Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda civic type R -07 Turbo"Behöver slangtips.
6553 besök totalt
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Honda civic type R -07 Turbo"Behöver slangtips.

Efter att kollat alla coola byggen(och mååånga grymma finns det ju) under en längre tid här på rejsa kände jag för att dela med mig av mitt bygge.

Bilen är som enligt rubrik en honda civic type r av ufo-modell som har blivit anpassad för lite roligare körning.
Fortfarande inte tagit min banoskuld och bilen har gått oförskämt lite i denna skepnad(Ligger iväg mycket och jobbar) Så har utan att överdriva blivit mycket mera skruva än köra, men blir förhoppningsvis ändring på det i år när inga större ingrepp ska göras. Mantorp och Sviestad ligger ju oförskämt nära så ett par gånger måste få till i sommar.

Spec:

Fullrace turbokit för Civic Fg2/Fa5 moddat för min fn2:a

Garret T3/To4e snurra
3"dp
2" öppen wg
Frontmonterad IC
Tial 44mm Wastegate
Tial 50 mm dump
3" avgas med singelutblås ala AG's

Fg2/fa5 ecu för möjlighet till laddtryckstyrning
Hondata flashpro för mappning
Hondata Laddtryckstyrning
Hondata 4bar mapsensor
obdll Insugstempgivare
Injector dynamics 1000cc spridare
Walbro 255 pump
Rrc insug/plenum(från japanska civicen)

odyssey pc680 batteri
Öppen vevhusvent till catchtank
3.5"
Competition clutch steg 4 koppling
Mfactory diffbroms

Stoptech 4kolvs alu-ok fram med 30*330mm skivor med alucentrum
Carbotech xp8 belägg fram
Stålomspunna slangar
Stoptech slitsade skivor bak
Ferrodo ds2500 belägg bak

Kw variant 3 Coilovers
Toda racing topplager fram
Ingalls camberbullt fram
Omskimsad bakvagn
Alu/polyuretan motorfästen Bomba Racing

Tenzo r mean fäljar i 18*7,5 för tillfället.

autometer oljetryck, oljetemp samt avgastempmätare

Något lättad, mycket plåtar och onödig plast som är väck.
Extravikt i form av turbokit som turbokonvertering gett är ca 12 kg
Mera Lättning på g just nu
Sparco ergo L stolar på ingång sparar 38kg
Plåtrent bakom b-stolparna sparar ca 105 kg
Lättare fäljar(12kgst nu)

Bilen är mappad till 1 bar med orginal botten, tänkte försöka effektmäta i år.
Uppskattningsvis 430-450hk i maskin.

Orginalvikt tom tank utan förare ca 1270kg hoppas på max 1100 när jag är klar.







_________________
Martin Blomquist
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare















_________________
Martin Blomquist
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Honda vtech + turbo = match made in heaven

Hur är körbarheten?

Tack för att du delar med dig

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Jo högvarvigt och turbo slår ju inte fel.
Körbarheten är helt ok, har väll fullt ladd runt 4500 någonstans och varvstopp vid 8700 så registret blir ju ganska långt trots att det tar ett tag innan den vaknar till liv. Vtech vid 4500 med förövrigt.
Laddtryckstyrning och boost by gear öppnar ju upp lite nya dörrar med för att hjälpa framhjulen att greppa.
Ska grejja ett par filmer imorrn!

_________________
Martin Blomquist
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Grymt bygge, coola grabbar kör Honda Turbo. Roligt att se sånt här i Sverige, fortfarande ovanligt med snurra på så här nya bilar. Blir det en Laskey-botten sen? Tror han säljer färdigbyggda billigt.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Riktigt tufft!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack, kul att den gillas.
Ang maskin så blir det väll något värre vartefter, hornen växer ju fort.
K20 maskinerna tår ju rätt bra med stryk orginal, men tanken är väll att bygga en smidd botten med en oljepump typ erls s2000 för kserie, samt ordentligt bafflad sump och så, bli av med balansaxlar och grejjor sparar ju lite vikt med.
Topp har jag ju redan köpt en av dig om du minns! Så den ska det väll i lite roligare kammare och hårdare fjädrar så det går att varva lite mera vartefter. Tror det man kan få till mest "prestanda" från är växellådan, utväxlingen är ju kul men långt från optimal med turbon.

