| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sekventiell låda
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (24081 totalt) |
|
Sekventiell låda
Hej, Har tänkt att skaffa en sekventiell växellåda till bilen och börjat titta efter vad som finns på marknaden. Vet att detta ämne varit uppe tidigare men detta verkade vara bra många år sedan. Letar alltså efter en sekventiell växellåda med så kallade "dog ringar" och som minst har spec till 700nm. Finns många parametrar att ta hänsyn till men så klart minskar utbudet rätt rejält när vridet ökar. Samtliga växellådor jag har kollat på verkar gå att få men olika val av utväxlingar. Har även förståt att rätt val av utväxlingar kan göra lådan mer "hållbar" då dreven tex är grövre, detta olika på tillverkare kanske? Finns massor att ta hänsyn till: - Pris, Inköpspris för lådan är självklart av stort intresse, men även hur reservdelar, underhåll och service ligger till i pris. För att kunna begränsa sig så letar jag lådor som kostar strax över 100k kr i inköp. - Effekt, Jag letar växellåda som klarar "mycket" effekt, över 700nm vilket begränsar utbudet. - Typ av bil, Bakhjulsdriven bil med motorn fram. - Service, Är det kanske jätte korta service intervaller eller kanske rent av så att när man behöver en reservdel är det väldigt svårt att få tag i. Bra support. - Gear-cut, Sitter det givare på växellådorna eller hur fungerar det. Vet hur jag kopplar det till sprutet men man måste ju få en bra signal också. -Kylning, Behöver man ha oljekylning eller klarar lådan att köras utan detta?, Oljetemp skulle vara trevligt att ha på växellådan. - mm Efter lite efterforskning jag gjort har jag hittat två lådor som är aktuella, fyll gärna på med andra tips om ni vet någon bra som ligger i samma prisklass: Sellholm/Drenth MPG, Verkar som flera har bra erfarenheter av denna växellåda, en del har jag läst använder denna inom rallycrossen och även en del "privatförare" med mer effektstarka bilar verkar den fungera för. Quaife QBE69G, Vet inte om jag har rätt men jag tror denna lådan är helt ny, det fanns en tidigare modell som hette QBE60G som kanske någon här på forumet har erfarenheter ifrån. Inbyggd oljepump och skall vara en så kallad "Heavy Duty". Kanske finns andra här på forumet som har gått i samma funderingar och skulle vara intressant och veta vad ni andra har för erfarenheter av dessa typer av växellådor?? Tack!! Mvh// Kallentoft _________________ David Greiff Kallentoft |
||
|
Elite IL300 6S EVO 2 ?
http://www.eliteracingtransmissions. Inte så dyr, "750"Nm, drop gear i framkant (inte så snabbbytt mao). |
||
|
Re:
mpg-lådan har jag några kollegor som kör. Jörgen har förvisso inte din effekt (men betydligt hårdare behandling) han körde tre säsonger innan han skickade upp den till Sellholm. De delade lådan - och satte ihop den igen, som nytt och ingen behövdes bytas. Nya mpg,n har väl dropgear framför med. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Sellholms MPG eller Tractive är väl det som dyker upp i huvudet först. Vet inte vad MPG'n håller för men Tractive lådan ska väl klara 900 nm har jag för mig.
|
||
|
Sadev, fanns iof bara specade till 650Nm men man kan ju fråga. Kenneth Hansen säljer dessa.
|
||
|
Oj vad snabb respons!!
Rickard: Visst är det så, dock verkar det finnas en hel del lådor idag där serviceintervallen ser betydligt bättre ut, men sparbössor är det ju inte. Skall bara brukas på bana. Vart från din låda får du signal till ECU:n för gear-cut? Niklas: Skall söka mer information ang dessa lådor, tack! Daniel: MPG-lådan verkar väldigt kraftig. Vet du om han använder kyl till oljan på dessa lådor? Kimmen: Tractive verkar vara en mycket fin låda den med, skall kolla lite närmare på denna. Är ju som sagt väldigt sugen på nya Quaife QBE69G. Kör inte du Quaife? om, fungerar den bra? Har fått intrycket av att dessa lådor skall vara väldigt lättväxlade. Pastaracing: Tack för tipset, skall kolla upp! Tack för alla svar! Med vänlig hälsning _________________ David Greiff Kallentoft |
||
|
Re:
Båda har dropgearen framför lådan. Den femväxlade klarar minst 850Nm och den nya sexväxlade ska klara 650Nm. Har den femväxlade själv och innan jag fick ställt in gearcuten så nötte jag lite doggar. Nu brukar jag ha isär den en gång per säsong men brukar inte behöva byta något. Min låda har utgångar för extern oljekyl men har inte behövt använda det ännu då jag bara har fått upp oljan i 110 grader. Givare för gearcut är inbyggd i växeltrumman. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Jag kör Drenth, det är samma tillverkare som gör Sellholm innanmäten. Tror inte det skiljer mycket på vad som är lättväxlat eller inte. beror nog mest på vilken utväxling spaken har. En bekant som kör Tractive säger förvisso att den är extremt lättväxlad och att den har lager även mellan rör och gaffel. |
||
|
Re:
Sitter i spaken Skulle nog ändå serva en gång om året för att känna mig safe, sen har jag förståt det som att tex sellholm har valt delar som är billig vid service= bra Porsche lådan min kostar runt 30k i lager service endast plus lite annat _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Re:
Har inte OMSE bilarna Maktrak lådor sen ett tag tillbaka? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
det stämmar att andreas kört med maktrac senaste åren men senaste skvallret är att han ska gå över till sadev.
