Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erbjudande Rejsa medlemmar, Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4   >>
26469 besök totalt
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Jag har frågat SBF samma sak. Lista 41 innehåller hjälmar som tillverkades för 10 år sedan, så listan verkar inte vara uppdaterad. SBF kände inte ens till att man får åka med SNELL SA2010 + SAH2010 och hjälmar och FHR, så förvirringen i ämnet hos både SBF och FIA är rätt så omfattande just nu verkar det som.
Jag har inte fått något klargörande.

Magnus Mårtenson skrev:
Tack Jan för en bra säkerhetsgenomgång i går på Sturup thumbs up thumbs up

Kort fråga. Jag kollade upp olika alternativ igår kväll.

Om man följer SBF regelbok står följande om användande av FHR:

"Montering och användande av "HANS-utrustning" ska överensstämma med anvisningar i FIA
HANS Guide.
OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler."

Om man går in på FIA's hemsida täcker lista 29 och 36 vilka FHR som är godkända och lista 41 vilka hjälmar som är godkända i kombination med FHR. Ska jag tolka det som att trots att en Snell 2010 godkänd hjälm är Ok enligt SBF så är den inte godkänd vid användande tillsammans med ett FIA godkänt FHR om den inte finns med i lista 41?

Jag funderade på ett hybridskydd i kombination med en Bandit Carbon Bandit, men detta är ingen godkänd kombo i så fall?

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

När jag kikar i systemet ser det ut att fungera bra. Fick två beställningar i går där man använt Rejsa-rabatten.

www.simpson-europe.com
kod 1320

Tord skrev:
Hej,

fick det här meddelandet när jag provade använda koden:

Warning: Coupon is either invalid, expired or reached it's usage limit!

Funkar den inte längre?

www.simpson-europe.com
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Rabatten verkar inte funkar för mig heller:

Ja, jag är en "small". Än sen då?!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Fixat, det var satt ett tak på hur många vi kunde sälja till Rejsa Rabatt, nu kan fler beställa å få rätt pris.

www.simpson-europe.com
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

JP Simpson skrev:
Fixat, det var satt ett tak på hur många vi kunde sälja till Rejsa Rabatt, nu kan fler beställa å få rätt pris.
Bra skit! Har just köpt min.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Intressant, såg att texten i "footern" på lista 41 säger att alla FIA 8860 klassade hjälmar är godkända tillsammans med FHR. En FIA 8860 hjälm går på ca 16000 - 35000 kr.

Ska investera i FHR + hjälm tills nästa år och hybridskyddet sitter bäst på mig. Jag vill inte riskera att komma till besiktning och få underkänt på utrustningen, men 11000 + 16000 kr får mig att fundera mer än en gång....

JP Simpson skrev:
Jag har frågat SBF samma sak. Lista 41 innehåller hjälmar som tillverkades för 10 år sedan, så listan verkar inte vara uppdaterad. SBF kände inte ens till att man får åka med SNELL SA2010 + SAH2010 och hjälmar och FHR, så förvirringen i ämnet hos både SBF och FIA är rätt så omfattande just nu verkar det som.

Magnus Mårtenson skrev:

"Montering och användande av "HANS-utrustning" ska överensstämma med anvisningar i FIA
HANS Guide.

Om man går in på FIA's hemsida täcker lista 29 och 36 vilka FHR som är godkända och lista 41 vilka hjälmar som är godkända i kombination med FHR. Ska jag tolka det som att trots att en Snell 2010 godkänd hjälm är Ok enligt SBF så är den inte godkänd vid användande tillsammans med ett FIA godkänt FHR om den inte finns med i lista 41?

Jag funderade på ett hybridskydd i kombination med en Bandit Carbon Bandit, men detta är ingen godkänd kombo i så fall?

www.MSCC.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

du kan använda FHR på alla FIA hjälmar klassade 8858/8860 (Finns från 3000:-), det vi diskuterar i mitt inlägg är varför FIA listar gamla SNELL SA hjälmar, å inte de nya som finns på marknaden.
SNELL har i grunden en liknande specifikation som FIAs 8858 hjälmar, och internationellt kan man åka med både SNELL SA eller FIA 8858 i samma serier.

Magnus Mårtenson skrev:
Intressant, såg att texten i "footern" på lista 41 säger att alla FIA 8860 klassade hjälmar är godkända tillsammans med FHR. En FIA 8860 hjälm går på ca 16000 - 35000 kr.

Ska investera i FHR + hjälm tills nästa år och hybridskyddet sitter bäst på mig. Jag vill inte riskera att komma till besiktning och få underkänt på utrustningen, men 11000 + 16000 kr får mig att fundera mer än en gång....

JP Simpson skrev:

Magnus Mårtenson skrev:

HANS Guide.

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Ok, hjälp mig tolka texten i SBF reglementet och FIA.
När jag läser genom texterna ser jag en lista med namn/bilder på hjälmar (plus texten om att FIA 8860 klassade hjälmar) som är godkända att använda av FIA tillsammans med FHR.
Dvs, det utesluter alla hjälmar som inte finns med på listan eller jag ska tolka det som att en hjälm med 8858-2002, SA 2005 eller 8858-2010, SA 2010 skulle varit med på listan om FIA skött sitt jobb?
Om det är så enkelt varför skriver FIA inte bara att en hjälm med ett visst godkännande är godkänd (som de gör med FIA 8860 klassade hjälmar)?

Länk till lista 41 http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/L41_FHR_compati . . . .

SBF skriver tydligt att "OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler"

Jag vill gärna ha fel i hur jag tolkar texten i SBF och FIA reglerna och vill kunna välja fritt bland SNELL 2010 och FIA godkända hjälmar som är förberedda för FHR.
Letar efter en säker, lätt hjälm som passar bra på mitt huvud.

Vilka hjälmar från Simpson är godkända att använda enligt SBF's regler under 2013 tillsammans med FHR?

JP Simpson skrev:
du kan använda FHR på alla FIA hjälmar klassade 8858/8860 (Finns från 3000:-), det vi diskuterar i mitt inlägg är varför FIA listar gamla SNELL SA hjälmar, å inte de nya som finns på marknaden.
SNELL har i grunden en liknande specifikation som FIAs 8858 hjälmar, och internationellt kan man åka med både SNELL SA eller FIA 8858 i samma serier.

Magnus Mårtenson skrev:

JP Simpson skrev:

Magnus Mårtenson skrev:

HANS Guide.

www.MSCC.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Enl SBFs nuvarande formuleringa är det bara våra FIA 8860 (Advanced Helmets) som får användas med FHR. Men som sagt, formuleringarna är felaktiga.

Magnus Mårtenson skrev:
Ok, hjälp mig tolka texten i SBF reglementet och FIA.
När jag läser genom texterna ser jag en lista med namn/bilder på hjälmar (plus texten om att FIA 8860 klassade hjälmar) som är godkända att använda av FIA tillsammans med FHR.
Dvs, det utesluter alla hjälmar som inte finns med på listan eller jag ska tolka det som att en hjälm med 8858-2002, SA 2005 eller 8858-2010, SA 2010 skulle varit med på listan om FIA skött sitt jobb?
Om det är så enkelt varför skriver FIA inte bara att en hjälm med ett visst godkännande är godkänd (som de gör med FIA 8860 klassade hjälmar)?

Länk till lista 41 http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/L41_FHR_compati . . . .

SBF skriver tydligt att "OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler"

Jag vill gärna ha fel i hur jag tolkar texten i SBF och FIA reglerna och vill kunna välja fritt bland SNELL 2010 och FIA godkända hjälmar som är förberedda för FHR.
Letar efter en säker, lätt hjälm som passar bra på mitt huvud.

Vilka hjälmar från Simpson är godkända att använda enligt SBF's regler under 2013 tillsammans med FHR?

JP Simpson skrev:

Magnus Mårtenson skrev:

JP Simpson skrev:

Magnus Mårtenson skrev:

HANS Guide.

www.simpson-europe.com
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004

Re:

Torkel K skrev:

Ja, jag är en "small". Än sen då?!

Efter lite provande blev det en medium för mig men en small hade funkat lika bra med, var precis på gränsen mellan storlekarna (är 180cm väger ca80kg). Lite stora i storlekarna känns det som, men så är dom väll också från det stora landet over there

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Bara några dagar kvar på kampanjen nu.
Vi har fått vänta ett tag på FIA:s serienummer, men nu har vi dom i shoppen så nu rullar tomteslädarna ut med Hybridskydd :-)
Kom även ihåg att med FIA:s Hologram-märkning som börjar 2013 blir alla FIA produkter dyrare.

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Jan när du kommer till Jönköping för SPVM mötet kan du ta med ett par "tether" till hybridskydden i var storlek så kan man köpa det som passar en och ens sittställning? Under tiden ska jag mäta vilken längd jag behöver. Förmodligen XL eller XXL.

www.MSCC.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Bäst är att prova ut det i den bil man ska köra med.
Vi kan snacka om det på träffen.

Påminn mig någon dag innan så tar jag med Xl och XXL :-)

Magnus Mårtenson skrev:
Jan när du kommer till Jönköping för SPVM mötet kan du ta med ett par "tether" till hybridskydden i var storlek så kan man köpa det som passar en och ens sittställning? Under tiden ska jag mäta vilken längd jag behöver. Förmodligen XL eller XXL.

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Jan, här kommer påminnelsen

www.MSCC.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

AJ då, den kom lite för sent... Jag är redan med M-Sport i Värmlandsskogarna och testar inför Svenska Rallyt. Men om jag får några XXL tethers över tar jag med dom, kommer direkt till Jönköping från testerna :-)

Magnus Mårtenson skrev:
Jan, här kommer påminnelsen

www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

JP Simpson skrev:
Vi kommer inte att FIA-klassa R3:an.
Om man åker på bana finns det så många anledningar att använda 4, 5 eller 6-punktsbälte, så att lägga tiden och kostnaderna för en FIA-klassning är inte försvarbart. Ett R3 med 3-punkt kommer ändå att vara en kompromiss där man alltid skadar sig vid en offset eller sidosmäll, en situation där ett riktigt bälte hjälper avsevärt.

Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra initiativ, det tackar vi för thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Fråga: Funkar Hybrid Pro Rage med trepunktsbälte eller måste jag köpa en annan variant för det? Om jag kör långlopp i riktig stol och sexpunktsbälte ibland och ibland i CSL's med trepunktsbälte (där det dessutom går betydligt fortare...) så vore det ju kanon med ett system för båda.

Hoppas det kommer en sådan lösning så småning om. Eller att R3 FIA godkänns...

Nu blir jag lite lätt förvirrad, Trendab påstår att Hybrid Pro Rage fungerar med trepunktsbälte?
http://www.trendab.se/hybrid-pro-rage-skydd-fiagodkant-p-1149-c-172.as . . . .
Citat:
HYBRID pro rage skydd FIA-godkänt

...Kan även användas med "vanliga trepunkts bilbälten", i sammanhang där FIA godkända bälten ej krävs...

Stämmer detta?
Om inte så är jag nyfiken på detaljer kring varför R3 fungerar med trepunktsbälte om Pro Rage inte gör det?

Jag vill gärna ha bra skyddsutrustning men är inte beredd att bygga om bilen till en ren racebil. Om jag ska fortsätta åka utan HNRS så vill jag ha en så lätt hjälm som möjligt. Svårt att hitta lätta hjälmar som är godkända enligt SA 2010.

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Du kan använda Hybrid-serien utan bälten, men dom är designade för att användas med bälte. R3 har en längre ryggskena och ett bredare bröstband så det sitter hårdare fixerat på kroppen, därför kan du använda det utan bälten.

Lätta hjälmar finns det gott om, med dom kanske inte har så stor effekt om du betänker att om du sparar 400 gram i vikt minskar du nackbelastningen från 254kg till 240kg vid ett tvärstopp i 100km/h...
Prisökningen för att spara 400gram brukar ligga på 10-35.000 extra för hjälmen.
Då ter sig ett bra skydd relativt billigt...

Fredrik Nyström skrev:
JP Simpson skrev:
Vi kommer inte att FIA-klassa R3:an.
Om man åker på bana finns det så många anledningar att använda 4, 5 eller 6-punktsbälte, så att lägga tiden och kostnaderna för en FIA-klassning är inte försvarbart. Ett R3 med 3-punkt kommer ändå att vara en kompromiss där man alltid skadar sig vid en offset eller sidosmäll, en situation där ett riktigt bälte hjälper avsevärt.

Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra initiativ, det tackar vi för thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Fråga: Funkar Hybrid Pro Rage med trepunktsbälte eller måste jag köpa en annan variant för det? Om jag kör långlopp i riktig stol och sexpunktsbälte ibland och ibland i CSL's med trepunktsbälte (där det dessutom går betydligt fortare...) så vore det ju kanon med ett system för båda.

Hoppas det kommer en sådan lösning så småning om. Eller att R3 FIA godkänns...

