Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Decibelmätning vid banåka?
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7642 totalt)
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Jag fattar inte varför jag skall behöva lägga 20-30000 för ett tystare avgassystem till min fullt originalutrustade gatlegala Ferrari 430 Scuderia, bara för att få köra några ynka pass om 20 min ett par tre gånger om året. Lesdsen men jag fattar inte detta!

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Johan6504 skrev:
Jag fattar inte varför jag skall behöva lägga 20-30000 för ett tystare avgassystem till min fullt originalutrustade gatlegala Ferrari 430 Scuderia, bara för att få köra några ynka pass om 20 min ett par tre gånger om året. Lesdsen men jag fattar inte detta!

Ta det med dom politiker du valt det är där det ligger, det är inte SBF som skapat detta. Där emot kan man tycka att dom hellre sitter och pillar i naveln å delar ut pengar till kompisar som är surt betalade av medlemmar.

Men har man köpt fel bil så........ Min bil blir tystare för några tusen.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Björnes skrev:
Fastlane skrev:
Björnes skrev:
Fastlane skrev:
Björnes skrev:
Magnus Thomé skrev:
JBT skrev:
Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder?

I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.

SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås.

Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.

Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel.

Det är väl SBFs fel i allra högsta grad att de gått på den tuffa linjen alltid nu?

Det är svårt att förstå det här men Banorna har av Kommun , länstyrelser , staten regler att följa dessa regler har inget med SBF att göra. De reglerna är inget specifikt motorsport utan gäller även allt annat som väsnas. Där säger det att vid bostad får det ej vara mer än 60 db. Detta ger att man efter mycket mätande har kommit fram till att om vi håller 95 db på banan så klarar vi dessa 60 db vid bostad. som jag skrev i förra inlägget så är skillnaden topp och medelvärdet som räknas men fortfarande är det 60 db som gäller.

Sedan är det väldigt avgörande om man upplever ljudet störande eller som en njutning, var man skälv sätter gränsen. Personligen har jag bott vid ett militärt skjutfält hela mitt liv och det är ingen njutning men ändock accepterat läget.

Så att SBF har satt gränsen till 95 db är bara att man följt verkligheten på banan och det är i mångt och mycket det som hänt på Anderstorp som ligger till grund för detta.

Med andra ord är det ett SBF hitte på... 95 dB vid bankanten och borttagningen av bullerdagar är SBF inte kommun, länstyrelse eller stat.

tydligen inte lönt att försöka förklara för dig det är inget SBF hittepå utan enbart en konsekvens av hur verkligheten ser ut när kommun, länstyrelse eller staten satt gränsen till 60 db.
Men du är tydligen lika negativt inställd till SBF som den människan som är grundorsaken till att allt bråket drog igång om ljud är till tävlingsbilar. (granne till Anderstorp Raceway).
Han tycker att allt ont i världen beror på ljudet från banan och du skyller allt På SBF.
Men det är inte SBF's fel att du åker vankel.

Nämen Björn jag hade förväntat mig mer från dig, tog argumenten slut så fort?

Du skriver ju själv att länsstyrelsens krav är 60dB vid grannhusen och så har värsta exemplet Anderstorp fått bli norm för resterande svenska banor.

Tex Kinnekulle så finns det inget problem med grannar som klagar.

Vad jag vill se är ett förbund som jobbar för sina medlemmar inte emot, hur mycket tid och pengar har SBF lagt på att förändra kraven som är satta på banägarna?

PS du kan väl försöka att hålla dina agg mot mig utanför en seriös diskussion?

Vankel stavas Wankel och jag äger ingen så jag vet faktiskt inte vad du ville få ut av det?

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Björnes skrev:
TPR skrev:
Dessutom är SBF's reglemente framför allt menat för racingbilar, dvs hur tillverkarna mäter på gatbilarna spelar inte så stor roll. Visst körs även banträffar med gatbilar under SBF flagg men det är inte huvudsysslan.

Du kan vara helt lugn för att det är inte bara racebilarna detta kommer att gälla.

Är helt medveten om detta.
Men frågan var om SBF borde basera sitt reglemente på hur tillverkarna certifierar sina bilar med avseende på bullerkrav.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Du har väl ägt visste inte att du sålt den och hur man stavar är inte min starka sida men ibland missar jag för att retas lite. Men det att kinnekulle inte har några regler så har du fel dom finns. Den enda banan som inte har några är Göteborg för där är stadens buller matta så hög att det är oväsentligt. Till och med Sturup har som ligger i direkt anslutning till flygplats.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

TPR skrev:
Björnes skrev:
TPR skrev:
Dessutom är SBF's reglemente framför allt menat för racingbilar, dvs hur tillverkarna mäter på gatbilarna spelar inte så stor roll. Visst körs även banträffar med gatbilar under SBF flagg men det är inte huvudsysslan.

Du kan vara helt lugn för att det är inte bara racebilarna detta kommer att gälla.

Är helt medveten om detta.
Men frågan var om SBF borde basera sitt reglemente på hur tillverkarna certifierar sina bilar med avseende på bullerkrav.

Vore väl i så fall bättre att biltillverkarna följde värsta scenariot, att deras bilar blir tävlingsbilar.
Sedan är det åter igen oväsentligt vad det står i SBF reglerna då reglerna runt banan ser ut som dom gör.
Vad SBF har gjort är att dom lättat på trycket på banägarna och lagt samma regel som gäller på flertalet banor till att gälla rätt över. Vilket förenklar för för förarna, oss tekniker , banägarna osv. Skulle vi ha olika ljudregler för varje bana? Vilken djävla soppa det skulle bli olika dämpare , mappa om bilen , osv.
Det räcker med de spratt vädret ställer till.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Björnes skrev:
Du har väl ägt visste inte att du sålt den och hur man stavar är inte min starka sida men ibland missar jag för att retas lite. Men det att kinnekulle inte har några regler så har du fel dom finns. Den enda banan som inte har några är Göteborg för där är stadens buller matta så hög att det är oväsentligt. Till och med Sturup har som ligger i direkt anslutning till flygplats.

Att Kinnekulle skulle vara fritt från regler har jag inte påstått

De har däremot inte problem med grannarna som tex Anderstorp, jag förstår varför SBF kör med 95dB vid bankanten, det är det som krävs för att klara 60dB vid grannhusen på Anderstorp.

För att förenkla valde man 95dB på alla banor alltid. Andra arrangörer följer istället de krav som finns på respektive bana om jag tytt vad de skriver rätt.

De bortslarvade 10 miljonerna hade varit bättre att ta en del av och köpa ut den klagande grannen på Anderstorp med. Det hade blivit billigare för oss alla i slutändan - Och roligare. Motorsport skall få höras oavsett om det är Wankel, V8, i6, 2 takt eller vad det nu monde vara.

Japp jag har ägt 2st Wanklar, ingen av dem har jag blivit svartflaggad med. Den röde som du har sett körde jag med friflödande insug, och väldigt friflödande avgassystem. Gott lät den och de värden jag fått låg stadigt mellan 92-93dB.

Just nu äger jag ingen Wankel.

Så nu kan vi släppa diskussionen om mina bilar och återgå till SBFs ljudkrav på alla svenska banor.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Fastlane skrev:
Björnes skrev:

Att Kinnekulle skulle vara fritt från regler har jag inte påstått

De har däremot inte problem med grannarna som tex Anderstorp, jag förstår varför SBF kör med 95dB vid bankanten, det är det som krävs för att klara 60dB vid grannhusen på Anderstorp.

För att förenkla valde man 95dB på alla banor alltid. Andra arrangörer följer istället de krav som finns på respektive bana om jag tytt vad de skriver rätt.

De bortslarvade 10 miljonerna hade varit bättre att ta en del av och köpa ut den klagande grannen på Anderstorp med. Det hade blivit billigare för oss alla i slutändan - Och roligare. Motorsport skall få höras oavsett om det är Wankel, V8, i6, 2 takt eller vad det nu monde vara.

Japp jag har ägt 2st Wanklar, ingen av dem har jag blivit svartflaggad med. Den röde som du har sett körde jag med friflödande insug, och väldigt friflödande avgassystem. Gott lät den och de värden jag fått låg stadigt mellan 92-93dB.

Just nu äger jag ingen Wankel.

Så nu kan vi släppa diskussionen om mina bilar och återgå till SBFs ljudkrav på alla svenska banor.

Visst kan vi släppa dina bilar men att vi skulle ha något agg till varan var mer än vad jag visste. Att du umgås eller har umgåtts med någon som jag där emot blev mycket besviken på är något helt annat.
Men tycker du verkligen att vi skall ha olika regler för olika banor. Hoppas då att du är villig att hjälpa till med att administrera detta.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Det är svårt att tyda vad folk känner när de skriver på internet, jag har tolkat dina inlägg här de senast åren som lite beska - vilket kanske har varit fel då? Jag tar inte ställning till olika personers träta. Har inte tid med sånt.

Skönt att vi fått ventilerat det så släpper vi det med.

Om man jobbat med de direkta problemen kanske det hade funkat att köra lite mer flytande och ca 100db som riktlinje istället för som nu kallt svartflagga vid 95,1db.

Problemet som börjar nu är att tex däcken viner för mycket, prestanda gatdäck klarar i vissa fall inte 90db. R däck viner än mer. Vore ju tråkigt om rdäcksklasserna på sikt är utdöende.

Vore det inte lite kul om förbundet jobbade mer för sin existensberättigande? Istället för att lägga sig på rygg direkt och blotta strupen?

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Fastlane skrev:
Det är svårt att tyda vad folk känner när de skriver på internet, jag har tolkat dina inlägg här de senast åren som lite beska - vilket kanske har varit fel då? Jag tar inte ställning till olika personers träta. Har inte tid med sånt.

Om man jobbat med de direkta problemen kanske det hade funkat att köra lite mer flytande och ca 100db som riktlinje istället för som nu kallt svartflagga vid 95,1db.

Problemet som börjar nu är att tex däcken viner för mycket, prestanda gatdäck klarar i vissa fall inte 90db. R däck viner än mer. Vore ju tråkigt om rdäcksklasserna på sikt är utdöende.

Vore det inte lite kul om förbundet jobbade mer för sin existensberättigande? Istället för att lägga sig på rygg direkt och blotta strupen?

Det är väl inte bara här som folk upplever mig som lite besk men jag gillar och tetas lite med folk så du har haft rätt känsla men normalt så menar jag inget med det utan är bara ute för att få folk att regera och tänka till. Inget personligt

Men tillbaka till det med ljud. När vi började med ljud så var det 110 db vid stillastående sedan var 100 som gällde sedan började eländet med dessa 60 db som då blev ålagda banägarna. visst det började på Anderstorp men mycket snart var Knutstorp med i leken för att inte tala om Falkenberg och det var då inget påbud från SBF utan det var kommunal angelägenhet. Tänk då även på att banan i Anderstorp ägs av kommunen. Tyvärr är det så att dina 100 db räcker inte till för att klara dom 60 vid närmsta bebyggelse .
Då talar vi om Mantorp , Anderstorp , Knutstorp , Sturup , Falkenberg med vissa avarter såsom att Mantorp har E4 men likväl när ljudet på motorvägen är så lågt att det går att mäta så gäller 60. Sturup där skiljer man på när det är flyg som väsnas och bilar . Falkenberg har haft väldigt få dagar man fått köra överhuvudtaget riktigt hur det ligger till där nu vet jag inte men jag tror att dom nya reglerna har betytt lättnader för dem. Brytande mot dessa regler renderar per automatik att det går till åtal för brott mot miljölagen.

Du är välkommen att medverka vid tävlingar på teknik sidan om du vill så får se vilket elände det är att stå med banägaren skrikandes i ena örat och förarna i andra. Jag har på senare tid fått tinitus på ett öra men om det är förarörat eller banägar det har jag inte koll på.

Det var lite det med stillastående mätningen som gjorde att jag nämnde Wankeln förut för 3500 varv det är ju tomgång på en sådan. Vart det rätt så med Wankel ? för mitt stavningsprogram fel markerar detta.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Björnes skrev:
Fastlane skrev:

Det är väl inte bara här som folk upplever mig som lite besk men jag gillar och tetas lite med folk så du har haft rätt känsla men normalt så menar jag inget med det utan är bara ute för att få folk att regera och tänka till. Inget personligt

Men tillbaka till det med ljud. När vi började med ljud så var det 110 db vid stillastående sedan var 100 som gällde sedan började eländet med dessa 60 db som då blev ålagda banägarna. visst det började på Anderstorp men mycket snart var Knutstorp med i leken för att inte tala om Falkenberg och det var då inget påbud från SBF utan det var kommunal angelägenhet. Tänk då även på att banan i Anderstorp ägs av kommunen. Tyvärr är det så att dina 100 db räcker inte till för att klara dom 60 vid närmsta bebyggelse .
Då talar vi om Mantorp , Anderstorp , Knutstorp , Sturup , Falkenberg med vissa avarter såsom att Mantorp har E4 men likväl när ljudet på motorvägen är så lågt att det går att mäta så gäller 60. Sturup där skiljer man på när det är flyg som väsnas och bilar . Falkenberg har haft väldigt få dagar man fått köra överhuvudtaget riktigt hur det ligger till där nu vet jag inte men jag tror att dom nya reglerna har betytt lättnader för dem. Brytande mot dessa regler renderar per automatik att det går till åtal för brott mot miljölagen.

Du är välkommen att medverka vid tävlingar på teknik sidan om du vill så får se vilket elände det är att stå med banägaren skrikandes i ena örat och förarna i andra. Jag har på senare tid fått tinitus på ett öra men om det är förarörat eller banägar det har jag inte koll på.

Det var lite det med stillastående mätningen som gjorde att jag nämnde Wankeln förut för 3500 varv det är ju tomgång på en sådan. Vart det rätt så med Wankel ? för mitt stavningsprogram fel markerar detta.

Japp jag har hört historierna om ljudkraven som har stramats till allt eftersom.

Klippt lite från NFS 2004:16

Naturvårdsverkets allmänna råd
om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och
banor för provning av motordrivna fordon [till 2 kap. och 26
kap. 19 § miljöbalken];
beslutade den 9 december 2004.
Dessa allmänna råd omfattar Naturvårdsverkets ansvarsområde som tillsyns-
vägledande myndighet vad gäller miljöbalkens tillämpning.
Råden är avsedda att ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar
och försiktighetsmått om störning av buller från främst permanenta sport-,
halkövnings- eller provningsbanor för motordrivna fordon (nedan benämnt
motorbanor)
Med anläggning för motorsport avses i dessa råd en anläggning för trä-
ning, tävling eller uppvisning i motorsportverksamhet.
Med anläggning för halkövning eller provning av motordrivna fordon
avses i dessa råd en anläggning för halkövning, fordons- och trafikutbildning
eller en annan anläggning för testkörning eller provkörning av fordon.
Råden kan också ge vägledning om skyddsåtgärder, begränsningar och
försiktighetsmått om störning av buller från andra verksamheter såsom [...]

En massa bör och råd, ser inga skall krav alls.

I SBFs broschyr "Bilsporten och miljön" utgiven 2012 skriver de så här i ett stycke:

"Ljudet från bilarnas motorer är "som ljuv musik" för bilsportfolket. Ljud som vi njuter av, men som vi nästan alltid måste begränsa av hänsyn till den omgivande miljön. I nästan all motorsport har vi samma regler för avgasljud som gäller för motorfordon i vanlig trafik. I några enstaka klasser tex dragracing har vi högre ljudnivåer, eftersom ljudet är del av helhetsupplevelsen"

Detta lät ju väldigt bra, ...men vad skriver de egentligen? samma regler för avgasljud som gäller för motorfordon i vanlig trafik? Hur kan då Johans Ferrari inte få lov att köra på bana?

Dessutom skriver SBF i sin miljöpolicy för 2013 att 95dB regeln endast gäller "fordon vid tävling", Johans Ferrari borde alltså få köra utan problem under året vid trackdays iaf? först från 2014 lägger man till "vid all träning, tävling och test" då är det godnatt för Johans Ferrari iaf om han vill behålla sitt helbilsgodkännande och kunna framföra den på allmän väg.

jag har säkert missat nått men det känns som SBF har dragit det några snäpp längre än vad som skulle behövas?

Utdrag ifrån miljöbalken:

3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.

Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

19 § Den som bedriver verksamhet eller vidtar åtgärder som kan befaras medföra olägenheter för människors hälsa eller påverka miljön skall fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller förebygga sådana verkningar.

Den som bedriver sådan verksamhet eller vidtar sådan åtgärd skall också genom egna undersökningar eller på annat sätt hålla sig underrättad om verksamhetens eller åtgärdens påverkan på miljön.

Den som bedriver sådan verksamhet skall lämna förslag till kontrollprogram eller förbättrande åtgärder till tillsynsmyndigheten, om tillsynsmyndigheten begär det.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om kontrollen.

Jag hade gärna kunnat tänka mig att hjälpa till men tror inte jag har rätt kunskap och/eller utbildning som krävs?

Decibelmätning vid banåka?
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (7642 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande