Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89 >> 267 besök senaste veckan (331322 totalt) |
Re:
F-N va cool , ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Sakta men säkert börjar bilen kännas redo för premiären på Mantorp.
Idag monterades nylackad front och passagerardörr. Delar av innnerskärmarna bak fick skäras loss för att breddarna skulle gå att montera. De har nu kompletterats med ny plåt och har tätats ordentligt. Saknar bara rostskydd och en skvätt vit färg. I morgon plockas hjulen upp hos lokala gummimojjen, klädda med nya Kumho's. Det verkar som jag rent av hinner spola av slipdammet inför den här premiären. Däremot har jag inte möjlighet att vara med på fredagens shake down/fria träning då jag har barnen fram till 17-tiden. Känns sådär att inte hinna prova den helt nya bromssetupen innan kvalet, men vi får göra det bästa av situationen. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Jepp, jag har faktiskt hunnit klart idag medan min lilla dotter sov. Perfekt att vara lite pappaledig ibland!
![]() Så nu står den nytvättad och på egna hjul i garaget. Nojig som man är ska jag gå över alla skruvförband ikväll innan jag packar. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
![]() Tvärt om, i söndags uppgraderade jag minst sagt hans bromsförmåga. Något jag lär få äta upp i kubik på lördag ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
EFTERLYSNING
Efter en kort provkörning med nya bromssystemet inser jag att jag troligtvis behöver en original E30 bromspedal. Till min förra setup byggde jag om pedalen då det var extremt tungtrampat men med större ok fram blir nu slaget i pedalen för långt. Risken är att jag bottnar pedalen när jag bromsar men en originalpedal (från vilken E30 som helst) löser problemet. Har du någon att sälja eller låna ut och ska till Mantorp? Ring mig på 070-655 84 42. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Dåligt förberedd vinner man inga race...
![]() Precis som vanligt stressade man massor för att hinna klart inför premiären. När man dessutom har byggt om t.ex bromsarna komplett som jag gjort är det egentligen ett krav att hinna ut och träna innan första tävlingen. Nåväl, första provturen bestod i att köra upp bilen på trailern inför avfärd mot Mantorp. Då konstaterades att bromspedalen tog väl långt ner för att det skulle kännas bra. När jag i originalsystemet plockade bort servon och ersatte den med bromsvåg kortades hävarmen på själva bromspedalen som trycker på huvudcylindrarna då den i originalskick var oerhört tungtrampad. Nu med betydligt rejälare ok fram kändes slaget i pedalen istället väl långt. Efter lite jagande fick jag låna en ny originalpedal av Olof Lundin, så vi stannade till för ett snabbt pitstop i Gisebo norr om Huskvarna och tog med oss pedalen. När jag sedan på lördag morgon skulle montera originalpedalen kom jag på att när bromsvågen byggdes om för ett par år sedan flyttades vågdelen in i pedalen, alltså fungerade det inte att köra med en orörd originalpedal. Klantigt av mig att inte tänka på det. Vi fick alltså ge oss ut och känna på det som det var. Kval Första kvalpasset användes för att köra in bromsar och skrubba in de nya däcken. Inga tider att skriva hem om alltså, men jag kunde glatt konstatera att slaget i pedalen inte var för långt, det fungerar utan att den bottnar. Skönt! Däremot fick jag tydliga vibrationer på det sista varvet och i depån kunde vi konstatera att bromsbelägget slår i skruvarna som håller fast skivan i aluminiumnavet. Det fanns ingen tid att fixa direkt, men vi bedömde att problemet inte var större än att ett par riktiga kvalförsök i andra kvalpasset skulle kunna genomföras utan problem. Två på varandra varv med attack resulterade i 1:30,150 samt 1:29,499. Då Patrik Skoog kört på 1:29,766 i första passet gav jag mig i hopp om att han inte förbättrat sig. Det visade sig var fel då han satt