Jag lyckas inte få in videon hel så får bli en länk. Håller på och mappar där så ligger runt 0,8 bar typ om jag inte minns fel. Går ut från kröken på 3:an i ca 60-70 och släpper av på 5:an i 200 ca så blir ju ett jävla växlande, men men.






Här är även en liten rulle från första provkörningen med lite mysladd och grundmapp, låter rätt trevligt på låglast med.


_________________
Martin Blomquist
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Vilken jävla bil!
Får lite STCC-vibbar av ljudet.

Hur tycker du att diffbromsen får ner kraften i backen?

Lycka till!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du får skriva lite manuellt enligt nedan, obsa att det inte funkar med förhandsgranskning, funkar efter postande av inlägget





[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xlj1pFUsxUE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fvfAWSYsNKk&feature=youtu.be[/youtube]

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Jo diggar ljudet med, många hatar ju öppen wg men jag gillar väsandet måste jag säga:)
Diffen för gör ju underverk, bör vara första uppgradering på framkraffsare tveklöst!


Tack så mycket steffe! Jag provade att förhandsgranska och såg inget så trodde jag gjort något fel, men då vet jag fortsättningsvis!

_________________
Martin Blomquist
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Går ju kanonfint, bra jobbat! Ofän, har sålt så mycket grejer nu, glömt av hälften. Ska bli kul att följa.

Tänkte posta mitt Hondabygge här men det är ju ingen banbil, blev Subarun istället.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack. Jo den går fint, ska bli intressant när man skalat lite vikt. Videon är som sakt 0,8 ladd och 2 man i bilen. Med lättningarna som ska göras nu bör det gå att skala ett par 100 kg gentemot rullen och det ska väll göra liiite skillnad iaf.

Såhär ser sparco ergo ut för dom som inte vet, sprang förövrigt runt på elmia och provsatt stolar förgäves tills jag fick lite hjälp med storlekarna, enda stol ur sparcos sortiment jag fick plats i(192, 120 kg) Men desssa fungerade verkligen klockrent! 8,2 kg känns ju som en rätt skaplig vikt med trots storleken på dom.
Borttagbara öron för gatåka känns ju bra med!


Ett par byggbilder där man ser åbäket och inte bara massa delar med.




Interiört förra året, kommer nya om någon månad när allt är klart för i år.

_________________
Martin Blomquist
Citera
blom_
Norrköping
Här sen Aug 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Har lite värmeproblem, visade sig när jag återmonterade efter den årliga kontrollen att en slang till kylpaketet nästan bränts hål på. Bytit ut grejjorna till sillisslang ala do88 för att dom ska tåla lite bättre värme men det hjälpte föga. Alternativt blir det att riva ur panelen och flytta tillbaka anslutningarna något men tänkte prova med någon mera värmebeständig slang först.

Någon som har några tips? 90 graderskrökar i 16mm invändig diameter.

_________________
Martin Blomquist
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re:

blom_ skrev:
Har lite värmeproblem, visade sig när jag återmonterade efter den årliga kontrollen att en slang till kylpaketet nästan bränts hål på. Bytit ut grejjorna till sillisslang ala do88 för att dom ska tåla lite bättre värme men det hjälpte föga. Alternativt blir det att riva ur panelen och flytta tillbaka anslutningarna något men tänkte prova med någon mera värmebeständig slang först.

Någon som har några tips? 90 graderskrökar i 16mm invändig diameter.


Kör med rör där det är som mest värmestrålning...

Alternativt kan en runda på skroten och fixa lite original värmeskyddsstrumpor för slangar och kabelhärvor och meka dit.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda civic type R -07 Turbo"Behöver slangtips.
6553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande