Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (7904 totalt) |
Man får väl se det positivt!
Nu finns det ingen anledning att inte ta tid när man kör på bana. Så fram med stoppur och GPS! Själv så valde jag en bil som jag har råd att skrota även om det kommer att svida. En av anledningarna var att jag vill ta varvtider och helst även logga varven. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||||
Re:
Att vid en race-incident försöka fastställa vem som orsakade skadan är dessutom oftast praktikt taget omöjligt. MEN! Man ska ha så pass mycket heder att om man vet med sig att man själv gjorde något korkat och orsakade skador på polarens bil, då erbjuder man sig att punga upp eller hjälper i alla fall till att reparera skadorna. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
Re:
Jag har lyckats få ett tält på rx8an på Mantorp på parkeringen framför dommartornet, fick slanta det själv. Jättekul med tanke på att det var slarv från Mantorp Events sida. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||||
Re:
Det är jätteviktigt att vi som håller på med Trackdays inte mörkar med detta för att få fler deltagare, utan att alla nybörjare VET vad dom ger sig in på. Men håller även med Torkel, bara för man inte BEHÖVER betala, betyder inte att man inte FÅR ![]() |
||||||||
Jag har valt en bil för trackdays som jag har råd att skrota även om det svider lite.
Men, det innebär inte att jag kan betala reparation av t.ex. en Ferrari som jag kommit i kontakt med på banan. Då skulle jag bara kunna hjälpa till. Så åker man med en dyr bil på trackdays så får man nog räkna att de flesta deltagarna inte kan ersätta ev. skador även om de vill. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||||
Re:
Länsförsäkringar i Östergötland hade i alla fall förra året en extraförsäkring som gällde vid bankörning. Den var rimligt prissatt också vill jag minnas. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
Re:
Vet inte om du varit så naiv. Vad jag förstår gäller skadeståndslagens regler även i dessa sammanhang. Den som genom vårdslöshet orsakar en sakskada eller personskada är skadeståndsskydlig (skadeståndslagen 2 kap. 1 §). Undantag finns vid samtycke. Tävling och träning inför tävling är ju bra exempel på detta. Det kan likställas med om man slår av hockeyklubban för motståndaren på en hockeymatch, eller tacklar så att motståndaren får en personskada. När det gäller allmän körning på en motorbana skulle jag personligen aldrig våga påstå att det skadeståndsrättsligt finns ett samtycke som utsläcker skadeståndslagens regler. För mig personligen känns det så osäkert att jag skulle behöva praxis från HD för att känna mig så säker att jag skulle våga proklamera hur det förhåller sig till andra. Även om det finns ett skadeståndsrättsligt ansvar - vilket jag som sagt inte vågar såga något säkert om - får man komma ihåg vårdslöshetsbedömningen. Rena olyckshändelser finns inget ansvar för. Det måste vara vårdslöshet inblandat. Vårdslösheten är naturligtvis olika svår att påvisa beroende på hur bankörningen är ordnad. Jag tror att frågan kan ställas på sin spets om någon råkar ut för en så svår personskada att det blir stora inkomstförluster för resten av livet. Skadeståndslagen (vilken trafikskadelagens ersättningsregler också kopierat) berättigar ju till mycket bättre ersättning än olycksfallsförsäkringarna. Det kan finnas en mellanskillnad på sjusiffriga belopp. Då kan det bli instressant att pröva för den som skadat sig svårt pga att någon varit vårdslös. Edit: Jag vill verkligen understryka att detta inte är någon kritik mot de som uttalar sig tvärsäkert om vad som gäller. Det är nog helt enkelt på så sätt att de fördjupat sig mer i frågan och hittat mer än vad jag gjort när jag klurat på detta. _________________ Anders Sandström |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (7904 totalt) |