Insugs kanaler Avgas kanaler Förgasarna _________________ Patrik Johansson |
||
Helrätt med trimmad CIH, det är stabila maskiner. Ska du köra på 2 liters block eller nåt större? 2,4 liters veven passar i ett 2 liters block, man kan få slipa ur lite för att vevstakarna ska gå fritt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Kul bygge, det borde inte vara så knepigt att nå 200 hk med de grejerna du har.
Kickmaier har plockat väldigt mycket effekt ur CIH spisarna. Rätt lambda och tändning tillsammans med de bitarna du har så kommer det bli kalas! _________________ Karl Vestgöte |
||
Jo jag hoppas givetvis på mer effekt men håller man målen lågt till en början är det lättare att nå dem. _________________ Patrik Johansson |
||
Idag stannade jag förbi garaget när jag körde hem från jobbet, mätte lite och monterad den ena stolen. Det blev ganska tajt stolarna hade gärna fått vara smalare. Var tvungen att placera stolar ganska högt på grund av detta.
_________________ Patrik Johansson |
||
Då var det dags att uppdatera lite efter ett litet uppehåll. Det som jag har inriktat mig på är toppen, slipat in ventiler och byggt ett insug till förgasarna. Så nu är det mestadels bara monterings jobb kvar innan jag kan göra ett försök till prov start. Jag har även fixat lite med oljekylare och vattenkylare, monterat en el fläkt och demonterat den gamla.
Monterade även dit M8 pinnbultar i 10:9 kvalite. Insug svetsat i rostfritt stål. Test montering Test montering _________________ Patrik Johansson |
||
Blev lite knasigt med bilderna så gör ett nytt försök, så hoppa jag det syns lite bättre.
Monterade även dit M8 pinnbultar i 10:9 kvalite. Insug svetsat i rostfritt stål. Test montering. Test montering. Monterat grenrör och förgasare. _________________ Patrik Johansson |
||
Nu var det dags att uppdatera en gång till, lite mer grejor monterade plus att jag har gjort ett försök till prov start med gott resultat. nu är det bara lite slangklämmar till kylsystemet samt montage av kopplings wire, innan jag äntligen kan ta mig min första färd.
_________________ Patrik Johansson |
||
Var ute på en liten premier tur i förrgår, mycket rolig upplevelse. Även om det innebar mycket mer jobb. Gick för fett på lågfart och för snålt på bott gas bytte till större hög fart munstycke och sänkte nålen. Skulle prov köra och då slutade tändningen att fungera, det visade sig vara brytarna som hade givit upp. Så idag har jag varit och investerat i nya. Så i morgon blir det att ställa in tändningen och ut och testa lite.
Provade också lite hur bilen skulle passa med breddning. Tillhörande irmscher frontspoiler. Bilen ska för övrigt höjas cirka 60 millimeter för att kunna bli körbar. _________________ Patrik Johansson |
||
Kul att du fått igång den!
Den skulle göra sig riktigt fint i helvit med breddarna och frontspoilern, kanske även GT/E läppen på bakluckan? Förslag på fälgar är kanske lite tråkigt, men klassiska kryssekerfälgar eller nåt sånt är alltid rätt på en Kadett C. Jag har ett brytarlöst tändsystem som heter Ignitor som sitter i en Boschfördelare. Det är en magnetring som sitter på fördelaraxeln och sen sitter det en givare där brytarna normalt sitter. Kopplas in med två kablar direkt på tändspolen, en till ansl 15 och en till ansl 1. Det är till salu för en billig peng om du är sugen, kan ju vara skönt att slippa justera brytarspetsar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Hej Stefan, jo dom passar jätte bra. Det blir troligen dom 13" BBS fälgarna på bild ett och två i första inlägget fast med yokohama a048 205/60 R13 till en början. Får nog ha 25-30mm specers för att det ska passa fint till skärmkanterna, sen hoppas jag på att får tag i några bredare fälgar med lite djup i. _________________ Patrik Johansson |
||
Ja jo den hade nog passat i vitt alla gånger, men jag vill lacka tillbaka den i gul och svart i vinter, det är ju trots allt en GT/E från allra första början. Sen har den blivit misshandlad på dom flesta ställena tyvärr. Det där brytarlösa systemet är helt klart intressant. Hur många grader backar den tändningen och går det ställa egen tänd kurva efter kammen? Om inte vid vilket varv har den slagit ut/backat max? Och är det vakuum till den? Går det köra högeffektspole direkt på eller måste men köra över ett förkopplingsmotstånd? Sist men inte minst vad kostar detta lilla fina paket? _________________ Patrik Johansson |
||
Då har det blivit dags för en litet status uppdatering.
Det har tyvärr inte hänt så speciellt mycket i garaget den senaste tiden p.g.a tidsbrist. Det som har hänt är montering av ny Facet Redtop bränslepump samt Malpassi 85mm Filterking Bränsletrycksregulator. Har även monterat ett luftfilter av modell Alpha performance. Återstående som är kvar innan besiktningen är vevhusventilationen samt montage av spolarvätskabehållare. _________________ Patrik Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GT/E -75 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (24928 totalt) |