Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2724 totalt) |
Bizzarrini 5300 GT (7Litre engine) Fakta hjälp
e ju bara en helt för G R Y M bil detta. ![]() Har sökt på nätet & letat på Biblioteket - men inte mky kommer upp någon som kan hjälpa till med bilder & fakta _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Re: Bizzarrini 5300 GT (7Litre engine) Fakta hjälp
Har inte Bengt Sjöberg en så'n, eller är det nå't jag har drömt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Nu vet jag inte exakt vilken bil du syftar på. I engelska tidningen octane, nummer 1/03 (juli) är det en jämförelsetest mellan Ferrari 250 GTo och Bizzarini (dock är det Iso Grifo A3/C). Jag vet inte vad skillnaden är mellan 5300 GT och A3/C, men det verkar vara samma bil. Du refererar till en med 7 liters motor, men det är inget jag hittar något om. Som namnet antyder sitter det en 5359cc Chevrolet V8 (i A3/C och 5300 GT).
Enligt tidningen: Motor: 5359cc Chevrolet V8. Single cam with pushrods, two valves per cylinder. One four barrel Holley carburettor or four twin choke Webers. Power: 350-400 bhp @ 5400 rpm (1964), apx 500 bhp @ 6500 rpm (2004) Torque: 367-420lb-ft (1964) Transmission: Four speed manual Borg-Warner gearbox driving rear wheels, limited slip differential. Suspension: front: double wishbones and coil springs, Koni telescopic dampers. Rear: de Dion, with coil springs and Koni telescopic dampers. Brakes: Disc brakes front and rear, no servo Performance: 0-60 mph apx 5sec, claimed 190 mph top speed 1964. Over 200 mph in 2003 Value: £ 1 million, apx _________________ Thomas Bjernflo |
||
7-litren är en sån där mytisk best som det knappt finns något skrivet om (jag har inte hittat något ännu).
Men det hela börjar i alla fall med att Giotto Bizzarini får i uppdrag att bygga en bra GT-vagn av en knösrik kylskåpsfabrikör. Den där utvecklas så småningom till det som skulle bli Iso Grifon, men parallelt skissade Bizza på en mer racerbetonad bil. Han fick OK att tillverka några, men Iso hade sedan fullt upp med att tillverka GT-bilarna, så efter något år tog Bizzarini över den delen själv. Man tillverkade 149 bilar mellan 63 och 67 tror jag det var, och skillnaderna mellan A3/C och 5300 är bara smådetaljer. Jag känner till två bilar i sverige, båda 5300:or, en röd (tror den fanns i skåne) och en guldmetallic i Eskilstuna, men det kan finnas åtminstone en tredje. Plus då den lilla Opelmotoriserade varianten som skymtade på BEBI-träffen samt den Bizzarini-Porsche jag inte vet mer om än att den rullade i sportvagnsserien i början av 80-talet. Det är retade väl snarare aptiten än mättade va? ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
det e så här att jag har engelska motortidningen
MOTORSPORT.... det nummret med Ronnie Peterson specialen october 2003 & på baksidan av tidningen är det en annons från Enfelska auktionskammaren Christie's International Motor Cars. där de auktionenrade ut en 1965 Bizzarrini 5300 GT (7 litre engine) där är en bild tagen på en racerbana föreställande bilen & enbart pga detta så vill jag veta mera den har en av de snyggaste karosserna jag sett. MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Såg en sådan till salu på www.autosite.se för några veckor sedan. Priset nämndes inte dock men han verkade ha förståt att den var värdefull.
![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Lite
![]() ![]() Undrar om det inte var i Motorsport jag läste en provkörning av en A3/C för något år sen. Tony Dron var ute och körde en klassvinnare ifrån Le Mans. 314km/h längs Mulsanne 1964 var inte helt fel. Fast £ 1 000 000 verkar lite väl hårt. Då skall det nog vara ett ex med gamla tävlingsframgångar. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Är det en sån här?
http://auta5p.car.cz/katalog/bizzarrini/america_01.htm _________________ /Jerry Svensson |
||
Aha, där var något. Bulan i huven och fälgarna är de enda utseendemässiga skilnaderna jag kan se. Men 235Km/h ? De måste vänt lite siffror. 400hk, 1160 kg och föredömligt luftmotstånd borde gett mer fart
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
här är bilden från tidningen iaf ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Fasligt fin bil det där! Jag hittade lite info på supercars.net:
5300 GT Corsa http://www.supercars.net/cars/1965@$ 5300 GT Stradale http://www.supercars.net/cars/1965@$ _________________ 911SC -82 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2724 totalt) |