ett varv på 1:29,143. Tvåa ändå, trots strul och väldigt få varv i bilen. John Bergström i Mikael Lundwalls gamla E30 var trea 2 sekunder efter mig. Race 1 Mellan kval och race plockades bromsbeläggen ur oken och vinkelslipen plockades fram. Några mm av fästplåten och beläggmaterialet slipades bort för att skapa frigång mot skruvarna mellan skiva och nav. I övrigt inga konstigheter så vi var redo för race! När starten gick täppte Patrik till bra och jag fick aldrig chans att smita om i startkurvan eller Parisern. John hamnade i en fight med Mikael Bäck och Mikael Rikede och tappade därmed omgående kontakten med Patrik och mig. Längs dragstrippen tog jag rygg på Patrik men var inte så nära att kunna försöka dyka på innern i inbromsningen i Mjölbykurvan. Därför valdes ytterspår, men i nerväxlingen till trean skrapade det betänkligt. I med neutral och försöka igen. Rejält skrap igen. Provade att släppa upp kopplingen och jag hade faktiskt fått i växeln. För ett ögonblick trodde jag lådan rasat och alla okända ljud tolkas naturligtvis som värsta tänkbara. Strulet i Mjölbykurvan som jag mer eller mindre bara rullade genom gav Patrik en lucka på ett par sekunder. Därefter skrapade det vid varje växling under några varv, sedan fick jag inte i trean alls längre. Då beslutade jag mig för att bara försöka ta bilen till mål på enbart fyran och femman. Ett par varv senare fick jag teknisk flagg och det visade sig att bromsljuset lös konstant. Då var loppet definitivt kört och jag bröt loppet. Tillbaka på depåplatsen visade sig att bromsljusproblemet bestod i att när jag började skruva bort pedalen på morgonen glömde hänga tillbaka fjädern som håller pedalen mot bromsljuskontakten. Märkligt nog upptäckte ingen av funktionärerna felet under något av kvalpassen. Trist! Mina växlingsproblem var inte speciellt allvarliga. Skruvarna som håller fast plåtkonsolen i vilken kulan till växelspaken är fäst i, hade vibrerat loss. Konsolen sjönk sedan ner på kardanaxeln och förde massa oljud plus att växelspaken var minst sagt diffus... ![]() Två nya M10 av rätt längd (Stort tack, Team Jocke Frid!) så var bilen redo för deltävling två. Race 2 DNF i första racet gav startplacering längst bak i fältet tillsammans med de som av olika skäl inte fullföljt race 1. Från startruta 25 vinner man inga race men målet var att ligga på så hårt jag orkade hela racet och rädda flest möjliga poäng. Under några intensiva varv passerades hela klass Standard samt 9 bilar i klass Modifierad. Patrik hade försvunnit utom synhåll men John Bergström på andra plats såg jag långt fram längs dragstrippen. Varv efter varv tog jag mig allt närmare men jag hade behövt i alla fall två varv till för att kunna hetsa till misstag. Tredje plats alltså, men jag tar med mig klassens snabbaste varv i race två, 1:30,168. Trots mycket strul under dagen där det kändes som om jag fixade med bilen konstant blev andra racet riktigt roligt. Fartmässigt är det riktigt jämnt mellan Patrik och mig även i år så nog ska jag kunna utmana om segern på Kinnekulle den 1/7. Ytterligare positivt är att bromsarna var riktigt sköna. Pedalslaget räckte till och känslan är av helt annan värld jämfört med de små flytande enkelkolvsoken. Bromsbalansen flyttades dessutom fram så jag kan numera bromsa betydligt djupare in i svängarna utan att baken kör om mig. Poängskörden blev inte vad jag hoppats på, men det är riktigt kul att säsongen äntligen är igång och att jag rullade hem från Mantorp med en bil som var i bättre skick än när jag kom dit! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Kul med racerapporten
![]() Du tvingar mej också att renovera reservmotorn, för jag insåg att den jag har i just nu är duktigt trött.... Vi gick ju ur chikanen samtidigt, men du försvann som en avlöning på rakan ![]() ![]() Film kommer på skillnaden ![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Tack!
Jo, i eftermiddags när jag började bli rastlös funderade jag på vad jag skulle göra. Inga måsten faktiskt utan jag fortsätter att snygga till karossen efter många års eftersatt underhåll. Nya fronten och ersättningsdörren till den gamla bucklade passagerardörren fick lite ny färg inför Mantorp. Tyvärr var den gamle bilen så gammal att lackeraren inte hade kvar några färgkort för BMW 184 Delphin Metallic. Fyra nyanser finns så vi gick på standardkulören. Fel val då den var för mörk, men eftersom såväl bakskärmar som huv och framskärmar ska lackas inom överskådlig framtid så kommer hela bilen snart ha samma nyans igen. Förhoppningsvis får jag iväg bilen för lack av bakskärmarna i veckan. Huven och framskärmarna tar vi när jag breddat plastskärmarna jag har liggandes. _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Omständig väg att gå från icke härdat spackel till slipdamm på golvet via skärmarna! Känns som man bara slipar bort det man nyss spacklade på...
![]() Vänsterskärmen ![]() Högerskärmen Nåväl, grovjobbet gjort. Nu får proffsen lägga sista lagret innan lackering så slutresultatet blir hyfsat prydligt. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Vad har du använt dig av för skärm för att bredda bak.
Kanske står i tråden men hittar ej ![]() Ser iaf väldigt bra ut ! ![]() ![]() |
||||
Det är RP Glasfibers universalbreddare. De har två varianter, en som breddar 6 cm och den jag behövde som breddar 8 cm. Gissar att originalskärmen breddar runt 4 cm.
Jag vill ogärna ha synliga skruvar, så denna som plastas fast på insidan av originalplåten föll mig i smaken. Det är faktiskt hyfsat smidigt att plasta fast breddaren, även om det totalt sett blir ganska många timmar innan det är lackat pch klart. Är allt lite spänd på hur det kommer se ut lackat och klart. ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Hej Johan Ser bra ut, ![]() Vad är gjort för att få axlarna så breda? ET fälgar? Spacers tjocklek? Hur mycket bredare är den jämfört med original? Hur brett kunde du köra utan att göra ingrepp i plåten? Hur breda fälgar har du? MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||
Halloj Peter!
Jag har ventillerade skivor, och därmed även hubbarna, från E30 325ix touring. De breddar 14 mm per sida jämfört med standard E30 med solida skivor. 9" breda fälgar och spacers så ETn hamnar på 10. Så om jag räknat rätt sitter mina bakhjul 51 mm längre ut per sida jämfört med original. Vet inte hur långt det gick innan skärmarna fick masseras. När jag skaffade 9x15"-fälgarna var det definitivt kört. I fjol hade jag inte ix-bromsarna bak. Skärmarna var då valsade så mycket det gick, men det tog ändå i så nu var jag tvungen att göra något. Svarva av spacerplattorna hade gått såklart, men det var för enkelt... ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Så, nu börjar bilen se hyfsat prydlig ut igen efter flera års eftersatt underhåll. Igår hämtades bilen efter att ha fått ny färg på bakskärmar, bagagelucka och bakstammen.
Tyvärr är det en nyansskillnad mellan bilens originallack och de nylackerade delarna, men så snart mina främre plastskärmar som ligger i garaget har breddats ska dessa och en ny motorhuv lackeras. Det är vad som saknas för att hellacken ska vara komplett ![]() ![]() I övrigt har det mest varit lite småpill. Pinbultar till hjulen har införskaffats för snabbare och enklare hjulskifte och nya spacerplattor har svarvats så regnhjulen går att montera över nya frambromsarna. I helgen väntar sedvanligt mellanraceunderhåll inför deltävling 3 & 4 på Kinnekulle Ring nästa helg. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89 >> 267 besök senaste veckan (331322 totalt) |