|
||
|
Jag har härjat runt lite angående detta i vinter det finns ett par olika aspekter i det hela...
Många lådors "gräns" går vid 650 nm bara ett fåtal har jag sett specar mer
Man kan få problem med med slitage på doggar beroende på vad man kör för typ av gearcut.. gearcut i spaken rekomenderas inte det är lite riskabelt för om man ställer in klipptiden och får så at tsäga att doggarna går i varandra topp topp så tar det längre tid för växeln att glida i och då gäller det att tiden räcker jag har blivit rekomenderad att inte köra så.... Det finns system som känner av trummans position och helt enkelt inte lägger på tändningen igen förrens trumman är i rätt position detta ska tydligen spara väldigt bra på doggarna så man får en längre livslängd... Dessa system börjar väl på ungefär 15 i runda slängar
Nerväxling sliter ju endel med beroende på hur man gör detta det bästa är ju trottelblipper men den hinner ju knappast med om givaren sitter i spaken motorvarvet ska ju ökas innan du hunnit förflytta spaken liksom.... ska det funka på ett bra sätt så ska man ju ha paddlar och hela kittet som då fördröjer nerväxlingen till varvet hunnit upp och växeln glider i fint... OBS! många kör utan dessa avancerade grejorna och det verkar funka fint för dom iaf men jag kände som så att ska jag göra det så ska jag göra det så bra som möjligt
Ska bli intressant att se vad som kan komma fram här då jag ligger i samma sitts som dig med vridet och allt ungefär... Billigast med 650nm bör vara elite transmissions lådorna men det är ju dock 650nm och inte mer dock så har jag varit hos dom och visst klarar dom mer säger dom men hur mycket och hur länge är ju svårt att säga
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Re:
Gertronic har ett "closed loop" som kostar 235 pund + vat, sedan kommer en loadcell till spaken till. Ofta är den ordinarie växelpositions givaren bra nog för att ge feedback om att växeln är i, annars får man uppgradera för 1000-1500 kr. Så 6-7.000 kr borde räcka tycker jag. |
||
|
Visst är det som du skriver Kimmen och jag vet ju att du har inte haft något direkt slitage på din som en av referenserna när jag har kikat runt...
Men det där som du skriver där ska vara lite lurigt då man inte vet om växeln gått helt i eller inte då kan man tydligen få visst slitage säger iaf dom som säljer grejorna
för försäljare hittar väl aldrig på något va??
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
|
||
|
Roligt med bra respons i denna tråd.
Börjar bli högaktuellt nu med låda, så tänkte få lite nytt liv i denna tråd. Verkar vara ändå några andra som har gått i samma funderingar, så det känns bra att finna så mycket input som möjligt. Är ju som sagt ett dyrt köp så man vill ju inte lägga pengarna på skit. "Closed loop" låter som en bra funktion att ha om man vill spara på doggringar. Har kollat väldigt mycket och det står fortfarande mellan en Sellholm MPG eller Quaife QBE69G. Känns som sellholms/drenths låda är väldigt utvecklad och beprövad. Samtidigt har jag inte fått jätte bra service där när jag köpt innan. Quaife QBE69G är en rätt ny låda även att den gamla QBE60G är rätt beprövat. Verkar som inte så många vet riktigt vart gränsen går för denna fina låda. Vet iallafall att jag kommer få bra service om jag köper en sådan av svenska återförsäljaren. Men frågan kvartstår, klarar den lika mycket "stryk" som mpg:n? Ingen som har några erfarenheter eller hört något om QBE69G?
Tractive är ju 3:e alternativet men håller den tro. 719wnm har jag lagt mig på så förmodligen bör då lådan få smaka på runt 800nm. Tack Mvh _________________ David Greiff Kallentoft |
||
|
Kan Hewland IGTC vara något? Den är specad upp till 830Nm.
http://www.hewland.com/svga/igtc.htm _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Holinger har en krallig låda.
Finns med paddelshift. Jag har bra kontakt på Holinger och kan göra en helhetslösning åt dig med paddeshift i styrsystemet. Om det är intressant skicka ett PM. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sekventiell låda
|
1, 2 >> 11 besök senaste veckan (24081 totalt) |