Nu blir jag lite lätt förvirrad, Trendab påstår att Hybrid Pro Rage fungerar med trepunktsbälte?
http://www.trendab.se/hybrid-pro-rage-skydd-fiagodkant-p-1149-c-172.as . . . .
Citat:
HYBRID pro rage skydd FIA-godkänt

...Kan även användas med "vanliga trepunkts bilbälten", i sammanhang där FIA godkända bälten ej krävs...

Stämmer detta?
Om inte så är jag nyfiken på detaljer kring varför R3 fungerar med trepunktsbälte om Pro Rage inte gör det?

Jag vill gärna ha bra skyddsutrustning men är inte beredd att bygga om bilen till en ren racebil. Om jag ska fortsätta åka utan HNRS så vill jag ha en så lätt hjälm som möjligt. Svårt att hitta lätta hjälmar som är godkända enligt SA 2010.

www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

JP Simpson skrev:
Du kan använda Hybrid-serien utan bälten, men dom är designade för att användas med bälte. R3 har en längre ryggskena och ett bredare bröstband så det sitter hårdare fixerat på kroppen, därför kan du använda det utan bälten.

Lätta hjälmar finns det gott om, med dom kanske inte har så stor effekt om du betänker att om du sparar 400 gram i vikt minskar du nackbelastningen från 254kg till 240kg vid ett tvärstopp i 100km/h...

Tack!

Det tolkar jag som att Pro Rage + SA2010-godkänd hjälm trots allt ger ett betydligt bättre skydd än exempelvis Peltor G6 (utan HNRS), även i en gatbil med trepunktsbälte. Fördelen med Pro Rage är att det till skillnad från R3 faktiskt går att använda om man skulle få för sig att åka långlopp. thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik Nyström skrev:
Det tolkar jag som att Pro Rage + SA2010-godkänd hjälm trots allt ger ett betydligt bättre skydd än exempelvis Peltor G6 (utan HNRS), även i en gatbil med trepunktsbälte. Fördelen med Pro Rage är att det till skillnad från R3 faktiskt går att använda om man skulle få för sig att åka långlopp. thumbs up

Intressant!!! För alla oss som kör både gatbil med trepunktsbälte och lite inhopp i hobbyracing i allt möjligt i räserbilsväg under ett år.

Om man kör långlopp så är ju stolen sällan optimerad för en 196cm lång förare. Är det en bra ide med ett hybridskydd då? Läst om att HANS är känsligt att få rätt med bälten o så. Är hybridskyddet inte lika kinkigt? (självklart förstår jag att om det är heltossigt gjort i bilen så blir skyddet sämre vad jag än väljer att ha på huvet)

Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Jag skulle inte åka med ett Hybrid Pro bakom nacken utan att vara ordentligt bältad. I det fallet skulle jag utan tvekan föredra en riktigt lätt hjälm utan Pro-skydd.
Om du kikar på skyddet så ser du att det följer med hjälmen i en krasch, å har du då inte ett bälte som stoppar upp den rörelsen så kommer skyddet att krossa nack-kotorna...
Utan riktiga bälten är det R3 som gäller.
/JP

Fredrik Nyström skrev:
JP Simpson skrev:

Tack!

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Som jag skrev ovan så är det bara R3 som kan användas utan riktiga bälten (5/6-punkt).
Hybrid-serien i sig är mer "förlåtande" när det gäller komfort och praktisk användning, men även Hybrid är beroende av att bältet gör sin funktion i en krasch. Om ni tänker er att HANS/Hybrid är en förlängning av bältet som är fastsatt i hjälmen, så förstår ni hur det hela hänger ihop...

Magnus Thomé skrev:
Fredrik Nyström skrev:

Intressant!!! För alla oss som kör både gatbil med trepunktsbälte och lite inhopp i hobbyracing i allt möjligt i räserbilsväg under ett år.

Om man kör långlopp så är ju stolen sällan optimerad för en 196cm lång förare. Är det en bra ide med ett hybridskydd då? Läst om att HANS är känsligt att få rätt med bälten o så. Är hybridskyddet inte lika kinkigt? (självklart förstår jag att om det är heltossigt gjort i bilen så blir skyddet sämre vad jag än väljer att ha på huvet)

www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Erbjudande Rejsa medlemmar, Hybrid-skydd
<<   1, 2, 3, 4   >>
26469 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande