|
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Trådstartare

03 Apr 2013 20:35
Svetsa dubbelmassesvänghjul?
Hej
Har en 325 touring -02 som är ett helvete att köra pga dubbelmassehjulet som sitter monterat. Går det att svetsa ihop det så det blir ett "enkelmasse" av det? Annars är tips mycket välkomna!
Mvh
Jocke
_________________ Joakim Johansson
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005

03 Apr 2013 21:42
Re: Svetsa dubbelmassesvänghjul?
| e-tretti skrev: | Hej
Har en 325 touring -02 som är ett helvete att köra pga dubbelmassehjulet som sitter monterat. Går det att svetsa ihop det så det blir ett "enkelmasse" av det? Annars är tips mycket välkomna!
Mvh
Jocke |
Ja det går bra. Annars köp ett svänghjul från en automat dito.
_________________ Patrik Skoog
|
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Trådstartare

05 Apr 2013 13:57
| Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | Hej
Mvh
Jocke |
Ja det går bra. Annars köp ett svänghjul från en automat dito. |
Hur menar du? Sitter det inte bara en startkrans och sen en converter på automatarna?
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005

05 Apr 2013 19:16
| e-tretti skrev: | | Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | Hej
Mvh
Jocke |
Hur menar du? Sitter det inte bara en startkrans och sen en converter på automatarna? |
Nej. De har ett annat svänghjul, perfekt för racing.
|
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Trådstartare

05 Apr 2013 19:26
| Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | | Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | Hej
Mvh
Jocke |
Hur menar du? Sitter det inte bara en startkrans och sen en converter på automatarna? |
Nej. De har ett annat svänghjul, perfekt för racing. |
Ok. Bolt-on? Vad kan man köra med för koppling till det?
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005

05 Apr 2013 19:30
| e-tretti skrev: |
Ok. Bolt-on? Vad kan man köra med för koppling till det? |
Vet faktiskt inte. Har funderat på att prova länge
Annars svetsa till dubbelmasse. Blir bra
|
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

05 Apr 2013 21:41
Svetsa? Har man inte fortfarande ett heffaklumpssvänghjul då?
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
|
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Trådstartare

06 Apr 2013 08:29
Re:
| safe skrev: | | Svetsa? Har man inte fortfarande ett heffaklumpssvänghjul då? |
Jo det kanske är sant, men det känns som att det är de billigaste alternativet. Eller har jag fel?
Har kollat lite på UUC Motorwerks svänghjul och koppling på Schmiedmann, men 9500 känns lite saftigt tycker jag.
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

06 Apr 2013 09:07
kika på dli teknik.
MVH
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005

06 Apr 2013 14:24
Re:
| e-tretti skrev: | | safe skrev: | | Svetsa? Har man inte fortfarande ett heffaklumpssvänghjul då? |
Jo det kanske är sant, men det känns som att det är de billigaste alternativet. Eller har jag fel?
Har kollat lite på UUC Motorwerks svänghjul och koppling på Schmiedmann, men 9500 känns lite saftigt tycker jag. |
Jo det blir samma vikt om man svetsar, men man slipper flexet som blir i ett slitet svänghjul i vulkningen mellan de båda stålhalvorna.
På en vanlig gatbil eller trackday bil med original maskin är det knappt värt att byta svänghjul.
|
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

06 Apr 2013 17:58
Re:
| Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | | safe skrev: | | Svetsa? Har man inte fortfarande ett heffaklumpssvänghjul då? |
Har kollat lite på UUC Motorwerks svänghjul och koppling på Schmiedmann, men 9500 känns lite saftigt tycker jag. |
Jo det blir samma vikt om man svetsar, men man slipper flexet som blir i ett slitet svänghjul i vulkningen mellan de båda stålhalvorna.
På en vanlig gatbil eller trackday bil med original maskin är det knappt värt att byta svänghjul. |
Nä, på en vardagsbil är det skönt med ett tungt svänhjul och oftast brukar men behöva justera chippet med ett lättare svänghjul. Vet inte vad det väger på BMW men på Porschen byter jag från dubbelmassa på 13kg till RS svänghjul på 4.5 kg. Det gör en grym skillnad i rapphet!
Men stelopererar man svänghjulet så bör man väl byta till en lamell med fjädrat centrum?
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005

06 Apr 2013 19:49
Re:
| safe skrev: | | Patrik Skoog skrev: | | e-tretti skrev: | | safe skrev: | | Svetsa? Har man inte fortfarande ett heffaklumpssvänghjul då? |
På en vanlig gatbil eller trackday bil med original maskin är det knappt värt att byta svänghjul. |
Nä, på en vardagsbil är det skönt med ett tungt svänhjul och oftast brukar men behöva justera chippet med ett lättare svänghjul. Vet inte vad det väger på BMW men på Porschen byter jag från dubbelmassa på 13kg till RS svänghjul på 4.5 kg. Det gör en grym skillnad i rapphet!
Men stelopererar man svänghjulet så bör man väl byta till en lamell med fjädrat centrum? |
Vi har tävlat många år med stelopererat svänghjul och org lamell, fast med bättre tryckplatta. Funkat fint.
|
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

07 Apr 2013 18:45
ett annat beprövat recept är ju M20 svänghjul på M52. det blir både lätt och billigt. man måste byta startmotorn också, ta en från en sen M20.
//M
_________________ Martin Skoog
|
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Trådstartare

11 Apr 2013 20:37
Om jag nu svetsar det befintliga svänghjulet, vad ska jag köra med för lamell och tryckplatta? För man vill väl gärna ha en fjädrad lamell nu när svänghjulet inte längre "fjädrar"?
|
|