Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
6553 besök totalt |
Honda civic type R -07 Turbo"Behöver slangtips.
Efter att kollat alla coola byggen(och mååånga grymma finns det ju) under en längre tid här på rejsa kände jag för att dela med mig av mitt bygge. Bilen är som enligt rubrik en honda civic type r av ufo-modell som har blivit anpassad för lite roligare körning. Fortfarande inte tagit min banoskuld och bilen har gått oförskämt lite i denna skepnad(Ligger iväg mycket och jobbar) Så har utan att överdriva blivit mycket mera skruva än köra, men blir förhoppningsvis ändring på det i år när inga större ingrepp ska göras. Mantorp och Sviestad ligger ju oförskämt nära så ett par gånger måste få till i sommar. Spec: Fullrace turbokit för Civic Fg2/Fa5 moddat för min fn2:a Garret T3/To4e snurra 3"dp 2" öppen wg Frontmonterad IC Tial 44mm Wastegate Tial 50 mm dump 3" avgas med singelutblås ala AG's Fg2/fa5 ecu för möjlighet till laddtryckstyrning Hondata flashpro för mappning Hondata Laddtryckstyrning Hondata 4bar mapsensor obdll Insugstempgivare Injector dynamics 1000cc spridare Walbro 255 pump Rrc insug/plenum(från japanska civicen) odyssey pc680 batteri Öppen vevhusvent till catchtank 3.5" Competition clutch steg 4 koppling Mfactory diffbroms Stoptech 4kolvs alu-ok fram med 30*330mm skivor med alucentrum Carbotech xp8 belägg fram Stålomspunna slangar Stoptech slitsade skivor bak Ferrodo ds2500 belägg bak Kw variant 3 Coilovers Toda racing topplager fram Ingalls camberbullt fram Omskimsad bakvagn Alu/polyuretan motorfästen Bomba Racing Tenzo r mean fäljar i 18*7,5 för tillfället. autometer oljetryck, oljetemp samt avgastempmätare Något lättad, mycket plåtar och onödig plast som är väck. Extravikt i form av turbokit som turbokonvertering gett är ca 12 kg Mera Lättning på g just nu Sparco ergo L stolar på ingång sparar 38kg Plåtrent bakom b-stolparna sparar ca 105 kg Lättare fäljar(12kgst nu) Bilen är mappad till 1 bar med orginal botten, tänkte försöka effektmäta i år. Uppskattningsvis 430-450hk i maskin. Orginalvikt tom tank utan förare ca 1270kg hoppas på max 1100 när jag är klar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Blomquist |
||
Jo högvarvigt och turbo slår ju inte fel.
Körbarheten är helt ok, har väll fullt ladd runt 4500 någonstans och varvstopp vid 8700 så registret blir ju ganska långt trots att det tar ett tag innan den vaknar till liv. Vtech vid 4500 med förövrigt. Laddtryckstyrning och boost by gear öppnar ju upp lite nya dörrar med för att hjälpa framhjulen att greppa. Ska grejja ett par filmer imorrn! _________________ Martin Blomquist |
||
Grymt bygge, coola grabbar kör Honda Turbo.
![]() _________________ --Michael Karlsson-- |
||
Tack, kul att den gillas.
Ang maskin så blir det väll något värre vartefter, hornen växer ju fort. K20 maskinerna tår ju rätt bra med stryk orginal, men tanken är väll att bygga en smidd botten med en oljepump typ erls s2000 för kserie, samt ordentligt bafflad sump och så, bli av med balansaxlar och grejjor sparar ju lite vikt med. Topp har jag ju redan köpt en av dig om du minns! Så den ska det väll i lite roligare kammare och hårdare fjädrar så det går att varva lite mera vartefter. Tror det man kan få till mest "prestanda" från är växellådan, utväxlingen är ju kul men långt från optimal med turbon. Jag lyckas inte få in videon hel så får bli en länk. Håller på och mappar där så ligger runt 0,8 bar typ om jag inte minns fel. Går ut från kröken på 3:an i ca 60-70 och släpper av på 5:an i 200 ca så blir ju ett jävla växlande, men men. Här är även en liten rulle från första provkörningen med lite mysladd och grundmapp, låter rätt trevligt på låglast med. _________________ Martin Blomquist |
||
Du får skriva lite manuellt enligt nedan, obsa att det inte funkar med förhandsgranskning, funkar efter postande av inlägget
![]()
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Jo diggar ljudet med, många hatar ju öppen wg men jag gillar väsandet måste jag säga:)
Diffen för gör ju underverk, bör vara första uppgradering på framkraffsare tveklöst! Tack så mycket steffe! Jag provade att förhandsgranska och såg inget så trodde jag gjort något fel, men då vet jag fortsättningsvis! _________________ Martin Blomquist |
||
Tack. Jo den går fint, ska bli intressant när man skalat lite vikt. Videon är som sakt 0,8 ladd och 2 man i bilen. Med lättningarna som ska göras nu bör det gå att skala ett par 100 kg gentemot rullen och det ska väll göra liiite skillnad iaf.
Såhär ser sparco ergo ut för dom som inte vet, sprang förövrigt runt på elmia och provsatt stolar förgäves tills jag fick lite hjälp med storlekarna, enda stol ur sparcos sortiment jag fick plats i(192, 120 kg) Men desssa fungerade verkligen klockrent! 8,2 kg känns ju som en rätt skaplig vikt med trots storleken på dom. Borttagbara öron för gatåka känns ju bra med! ![]() Ett par byggbilder där man ser åbäket och inte bara massa delar med. ![]() ![]() Interiört förra året, kommer nya om någon månad när allt är klart för i år. ![]() _________________ Martin Blomquist |
||
Har lite värmeproblem, visade sig när jag återmonterade efter den årliga kontrollen att en slang till kylpaketet nästan bränts hål på. Bytit ut grejjorna till sillisslang ala do88 för att dom ska tåla lite bättre värme men det hjälpte föga. Alternativt blir det att riva ur panelen och flytta tillbaka anslutningarna något men tänkte prova med någon mera värmebeständig slang först.
Någon som har några tips? 90 graderskrökar i 16mm invändig diameter. _________________ Martin Blomquist |
||
Re:
Kör med rör där det är som mest värmestrålning... Alternativt kan en runda på skroten och fixa lite original värmeskyddsstrumpor för slangar och kabelhärvor och meka dit. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
6553 besök totalt |