Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld! Mazda RX-7 -93 Svensksåld, v-styrd och banpreppad Såld
6403 besök totalt
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Såld! Mazda RX-7 -93 Svensksåld, v-styrd och banpreppad Såld

Mazda RX7 årsmodell 1993. En kollega och vän till mej köpte bilen ny hos mazda-återförsäljare här i Sundsvall 1993. Bilen har gått drygt 5000mil på europasemestrar och några varv på Ringen. Bilen har tillbringat i stort sett all sin stillastående tid i varmgarage.



Bilen plockades isär 1999 då stora planer för uppgradering fanns. Mycket blev gjort men då bilens dåvarande ägare blev stationerad i Sydamerika såldes bilen till mej (2008). Jag har fortsatt satt ihop den men den är inte helt färdig även om den är i princip körbar.

Chassie:
JRZ coilovers (fyrvägs justerbara) med Eibach fjädrar. Rejäla justerbara krängare. Bakre hjulupphängning är ombyggd med uniballs. Styrväxeln ombyggd, ej styrservo.

Bromsar:
AP skivor med aluminiumcentrum 330x28 fram och 304x28 bak. AP fyrkolvsok runt om. Stålspunna slangar och borttagen ABS.

Motor:
Byggd för driftsäkerhet och körbarhet. Lätt portad och portmatchad, rotorer omgjorda av Eamon Hurley med lägre komp och 3mm apextätningar. Dubbelkullagrad Garrett GT25/40R (singelturbo) på specialgrenrör. Greddy elbow och Greddy 76mm avgassystem. GURU racing lättviktssvänghjul (CR Moly) med tvåskivig koppling och tilton slavcylinder. Moristech motorstyrning och MSD tändspolar. Elektronisk laddtrycks och avgastempmätare (Omori) samt STACK instrumentering i kolfiberhus. Riktig race intercooler och alukylare från Mazdaspeed.

Exteriör:
Fälgar från Rays engineering (VOLK) TE37C 9,5x17" bak och 8x17" fram. I övrigt helt original.

Interiör:
Standard förutom instrumenteringen. Stacken (ST8100) är specialbeställd med tankmätare. Vid seriös bankörning lär originalstolarna behöva bytas ut.

Bilen är i otroligt fint skick i grunden. Endast en brukare. Förutom de utbytta delarna som är helt oanvända så har bilen fått det mesta i hjulupphängning utbytt mot nytt (länkarmar, styrleder mm.). Det jobb som återstår är mest "småpill" med eldragning, laddluftrör och sånt. Motorn är bara provstartad sedan ombyggnad och är således inte färdigmappad. Pärmvis med dokumentation finns samt original verkstadshandböcker och elscheman.

Listar ungefärliga nypriser på några av delarna bara som info:
Stötdämpare och fjädrar 100.000:-
Bromsar 40.000:-
Fälgar 25.000:-
Instrumentering 20.000:-
Turbo 15.000:-
Svänghjul, koppling o slavcyl. 15.000:-

http://www.speedforsale.com/nissangtrparts/jrz-jrz-4way-adjustable-coi . . . .

http://www.rotorsportsracing.com/performancetuning/drivetrain.htm

Den här bilen ska inte behöva väga mycket mer än 1100kg och med runt 450hk, dessa bromsar och hjulupphängning så blir den en dräpare av högsta rang. Jag har drömt om att få provköra denna demon sedan jag hörde talas om den för första gången för typ åtta år sedan men projektet har tappat fart hos mej.








Bilen finns i centrala Sundsvall (370km norr om Stockholm).

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Svarar på lite av standardfrågorna:
Det mesta av standarddelarna finns kvar (inte fälgar inte frambromsar...).

Det som är kvar att göra i stora drag:

Chassie:
Krängningshämmare ej monterade. Behållare till stötdämpare saknar fästen. Hjulinställning.

Bromsar:
Behöver nog luftas bättre. Bakoken saknar handbromsfunktion varpå detta bör lösas innan bes.

Motor:
Fästen till tändspolarna (MSD LS1) bör modifieras. Oljetempgivaren bör flyttas då den tar i framvagnsbalken. Mappning. Kan provstartas, har varit igång ca 10min.

Elsystem:
Kablaget är lättat och förenklat. Detta är ej helt färdigt. Kablage till framlyktor saknas (lyktor finns). Generatorn ej inkopplad (racegenerator). Kylfläkt ej kopplad.

Inredning:
Just nu är bara instrumentbrädan och stolarna i. Alla inredningsdetaljer ska finnas.

Kan bytas mot biltransportbil med dieselmotor. Jag kan behålla vissa delar och i så fall sälja bilen billigare.

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Kan även ta annan kul bil eller en biltrailer som delbetalning...

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
johanca
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



men fasen Oskar, kommer gråta blod om jag inte får prova den färdigbygd!

_________________
Johan Carlsson
Citera
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Fick ett ryck och fixade laddluftrör och lite annat... Fortfarande till salu!

Kom med förslag! Byten eller annat...

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Hej Oskar!

Du vet ju att min högtsa önskan i livet är att bli ägare till JUST DIN bil Får väl be familjen Almevik att köpa loss den så vi kan ställa den i hallen bredvid våra nya fina Mazda 6:or
Vinner jag på lotto nu i påsk så har styr jag kosan upp till dig!

-Jag vill ha... jag vill ha... jag vill ha...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Kul att du gillar bilen Linus, Jag lovar att du får ett superpris om du vill ingå partnerskap med henne (mazdan alltså). ;-)

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
RAXo
Sundsvall
Här sen Aug 2005
Inlägg: 48


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Oskar Rosenlund
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Re:

RAXo skrev:
Kul att du gillar bilen Linus, Jag lovar att du får ett superpris om du vill ingå partnerskap med henne (mazdan alltså). ;-)

Den kan säljas för 105.000:-


Är priset för allt nere på 105 000:- nu?
Inte annat än att man är lite sugen...

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld! Mazda RX-7 -93 Svensksåld, v-styrd och banpreppad Såld
6403 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande