Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur kom du/ni fram till vilken bil du/ni skulle tävla med?
2351 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

funderar emellanåt åt flera olika håll och klyvningen är total. Så många bilar som man skulle vilja ta till banan samtidigt som det är så många man inte vill ta till banan, och det brukar vara samma bilar på båda listorna

Så hur bestämde ni er för vilken bil som skulle bli rejs-bil? Var ni logiska och började med att välja en klass och därefter en bil som borde vara konkurrenskraftig? Eller började ni med en bil och valde en passande klass utifrån det utan hänsyn till om den visat sig konkurrenskraftig sedan tidigare? Eller kanske rentav både och genom att gå på en "enhetsklass" (typ VOC, seven racing, Mazda Miata Cup o.s.v.)?

Kristoffersson Engineering
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag hade 5-6 klubbkompisar som redan körde sportvagnsserien, så det var rätt givet att jag skulle hamna där. De påpekade (helt riktigt) att jag inte var något tekniskt geni, så jag skulle skaffa mig en lättskruvad bil för att lära mig på. Och de gånger det ändå skulle lämnas bort så så blev arbetstimmarna inte alltför många, de heller.

Då, för 13 år sen, innebar det en Alfa då Miator fortfarande var för dyra i inköp för mig. Men idag hade det blivit en MX5. Tror jag... eller en S2000. Eller en...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Ska du tävla för att vinna eller för att ha kul? Om det är det första bör man välja bil efter reglemente. Om det är det andra borde man välja med hjärtat

Jag valde att byta min undermotoriserade mx5 emot en annan när jag skulle börja tävla. Jag valde en mx5 pga att det var ett beprövat recept. Skulle nog välja en annan bil om jag skulle göra om det idag (tror det går att köra ifrån miatorna i en elise.)

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: hur kom du/ni fram till vilken bil du/ni skulle tävla me

Jag bara köpte en för att inte förlora massa tid. Sen sålde jag den och köpte nåt annat när jag tävlat lite och börjat begripa nåt.

Viktigaste steget är att börja - inte välja rätt bil, de går ju alltid att byta.

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Första gången kom bilen först. Den var först bruksbil, sedan helg- och trackday bil och blev till sist racingbil. Andra bilen köptes efter långt övervägande och kalkylerande av variablerna:
- En serie jag gillar där jag har polare
- En bil jag gillar stilen på, som är min typ av bil
- Mycket prestanda för pengarna
- Robust, enkel, lättmekad och oexotisk (nytt ord, påhittat idag)

Tävlingsklassen måste passa dig. Sedan skaffar du en bil som passar dig och klassen. Inte sällan har folk köpt eller byggt häftiga monsterbilar för att sedan upptäcka att de inte passar in i någon rimlig klass där de faktiskt vill tävla, kan tävla eller har råd att tävla. Jag tror att det blir allra bäst om man hittar en klass man gillar som innehåller bilar man gillar. Älskar man feta jänkar-V8or, Mustanger och Camaros, då blir det nog svårt att hålla motivationen uppe med en Miata. Man ska leva ganska många timmar med bilen utöver de där 12varven som heatet varar.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

När det blev dags för race (hade kört bana sen länge innan) tog jag den bästa bilen jag hade råd med, dvs smärt gräns för ekonomin så att jag kan bara "walk away" från crashen om bilen är totalt kvaddad och inte äta burk ravioli för resten av mitt liv.

För min del är det enhets klass så det är enkelt, annars skulle jag försöka få tag i en bil som är redan klar och konkurrenskraftig.

Val av serie, klubb och märke är beroende på kompisar, smak, kostnad och vilka banor som körs i serien.

zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Jag tävlar inte men.. Först skulle jag hitta en lämplig klass och sedan en bil som nu inte är en totalt udda skapelse på banan/i klassen.
Med lämplig så tänker jag något som både intresserar mig och som tillåter mig att köra en bil jag gillar

Kanske lite "jag vill vinna"-fokuserat men med tanke på kostnaderna för att köra en racingserie så TROR jag det kan bli svårt att hålla upp motivationen ifall man har en bil som inte kan hävda sig mot konkurrenterna. (för allt hänger ju på bilen, inte föraren )

Mellan två banåkabilar..
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Jag tycker man bör köpa en "färdig bil" ifall man inte också har intresset att meka.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

I början (innan första meter på bana öht) var det driftskostnad och multipurpose som lockade, anpassning till reglemente fanns i tanken men det var ju inte säker att det skulle bli så skoj. Att jag inte fick plats löstes med annan stol efter att ha kört 11km med ny bil (det är 10år sen, huga).
När sen kroken var svald vid enklare tävlingsform blev det köp av en färdig bil och klättrande bland serier att tävla i.
Snart börjar min 7e säsong i SPVM, samma bil, fortfarande original bussningar. Tiden går

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Skulle jag börja tävla seriöst igen så är det att välja nivå först.
Ska den drivas med min skrala lön eller är det all in och semiproffs eller proffsnivå. Därefter titta på vad man ska åka och välja bil.

Ska man åka för lönen blir det typ enklare långlopp, BMW, MX5, eller Alfa Corse för min del. Köpa halfärdigt/färdig bil och och så mycket kul för pengarna det går.

Sålde SLC lightbilen och har bara gamla bruksbilen som trackdaybil nu, billigt och enkelt.
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Jag tävlar inte heller (om nu inte ett KM om året räknas som tävling..) och valde bil med hjärtat.

Jag har alltid velat ha en gammal Corvette och då jag köpte min var tanken att ha den som gatbil/cruiser men så provade jag EN banåkning.. och nu är den en kanske lite obekvämare cruiser men jäkligt kul att åka bana med.

//Ricky.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag läste det här på Porsche 944 Turbo-registrets Facebook-sida och tänkte att det här måste vara en bil värd att satsa på.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

GustafB skrev:
Jag läste det här på Porsche 944 Turbo-registrets Facebook-sida och tänkte att det här måste vara en bil värd att satsa på.

Nyanserat och ofärgat, precis som det ska vara.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Jag fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till på en färdig bil...

Lerum
Här sen Dec 2004

rejsbil

Hade bestämt mig för att köpa en super 7 och tävla i norska serien när jag fick testa chefens Camaro Cup bil. Sen körde jag Camaro i 4 år tills pengarna var fullständigt slut. Nu byggt det en Porsche 944T istället.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har alltid gillat Historic Racing och började köra 1988 med en Triumph. När jag i slutet på 90-talet gick över till "touringcar" klassen gjorde jag helt enkelt en tabell där jag jämförde förutsättningarna för en massa olika bilar. Allt från Rover 2000, Triumph Vitesse, Amazon, BMW 1800 till Saab 96 fanns med.
Det som till sist blev avgörande var faktorn: mest-hästar, minst-vikt, bäst ekonomi. Det slutade med en Cortina GT Mk1. Sedan var det bara att börja jaga en lämplig bil...

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Tord skrev:

+1, dock inte en färdig bil Men priset på min bil spelade väldigt mycket in....

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

j.stigson skrev:
Tord skrev:

+1, dock inte en färdig bil Men priset på min bil spelade väldigt mycket in....

+1, en färdig och ett projekt som blivit stående/bytt ägare, var och en olämpliga/oanvändbara/ofärdiga, men genom att byta delar mellan bilarna och komplettera med nytt och delar jag hade innan, blev resultatet en perfekt anpassad tävlingsbil för överkomliga pengar och en bruksbil/sleeper som inte behöver skämmas för sig...

2351 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande