Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (66839 totalt) |
En röd rand eller två över hela bilen(framifrån och bak), eller vill du ha dem på andra ledden? Kanske blir blått istället... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ska vi ta rosa? Vitt eller silver blir väl tråkigt. Kanske får leka lite i Paint innan jag sätter igång... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ett gäng vacuumslangar borde städas bort. Men det får bli en annan gång. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Hmm, färgval?! Vad säger publiken?
Kommer nog inte hinnas med till helgen, men man vet aldrig... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Vitt - funkar alltid, snyggt matchat till svart & till nummerlappen
Gult - syns bra, komplettera det med fyrklövern mitt på stripen så har du ett litet tema Silver - så har du två färger på bilen (sett till lack och fälgar), enkelt och stilrent. Ska vi kleta på lite stripes på bilen i garaget idag? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det har ju gjorts förr, inte så "originellt". Blir nog snarare vitt eller möjligen silver, troligtvis vitt. Och i sådana fall två breda ränder, inte en bred. Kommer inte köra till Kullen ikväll pga tidsbrist(kommer bara köra på söndag), så kanske man kan få till en liten stripning/målning ikväll _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Kullen avklarad, med surt och sött.
Blev klar kl 11 på lördag förmiddag, packade bilen på släpet och hämtade resten av familjen. Bilen har nu körts ca 10m med nya motorn, inte utprovad med andra ord. Söndag morgon. Startar, varmkör och känner mig ruggigt sugen. Vårt första pass är första passet, så ut och känna på grejerna. Håller på och få kärringstopp det första jag gör. Hmm, lite umf ska det väl vara i V6'an?! Varvar ut på rakan från depån och det händer typ ingenting!!! Det varvar och låter, men ingen effekt. Kör runt två varv och in i depån igen. Klia sig i huvudet?! Byter tändstift, det är dem gamla som följde med motorn som sitter i. Fortfarande tvekar den på gasen. Kollar så spjället öppnar som det skall, det gör det. Kollar så det inte läcker för mycket vacuum nånstans, det verkar tätt. Vad är fel??? För lite soppa? För lite luft? Stiften ser ju fina ut i färgen, så det borde inte vara felet. Rycker så fördelar locket för att kolla så det inte är fukt och skit där i, ser då att mittelektroden SAKNAS! Hmm, den har nog brutits av när jag hade av locket vid kamremsbytet. Att motorn gått över huvutaget!!! Det måste varit ett gnistgap på typ 5mm. Glad i hågen över att ha hittat ett fel så frågar jag runt i depån efter ett fördelarlock, ingen har ett i reserv med sig. Får borra ut det sista som är kvar av elektroden och ersätta med lämplig M5 skruv. Får slipa ner skallen med vinkelslipen för att få rätt höjd så locket bottnar. Provstart, det funkar. Ett lite tillägg som jag knappt törs säga. Har ju bytt från fyra till sexa och inte justerat varvräknaren. Vad händer då? Jo, växlar man vid 6500 på mätaren så varvar motorn 4333rpm, det saknas några hästar. Växlar sedan vid drygt 8000 på mätaren och hittar några hästar till, men det fattas ändå de där 20 som troligtvis sitter i mitt kassa fördelarlock. Träning två är nu slut så det blir kval direkt. Inte mycket träning idag inte Ut på kvalet och nu känns det bättre, men det fattas ändå typ 20-30 hästar nånstans. Min lagning är inte optimal, men den får duga idag. Hankar mig runt och får rätt bra fart på baksidan, men på rakan hänger jag inte med pga effekten som saknas. Får inte till någon vidare tid att skryta med, är ca 4 sekunder långsammare än förra året. Positivt dock är att ökad camber fram samt ett snäpp hårdare krängare fram ger resultat. Har mycket bättre styrning genom kurvorna, nu kan jag köra dit jag vill, inte bara understyra som jag gjorde förra året. Race 1. Håller på och missar starten och kommer inte iväg som jag skall. Har inte hunnit testa några starter med nya motorn och kommer lite efter. Det blir trångt med nästan 20 bilar på startlinjen, så jag är ikapp bort till Kvarnkurvan ändå. Vi är fyra bilar som har en riktigt rolig fight i några varv. Det byts positioner om vartannat och snygga omkörningar. Det är Danne i gröna GTV(#4), Peter i röda Bertonen(#57), Ture i vita 75'an(#42) och jag själv. Efter ett par varv med härlig fight med främst Ture så låser jag upp bakhjulen i ingången på Kvarnen och gör en piruett, när jag backar av banan möter jag Hans Bjurman som är på väg att varva och han väjer skickligt undan så vi undviker en frontalkrock. Ner i gruset och omstart, lyckas ta mig upp på banan precis bakom Peter i röda 155'an(#75). Får några varv med härlig fight där också innan jag smiter förbi och kan dra ifrån. Kör sedan själv de sista varven och njuter av att äntligen få ut och köra tävling igen, det här är så himla roligt!!! Race 2. Tänker göra en bättre start, är med bättre på flaggan den här gången, men iom att motorn inte riktigt orkar under belastning så blir starten lika kass den här gången. Kommer iväg i alla fall och kommer ikapp kön bort till Kvarnen igen. Får häng på Axel i sin klarrorangea Fiat(#172) och har Danne och gänget i sikte en bit framför. Ligger och kubbas några varv tills Axel får ett jättesläpp och gör en kopia på min piruett fast i Mohlins knäpp. Jag gör ett felbeslut och väljer att gå bakom Axel, men han har sådan fart bakåt att jag får gå ut i gruset för att inte torpedera honom ordentligt. Kommer upp på banan igen och nu är de andra bilarna borta. Kör sista varven i egen majestät igen och kommer in som femma i klassen(samma placering som i race 1). Jag är helnöjd över att ha kommit ut ur garaget och fått köra några varv det här året. Jag ser dagen mest som en shakedown inför 2013 och har plockat med en del punkter som SKALL åtgärdas inför nästa säsong. De tappade hästarna måste hittas, förhoppningsvis sitter dem i fördelarlocket och lite vanlig allmän översyn. Typ kontrollera ventilspel, ta bort onödiga vacuumslangar, byta insugsgummin med mera. Chassiet känns rätt bra, lite lätt i baken vid vissa ställen, men kommer inte göra några stora förändringar inför 2013. Aero skall fixas. Minst en frontsplitter, gärna en bra vinge på bakluckan också. Skulle kännas bra att kunna trycka ner bakhjulen i backen i snabba kurvor och inbromsningar. Har en tendens till innerhjulspinn i en del kurvor fortfarande. Vikt. Här ska det bantas! Det finns mycket att hämta här, både vad gäller acc, väghållning och bromsning. Minst 50kg skall bort och det är inga problem. Det sitter mycket plåt kvar i bilen som inte gör någon nytta. Glasrutor skall bytas mot plast, med mera. Allmän översyn. Snygga till elsystemet, plocka bort många kilo gammal kabel som inte används, montera sidokjolar som ligger hemma(del av aero), göra passagerastol demonterbar inför race, stripa bilen för att sticka ut i sällskapet, lacka om fronten så den blir svart, med mera, med mera. Men störst av allt är att ha en motor som man INTE behöver meka ihjäl sig med mellan racen. Förutom fördelarstrulet så funkade den klockrent! Vattentempen låg som en klippa, så även oljetryck och oljetemp! Jag har för första gången kunnat slappna av mellan heaten och inte behövt stressmeka turbo hela tiden. Jag har med andra ord uppnått det jag ville med motorbytet! Nu laddar vi om inför 2013! Filmer kommer under veckan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag har blivit utlovad en bildserie på min piruett i Kvarnen från Magnus _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag har lite blandat, mest från baksidan såklart men även lite på rakan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Lite filmer
Heat 9 CAR Challenge http://youtu.be/l-pmGojQs1Q Blir lite väl spännande efter 9:20... Heat 10 http://youtu.be/x_pQJKtLjo8 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Sov gott!
Bilen parkerad på sin nya plats i garaget. Nymålat golv och allt! Fint ska det va _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ja, skitdåligt
Kan bero på att det inte hänt så mycket under täcket i vinter. Men jag var faktiskt där och bytte tänddelar och varmkörde i helgen. Ska masa mig dit i veckan som kommer och börja pilla dit framlampor, bromsljus och fixa lite elgrejer efter motorbytet som inte blev gjort i höstas. Körning skall det bli den 12 maj på Gelleråsen! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tjena! Jag har lite drygt 4 grader camber mätt med telefonen, inte så exakt med andra ord. Har en del distanser på nedre länkarm, typ 1 cm kanske. Men jag har även excentriska alu "bussningar" i övre länkarmarna som hjälper till en del. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (66839 totalt) |